أخبار عامة - وكالة أنباء المرأة - اخبار الأدب والفن - وكالة أنباء اليسار - وكالة أنباء العلمانية - وكالة أنباء العمال - وكالة أنباء حقوق الإنسان - اخبار الرياضة - اخبار الاقتصاد - اخبار الطب والعلوم
إذا لديكم مشاكل تقنية في تصفح الحوار المتمدن نرجو النقر هنا لاستخدام الموقع البديل

الصفحة الرئيسية - مواضيع وابحاث سياسية - محمد فكاك - من أجل ديمقراطية واستقلالية القصائد، ضد استبدادية وديكتاتورية العقائد.















المزيد.....



من أجل ديمقراطية واستقلالية القصائد، ضد استبدادية وديكتاتورية العقائد.


محمد فكاك

الحوار المتمدن-العدد: 4030 - 2013 / 3 / 13 - 18:25
المحور: مواضيع وابحاث سياسية
    



من أجل ديمقراطية واستقلالية القصائد، ضد استبدادية وديكتاتورية العقائد.
ابن الزهراء محمد محمد فكاك.
غصبوا حقكم يا قوم ثوروا.......... إن غصب الحقوق ظلم كبير
لكم الأكواخ المشيدة بالنا............ ر وللبله في الجنان القصور.
وهل هناك من بلاهة سياسية وغباوة فكرية،من هذه الطبقات المسيطرة والجاهلة بقوانين الحياة وقوانين الثورة،ردا على ومقاومة وثأرا لجحيم الاضطهاد والظلم الاجتماعي والطبقي، من شعب يريد الثورة والتحرر والتحرير وبناء مجتمع العدل الاجتماعي والحرية والكرامة والمساواة والانسانية وحقوق الانسان ومناصرة قضايا النساء والشباب والحقوق المهضومة والمغدورة والخلاص من نظام ملكي يكرس نير الاستعمار والتخلف والاستعباد.
لقد قرر الشعب الثورة ،لأن الحياة علمته أن لا تلاقي بين نظام لاهوتي تيوقراطي ديني يعتقد أن ملكه قائم على إرادة ونصر الله، وبين الديمقراطية التي تنبني على إرادة الشعب.نظام ديكتاتوري قمعي لم تسلم من ظلمه وطغيانه وجوره وجبروته وتعسفه وعتوه لا امرأة ولا طفل ولا شيخ ولا عالم ولا عامل ولا فلاح.
من نظام ملكي لا يحس بمعاناة الناس ومكابدتهم وهمومهم،يجلس على عرش من جماجم الشهيدات والشهداء ومن دمائهم وجثثهم، وأستطيع أن أفيض عليه من الأوصاف،حتى أصل إلى أكملها جورا ،والتى تفوق كل النعوت والهجائيات :"نيرون يعزف ألحانه،وروما تحترق بالنار.."
لم يعد من حق أحد ارتداء لباس المجاملة والممالقة والمصانعة،بل عليه أن يصدع بالحق ولو أمام بطش سلطان غاشم، ويقول بعدم شرعية ومشروعية ومصداقية ومعقولية نظام يعتمد دين الجهل والجهالة والشطط والحيف وسياسة قمعية قهرية همجية وحشية والتي قد لا تتحمل سعيرها ولظاها وجحيمها حتى الحيوانات الكاسرة. لكن في يحيا هو زبانيته ويتنعم في روضات الجنان وفسائح الفراديس والأنهر من عسل مصفى وخمر محلى ،وغلمان وغيد وحورعين وأباريق.
إنه لم يعد للعقلاء والفلاسفة والعلماء والفنانات والفنانين مكان في المغرب، فقد كتبت على أبواب كل مدينة وقرية في المملكة السعيدة: من لا يكون ملكيا ، فإن الأرض محرمة دخولها على هيرقليدس وسقراط وأفلاطون وأرسطوطاليس وهيروديت والكندي والفارابي وابن سيناء وابنرشدوالراوندي والطوسي وكوبيرنيك وداروين وتوماس وفيخت وسبينوزا ونيوت ورنان وكانط وهيجل وروسو وفولتير وماركس وهايدغر وسارتر والمعري والمتنبي ومحمود درويش وطه حسين ومهدي عامل والجابري وحسين مروة وأم كلثوم واسمهان ومحمد عبد الوهاب وفيروز والعندليب الأسمر عبد الحليم حافظ....وأبو نواس وابو القاسم الشلبي..
كيف يكون لهذا الدين نبل وقد قام لاستغلاله بلهاء متفيقهون يلبسون جبة النفاق ويحملون سبحة الرياء،ويلقون الكذب والحطب الشوهاء ،حتى تكاد المنابر تهتز وتنتحل القضائية الضبطية وتقبض عليهم متلبسين:
.."كذب يقال على المنابرأفلا يميد لما يقال المنبر
لايدينون بالعقول ولكن بأباطيل زخرف كذبوه
أبو العلاء المعري.
لا تتبع هؤلاء المسيلمات الكذبة ،فلا يريدون من اسلامويتهم واخوانجيتهم إلا شعارا واحدا:
.."كن حمارا في معشر جهلاء....أيقنوا أنهم أولو العرفان.
إن الهدف من وراء شعر الدولة الدينية الاسلامية التي هندسها الفقيه المنوني وفصلها على مقاس الملك وطيور الظلام .هو بكل بساطة إجهاض الثورة المغربية الربيعية ،والاجهاز عليها ،وإحكام القبضة البوليسية القمعية ،وإبقاء الشعب يرزح تحت نير البطش والفتك والعصف والقتل والسحل والجوع والجهل والفقر والممارسات الذيكتاتورية والسلوكات الاستبدادية بدل المؤسسات الديمقراطية وحكم الشعب نفسه بنفسه وتقرير مصيره وتحقيق استقلاله الوطني.
إن كلا من الملك وزبانيته من ميليشيات الدين، لا يمكنهم أن يفهموا ويستوعبوا تلك الحقائق البسيطة عن المؤسسات الديمقراطية ، والحريات الديمقراطية، والقوانين التي بموجبها يتطور المجتمع والتاريخ،فديانتهم ومعتقداتهم لا تبيح ولا تحلل لهم معرفة ..."أن قوانين التاريخ هي قوانين تطور الصراع الطبقي.."
