أخبار عامة - وكالة أنباء المرأة - اخبار الأدب والفن - وكالة أنباء اليسار - وكالة أنباء العلمانية - وكالة أنباء العمال - وكالة أنباء حقوق الإنسان - اخبار الرياضة - اخبار الاقتصاد - اخبار الطب والعلوم
إذا لديكم مشاكل تقنية في تصفح الحوار المتمدن نرجو النقر هنا لاستخدام الموقع البديل

الصفحة الرئيسية - الادب والفن - جدو سامى - ملاكى الحارس ريم وقصص أخرى















المزيد.....



ملاكى الحارس ريم وقصص أخرى


جدو سامى
كاتب وباحث وروائى متنور ومؤمن بالحريات الجنسيةوالدينية والابداعية والفكرية كاملة


الحوار المتمدن-العدد: 7660 - 2023 / 7 / 2 - 12:11
المحور: الادب والفن
    


شويه ملاحظات مبدئيه بس.. دي اول قصه انشرها هنا .....انا كاتبها من فتره بس قررت انزلها دلوقتي ..لو حد عنده اي ملاحظات يقول لاني بحب النقد حتي لو نقد وحش...القصه مكتوبه بالفصحي ..لو الموضوع ده مضايق حد هبقي اعدل الفصل التاني للعاميه....مقدمه بضان انا عارف يلا بقي نبدا


ريم فتاه في سن 20 وهي طالبه في الجامعه كليه طب تحب الجميع و هي ودوده وجميله و خجوله

ريم (فتاه قصيره بيضاء وجهها يوحي بجمال شخصيتها وطفولتها ذات صدر منتفخ ومؤخره مدوره ليست سمينه ولكنها كيرفي)تعيش مع امها و ابيها ليس عندها اخوه هي وحيده
عمر (شاب طويل ذو عضلات و وجسد قوي ولكنه غامض بعض الشي ) في سن 21 و ايضا في كليه طب مع ريم ريم معجبه بعمر ولاكنها دائما تكون متردده في القول له انها معجبه به
وفي يوم من الايام كانت ريم مع صديقتها
لارا: مرحبا ريم كيف حالك
ريم: بخير وانتم
ملاك: نحن بخير يا حبيبه عمر
ريم: هااييي(-يظهر عليها الخجل-) انا لست حبيبته توقفوا
لارا: اوههه...(-تضحك بخبث-) نحن جميعا نعرف انكي معجبه به
ريم: انتم حقا حمقا انا ذاهبه(-تظهر تفاصيل طفل غاضب..ويحمر خدها الكلبوظه-)
ضحك الجميع و ذهبت ريم وهي تفكر في عمر
دخلت جامعتها و انتها اليوم وفي طريقها لمغادره المحاضره للكفيتيريا اصتضمت في صدر شخص طويل وسقطت

ريم: هاايي انتبه الي طريقك يا و.......
عمر: انا اسف يا صغيره اعطيني يدك(-يمد يده لها -)
ريم:.....(-لم تتفاعل معه بل سرحت وهي تنظر لوجهه-)
عمر: هااي.... يا انتي
ريم: اوهه.. ا انا... انا اسفه حقا(- تمسك بيده وتقف وهي سارحه وممسكه بيده-)
عمر....اذا ...الن تتركي يدي
ريم بتوتر وخجل: اووه اسفه (-تسحب يدها -)
عمر :: ششش لا عليكي يا صغيره هل انتي بخير
ريم : اجل انا بخير
عمر: حسنا وداعا
ريم: مهلاا
عمر: ماذا هناك
ريم: ماذا... لا لا عليك
عمر في سره(انها غريبه ولاكن جميله) ثم تركها و رحل

ذهبت ريم الي كافيتيريا الجامعه وهي في قمه السعادة



ذهبت ريم و قابلت صديقاتها

لارا: مرحبا يا صغيره عمر
ريم: مهلا كيف عرفتي بانه ناداني بصغيرته
لارا : فقط كل الجامعه تتحدث عنكم
ريم : توقفي (-بخجل-)
لارا: حسنا حسنا اسفه(-تضحك بخبث-)
ملاك: يا حبيبه عمر (-تضحك بقوه-)
ريم : حسنا يا حبيه احمد

ذهبو كي يتغدو سويا

لارا: ريم ريم...ملاك ملاك
ريم و ملاك في نفس الوقت: ماذا
لارا: انظرو من هناك

نظرت ريم و كان عمر مع صديقه يدخلون للمكان

معلومه
ملاك معجبه باحمد

ريم: اوهه انهو عمر حقا كم هو لطيف
لارا وهي تنظر الي ريم و ملاك المغرمان في الحب

عمر عندما رأه ريم اتجه نحوها

عمر: مرحبا يا صغيره هل تتذكريني.. فقط اريد الاعتذار منكي لاني صدمت بكي
ريم بوجه محمر وهي تنظر في الارض: ل لا عليك ا انا من يجب ان يعتذر
عمر: هههه لا عليكي وداعا

رحل عمر و صديقه خارج المطعم و لارا و ملاك ينظرو ريم

ريم: ماذا
لارا: هل نزوجه لكي؟!
ريم: اجل اجل ارجوكي
لارا و ملاك: هههههه
ريم: هاايي
ملاك: اهه من قصه الحب

انهو طعامهم و خرجو من المطعم

ريم: اذا اين سنذهب
ملاك: ما رايكم في ان نتناول الايس كريم
لارا و ريم: اجل فكره جيده
ملاك: حسنا هيا بنا

ذهبو و تناولو الايس كريم ثم الطقتو بعض الصور و لعبو كثيراً في الحديقه حتي اصبحت الساعه 10:30 مسآء
حتي لمحت ريم عمر وهو يدخل للحديقه فقالت في نفسها انها ستذهب لكي لايراها تلعب كاالبلهاء

ريم: يجب علي ان ارحل
لارا: لما دعينا نجلس قليلا
ملاك: اجل لارا معها حق
ريم: لا انا اريد الذهاب وداعا
ملاك: وداعا
لارا: وداعا

ريم في طريقها الي الخروج وهي ترتدي السماعات و تستمع الي الموسيقى وتتدعي انها لا تري عمر
لاحظ عمر ريم وهي تخرج مسرعه
عمر: يا صغيره ....(-لم تلحظ...جري عمر باتجاهها ..ويخبطها علي كتفها -) هوووي
ريم : (-بتوتر-)اوووه ..عمر..ر ..ماذا هناك
عمر : لقد اتيت للحديقه وحدي واردت احدا لاخرج معه
ريم : مااااذا ....موافقه موافقه وظلت تقفز كالاطفال
عمر : (-انفجر في الضحك -)
ريم -لاحظت ما كانت تفعله-)(-تتكلم بخجل -) اسفه لقد تحمست قليلا
عمر : لا عليكي لقد كنت في حاجه لمثل هذه الضحكه الان يااا........لحظه ما هو اسمك
ريم : ماذا انت اصلا لا تعرف اسمي ....اسمي ريم الخديوي
عمر : همممم......اظنها صدفه
ريم : ماذا تقول
عمر : لا شيء
ريم :حسنا........... يبدو بان هناك ما يضايقك اذا كنت تريد التكلم فانا موجوده
عمر : في الحقيقه نعم تعالي نجلس هناك(-واشار الي كرسي في الحديقه-)
ريم : هيا ....
ذهبو للكرسي وعم الصمت مده دقيقه
ريم : اذاا ......ماذا يضايقك
عمر : امي ...
ريم : ما بها ..... اهي مريضه ...فلنذهب بها للطبيب
عمر : كلا ...هي فقط ستذهب لزياره احد صديقات طفولتها غدا وتريدني ان اذهب معها وانا لا اريد (-_-)
ريم : اظن انك ان لم تذهب ستحزن فبالتاكيد هي تريد ان تتباها بك امام صديقتها
عمر : تتباها علي ماذا
ريم : بان لديها ابن ذكي وطالب في كليه الطب وقوي ووسيم ولديه وجه جميل وعضلات ملفته(-سرحت لين وهي تتكلم عن عمر وكانت تنظر له نظره اعجاب -)
بدات تقترب ريم من فم عمر وسرح عمر هو الاخر فهو يجلس بجوار فتاه تصنف علي انها اجمل فتيات الجامعه علي الاطلاق وبداا بتقبيل بعضهما....
ابتعدت ريم عن عمر فجاه : اسفه اسفه وذهبت وهي سارحه وسعيده
بعد دقيقه وعمر جالس يفكر فيما حدث وجد بانها نست كراسه امسكها عمر فوجد انها مذكراتها وقال لنفسه انه لن يفتحها وسيعطيها لها غدا في الجامعه
ذهبت ريم وهي ترقص في لشارع وتغني وكانت الساعه الحاديه عشر ثم وصل للمنزل وفتحت لها امها
احتضنت ريم امها (منال)
منال : ماذا بك ايتها البلهاء ما هذا الحب المفاجه
ريم : فقط انا سعيده
منال :ادام الله سعادتك ....صحيح غدا عودي من الجامعه مبكرا لدينا ضيوف
صعدت ريم لغرفتها وهي تغني وترقص ثم ارتمت علي السرير واحتضنت المخده وظلت تفكر في عمر ثم غطت في نوم عميييق.................................................