إن الملكية المتأسلمة وجماعات التأسلم السياسي،ليست خارجة عن قوانين التاريخ أو التصور المادي الجدلي للتاريخ،ولا هما بمنفلتتين من حكم هذه القوانين وتطور علاقات الملكية الاحتكارية الطبقية التي تكتسبها الأسرة الملكية من حيث هي طبقة مالكة للملكية الاستغلالية الاحتكارية لوسائل الانتاج الشيء الذي يمكنها من استغلال عمل وجهد وتعب وعرق ودم الطبقة العاملة المغربية وحلفائها الفلاحين والمرأة الكادحة.
إن النظام الملكي المتأخون والمتأسلم ظاهريا وتضليليا،لكنه حقيقة وجوهرا وكيانية هوأن العلاقات داخله هي علاقات صراع وتناحر مصالح طبقية. والنظام الملكي ، بالتقسيم الطبقي الذي يحمله وينتج عنه،قد حمى وضمن مكاسب مادية وثروات ضخمة فائقة الوصف،وامتيازات ومزيات وحظوظيات طبقية،كان من الضروري أن تحتل السلطة السياسية لتكريس وتأبيد مصالحها ، وفي حماية النظام الملكي وتجمله وأسلمته ،ضمانة للمؤسسات الدستورية والتشريعية والقضائية والتنفيذية المغشوشة والمزورة. وفي تغيير والثورة على النظام الملكي ،خسارة وإفلاس وانتكاس مصالح الطبقات –السند- الأساس- الذي يقوم عليهالعرش الملكي..
إذن من مصلحة الطبقات المسيطرة أن تتخذ من الدين أدوات قهر وقمع في مواجهة بقية الطبقات، باعتبار الدين شكل من أشكال الوعي المزيفأو الأيديولوجية المبررة للاستغلال الطبقي المتسق مع مصالح هذه الطبقات الحاكمة.
إن الملكية الحاكمة وأجهزتها القمعية قد تعودت ألا تفكر بالمؤسسات الديمقراطية،بل بالدين كبديل عن الصراع الطبقي الديمقراطي، ولأن التجريد الميتافزيقي المفارق يوفر احتياطات قمعية بوليسية تحمي النظام وتخلد مؤسساته اللاوطنية اللاشعبية اللاديمقراطية. وبالتالي فلا اصلاح ولا حلول وسطية،بل الاستمرار في الثورة حتى تغيير النظام وعلاقات املكية الاستغلال والاحتكار والاستثمار دون مهادنة. فالديمقراطية لا تتحقق طالما ظلت علاقات الملكية الرأسمتالية سائدة. وطالما ظل مثل هذا الدستور المهندس والمصمم والمنحوت وفق حكماء البرجوازية الزائفين والذي يشكل كارثة،وأي كارثة أن تعتقل إرادة شعب وتعوق من جانب انتهازيين مثل المنوني خياط الدساتير الممسوخة والمولع بصناعة القنابل الايديولوجية المخربة والمدمرة للثورات.إذن مقاطعة هذا النسيج الدستوري العنكبوتي كي يتمكن الشعب من إقامة وانتخاب رمجلس دستوري من أجل حماية الدستور من التزوير والتزييف لارادة الشعب، وحقوق الشعب ، في أفق بناء دولة الحق والقانون والدستور،دولة مدنية علمانية ديمقراطية شعبية وجماهيرية تقدمية وعقلانية وجمالية مستقلة.
ويصل اللغو والهراء واللامعنى ذروته حين ينص في دستور على دينية واسلامية واخوانجية الدولة. كهراوة غليظة بيد التسلط والبطش والقمع.لأن الملك وجماعات الاخوان لا يمكنهم أن يتحكموا ويسيطروا ويهيمنوا على الشعب ما لم يردفوا الدين والسلطة ، وحشر الناس الغلابة في المساجد وانتظار ملا يأتي من حلول لمشاكلهم المادية الملموسة. والطغاة في النظام الملكي قد جربوا جميع أنواع القتل والاغتيال والقمع ، فلجأوا غلى مؤسسات الدين والتدين الأعمى ،فلعله يحقق ما لم يحققه الجهازالقمعي. البوليسي..
إن ما يدبجه زعماء الأمبريالية والصهيونية من مدائح وغزليات في النظام الملكي في مرحلته المتأسلمة الجديدة، هو رقيه إلى مفهوم عجيب وغريب، والذي ينحصرفي مبدأ: " الحرية من أجل تقييد الحرية ، والديمقراطية من أجل نحر وذبح الديمقراطية،" تلك هي المفارقة الكبرى لمفهوم الديمقراطية في مملكة محمد السادس. وهذا هو الغرب الديمقراطي الأنواري الذي يروغ من المكتسبات الديمقراطية للثورات الديمقراطية في أوروبا وأمريكا... ويشجعون النظام الملكي الاستبدادي في المغرب والاخواندي الاسلامنجي في مصر وفي تونس وفي العراق على ضرورة التسلح لمواجهة ثورات الشعوب العربية بالهراوات الغليظة والقنابل العنقودية والصواريخ والدبابات وتعميق الانقسامات على أساس عنصري وعرقي وديني ومذهبي وجنسي ولوني ولغوي. وبين الريف والمدينة...
لكن ما لا يفهمه الملك وفقهاؤه ،أن " جهاز الدولة بأكمله" سوف يوضع في" المكان الذي يستحقه، في متحف العاديات،إلى جوار عجلة الغزل وفأس البرونز" كما قال انجلس فيأصل العائلة والملكية الخاصة والدولة". الفصل (9)
وأطرح السؤال على كلي عقل يفكر به في الآفاق البعيدة،ما ذا جلبت للانسانية ماضيا وحاضرا هذه الدويلات الدينية المهتاجة وبالأخص في مصر الحضارة والنضارة، إنها العودة بالانسان،من مرحلته الانسانية ،إلى مرحلته القردوية البدائية الأولى،والقبلية الهمجية،والارتداد غلى الوحشية ،ونظام الغاب حيث يستأسد القوي على الضعيف.؟
وما هو جوهر النظام الملكي القائم؟"إنه جوهر الاستغلال الذي يسمح بقيام أفراد طبقة مالكة ومدبرة ،يحتالون للأمر بحيث يستولون لصالحهم الخاص على ناتج عمل العمال والفلاحين والنساء المنتجين المبدعين،بحيث أن هؤلاء العما ل بالتالي يعملون جزئيا لصالحهم الخاص،ويعملون أساسا لصالح المستغلين والمعذبين،وهذا يعني،أن أقلية مستغلة تستولي لصالحها على عمل الأغلبية العاملة"
والنقطة الرئيسية التي تستند عليها الملكية العلوية المسيطرة في المغرب،هي سلطتها الرأسمالية الاقتصادية والسياسية،وهي تجسد النظام الأمبريالي المعولم في المغرب فكرا وممارسة. وما الدين إلا نافلة مضافة مضللة . وآلية من آليات الملك يستخدمها في تحقيق أهداف العرش ومصالحه وإرساء دعائمه على أساس باطنه الديكتاتورية والاستبداد الشرقي والقيم المستوردة من صحراء نجد وفقه التطرف والارهاب الوهابي السلفي، وظاهره الديمقراطية والاعلان العالمي لحقوق الانسان. كل ذلك لكسر الجلافة والفجاجة التي تقوم عيها مملكته وسلطانه الوحداني الانفرادي المطلق والمستبد والسيد المطاع المعبود.،وصاحب الأمر والنهي،ودون أن يحتمل أحدا لمشاركته الملك والسلطان والديمقراطية وحقوق الانسان في ملته واعتقاده،هو أن يرى الدولة في العرش العلوي ، والعرش العلوي في الدولة. فالدولة هو الملك ، والملك هو الدولة. ويا ليته كان على استبدادية لويس الرابع عشر المطلقة، حيث ازدان عرشه بالعلماء والفلاسفة والمثقفين والفنانين حتى أصبح عرش فرنسا مركز( الشمس المضيئة التي يتضاءل أمام نورها كل نورآخر ، ولا تملك نجوم المجرةإلا التفاعل معها) لقد اقتاد لويس الرابع عشر الشمسن وتجلت هذه الشمس في في فيلسوف فرنسا ديكارت وموليير ولافونتين فهل يرقى الملك محمد السادس ولو درجة واحدة مما وصلت فرنسا من التقدم والأبهة والتحضر والتأنق والجمال،وما ذلك إلا قليل من كثير كثير كثير كما جاء في شهادة د عبد العزيز عبد الغني ابراهيم في كتابه" محاضرات في تاريخ أوروبا بين النهضة والثورة الفرنسية.
لم يختبيء لويس الرابع عشر تحت بطانية الدين ،ولا اتخذ من المضلين الدينيين والكهنوت واللاهوت عضدا لبناء فرنسا العزة والمجد والخلود، مثلما اتخذهم محمد السادس حماة ودعاة ونهاة وغزاة للشعب المغربي في الوقت الذي "تعم فيه انهيارات الكهانة والقداسة والسيادة،حتى لا يبقى لقديم فيه أمل في أن يتجدد أو يتأبد...".إن القمع ملازم للنظام الملكي،بما هو النظام القمعي ملازمة الجوهلا للجوهر،وبما يتحدد النظام الملكي كنظام قمعي طبقي. وبما يحاول أيديولوجيوه الذين من أمثال المانوني الذي يتمركس بعض الأيام ويتعلمن بعض الأيام ويتمركس بعض الأيام،ويصاحب كل الحكام وبمليون وستة عشر ملة. وهو تعبير عن مرحلة افلاس فكر البرجوازية حين يتأسلم،فيتوسل الاسلام في صراعاته الايديولوجية بتعبير الشهيد مهدي عامل. وبذلك يتخالف ويتعارض ويتناقض منطق الاسلام ومنطق الديمقراطية في التيارات المتأسلمة المتغيهبة. والخادمة لمصالح الطبقات المسيطرة وبالتالي التابعة للسيطرة الامبريالية والصهيونية. وفي تأبيد السيطرة الملكية الطبقية،بتأبيد السيطرة الأمبريالية والصهيونية والأطلسية وحلف الناتو.
والرد الحاسم على كذبية الدولة الاسلامية الدينية هو عدم وجود نمط معين من الانتاج يمكن تمييزه بأنه نمط انتاج اسلامي. لأن شرط الدولة أن تكون مادية مدنية علمانية ديمقراطية شعبية، والدين هو غيبي مثالي مفارق وميتافيزيقي. ونحن لن نتراجع خطوات للوراء بعد ثورة كوبرنيك التي بموجبها حول أو استبدل مركز العالم من شمسية المركز،إلى أرضية المركز أو جغرافية المركز أي من هيليوسوتريزم إلى جيوسوتريزم..
إذن فضديا يتكون الدستور الديمقراطي التقدمي المدني العلماني ، ويتواجه ضديا مع الدستور الفوقاني الغيباني الملكي الكهلاني.الرجعي.فهو دستور من إنجاب قوي ارتدادية ملتبسة لا تمثل الشعب ولا الطبقات العمالية الفلاحية النسائية الشبابية ولا تحمل برنامجا سياسيا واضحا بالمعنى الوطني الديمقراطي التقدمي،ومن هنا ضرورة إسقاطه ففي غسقاطه إسقط للمشروع الأمبريالي.
وهنا أراني أقرب إلى ما قاله الشهيد مهدي عامل:"ما كانت الثورة يوما بيضاء ،صافية ، نقية، وما كانت يوما ،قواها كذلك ، وما كانت سيرورتها خطية.إنها بالعكس ،سيرورة متناقضة،تختلف باختلاف الشروط التاريخية الملموسة التي فيها تتحقق، وبها تتحدد،...
ويضيف مهدي عامل..قائلا:"في قهقهة التاريخ المتقدم عبرالامكانات المتضاربة، يحتضر عالم بكامله، ويتهيأ للولادة آخر. تتفكك نظم من الفكر والاقتصاد والسياسة يصعب عليها الموت بغير عنف، تتصدى لجديد ينهض في حشرجة الحاضر وتقاوم في أشكال تتجدد بتجدد ضرورة انقراضها، تنعقد بين عناصرها المتنافرة تحالفات هي فيها مع الموت على موعد يتأجل.إذن ،فليدخل الفكر المناضل في صراع يستحث الخطى في طريق الضروةرة الضاحكة. فهو اليانع أبدا، وهو الايقظ الدائم ، في الحركة الثورية ينغرس ويتجذر. يستبق التجربة بعين النظرية، ولا يتخاذل حين يفاجأ: يتوثب على المعرفة ويعيد النظر في ترتيب عناصره ليؤمن للنظرية قدرتها على التشامل، ورحابة أفق يتسع لكل جديد. هكذا يكسب كل نشاط نظري طابعا نضاليا، ويتوق كل نشاط ثوري إلى أن يتعقلن في النظرية، فتتأكد، بالتحام النشاطين في الملموس التاريخي، ضرورة الفكر العلمي في أن يكون ثوريا، وضرورة الحركة الثورية في أن تكون علمية "