الجزء الثاني

اولا دعمكم فرق معايا جدا ...ثانيا الانتقادات اللي جاتلي فرحتني اوي لاني من الشخصيات اللي بتحب تتحدي نفسها عشان تثبت للناس انها غلط ...ثالثا بقي انا بقول نبطل لك و نبدا في القصه اللي هتطلع عيني في اعاده كتابتها من الفصحي للعاميه



بدايه القصه الحقيقيه...

عمر داخل البيت

دخل عمر لقي البيت هادي علي غير العاده وملقاش امه في انتظاره ففكر ان امه نامت ...راح علي اوضتها عشان يتاكد انها نايمه ..اول ما دخل لقي امه نايمه علي الارض وباين عليها انها مغمي عليها ...جري عمر لانه وحاول يفوقها لكن بدون فايده اتصل عمر علي الاسعاف (-وزي ما انتو عارفين الاسعاف المصريه ورخامتها -)عمر حس انهم هيتاخرو طلع جري علي اوضته وفتح الباب بسرعه وقعد يخبط ويفتح ،راج المكتب لحد ما فتح درج وطلع منه فون لاسيلكي غريب

عمر في اللاسيلكي: باسل ..باسل

رد عليه واحد/بفزع/ (- اللي هو باسل -): افندم ...في اي!

عمر: فضي عربيه التامين اللي علي اول الشارع وابعتلي اتنين منهم يشيلو امي وكلم المستشفي امي مغمي عليها

باسل : علم

قفل الخط ..ونزل لبس امه عبايه من عباياتها وطرحه لفها اي كلام ...وجه الجاردات يشيلو امه وفعلا طلعو بيها علي المستشفى اللي كان فيها دور كامل فضي واتجهز طقم عمليات قلب و طقم عمليات كبد

عمر : بيزعق بصوت عالي ....دكتور سامي سامي

طلع دكتور لابس روب عمليات ومتعاص ددمم وشكله كان في محل جزاره مش مستشفي

سامي : عمر باشا ..اي جاب حضرتك !،

عمر :أمي..في غيبوبه اطلع شوف مالها

سامي : عمر مينفعش انا في عمليه دلوقتي مينفعش كدا

عمر : عمر حاف !! انا هسامحك لاني مش فاضيلك....بس وعزته وجلاله لو مطلعت دلوقتي لاكون قاتلك بدم بارد(بص عمر لسامي واختفي بؤبؤ عينه وكانت كلها بلون واحد باهت بين الازرق والاسود)

سامي وظهر عليه علامات الرعب اول ما شاف عينه : انا طالع فورا

وطاع سامي يجري ودخل الاوضه اللي كان موجود فيها امي##انا زهقت من الكلام بصيغه الغايب انا هتكلم ان انا عمر ##

قعدت انا قدام الاوضه مستنيهم وبلغوني ان امي عندها جلطه وانسداد في احد الشرايين وقررت استني قدام الاوضه لحد ما تخلص





(*****عزيزي القارئ الجميل انت مش فاهم اي حاجه في الحوار ده بس انا هاخدك فلاش باك طوييييبببييل عشان تفهم اي الفكره*******)



فلاش باك منذ مليارات المليارات من السنين .....

في قصر كبير مبني طوبه من الفضه وطوبه من الدهب مبني بدرجه دقه قد تصل للكمال الفعلي ومليء بتماثيل صنعت من الاحجار الكريمه والمعادن النادره .....وفي قاعه شبه مظلمه ويجلس فيها رجل ذو لحيه قصيره مسرحه وعينين زرقاوتين ووجه اقل ما يقال عنه انه هو الجمال الفعلي ...يمسك بعصي في اخرها جمجمه صقر ...ويخبط الارض تلات خبطات

ظهر قدامه رسمه علي الارض مرسومه بشعاع لونه احمر مضي وخرج من الرسمه دي كيان اسود يظهر عليه علامات الخوف من الرجل العجوز



الكيان : امر مولاي

الراجل : نادي بقيه اتباعي انا اخدت قرار مهم يخصكم

الكيان : امر مولاي

اختفي الكيان وظهر بعدها بخمس دقايق ومعاه ٦ كيانات تانين



الراجل : انا هسال سؤال واللي عارف يجاوب .....انا مين.

كلهم في نفس واحد : انت ايلوهيم ملك ملوك الزمان والمكان وزعيم السحر

الراجل : وانتو مين ؟

كلهم : ملوك ممالك الملائكة السبعه

الراجل : ايه قدرتي؟

كلهم : انت المتحكم الاول والخير فينا

الراجل : لما مكنتش انا موجود وقبل وجود البشر مين اللي كان بيتصدالكم

استغرب ملوك الملائكة السؤال وبس جاوبو وقالو : الاخوانوسلفيين

الراجل : وانا بعمل ايه وهما كانو بيعملو ايه

كلهم : انت بتتحكم فينا لانك اقوي مننا اما هما كانو بيحاربونا لانهم مجرمين اشرار

الراجل : هل في حد يقدر يسيطر علي الاخوانوسلفيين

كلهم عدا الكيان الاسود : لا ..مستحيل

الكيان الاسود : لا ممكن

الراجل : ابتسم ابتسامه خبيثه .....فسر كلامك

الكيان الاسود (ساتان): الشخص اللي يقدر يتغلب علي ملوك الممالك السبعه للملائكة لوحده يقدر يعمل اي حاجه

الراجل : دلوقتي هقولكم انا جمعتكم ليه ....انا عرفت طريقه اني اتحكم في الاخوانوسلفيين بس ده هيستلزم مني حياتي فانا قررت اني مش هضحي بنفسي لاجل حاجه ممكن تفشل فانا قررت اني بدل ما اتحكم فيهم انا هدمج الاخوانوسلفي مع ملاك فساعتها هكون قادر اتحكم فيه تحكم كامل

ساتان : بس دي معادله ناقصه مجهولين واحد انك متضمنش ان يحصل تنافر بين الملاك والاخوانوسلفي..اتنين انك ممكن بعد ما تدمجهم متعرفش تتحكم في النص التاني للملاك ومتعرفش تتحكم فيه ...عندك حاجه تضمنلك ان ده مش هيحصل

الراجل : مفيش ضمان احسن من التجربه ....وظهر قدامهم ٧ اخوانوسلفيين محاربين اول ما شافهم الملائكة اتخذو وضعيه القتال للدفاع عن الراجل ...

الراجل : متخافوش دول اخوانوسلفيين بس مقيدين بسحر مش هيعرفو يفكوه



صفق الراجل العجوز بايده وارتفعت جمجمه الصقر من الصولجان وطلع منها نور قوي جدا

الراجل : تعويذه النهايه ...دمج القطبين وابتسم ابتسامه تحمل كل معاني الرضا

بدا الاخوانوسلفيين والملائكة يقربو من بعض لحد ما لزقو في بعض واندمج كل اخوانوسلفي مع ملك

الراجل اتخذ وضعؤه القتال تحسبا لاي طارء : انحنوا ...

بعدها انحني كل الكائنات السبعه .....ورجع الراجل لوضعه الطبيعي

الراجل : انتم دلوقتي اسمكم حراس الدين وهيسموكم فى المستقبل الارهابيين الدواعش التكفيريين الاخوانوسلفيين هاموت دلوقتي واعود للحياة في الحجاز بعد ستميت سنة بعد الميلاد وهيقتلني الحارث وقتها .. ومهمتكم اعادة حكمي وحياتي انا وحارسي محمد بعدما يقتلنا الحارث امونرع جوبيتر زيوس داروين واولاده الاوروبيين والتنويريين العرب


مد الراجل ايده لقدام و فرقع صوابعه وظهر ٧ توابيت ذهبيه منقوش عليها صوره محارب مش لابس اي حاجه غير بنطلون مش طويل قوي و ماسك في ايده سيف واتفتحت التوابيت ودخل كل حارس في تابوت واتقفلت التوابيت برزعه

الراجل عيونه اسودت بالكامل وقال : التوابيت دي مش هتتفتح غير لما المختار يتولد ..وضحك ضحكه مرعبه وقال : دلوقتي بس اقدر اموت ....وشاور علي قلبه بصباعين وفجاه اختفي الراجل ده وابتلعت رمال الصحراء قصر الذهب
عوده من الفلاش باك بس مش وقت تواجد عمر لا ده قبله بالف وخمسميت سنه.....
وبالتحديد في الحجاز في قصر الايلوهيم الاسم الاعظم حيث يجلس الايلوهيم الاسم الاعظم في عرشه الذهبي العرش موجود في حته تحسها مضلمه من القاعه ويدوب تقدر تلمح لمعان دهب العرش ودخل عليه حارس يظهر عليه القوه والغلظه وانحني قدامه

الحارس (محمد): مولاي الملك ....عندي اخبار مش كويسه
الملك (الاسم الاعظم ) : انطق واخلص
محمد : الفرق الاستطلاعيه اللي بتدور علي مناجم الدهب لقت قبيله متمركزه في مكان بعيد قريب من جبال البحر ....واحنا بنعتقد ان المنطقه دي فيها كنز كبير
الاسم الاعظم (باستهزاء) : مبعتش فرقتين من الجيش يخلصو عليهم ليهم
محمد (وظهر عليه علامات الخوف ) : حصل بس للاسف الفرق دي اتبادت من الوجود ونجي منهم واحد بس ....ارجوك متتعصبش بس حسب كلام الجندي دي مش مجرد قبيله دول ناس قوة الواحد فيهم بقوه كتيبه كامله من الجيش
الاسم الاعظم (قام وقف وهو غضبان جددا وصمت مده دقيقه ): ناديلي كبير السحره ...
عدت لحظه وظهر دخان في المكان وخرج من الدخان راجل عجوز ماسك في ايده صولجان ولابس لبس ابيض( كبير الكهنه للمكعب الاسود)


كبير السحره : انا في امر مولاي في اي وقت
الاسم الاعظم : سريع كالعاده ..... انت تاخد بعضك وحبه سحره ولا اقولك انا هاجي معاكم عاوز اشوف الناس دي يمكن نعرف نستعبدهم


ظهر من ورا العرش من الظلام راجل اربعيني و وقف ورا الملك وحط سكينه علي رقبته


الراجل : تستعبدنا .ههههههههه ..تصدق ضحكتني
كبير السحره (اتخذ وضعيه القتال وايده نورت): سيب الملك وهنسيبك تروح سالم
الراجل : هههههههه انا هنا وفي اي مكان انا الملك الوحيد....... وبص لكبير السحره وظهرت عينه الباهته زي عين عمر
كبير السحره (وقع من طوله ونزل انحني قدام الراجل ) : انا اسف ..انا اسف ..سامحني
الاسم الاعظم : انت بتعمل ايه يا وضيع ..صدقني هقتلك .....كبير سحره خاين
كبير السحره : انا اسف يا مولاي انا مقدرش اعمل حاجه دا وريث ملك الملوك
الاسم الاعظم (اتفزع بعد ما سمع كدا) : تقصد ان الاسطوره ...م...ش مش مجرد اسطوره .....وان القبيله ده هي قبيله الملوك
هز كبير السحره راسه بالموافقه ..


الراجل (ساب الاسم الاعظم ونزل الاسم الاعظم انحني قدام الراجل ) : انا كنت سايب حضارتكم دي قايمه عشان كنت شايفكم عندكم نوع من الاحترام .....بس الظاهر ان وقت ظهورنا حضر لانكم طلعتم متخلفين واعداء الحضارة وتكفيريين وغزاة


امر ملك الملوك (حارث امونرع جوبيتر زيوس) ان الاسم الاعظم ايلوهيم يحدد وقت يتجمع فيه كل المملكه وكل ملوك الممالك المجاوره عشان يرجعوا لسيطرة الحارث امونرع جوبيتر زيوس وبالفعل حدث كدا وارسل الاسم الاعظم دعاوي لكل الملوك المملكه الفينيقيه والرومانيه والساسانيه والبيزنطيه والصينيه والمغربيه ورجع حارث للقبيله عشان يبلغهم ان وقت الظهور حضر وانهم يجهزو مكان المقابله


بعد شهر ........
وصف المكان (ساحه مدوره كبيره مساحتها خمسين فدان ارضيتها زجاج قوي جدا..... ليها ٤ مداخل كل مدخل عباره عن قوس ذهبي مرصع بجواهر واحجار نفيسه ولكل واحد كرسي
مطلي بالذهب قماشته الحرير وفي النص في مسرح عالي مدور مساحته ٢٠ متر عليه كرسي وحوليه الكراسي مترصصه علي شكل دواير وفي كل اربعه متر عمود اناره * شغال بالنار يحيلتها متحلوش*)


بدا الحضور يوصلو وكل واحد دخل وقعدو بحيث ان كبار الزوار والملوك والوزراء في الاول و بعد كدا بيترتب الناس حسب طبقتهم الماديه لحد ما غربت الشمس والنيران للعمدان اضاءت بشكل تلقاءي