إن الثورة ليست مسألة ارادية تحدث أو لا تحدث،إنها قانون عام.بل إنها القانون الرئيس من قوانين التاريخ وبالتالي ستكون الثورة الانتقال مما هو أردأ إلى ما هو أفضل رغم التعرجات والتعويقات والعراقيل والاجهاضات والتوقفات والانتكاسات والانهيارات.
ثم إن الثورة هي ما تفتح للشعوب من آفاق رحبة للديمقراطية والتقدم الانساني على كل المستويات،وليس بالعودة إلى مستنقعات التاريخ ومزبلات الاخوانجية الاسلامنجية اللاهوتية الكهنوتية التي أقبرها التاريخ والتي هي مرحلة عبودية اقطاعية فيودالية غاشمة.
إن الدولة الدينية الاسلامية تفترض بالضرورة الاستبداد والقهر والاستغلال واستعباد الشعوب جماعيا أو كأفراد ،فأسلمة الدولة معناه وبكامل الوضوح، هو قيام نظام عبودي جديد منسوخ عن النظام العبودي الذي مرت به الانسانية في أول عهدها بالنظام الطبقي. فهل يعقل أن تقبل الشعوب العربية بالانكفاء والنكوص والعودة إلىنظام السخرة وتعدد الزوجات والاماء والعبيد في الوقت الذي دخلت البشرية الالفية الثالثة؟
أم ترى لا يزال صوت المتنبي يجلد هذه النظم الأعرابية الاغرابية:
أغية الدين أن تحفوا شواربكم.............يا أمة ضحكت من جهلها الأمم.
كيف يمكن وحدنا ألا نتعامل ونستفيد ونتفاعل ايجابيا مع الثورة العلمية والتكنولوجية المعاصرة وفي الوقت ذاته تفادي النتائج السلبية المدمرة لعملية العولمة الامبريالية في مجالات الاقتصاد والسياسة والاجتماع والثقافة؟ ولماذا وحدنا نتشبث بقيم البداوة والصحراء والخيام والأطلال والدمن والنؤى ونعيد انتاج التخلف؟كيف لا يزال مسلم ومسلمة تصلي وراء دميات متحركة من وراء جدار لتكريس الاستعباد والاسترقاق باسم الدين؟أليس أولى بالمسلمة والمسلم أن يقف بوجه فقهاء الظلام وينخرطان في جبهة واسعة رحبة للاطاحة بحفاري القبور ونابشي الماضي،من أجل وطن متقدم اقتصاديا واجتماعيا وثقافيا،ومن مصلة بناتهم وأبنائهم ؟ألا يطمح المسلم حقا إلى تجديد الفكر الديني من خلال تجذير الفكر النقدي العقلاني؟ ولماذا أيتها المرأة العربية لا تعيدين سؤال قاسم أمين الذي بعث رسالة إلى صديقه سعد زغلول" يقول له:فيك وجدت قلبا يحب وعقلا يفكر وارادة تعمل. ؟ وايمان المسلمين في المقت الجميل بابداع المرأة وقدرتها على الاكتشاف إذا هي انتزعت حريتها وحرصت على أداء دورها الطبيعي فيمجتمع تشارك هي في تحرره وبنائه وتقدمه.
رأيت أناسا يضربون نساءهم فشلت يميني يوم أضرب زينبا
فزينب شمس والنساء كواكب.............إذا طلعت لم تبق منهن كوكبا"
آخر قصائد الخال عبدالرحمان الأبنودي
(1)
أول كلامي ..أهني الشعب أبو الثوار
اللي خلق ثورته..تحت الرصاص والنار
اللي فرض كلمته ..عالحاكم الجبار
ساقهم طابور للعدالة ..للندالة عقاب
فضح جدميع اللصوص ..ورا شيخهم الكداب
طلع حاميها حراميها ..طلع نصاب
الملعونين – لا شماته – في كل لوح وكتاب
و ع العدالة البطيئة ..لينا ألف عتاب
فساد بيلضم رئيس بوزير علي نواب
اترصو كما سور ..حجب عن مصر أي نهار
**************
(2)
سرقو دوا المرضانين ..سرقو حليب الطفل
القصد ..سرقو الوطن ..ورمولنا إحنا التفل
سلبوا الوطن نضرته..فاكريننا حزمة هٍبل
فجأة الوطن بص شاف ..إن البدن ..عاري
وإنه سلعه ما بين بايع ..وبين شاري
تعبت شعوبنا ..تواري الشكوي ..وتجاري
غير تدعي ع المجرمين ..وتشهد الباري
والطفل حتي ان ضحك ..فالضحكة طياري
باعوا البلد حتة حته ..ووزعوا الباقي
وفجأة صوت الوطن علي ..ودش القفل
*************
(3)
يادي الجثث يوم ما علي سطح الفساد عاموا
والشعب ينعي ولاده ..ويبكي أيامه
ولا حد طاله عقاب ..أو فيه كبير لامه
بين الكبير والعصابة ..سيبها مستورة
في يومها ساب من غرق ..راح شجع الكورة
بلدنا في حداد وشفنا الست مسرورة
اليأس صبغ الحياة ..روح مصر مكسورة
حاصروها من كل ناحية ..ضلموا الصورة
باعوا الوطن في النهار ..بدون مايخبوا
وسلموا للعدو ..المفتاح ..وأختامه
*************
(4)
ابن البلد شاف بلاده حفلة من موتي
وشاف مصانع ابوه حته ورا حته
طبخوا ..وحطو أكلتها ف طبق فته
شاف مصر ..مصر العزيزة تنام علي الأرصفة
وتخوض حروبها الجديدة لأجل ست ارغفه
كل اقتصادها اتنهب ..لبس طاقية خفا
والجهل قال للمرض : "إلعب ..عليه الشفا"
كل اللي سابه أبوها ..في لحظتين اختفي
وإذا جبنا سيرة الوطن ..يتمقلتوا الرايقين
أما المجالس فكانت حفله للعتَّه !!
***************
(5)
هربت فلوس مصر خارج مصر .. في أوروبا
حمي مالنا منا .. وسف .. وسفت النخبه
وإن قلنا جعنا جعنا .. مافيش غير جملته الخايبه
" أجيب لكو منين ؟" ساعتها يسقفوا اللؤما
طيارة مخصوص بتنقل صاحب العصمة
ياخويا كتر السفر..من غير ولا مهمه
أتاريه مسافر يا سيدي يسجل البصمة
والناس في تعاستها بتدور علي اللقمة