امبراطور روما : الظاهر ان الاسم الاعظم بيحاول يستعرض قوي السحره بتوعه
امبراطور فينيقيا وبيزنطة وساسان: استني شكل العرض هيبدا وهنعرف جايين ليه
صعدت بنت جميله جدا علي المسرح وبدات كلام والكل استغرب ان صوتها واضح للكل : افتتاحا لهذا الحدث العظيم ...بنشكركم علي تلبيه هذه الدعوه الغامضه...ولكن في البدايه هنبدا الحدث بروايه اسطوره من اساطير العالم ....اسطوره يتحاكا بها كل البشر ...اسطورة قبيله نسل ملك الملوك ...قبيله اعظم السحره ...منذ الاف السنين كان في راجل قدر انه يتحكم في ملوك ممالك الملائكة السبعه وقدر انه يقضي عليهم لدرجه ان لحد الان الملائكة اللي بنتواصل معاهم محدش يعرف هما فين .....دلوقتي اقدم لكم ملك مصر ..الايلوهيم الاكبر ..الاسم الاعظم
طلع الاسم الاعظم المسرح ولكن مقعدش علي الكرسي بل وقف جمبه
الاسم الاعظم(وهو مرعوب) : بس انا احب اقولك ان الاسطوره دي مش مجرد اسطوره...
صعد حارث علي المسرح وقعد علي الكرسي
امبراطور روما وامبراطور القسطنطينية والمدائن : انت جايبنا تهزر يا الاسم الاعظم اقسملك لو طلع ان جايبنا عشان تخاريفك دي انا هابيد الحضاره بتاعتكم ..
رفع حارث ايده وشاور ناحيه الاسم الاعظم ورفع ايده لفوق ساعتها ارتفع الاسم الاعظم في الهوا
كل الحضور: هو ده ساحر .....حتي ملك السحره ميقدرش يعمل كدا ...مين ده
حارث حس ان الصوت علي اتضايق : انا الملك حارث ملك الملوك و قائد قبيله نسل ملك الملوك وعمل ايده قبضه ساعتها اختفي االاسم الاعظم وبادت حضارته هو وحارسه محمد وانتصر امبراطور روما وامبراطور القسطنطينية والمدائن
مرت فتره بعدها ورجع الحكم لقبيله نسل ملك الملوك


(الناس اللي عاوزه مشهد جنسي متخافوش مش ناسيكم هاضيفه اهو **)

المشهد..(حارث ماشي في ممر ملي حواليه تماثيل صقور فجاه سمع صوت غناء عذب جدا واتجه حارث ناحيه الجنينه وبص لفوق لقي بنت اقل ما يقال عنها انها قطعه حجر كسرت من القمر بتسرح شعرها الاسمر الطويل وبتغني وهي باصه في المرايه )
البنت : يا عود مكسور مبيغنيش يدوم الهم من حاله
حارث : يا حراس ....دخل عليه واحد من حراس القصر ....
الحارس : امر مولاي
حارث : مين دي
الحارس :دي الاميره فاطمة
حارث : ايه قصتها
الحارس : اقتلني يا مولاي .....مش هعرف اقول لو قولتلك الملك الاسم الاعظم هيقتلني ولو مقولتلكش انت هتقتلني فانا كدا كدا ميت
حارث : الاسم الاعظم انتهى وابدته انا خلاص هو وحارسه محمد وبراحه اهدي انا مش قتال قتله مش هعملك حاجه ..روح شوف شغلك
الحارس : بجد .....شكرا مولاي... ومشي الحارس
طلع حارث قدام باب اوضة الاميره فاطمة وخبط تلت خبطات
فاطمة : مين عالباب
حارث :الملك حارث ملك الملوك
فاطمة اتنطرت من مكانها وجرت فتحت الباب وجت تنحني قدامي راح ماسكها من كتفها قبل ما تنحني ومخلهاش تنحني حست فاطمة بشعور جميل اول مره تحسه وهو شعور التقدير لا ده الحب


وهي بترتفع عينها جت في عين حارث وعنيهم هما الاتنين لمعت وفضلو واقفين عنيهم في عين بعض كان الزمن توقف بيهم في اللحظه دي... فاقت فاطمة من سرحانها
فاطمة: اتفضل يا مولاي
حارث.. وهو داخل.. : اسمي حارث متقوليليش لقبي... وانتي اسمك ايه بقي
فاطمة :انا فاطمة
قعدو هما الاتنين عالسرير وسرح حارث في جمال فاطمة..وصف فاطمة - ١٧٠ سم جسم فاخر من الاخر بزاز كبار بس مش قوي ومشدودين ومدورين كانهم كور منحوته طيازها عباره عن كور كبيره اشبه بالجلي وسطها رفيع عيونها خضره ملامحها بيبي فيس ووشها تظهر عليه البرائه شفايفها مسمسمه - فاجاه بدا حارث يقرب بوشه من وش فاطمة وقربت فاطمة منه وهما الاتنين متاثرين بحاجه اقوي من السحر واحمرت خدود فاطمة وغمضت عنيها ودابو مع بعض في بوسه مسك حارث شفه فاطمة اللي فوق ومسكت فاطمة شفته اللي يتحت وكانو بيكلو شفايف بعض حرفيا لحد ما طلع لسانه وقعد يلعب بلسانه في لسانها ويمص لسانها وهي تمص لسانه لحد ما نفسهم اتقطع بعدو عن بعض يتاملو في عيون بعض وياخدو نفسهم ورجعو يبوسو بعض تاني وبدا حارث بايده اليمين يلعب في بزاز فاطمة و الشمال كانت بتلعب في كسها وهي ايد كانت ورا دماغه بتشده عليها وايدها التانيه بتلعب في بتاعه وخلع حارث فاطمة كل هدومها وقعد يكمل بوس فيها وبعدها ساب شفايفها واتجه ناحيه رقبتها وودنها وكان بيمص رقبتها وحلمه ودنها لحد وقعد ينزل لحد ما وصل لبزازها وقعد يمص فيهم كأنه *** اول مره ياكل لحمه ونزل لحد سرتها ودخل لسانه جواها وهي كانت ساحت عالاخر ونزل لحد ما وصل الكنز ..كسها كان منتوف مفيش فيه شعرايه لونه وردي من جوا ومن برا لونه لون بشرتها الفاتحه ونزل قعد يدخل لسانه جوه ويلعبه ويمشي لسانه حولين بظرها دواير ويعضعض فيه براحه ويعض في شفرات كسها قفلت فاطمة رجليها علي دماغه وزلت عسلها في وشه كان حارث بيشيل عسلها من علي وشه ويمص صوبعه ....قام وقف وحط بتاعه علي باب كسها وقعد يفرش فيها وبدا يدخله براحه وه تان وتتالم لحد ما دخل نصه وقف شويه وخرجه لقي عليه ددمم عرف انها لسه بنت راح مدخله تاني براحه لحد ما دخل كله ونام فوقها يبوسها من بقها ويلعب في بزازها عشان متحسش بالالم لحد ما ساحت عالاخر لحد ما هو قعد يدخله ويطلعه براحه ويزود في للسرعه كل شويه لحد ما جابهم في كسها ونام جمبها طول الليل





تجريه للاحداث حملت فاطمة وخلفت ولد عنده عين زرقا وعين خضرا واصبح قائد القبيله وتولي الملك و مشيت الاحوال لحد سنه الف بعد الميلاد قرر زعيم القبيله انهم يرجعوا تاني للخفاء لحد وقت ظهور اخر والي اللقاء في الجزء القادم اتمني يعجبكم .. ريم ملاكة حقيقية هى ملاك عمر الحارس له من نسل الحارث وفاطمة .. واما ملاك فعلى غير اسمها هى ارهابية داعشية تكفيرية اخوانوسلفية تريد اعادة الايلوهيم الاكبر وبعثه هو وحارسه محمد واعادة ممالك الملائكة السبعة المنشقة عنه الى سيطرته بعدما سيطر عليها الحارث العلماني الاوروبي التنويري

==

غرام العظام

حبيبتى
اوقفتها امام جهاز اشعة اكس السينية
ليصورها كلها من قمة راسها حتى اخمص قدميها
يصور كل عظمة ضعيفة او قوية
غليظة او رقيقة .. سمينة او نحيلة. ظاهرة او خفية
ثم اخذت الصور السوداء البيضاء السميكة القوية
وجعلت صديقا فى المهن الطبية
يصمم منها عظاما لدائنية
طبق الاصل من حبيبتى العسلية
صنع العظام وركبها عظمة فوق عظمة
جمجمة وقفص صدرى وفخذ وكل سلمية
حوض وركبة وعمود فقريا
فتاملت هيكلها العظميا
اعجبنى كثيرا وقررت ان اكسوه كساء لحميا
ايضا من اللدائن الطبية
احتاج صديقى لصورتها عارية
مفصلة دقيقة
ليصنع طبق الاصل نسخة لحمية
منحته الصور العارية
وصنع الشعر ولدائن سميكة لونها جلديا
غليظة مطاطية
لم ارغب فى عضلات او احشاء داخلية
فقط بلون الجلد لدائن سمينة مطاطية
وكسوت الهيكل الرداء اللحميا
اقبل كل يوم تمثالها الطبيا
قالوا مجنون او سفاح او مصاب بامراض نفسية
فى حال غيابها او بعدها اقبل اللدائن اللحمية
او اتاملها وانزعها لاقبل كل عظمة انثوية
هكذا احبها وهكذا اقتنيها. احبها واحب تمثالها الطبيا