واللقمة سافرت أوروبا ..هناك لقي أهله
واحنا ف بلدنا استوينا وعشنا كالغربا
***************
(6)
عجبتنا ضلتها ..واستهترنا بالحكام
صدقنا أوهامنا ..والأيام بقت أعوام
واللي ملخلخ ثبت ..وتًّق رباط وحزام
عملنا غيه للفقاري لما هرب العيش ؟
من تاني رجع الفقير يلبسها فل وخيش
قلنا ..وهل صحّي قولنا نومة االدراويش؟
حققنا بالصوت "فلان يسقط" و"غيره يعيش" ؟
إيه تعمل الكلمة ف أبو سلاح وشرطة وجيش ؟
والحلم كداب ..ياخدنا لفوق ..يسيبنا لتحت
قوللي في سوق الحقيقة بقينا نسوي كام ؟
**************
(7)
مين دول يا اهل الوطن؟طلعو منين ؟قولوا
ما خلوا شئ للوطن ..حتي طبق فوله
وعٍلي أنين أهلنا..هل مره سمعولُه ؟
باعوا تراث الجدود..فراعين علي إسلام
وان يسألوهم يردوا : كل حاجة تمام
ليهم جيوش ف الدعاية وخبرا ف الإعلام
نهبوا ثروات كبار ما تكفيهاش أحلام
الطيبين ..الجمال..حرامية ..ده اسمه كلام ؟
ونخروا تحت الوطن حفرة ..ورا حفرة
ونصبنا شاهد كبير ..ونمنا في طوله!!
*************
(8)
وف لحظة فعلا تليق بينا ..نفضنا الهم
ولا همنا م الرصاص ولا من بحور الدم
الثورة ملت الميدان والكيف في حجم الكَم
ملايين في أوركسترا ..جوه الميدان تعزف
هتاف ..كإنه ريح مجنونة ..وبتكشف
الست ..شايلة ابنها ..وسط الجموع تهتف
والصوت كإنه بيشرب دم من ينزف
هل شعبنا ده اللي كان من لحظه متكتف ؟
آه يا بلادي الجميلة لما تبقي انتي
ملايين راششها الوطن علي أرضه كيف تتلم
*************
(9)
دي ثورة ..وللا الشروق غمر ميادينها؟
أعلام دي وللا أشرعه لصواري سفاينها ؟
وشوف من امتي انتهت ..ولسه سامعينها
ياه ع الجنون اللي خلي الرقصة جماعيه
ملايين في قلب الميدان .. والدنيا حريه
صابرين علي مرها ..ف الطايبه والنًّيه
من غير أساتذه ..البشر جمعتهم النِّيه
يتوحد الصوت ..بروق تضوي..مدويه
الثورة سهلة ..فأرجوك ..لم ألغازك
إحنا اللي مالكينها مش انتو اللي مالكينها !!
***************
(10)
زحفت جيوش الشباب – يا مرحبا يا مصر
زأرتي في الكون ..زئيرك ..شق بطن العصر
ملايين بتهتف وبتزلزل حيطان القصر
وآه يا بلدي العجيبة ..قولي لي جيتي منين؟
إنتي دي وللا مش إنتي ؟لقيتي صوتك فين؟
في كل وجه ابتسامة نصر حي مبين
والغنوة تصدح وتصبح خلق بالملايين
ميدان صرخ ف البلاد ..ردت عليه ميادين
مصر اشرأبت وعبِّت صدرها ثورة
عرفت ف لحظة زمن ..إزاي تعود للأصل !!
***********
(11)
وجوه أضائت..وجوه مسودة كالدخان
وبالخصوص اللصوص .. حرامية الأوطان
من باعوا كنز البلد ..لعدوها الشيطان
سلبوا الفقير لقمته ..سِوا ف المدن ف الريف
وكتفونا سنين ..وحليلهم التكتيف
مصر الضمير للأمم .. نزلو عليه تجريف
وكنا وسخين لكن هما "شريف"و"نظيف"
وكنا شهدا الوطن ..دلوقت شهدا رغيف
أما حَمُوله يا بنت الغيه ..يا ست الكل
وازاي ف طلعة ميدان ..اتهردم الطغيان ؟
**************
(12)
الثورة قطر النجاة داخل في مواعيده
عِلي الهتاف بالشعار ..لم كفوا ترديده
والخادم المنحني المذلول ..نفض سيده
إتشققت أرض مصر الحرة ..يا خيي
طِولِت إيدين الغلابه تشاشي وتحيِّي
للشعب صوت لما ينوي يدوِّي ..بيدوِّي
فلتعلنوا الفرحه وتظاظوا كده زيي
اللي مجرد سيرتهم ..تئذي ..وتعيي
باعوا الوطن ف العلن ..جبنا الوطن تاني
آدي الوطن ف الميدان ويدنا ف إيده !
***********
(13)
لولا إن مصر دي ما بتضيعش ..كان ضعنا
إزاي لحبة لصوص ..نخِّينا ..وخضعنا ؟
وازاي دارينا الإهانه ..تحت تواضعنا ؟
كإننا ماحناش احنا ..والتاريخ كداب
والدنيا تنظر إلينا بكل الاستغراب
علي صبرنا المفتري ..ع الحاكم الدِّحلاب
واحنا ..لا بنسألو ..ولا لازمنا جواب
عارفين عيوبنا وأصل القصة والأسباب
عشناها ف الانتظار ..ومن انتظار لانتظار
و ف يوم لقينا النهار وسط الميدان .. مَعَنا !
**************
(14)
لكن اللي ماعرفش مصر يقول كده ..واكتر
تبان هزيلة قتيلة ..يوماتي ..تتدحدر
مايعرفوش ان خلف الغيم بلد يقدر
يضرب بكفه يفتح ألف باب للغد
يطلع ربيعه ف قلب البرد أو ف الشرد
ملايين .. مايتحسبوا لا بالجوز ولا بالفرد
فجأة من الشوك تطل عليك عيون الورد
فجأة ..ويعلا الغنا .. يملا الفضا والأرض
ومصر هيه ..لكن حتقول "ماهيش هيه"
لولا ف عينيها الهرم والسد والأزهر
**************
(15)
كام ألف طاغى فى أفريقيا نهب شعبه
يلهف مصادر حياته... و يدعى حبه
الشعب يشقى و هوه و أسرته يعبوا !
يرشى الصحافة.. و ساكن وشه فى الشاشة
هوه ووراه شلته.. شاكوش و كماشة
يقول لده ""إنت بيه".. و يقول لده "باشا"
يحن على أمته؟. يرعى الفقير؟ حاشا
على كتفه كيلة نجوم.. و هو أومباشى
و بلحم أطفال بلاده الغضه يتعشى
و لا حد فى شعبه كله غلط فى يوم حبه
**************
(16)
أما إذا شعبه قام و قبض عليه باليد
فالمال –بدون ضمته- مايصرفوهشى حد
طب لو عيمى و اتبكم.. من كل خرم اتسد
من كل ده نابك إيه يا شعب غير الفلس؟
و تعمل إيه ببصمته بالصوت ما دام اتخرس؟
حكاية طبعا عجيبة.. و اسألوا اللى اتقرص
شفنا كصير الأسود فى لحظة صاروا بسس
و تضيع أمانى الشعوب فى أى مستقبل
و البنك يلهف: لا خدنا.. و لا الحرامى خد!
**************
(17)
إحنا اللى قالوا علينا مرضى بمكاننا
لو صح عزم البشر لنردهعا جنه
دى ثورة شوفوا احنا فين و فين يا ناس كنا
مايهمناش الفلوس و لا هربوها لفين
لو كنا واخدينها جد نردها فى شهرين
خانوا الوطن.. الخيانة قبلة الخاينين
ديابة.. بنيبان طوال.. عصابة الملاعين
لابسين بدل غالية بس تدارى إيه أو مين؟
و لو التباطؤ تواطؤ.. إحنا مش نايمين
قتلوا شبابنا بلا رحمة.. لكن بكرة
دم الشهيد راح يكون الزيت لمكننا!!
**************
(18)
تار الشهيد اللي ضحى .. في رقابيكم
دمه ما زال فوق رصيف غسلينه بإيديكم
اللي اترمي في بوابات الموت .. يحميكم
إوعوا في هوجه الكلام .. دم الشهيد تنسوه
ويسرقوه منكم .. ياما التاريخ سرقوه
ماهيش حكايه صوره ولا غنا تغنوه
ولا في هيصه الفرح ممكن عقولكو تتوه
أمَّه اللي بتنوح عليه .. وتقول : (ضنايا هاتوه
لو هيه شايفاكوا قرّبتوا من احلامه
ماكانتش تحزن .. حتلقاه حيّ في عينيكم !!
**************
(19)
لو عن سقوط النظام .. لسه النظام مسقطش!
إيه الفروق بين زمان و الوقت؟.. ما تفرقش!!
لخمونا فى الريم ... و مين فى بحرهم .. ما غرقش؟
ماكانش قصد الشباب.. كام أسم أو أعداد
يعنى ( الرئيس و المدام و الشلة و الأولاد)..
لأ.. يوم ما هتف الجميع "يسقط" بكل عناد
و رفعوا راية الميلاد فى قلب لاستشهاد
كان المراد.. هدم كون... كله خداع و فساد
يزيلوا بنيان قديم.. و يقيموا صرح جديد
لسه القديم زى ما هو ف وشنا.. ماوقعش!!
**************
(20)
نفس الوجوه القدام لسه محاصرانا
متربصة بالأمل.. و بدم شهدانا
و بيلعبوا ف كل حين ميت لعبه تعبانه
ما هو اللى خد ع الخداع يحيا يموت.. غادر
ثورتنا أعجاز.. و تعجيزها من النادر
لا حيطفوا نارها و لا صوت بحرها الهادر
وانا زى شعبى الأصيل.. الملهم.. الصابر
على قد ما بابان هزيل .. على قد مانا قادر
شايل فى صدرى الوطن.. و ف قلبى مفتاحه
الثورة ما همدش لسه صوتها جوانا!!
**************
(21)
و فجأة تطلع (أيادى سودا) من بينا
تغير الطعم و اللون..تقفل الجنه
فى عز تفاؤلنا.. تطفى النور فى فرحتنا
تشقنا ألف فرقة بألف وش ووش
صوتها نحيب لا لغربة.. تزعق تزوم و توش
فاكرينا لسه جداد على أكتشاف الغش
و مدبرين إن فرحة شعبنا ما تعيش
و بشاعة الوش ترعب مصر مصر تكش
يا عم فارقنا شوف لك " بيت يكون طابخ"
لسه ما جاش الفرح.. دى ليلة الحنة..!!
**************
(22)
الثوره مش حكر .. لا ملكك و لا ملكي
ملك اللي يومها سند صدره علي السونكي
و اللي الرصاصه شالت عينه ولم يبكي
ملك الشهيد اللي فدا غيره بنيران و رصاص
رسم خريطه الوطن .. بالدم وبإخلاص
والّا انتو صدقتوا ما ماتوا وراحوا خلاص ؟
ورجعتوا تاخدوا الجمل بما حمل يا ناس
تتقلبوا ع الثوره حالا تقلبوا الإحساس
يكفي تآمر .. و لعب زمان من تاني
مانا كنت علي نيتي .. صحيتوا ليه شكى ؟!!
**************
(23)
و جاى تفرق ما بيننا.. تشقنا نصين..
و تقول مسيحى و مسلم.. أنت عايش فين؟
زين لك الجهل تقسم شعبنا شعبين
إسمع يا صاحبى و أقولهالك بعلو الصوت
إسمعها منى و قول: "قال" – بكرة لما أموت-
أهى "مصر" دى "يونس" اللى عاش فى بطن الحوت
لا تموت.. و لا من يغير فيها قلب و صوت
وفرحاجاتك.. بضاعتك فينا مش حتفوت
يالل مخبى الأفاعى تحت باطاتك
من كتر ماحنا اتقرصنا.. تعبت التعابين!!
**************
(24)
أما اللى فتحوا السجون.. بيقصدوا الترويع
هم اللى خانوا الوطن و القصد مصر تضيع
طلقوهم الأفاقين.. و عصابة التطبيع
فيه بكرة يوم جاى بخساير و بمكاسب
و الشعب دايما فى فى معركة الحقوق غالب
أما اللى سلب الحياة و مازال بيتكالب
و قصده يرهبنا تانى بمنطقه الخايب
الثورة شايفاه.. و ساعة الحسم يا اخواننا
الثورة لا تحابى مين.. و لا تقبل الترقيع!!
**************
(25)
و الا اللى طالع علينا.. من الشقوق طاشى
كما عش النمل اتفلت عينيه مشايفاشى
و كاره الدنيا.. و انا كارهنى ع الماشى!
دلوقتى طالع يكفر كل زول صالح
يكره حلا الدنيا.. يعشق طعمها المالح
قال يعنى إجنا الأونطة.. و حضرته الفالح
و فى عداوته لدود.. يكره ما يتصالح
عامل على الجنه شغل و رزق و مصالح
نهاز فرص.. رافع الراية لفوق خالص
نسى أنه كان ضدنا فى الثورة.. و ماجاشى!!
**************
(26)
الثورة كالزحلفة.. ولاكنها ثورة
كإنها لعبة ولعبناها فى محاورة..
كسبنا دورة.. وغيرنا كسبوا ميت دورة
و إن جيتوا للجد .. قدم الثورة مشلولة
الثورة .. لازمها ثورة اقوى من الأولى
ده احنا ضميرها .. و ضميرها بيفهم الفولة
هدية بنقدموها لأمنا الغولة؟
تعبنا .. رحنا نشوف ناس غيرنا مسئولة
دم الشهيد اللى هز الدنيا تحت وفوق
بعناه بحبة كلام.. مايستروش عورة ! !
**************