=====

سر أختى آمال الجريمة الغامضة

من حوالي خمس سنين توفي زوج أختي آمال وأولادها الثلاثه في حادث سير علي إحدي الطرق السريعه
الخبر نزل علينا كلنا كالصاعقه وكانت صدمة كبيرة لينا كلنا وخاصة لأختي آمال إن أولادها وزوجها يموتوا سوا ،
مستحملتش الخبر وإنهارت وحصلها تشنجات
وحالتها كانت صعبه فإضطرينا نوديها مصحه نفسيه
أختي فضلت تتعالج لمده سنتين

والحمدلله خفت وخرجت من المستشفي
قررت تبيع بيتها القديم وبفلوسه تشتري شقه صغيره
تقعد فيها لوحدها
قلت لها وليه تبيعي شقتك طيب سيبي الشقة زي ماهي وتعالي عيشي معايا أنا ومراتي
قالت لي لا أنا عايزه أعيش لوحدي
قلت لها براحتك زي ماتحبي
تاني يوم كنت شوفت مُشتري للبيت وخلصت إجراءات بيع الشقه وإشتريت ليها شقه في منطقه في المدن الجديده
وبعد لما أختي امال إستقرت في شقتها الجديده
طلبت مني إنها عايزه واحده تخدمها في البيت وتهتم بيها .
قلت لها ماكنتي سمعتي كلامي وجيتي عيشتي معايا
أنا ومراتي ليه الشحططه دي بس
قالت لي إسمعي كلامي أنا عايزه أعيش لوحدي
قلت لها طيب إللي تشوفيه


نزلت دورت بالعربيه بتاعتي وبالصدفه لقيت سيده بتشاورلي
وقفت ليها قلت لها تحت أمرك
قالتلي ممكن توصلني للموقف مش لاقيه عربيات خالص
قلت لها تمام إتفضلي إركبي
ركبت معايا ودار بينا حوار
قالتلي إنها أرمله عمرها أربعين سنه
عندها ولدين متجوزين وعايشين في الخارج
وهي عايشه لوحدها يعني يعتبر مقطوعه من شجرة زي مابيقولوا لما فهمتها علي ظروف أختي وكده
قالت لي موافقه أخدمها بس هاخد 3000 في الشهر
قلت لها موافق بس بشرط تهتمي بأختي وتخلي بالك منها
خدتها وروحنا علي أختي في شقتها وعرفتها عليها
قلت لأختي دي سمر إللي هتساعدك وتنفذلك طلباتك
أختي إرتاحت ليها وقالت لي طيب ماشي إتفضل أنت بقي علشان متتأخرش وكتر خيرك علي وقفتك جنبي دي
قلت لها لو مكنتش أقف جنبك في وقت زي ده هقف جنبك إمتي وأي حاجه تحتاجيها إتصلي بيا فوراً في أي وقت ..
سلمت علي أختي امال وقبل ماأمشي وصيت سمر عليها
ومشيت بعد أسبوع لقيت أختي بتتصل بيا
قالت لي تعالي عايزاك في موضوع مهم .
نزلت من البيت وركبت العربيه وروحت لأختي
وأنا داخل العمارة لقيت عم أحمد البواب سلم عليا
وقالي يابيه الست إللي بتخدم أخت حضرتك
بقالها يومين بتنزل بلليل متأخر وأنا بشوفها من شباك أوضتي بيكون في شاب مستنيها وتمشي معاه
قلت له الساعه كام حصل الكلام ده ياعم أحمد
قالي مش فاكر بالظبط بس تقريباً كانت الساعه 2 بلليل
قلت له طيب ياعم أحمد هطلع لأختي
ولما أنزل لينا كلام سوا
طلعت لأختي خبطت علي الباب فتحتلي سمر
قالت لي أمال هانم قاعده في البلكونه
قلت لها طيب دخلت البكونه لقيت أختي قاعده حزينه
قلت لها في إيه خير ؟
قالت لي سمر الخدامه أنا شاكه فيها وخايفه منها
قلت لها إزاي فهميني أكتر………ياتري ايه حكاية الخدامه!؟…


قلت لها مالك في إيه خير ؟
قالت لي سمر الخدامه أنا شاكه فيها وخايفه منها
قلت لها إزاي فهميني أكتر
قالت لي تصرفاتها غريبه نظرات عنيها ليا بتخوفني ساعات بكون نايمه علي جنبي وأتقلب أنام علي ضهري
وبالصدفه ممكن أفتح عيني ألاقيها واقفه في الأوضه
بتبرق ليا أصرخ وأزعق لها بتعملي إيه هنا ؟
تقولي أنتي يا أمال هانم طلبتي مني أقف هنا
لحد لما تنامي
قلت لها طيب أنتي نمتي إمبارح إمتي
قالت لي حوالي خمسه الصبح فضلت صاحيه
أنا وسمر بنتكلم سوا وهي بتحكيلي عن حياتها قلت لها يعني هي مخرجتش بلليل
قالت لي خالص دا أنا بقفل الباب بنفسي
وأخد المفتاح معايا هتنط من الدور السابع بقي
قلت لها يعني أشوفلك واحده غيرها
أختي قالت لي ياريت وبسرعه لأني خايفه بجد
قلت لها طيب تعالي معايا البيت
لحد لما أشوفلك واحده غيرها بدل قعدتك لوحدك دي
قالت لي لا خليني ومتنساش بس تشوفلي واحده غيرها .سلمت علي أختي وخرجت من عنده
وأنا نازل ملاقتش عم أحمد البواب
قلت الراجل ده راح فين إختفي يعني
مشيت بالعربية وكلمت واحد صاحبي طلبت منه يشوفلي واحده تخدم أختي قالي هرد عليك كمان يومين
رجعت البيت تاني يوم لقيت الباب بيخبط بفتح
لقيت أختي أمال ومعاها سمر إللي بتساعدها
طبعاً فرحت جداً
قلت لأختي أخيراً جيتي
قالت لي جايه أقعد معاك شويه وهمشي رايحه مشوار ..أنا وسمر والموضوع إللي كلمتك عليه إلغيه ماشي .
قلت لها تمام قعدنا نتكلم ونهزر شويه
وبعدين أختي وسمر مشيوا
لقيت أختي قالت لي عايزاك تجيلي بلليل ضروري ومتتأخرش
قلت لها طيب ياستي حاضر هجيلك ومش هتأخر ..
بلليل لبست ونزلت من البيت ركبت العربية وأنا في الطريق
لقيت أختي امال بتتصل بيا بتقولي متتأخرش أوعي متجيش
قلت لها أنا في الطريق وجايلك أهو وقفلت معاها .. وصلت للمنطقه إللي أختي امال عايشه فيها نزلت من العربية .
وأنا داخل العمارة لقيت عم أحمد البواب واقف برا
سألته واقف برا ليه ياعم أحمد ؟
لقيته قرب ليا وبرقلي بعنيه وقالي خليك في حالك
وبعدين مش أختك قالت لك متتأخرش ماتطلع ياله بسرعه
ولقيته دخل العمارة ودخل أوضته وقفل الباب
أنا إستغربت هو عرف إزاي !! وإزاي بيكلمني كده لأول مره قلت حسابك معايا ياعم أحم
دخلت العمارة وركبت الأسانسير وطلعت للدور السابع
فضلت أخبط علي شقه أختي محدش بيرد
أخبط محدش بيرد
من شدة التخبيط والرزع علي الباب الجيران إللي في الدور إللي فوق وإللي تحت طلعوا من شققهم
لقيتهم جايين عليا في إيه خير
قلت لهم أختي كلمتني من شويه وقالت ليا إنها مستنياني في الشقه وأنا بخبط ومفيش حد بيرد
وخايف عليها أوي قالولي خلاص نكسر الباب ..
بالفعل كسرنا باب الشقه وفجأة…
وبدأت أدخل الأوض أدور علي أختي امال مش لاقيها
دخلت الحمام صرخت بصوت عالي
لما شوفت أختي واقعه في الحمام
الجيران جريوا عليا بدأنا نفوق في أختي لكنها مبتنطقش بلغنا الإسعاف والشرطه
الدكتور أول لما وصلوا كشف علي أختي امال
قالي إنها متوفيه خدوها علي المشرحه
الشرطه بدأت تحقق معايا وياخدوا أقوال الجيران
خلصوا تحقيق معايا وطلبوا مني إني أروح ليهم القسم بكره علشان يكملوا بقية التحقيقات
والنيابه لسه كمان هتاخد أقوالى
تاني يوم روحت القسم وكنت منهار
بسبب موت أختي امال وكانت الصدمه ..
إن تقرير الطب الشرعي أثبت إن أختي متوفيه بقالها 4 أيام يعني قيل ماتيجي عندي البيت كانت ميته
وسبب الوفاه غير معلوم والأغرب كمان إنهم لقوا عم أحمد البواب ميت كمان من 4 أيام بردو في أوضته
وسبب الوفاه غير معلوم مبقتش فاهم ايه اللي بيحصل واختي ماتت ازاي وايه حكايه سمر طبعا وكيل النيابه كان عايز يستجوب ناس كتير منهم الجيران وبواب العماره بس غريبه بواب العماره مش ظاهر وبالفعل قوه من الشرطه راحت العماره عشان تشوفه مكنش موجود وسآلوا الجيران قالوا ده من قبل الحادثه وهو مختفي
وصلوا لباب اوضه البواب وفي ريحه ظهرت مش حلوه وامر ظابط الشرطه بكسر الباب فورا وبالفعل دخلوا وكانت جثته في الحمام بنفس وضعيه موت اختي وبعد تقرير الطب الشرعي كالعاده السبب غير معلوم
بقيت مستغرب وهتجنن قلت لهم إزاي أنا قربت أتجنن
قلت لهم طب فين سمر قالولي إحنا لسه بنعمل تحريات وأكيد هنوصل ليها إديت ليهم كل معلومه
وكل خيط يقدر يوصلهم لسمر دي ..
بعد يومين طلبوني في النيابه بلليل روحت ليهم .لقيت وكيل النيابه بيديني صورة وبيقولي هي دي سمر
إللي كانت شغاله عند أختك صح ..
مسكت الصورة وإستغربت قلت له أيوه هي دي فعلاً سمر
لقيت وكيل النيابه بيقولي سمر دي ميته مقتوله من سنه
طبعا أنا مبقتش عارف أنطق من الصدمه بعد ساعه من التحقيق مشيت و وكيل النيابه قالي
تعالي بكره بردو نكمل التحقيق
أنا بقيت مندهش ومش عارف إيه إللي بيحصل ده
وياتري التحقيقات آخرتها إيه ربنا يستر
ركبت عربيتي ومشيت وأنا عمال أفكر في إللي بيحصل ده وفجأه سمعت صوت في الكرسي إللي ورايا بيقولي ..
” ياتري هترجع البيت تاني وتشوف مراتك ”
ضربت فرمله العربية جامد وبصيت في الإزاز إللي أدامي لقيت سمر قاعده في الكرسي إللي ورايا ……
ركبت عربيتي ومشيت وأنا عمال أفكر في إللي بيحصل ده وفجأه سمعت صوت في الكرسي إللي ورايا بيقولي ..
” ياتري هترجع البيت تاني وتشوف مراتك ”
ضربت فرمله العربية جامد وبصيت في الإزاز إللي أدامي لقيت سمر قاعده في الكرسي إللي ورايا ..منظرها دموي بشع خوفت ونزلت من العربيه وبعدت شويه
بس جمعت اعصابي وقولت ارجع العربيه اشوف في ايه
راجع خطوه بخطوه وعيني علي ازاز العربيه الخلفي وقربت من العربيه وفتحت الباب بسرعه مش لاقي اي حاجه ومفيش اي أثر لحد موجود معايا في العربيه قولت اكيد دي تهيؤات .
طلعت الموبايل واتصلت علي مراتي عزيزة اطمن عليها
الو حبيبتي انتي كويسه.قالتلي انا بخير الحمدلله العشا جاهز يلا متتاخرش لسه هقولها مش هتاخر السكه قطعت
اتصلت تاني غير متاح اتصلت تالت جرس ومحدش بيرد القلق والتوتر زاد عندي.
ركبت العربيه بتاعتي وجريت بيها بسرعه وانا في السكه بحاول اتصل علي مراتي عزيزة لحد مافتحت عليا اخيرا قولتلها في ايه قالتلي بصوت واطي انا خايفه اوي قولتلها في ايه قالتلي حد خبط عالباب بفتح ملقتش حد قفلت بسرعه ورجعت علي جوه لاقيت علي مرايا الصاله دمي في رقبتكم……وصوره المرحومه اختك امال جنب الكلام
جريت علي اوضه النوم وقفلت علي نفسي قولتلها خليكي زي مانتي انا داخل عالعماره جريت خبط فتحتلي واترمت في حضني من الخوف طمنتها وقولتلها متخافيش انا جنبك قالتلي مش هقدر اعيش دقيقه واحده وديني عند ماما هديتها وقولتلها حاضر هبعتك يومين اعصابك تهدي فيهم تعالي وريني فين الكلام ده
قالتلي تعالي ولسه بتشاور مفيش اثر لاي حاجه قالتلي والله العظيم الكتابه كانت هنا…… قولتلها حضري نفسك بكره هنروح لماما ….. .
صحينا الصبح وجهزنا كل حاجه ونزلنا من العماره ولسه بركب العربيه لاقيت حد بينادي عليا من فوق من شقتي برفع راسي لاقيت صوره سمر الخدامه ومعاها شاب بيحاول يقتلها وشوفت مشهد القتل في البلكونه من تحت شقتي في الدور التاني كل حاجه كانت واضحه…
مراتي قالتلي في حاجه قولتلها ها…..لا لا مفيش يلا نمشي…..هنا تيقنت ان اختي ومن قبلها سمر ماتوا مقتولين والقاتل واحد .
بعد اسبوع جالي اتصال من وكيل النيابه بيقول انهم لقوا القاتل وهو ابن الست سمر اخوانوسلفى متطرف قتلها بدافع السرقه بعدما اعتبرها كافرة لانها رافضة الحجاب ورافضة افكاره الارهابية التكفيرية الداعشية الازهرية وتعصبه الدينى وللاسف كان هربان لما تابعنا الحساب البنكي للست سمر اتضح ان تم تحويل مبلغ مالي كبير من حسابها لحساب تاني وبتتبع المعلومات قدرنا نوصله وتم توجيه تهمه القتل ليه واعترف بده واما سبب قتل اختك والبواب فهو مبلغ مالي كان القاتل الاخوانوسلفى مخبيه تحت بلاط الشقه ورجع بليل عشان ياخده ومكنش يعرف ان في حد في الشقه لما اختك امال شافته كان لازم يتخلص منها وكذلك البواب لما شافه وهو نازل اضطر يقتله عشان يمحي اي دليل ادانه عليه… واصلا هو برضه معتبر اختك امال كافرة هى وجوزها لانها كانت بتتكلم مع امه سمر وافكارها علمانية لادينية ميالة للمسيحية وللربوبية التعددية وضد تطبيق الحدود وضد الحجاب والنقاب وهى وجوزها الله يرحمه مع الحريات الدينية والجنسية والبورنوجرافيا والايروتيكا وزواج المثليين والمحارم وتعدد الازواج للمراة الواحدة والجمع بين الاختين او الام والابنة بالزواج برجل واحد..
شكرت وكيل النيابه وروحت لقبر اختي امال ووقتها عملنا العزا لان حسيت ان سمر واختي ارتاحوا لما القاتل اخد اعدام……
النهايه

==

تهانى القلب.. وفصام الهوى

صحوت بالصباح. وكانت تهانى تستلقى الى جوارى لا تزال مستغرقة فى نوم عميق. مغطاة بالبطانية فالشتاء قارص. قبلت خدها وتاملتها. الان هى هادئة جوارى ومطمئنة كاننا متزوجين منذ سنوات. وعدت بذاكرتى لبداية الامر.