(27)
لا هو انت فاكر الزمن تانى يعود للخلف؟!
لاهو انت فاكرها ترجع او تفوت الصف؟!
جربتو اولادها ما بين قتل وما بين خطف
شايله حمول التاريخ كتفها اللى ما كل
والشعب شوفته بعينك فى الصبر مالوش حل
تفتكره مات بين ايديك وتقوله "يا ريت ولعل"
ويذلو فيه اللئام ابدا ما يوم ينذل
انتو شربتو العسل ..وهو شرب الخل
عاوزين تخونوه خونوه ..انا بس بأحذر
دى مصر يابا..دى مصر اللى ما حواهاش وصف!!
**************
(28)
واللعب داير كما هوه.. كأنه مفيش..
ليلة ميلاد اللهب..ليلة نزول الجيش.
لسه الاباطره فوق دايسين على الحرافيش.
لسه الضمير متقسم..وبره غير جوه
واللعب داير يا صاحبى زى ما هوه
الباطل اللى ضعف .. قوى وزاد قوه
لسه عيونه مراقبانى انا وهوه
واخدنى على مركبه..يرمينى فى النوه
الثوره فين زى ما تكون الشموس ساحت
والغدر زاحف على ابن البلد بشويش.
**************
(29)
افتح لهم باب سجونك..يسقط السجان
واطلق شباب خذلتهم فى الضهر م الميدان
وافلح فى السجن اللى خان ..عندك فلان وفلان
من يقلع الزرع من حوضه.. يموت فى الايد
قول للى سرقو الامل وسرقو لبس العيد
تانى السجون والحديد ؟ فادكم بايه الحديد؟
هل وقف الثورة والا عطل المواعيد؟
نكسر القيد ونصحى نلاقى نفس القيد
عاوزين سياسه جريئه وواضحه زى الشمس
معانا فى الثوره ولا نغير العنوان؟
**************
(30)
والا اللى كانو دلاديل فى ديول لاسياد
جايين يطفو الفرح ويقتلو الأمجاد
لشباب دفعو التمن..طوابير لاستشهاد
لا هو انتو بالاجر جايين تقتلو الثورة؟
هى دى شئ يتقتل يا هبل بمؤامرة؟
والا دى نيران فى بوص تطفوها بالأجرة؟
مين الغبى اللى جمعكو وسوق الفكرة؟
لازم تخونو الوطن وتقتلوا بكره
عصابات خيانة الوطن ولائها لاسيادها
واحنا الولاء للوطن..فى الحزن والاعياد!
**************
(31)
شوف الجحافل تعافر..قصدها.. ترجع
من بعد فشل(الدخان.. والميه..والمدفع)
ويا بلطجى..ويا عواطلى..اطلبو ..ندفع
مش مال ابوهم..ده مال اهلى ومال اهلك.
نهبو سنين اهلنا..واهلنا تهلك.
قالو عليهم فلول..كداب مين قالك
لأ جيش ومتنظمين لابديين وناويين لك
بينامو بعدك..وبيصحو يرتبو قبلك
دول عندهم مال وأتباع ..عندهم خبرة
يمكن فى سوق الخساسه الخبره اليوم..تنفع!!
**************
(32)
ياللى حاكمنى..ما صدقت انى صدقتك
يومها احميت بى..وانا اتداريت فى دبابتك
وفرحت غنيت هتفت وطرت..وكتبتك!!
الثوره دى ثورتى.. سنابلها من خيرى..
وانت فى ساعة الحوار تخلطنى مع غيرى
ريحك مصره..أتوه فى السرب عن طيرى
جايين سوا تسرقو ميدانى.. وتحريرى
وبيك..بغيرك..حقول يا مركبى سيرى
شعللنا احنا الوطن وغيرنا بيطفوه
زنادى-صدقنى-مش محتاج لسبابتك!!
**************
(33)
ضاعت معالم قصيده..لسه ما اتكتبتش.
واغانى لون الصباح البكر..ما اتغنتش..
وسكك لبكره فى ضل الثوره...ما اتسلكتش
ليه عندى احساس رهيب بأديكو فى جيوبى.
دخلت اصلى..وجيت مالقيتش مركوبى...
تتجاهلو حسناتى..تتعاملو مع عيوبى
وكأنما الثوره..اكبر ذنب فى ذنوبى؟
وانا ثورتى وجهتى.. فى شروقى وغروبى
دى رجعتى شروق وبروق وصحبة ورد
لكن ورودها على أعوادها.. ما اتقطفتش!!
**************
(34)
سامحينى يا ام الشهيد..ما جبتلوش حقه..
أبنك - عريسنا - اندفن ورصاصته فى حلقه
والرب عارف وشايف ما جرى لخلقه!!
ابنك شهيدى..خلق عيدى..ورحل صامت
وزاميله واصلو لحد الغمه ..ما غارت
وجات حكومه ورا حكومه تانى وتالت
وصب اموره الرهيبه..المجرم الفالت!!.
واحنا نصرح بضعف يشمت الشامت
ما فضلش غير صوت وليدك فى الفضا الواسع
صرخ فى وش الضلام-ساعة الرحيل-شقه!!
**************
(35)
إخضر تانى الشجر يومها.. كإنه ربيع
و فى قلوب الغلابة اتفجرت.. ينابيع
و اللى إشترى "بكره" بالدم استحالة يبيع!!
و الثورة أبدا ما خلفت يوم.. مواعيدها
صوت مصر فى نبضها.. و النيل فى وريدها
وواقفة بتزغرت اللى رجع لها عيدها..
ثورة.. مواعده القدر و الشعب مواعدها..
فازاى و حاة النبى قوللى حتخمدها ؟
جدودنا ماتوا فداها.. جيل يسلم جيل
تعواريخ حقيقية.. مهما عافرت.. مش حتضيع!!
**************
(36)
بان اللى بان.. و الأدان.. ما كانش برانى
تعبنا عجن و خبيز فى الكانى.. و المانى
يا مصر قومى استردى ثورتك.. تانى
تايه ما عارف حبيبى مين من خصمى
دول أجبرونى أفرط حتى فى إسمى
دخانة الشك سودا و عالية و بتعمى
فمين بيطفى ليلاتى الضى فى حلمى؟
إن كانت خايف فعلا زينا على مصر
إبعد عن اللى بيهدم.. و احضن البانى!!
**************
(37)
هل كنت عاوز انقلاب واحنا عملنولك؟
رجعنا شرعيتك..وهتفنا لوصولك؟
ما فضلش غير الميدان..عاوز نسيبهولك؟
أظننا عرفنا سكت مصر..وطريقها
من بعد طول العطش بل الامل ريقها
كان الشهيد رمزها..بريئها وبريقها
لو بحرمكم طامى عامى .. ما يغرقها
فأزاى تفرقها يا عشمان بتفريقها؟
اوعى تقلب اشعارى بعيونك الشك
لأه ..اعتبر ده جواب..وانا كتبتولك!!
**************
(38)
و انت اللى دافعت عنى ف عركة التغيير
بكره حتقتلنى بإيديك فى ميدان التحرير
كشر بأنيابك السودا.. بلا محاذير
رافع نداك للجهاد.. و يفط آيات الرب
لكن و قلبك عتم مفيهش شىء يتحب
ناوى على قتلنا.. خصومك ولاد الكلب
عارفك ما تكرهش فى الكون قد كلمة شعب
و قد(مصر) اللى ياما فى عرفكم.. تتسب
قاريك و حافضك أنا.. و انت قارينى كمان
نكنس دروب الوطن تفرشها بالمسامير!!
**************
(39)
إن كنتوا فاكرينا راح نسكت ما عادش سكوت
ما عادش حيلتنا فيكى يا مصر.. غير الصوت
و الا انتوا مبتعرفوش إن ف سكوتنا الموت؟
إبقى ميزان عدل.. إلا العدل يا مولاى
إن مال قلبه معاه قوم اعدله وياى
دى ثورة مش لعبة تمشى على هواك و هواى
إحنا منعنا سؤال الليه و فين و ازاى
و لو نسينا فى يوم.. ضميرنا مش نساى
خليك خكيلة مظلة ع الجميع بالعدل
أحسن صريح الكلام.. و الا احسن المسكوت؟!
(40)
إحنا حماة الوطن فى السرا والضرا
واللى يحابى الفساد راح ينطرد ..بره..
الثورة حالفة لتحكم فى بلد حرة
و مهما كان اللى بيطبطب على الفاسدين
الثورة ملهاش عينين اتنين .. لها ملايين
و مادام ضمير الوطن عينكوا مؤتمنين
إوعوا تسيبوا مصيره فى يد ناس تانيين
و إوعوا تستهونوا بغضبة الثايرين
هموا معانا نعدى فوق جسور الود
ومن مرارة اللى فات نخلق جمال بكرة ! !
**************
(41)
ويا شعبى ياللى انت طالع م الضلام للنور
اصحى لكل متحنجل وراك.. بيدور
دى ثورتك جايه لجلن .. تجبر المكسور
حقق فى كل الكلام اللى بيتقالك ..
ماهى للحقيقة وشوش اتعب لها تبان لك
وابعد عن اللى باعوك من قبل.. أحسن لك
تحت الوشوش فيه وشوش أصحابها ناويين لك
عاوز الحياة تبتسم؟ بتقوللى: "إنصحنى"؟!
أجمل نصيحة أقدمها اسمها (الدستور)