تزوج اخى خليل وانا لا ازال فى الثانوية العامة. فى سن المراهقة. بامراة قريبتنا تكبرنى بعدة اعوام قليلة. ومن اليوم الاول كنت ماخوذا بوضاءتها وبياضها. ولكن ليس بشدة. مع الزمن وتوالى السنوات تغير ذلك. حين اصبحت انا فى اواسط العشرينات وهى فى بداية الثلاثينات. وقد انجبت ولدا وبنتا له. قد بلغ الولد سن المراهقة وبلغت الفتاة مبلغ الشباب. كانت تهانى وهذا اسم امراة اخى الاوسط خليل. كانت وضيئة جدا وجذابة ناصعة البياض. كانت تشبه مونيكا بيلوتشى فى برجها وفى ملامحها وطولها واناقتها وكل شئ. لكنها كانت منقبة فى الحقيقة. ولا يراها احد. لكننى كنت اختلس لها النظرات حين تتوضا او حين ترسل لوالدتنا صورها.. كانت فاتنة كما رايتها فى طفولتى الاولى.. كنت احبها اكثر مما اشتهى جسدها. ورغم انها تشع جاذبية جنسية وحيوانية استشعرها انا ولا يستشعرها غيرى الا اننى احببتها حبا عذريا بلا امل لسنوات... كنت اجلس تحت اشجار الخريف قرب منزلنا الكبير الذى تحيا هى واخى واولادها فيه. بينما قدرت الاقدار ان يحيا اخوتنا الاخرون فى اماكن اخرى بعيدة فى دول اخرى او مدن اخرى. اما تهانى وخليل واولادهما فكانا يعيشان فى الطابق العلوى. ونحيا انا وماما فى الطابق السفلى. اما الوالد فمتوفى منذ زمن طويل.




كنت اجلس تحت اشجار الخريف اعض على يدى. وقلبى يعتصر الما وشجنا من لواعج الحب والشوق الى تهانى. مرت بى سنون على هذه الحال. لم اتزوج. حتى بلغت اواسط الثلاثينات وهى فى الاربعين. بدات افكر لماذا اذا احب الرجل منا امراة اخيه الا يكون زواجه شركا مشتركا مع اخيه. ما دام فقيرا او لا يجد من يتزوجها او لا يحب سوى امراة اخيه وليس سواها. واتتنى تلك الافكار الشيطانية الفاجرة الجامحة وشطحاتها. كتبت لها كشاكيل مملوءة برسائل الحب. وبخطة حياتنا معا كزوجين. وكلها لم تصلها ابدا طبعا. لم تكن تشعر بى وبنيران الحب التى تعتمل فى قلب الشقيق الاصغر لزوجها. كنت خجولا جدا. حتى انها لم تكن تتشدد بالنقاب كثيرا امامى. او فى المنزل. فلم اتحرش بها يوما. اعرف حدودى وانا مؤدب جدا. بشهادتها وشهادة امى واخى. كما اننى ارفعها لمقام عال فى قلبى ولا افكر ابدا فى تحويله لرغبة جنسية. بل احبها حبا قويا مثل حب الرجل لحبيبتى ببراءة ومراهقة ورومانسية شديدة. كنت انظر اليها وهى تصعد السلم الداخلى لمنزلنا الكبير للطابق العلوى بعيون كلها انبهار واجلال شديد واكبار. حتى انى كنت اناديها يا ابله. احتراما لها رغم رفضها لذلك اللقب واصرارها ان اناديها باسمها فهى قريبة من سنى. كم كان صوتها رقيقا وانثويا وسريعا وناعما وهى تكلمنى او تتكلم عموما مع امى او اخى او اولادها او احد اقاربها بالهاتف. كنت اتابعها فى صحوها ومنامها. فى المطبخ وهى تطبخ. امام المنزل حين توصل اولادها.

بقينا على ذلك طوال تلك السنوات. وقلبى يتمزق وانا محروم منها كزوجة وحبيبة ورفيقة عمر. بدات تصيبنى اغماءات ولا اتذكر ما يحصل فيها. تفيقنى امى احيانا او اخى او ابن او ابنة اخى. ذهبت مع امى او اخى او تهانى الى عدة اطباء نفسيين على التوالى. فوصفوا لى ادوية لكنها كانت تسبب لى القئ والتوهان وتغير وعيى بالدنيا والمحيط. فامتنعت عنها تماما. كانت امى واخى وتهانى يحكيان لى اننى اعانى من فصام متعدد الشخصيات. اتحول احيانا الى طفل صغير يتيم الابوين يحتاج الى حضن من امه وفى هذه الحالة تكون امه هى تهانى يعانقها ولا يهدا الا اذا ضمته. واحيانا اصبح شابا شرسا قاسيا اهدد امى وتهانى واى احد امامى واتوعده واحاول تقييده بالحبال. واحيانا اصبح امراة ميالة للنساء مثلية تتمسح فى امى وتهانى وابنى اخى. وذات يوم كانت امى مسافرة عند بعض اقاربنا لحضور زفاف. واخى ايضا مسافر معها بالاضافة لان لديه مامورية عمل فى مدينة هؤلاء الاقارب. اما اولاده فكانوا فى الجامعة والمدرسة. اصبت باغماء وصحوت. وجدت تهانى عريانة حافية منزوعة الثياب فى فراش غرفتها هى وخليل وانا جوارها ايضا كما ولدتنى امى مثلها. كانت تهانى تبكى وتضربنى وتخمشنى باظافرها. وتصرخ وتشتمنى. سالتها عما جرى. قالت الا تعرف. يا لوقاحتك يا عبد الجبار. عبد الجبار هذا اسم الشاب الشرس وهو احد الشخصيات التى اتحول اليها حين تاتينى نوبة الاغماء والفصام المتعدد الشخصيات وانسى كل ما يحصل خلالها. ثم قصت تهانى بدموع غزيرة وصوت متهدج مرتعش وانا احاول التربيت عليها وهى تمنعنى وتقول لا تلمسنى ايها القذر يا من هتكت عرض اخيك. ودمرت شرف امراته. قصت على كيف تحولت الى عبد الجبار وصفعتها وتحرشت بها ثم حملتها الى غرفتها والى فراشها ومزقت ثيابها عنها وقيدتها بالحبال ومارست الحب معها بقسوة. وهى تتملص وترفض وتقاوم وتصرخ. ونظرت بذهول وهى تحكى فوجدت نهر العاج السائل منهمرا من داخل كرنك اللذة والولادة.