ابن الزهراء محمد محمد فكاك



#محمد_فكاك (هاشتاغ)      



اشترك في قناة ‫«الحوار المتمدن» على اليوتيوب
حوار مع الكاتب البحريني هشام عقيل حول الفكر الماركسي والتحديات التي يواجهها اليوم، اجرت الحوار: سوزان امين
حوار مع الكاتبة السودانية شادية عبد المنعم حول الصراع المسلح في السودان وتاثيراته على حياة الجماهير، اجرت الحوار: بيان بدل


كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية على الانترنت؟

تابعونا على: الفيسبوك التويتر اليوتيوب RSS الانستغرام لينكدإن تيلكرام بنترست تمبلر بلوكر فليبورد الموبايل



رأيكم مهم للجميع - شارك في الحوار والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة التعليقات من خلال الموقع نرجو النقر على - تعليقات الحوار المتمدن -
تعليقات الفيسبوك () تعليقات الحوار المتمدن (0)


| نسخة  قابلة  للطباعة | ارسل هذا الموضوع الى صديق | حفظ - ورد
| حفظ | بحث | إضافة إلى المفضلة | للاتصال بالكاتب-ة
    عدد الموضوعات  المقروءة في الموقع  الى الان : 4,294,967,295
- مقتل القمر: تشافيز لا يموت لأنه من سلالة الآلهة ورفيق تشي غي ...
- 8 مارس : إن تاريخ المرأة ، في اضطهادها و استعبادها و استغلال ...
- هل وصل إخوان المتأسلمين المتأمركين بمصر حد تسفيل بنياتها وبن ...
- العلمانية هي الركن الأساسي للديمقراطية ،وإعادة بناء مصر في ا ...
- نظام ملكي عرشه فوق الدماء، وشعب فوق المقصلة،- يحق له أن يجفف ...
- إلهي ،لم أشقيت شعب المغرب ،بنظام استبدادي،أذاقنا كل فصول الج ...
- حفيدات وأحفاد الثورة الوطنية الديمقراطية الجمهورية الثورية ب ...
- قل لي كيف طبيعة النظام الملكي، أقل لك من يكون نائب وكيل المل ...
- بوتفليقة يا جبان ****** الشباب المعطل لا يهان
- دفاعا عن السينما،ضد إخوانجية العصر، وظلامية الدولة، ومن أجل ...
- رسالة ثورية إلى الشعب المصري :لا تصالح لاتصالح لاتصدق لاتصدق ...
- هل هو أسلمة و أخونة الرأسمال , أم رأسملة الإسلام ؟؟
- رسالة غضب واحتجاج وتنديد إلى عامل الإقليم والوكيل العام لقمع ...
- إحياء أحزاب اليسار لدكرى الشهداء على طريق الوحدة كان ضرورة م ...
- لست منهزما ما دمت صامدا تقاتل و تقاوم.
- ماذا لو كان محمد السادس فيلسوفا وشاعرا ويؤمن بالمبدأ الثوري ...
- لا , لا يازينب , لا يا يوسف, مراكش مهبط الوحي الثوري الأحمر, ...
- رحيل أمين جماعة العدل و الإحسان الشيخ عبد السلام ياسين حدث و ...
- بيان ثاقب إلى الملك الناهب،والعدوان الخائب ضد الوقفة السلمية ...
- أيتها المواطنات أيها المواطنون،إذا امتدت إليكم يد مضرجة بالد ...


المزيد.....




- بالخيام والأعلام الفلسطينية.. مظاهرة مؤيدة لغزة في حرم جامعة ...
- أوكرانيا تحوّل طائراتها المدنية إلى مسيرات انتحارية إرهابية ...
- الأمن الروسي يعتقل متهما جديدا في هجوم -كروكوس- الإرهابي
- الدفاع الروسية تعلن القضاء على 1005 عسكريين أوكرانيين خلال 2 ...
- صحيفة إسرائيلية تكشف سبب قرار -عملية رفح- واحتمال حصول تغيير ...
- الشرطة الفلبينية تقضي على أحد مقاتلي جماعة أبو سياف المتورط ...
- تركيا.. الحكم بالمؤبد سبع مرات على منفذة تفجير إسطنبول عام 2 ...
- صحة غزة تعلن حصيلة جديدة لقتلى وجرحى القصف الإسرائيلي
- -بلومبيرغ-: إسرائيل تجهز قواتها لحرب شاملة مع -حزب الله-
- بلينكن يهدد الصين: مستعدون لفرض عقوبات جديدة بسبب أوكرانيا


المزيد.....

- في يوم العمَّال العالمي! / ادم عربي
- الفصل الثالث: في باطن الأرض من كتاب “الذاكرة المصادرة، محنة ... / ماري سيغارا
- الموجود والمفقود من عوامل الثورة في الربيع العربي / رسلان جادالله عامر
- 7 تشرين الأول وحرب الإبادة الصهيونية على مستعمًرة قطاع غزة / زهير الصباغ
- العراق وإيران: من العصر الإخميني إلى العصر الخميني / حميد الكفائي
- جريدة طريق الثورة، العدد 72، سبتمبر-أكتوبر 2022 / حزب الكادحين
- جريدة طريق الثورة، العدد 73، أفريل-ماي 2023 / حزب الكادحين
- جريدة طريق الثورة، العدد 74، جوان-جويلية 2023 / حزب الكادحين
- جريدة طريق الثورة، العدد 75، أوت-سبتمبر 2023 / حزب الكادحين
- جريدة طريق الثورة، العدد 76، أكتوبر-نوفمبر 2023 / حزب الكادحين


المزيد.....


الصفحة الرئيسية - مواضيع وابحاث سياسية - محمد فكاك - من أجل ديمقراطية واستقلالية القصائد، ضد استبدادية وديكتاتورية العقائد.