سكت قليلا وقد انهت كلامها وهدات الاصوات وخيم الصمت الا من صوت بكائها وتهدجها. ولطمها. شعرها اشعث وبدنها متعرق. ولا تحاول ستر نفسها منى. مشغولة فى المصيبة التى سببتها لها. اخيرا استجمعت قواى وجراتى المفقودة الان ووجهى محمر من الخجل والخزى والخوف. ولكن انت تعلمين ان هذا لم يكن انا يا تهانى. ثم .. ثم .. ثم انا احبك يا امراة. صمتت تهانى فجاة عن البكاء والعويل ونظرت الى. فاكملت متلعثما. اح.. احبك منذ سنوات طويلة. منذ جئت الى منزلنا زوجة لاخى خليل. حبا عذريا والله يا تهانى. واشهد الله الذى اصلى له خمس مرات فى اليوم كما تصلين. هو حب عذرى ولم اك انوى مطالبتك باى شئ مما جرى اليوم. لعل فصامى حصل نتيجة حبى الشديد لك يا امراة اخى. ولكن ماذا افعل. ثم الا يمكن تدارك الامر الان. وان نرضخ له.

ثارت تهانى بشدة. واخذت تضرب صدرى بيديها وتصفعنى كثير من الصفعات. وقالت. نرضخ له. ماذا تقول ايها الولد القذر. لقد كنت اعتبرك مثل اخى او ابنى واراك خجولا ومؤدبا جدا. وانت تبطن فى الحقيقة امورا اخرى. تمثل علينا دور المجنون وانت مجرد شيطان فاجر وخبيث كذاب.




عادت لجلستها وابتعدت عنى. وعلا صوت بكائى وانهيارى انا هذه المرة. واصبت بتشنجات. وصرخت ثم اغمى على. وانا اسمع تهانى تقول بلوعة: كمال. لا لا. يا حبيبى. هل مات ؟

افقت مسجى على الفراش على الطبيب وهو يغرس محقنا فى ذراعى فى الوريد. وحول الفراش وعليه تجلس تهانى فقط مرتدية ملابسها ونقابها الان. قال لها الطبيب هذه هى الروشتة ومواعيد الادوية اعطها له بانتظام. واطعميه بنفسك اذا امكن لانه لن يستطيع اطعام نفسه لبعض الوقت. لديه انهيار عصبى شديد لعلها صدمة حب هل خذلته حبيبته ام ماذا حاولوا مصالحتها عليه. لانه معرض للانتحار والاكتئاب. انصرف الطبيب وجلست تهانى قرب راسى. ونظرت الى باشفاق بعدما كانت كل نظراتها خلال صراخها منذ قليل نظرات غضب وثورة واحتقار وانكسار. الان نظرات امومة وحنان وربما حب رومانسى لا ادرى. لكننى اشحت بوجهى بعيدا وبدات دموعى تسيل. قالت لى: كلا كلا لا تبكى يا بنى واخى. قلبى يتقطع. انا لست غاضبة منك الان. واسفة انى احتددت عليك يا كمال. انا سامحتك. ولا نريد ان تسوء حالتك. ما جرى مجرد جنون مؤقت او رغبات شباب انا نسيتها. ونهضت وجلبت بعض حساء الدجاج اللذيذ من صنعها وقالت لى كل من يدى عشان خاطرى. رفضت اولا لكنها اصرت. وبدات اكل من ملعقتها ويدها وهى تبتسم وانا ابتسم لها مثل طفل خجول مع امه. قبلت خدى لما انتهيت. فضممتها بذرعى على ظهرها ونظرت لها بحب فتهربت من نظراتى. سرعان مت رحت فى نوم عميق لا ادرى لساعات ام ايام وافقت وماما واولاد اخى جوارى. ينظرون الى فى قلق وبدات اطمئنهم فى ضعف ولم اكشف لهم عن سبب ما جرى. لكن تهانى سارعت وقالت. احب فتاة ووبخته واساءت اليه. فدعت امى عليها. قلت لها. يا ماما كلا. قالت فى غضب. اما تزال تحبها رغم ما فعلته بك. قلت وعيونى معلقة بعيون تهانى المرتبكة. نعم واكثر بكثير من ذى قبل. ااااه. ورفعت يدى لفمى اعضها. كما افعل كلما اجتاحنى احساس الحب الجارف نحو تهانى. كنت مثل بطل رواية آلام فرتر. اتعذب بالحب المستحيل واتلذذ بالعذاب. احمر وجه تهانى وارتبكت وشعرت ان شبح ابتسامة جذلى يتلالا على محياها الحلو.

فى الايام التالية كانت تهانى اكثر شخص يرعانى ويهتم بدوائى وطعامى بحماس شديد كانها تشعر بالذنب انها سببت انهيارى هذا. حتى انها ترفض ان تقترب ماما منى او تشاركها او تحمل عنها. وفى الحقيقة كنت مسرورا من ذلك. يدها على جبينى. واصبعها او يدها تمسح شفتى من الطعام او العصير. حتى انها توقفنى وتسيرنى حتى الحمام حين احتاجه. وتماثلت للشفاء سريعا. حينها تغيرت معاملتها وبدات تتجنبنى. فبدات انهار واصاب باغماءات مرة اخرى. وتركت الادوية. بدات ترانى هكذا والمح فى عيونها دموعا وفى نفسها صراعا. فى تلك الليلة وانا فى غرفتى سمعت طرقا خفيفا على بابى. ونظرت فوجدت شبخ امراة سرعان ما وجدته هى تهانى. كانت ترتدى قميص نوم طويل وروب فوقه وكلاهما من الدانتيل الاخضر شبه الشفاف. فتحت الروب والقته ونظرت الى واستلقت جوارى. وقبل ان اتكلم لثمت شفتى وقالت. احبك كما تحبنى. ولا اقوى على الابتعاد الان. لقد زرعت فى حبك مع نهر العاج المنصهر المنساب من كرنك لذتى يا عبد الجبار. ثم حتى لو حاولت الابتعاد والمكابرة ساكون سببا فى تحطيمك ووفاتك وحينها سانتحر وراءك. وكانت ليلة حب ملتهبة. من ميزانية لعذراوى. تكررت كلما سنحت الفرصة واصبحت تهانى تنام مطمئنة بجوارى حتى لو لم نمارس الحب وخيانة اخى. لم تتوقف اغماءاتى ولكن كل شخصيات فصامى كانت تحب تهانى. عبد الجبار وكاميليا والطفل ماجد بشكل مختلف. اضافة لكمال طبعا. ذات صباح تقيات وقال الطبيب انها حبلى بولدين. اخبرتنى انها تجنبت زوجها خليل واوهمته بعلاقة. لكن الاولاد منى انا وسينسبان لاخى. ولدت تهانى اولادى وكنت احبهما كثيرا لكن لم يرتاب احد بالامر بل فرحوا انى انشغلت بهما عن فصامى.




بقينا سنين تختلس تهانى الليالى لتستلقى جوارى او حتى نختلى ونتحدث كزوجين وحبيببن او نتنزه مع الولدين باى حجة. واحيانا تصاب تهانى ببعض الامراص المهبلية الخفيفة فاعالجها بالغسول والتحاميل بنفسى حتى تشفى. وفجاة مرضت تهانى ونزفت من رحمها. علمنا من الطبيب ان لديها ورم ظل ينمو منذ سنوات منذ قبل علاقتنا بسنوات حتى. نما ببطء شديد. حتى بلغ مرحلته الاخيرة. وادى لوفاتها.

حزنت عليها كثيرا. وبدات ابحث عن شبيهة بها. قررت ان اتزوج باربع زوجات لاعوض فقدها ولن اعوضه مهما افعل. قررت الزواج ببنات حفيدات الخلفاء والاباطرة الكبار. تساءل اخى خليل اين ذهب ثوب زفاف تهانى الابيض من دولابها. لم يعلم احد. ماعداى انا. كنت قد حفظته عندى فى غرفتى فى صندوق خاص. فيه بعض من ذكرياتى مع حبيبة قلبى. رسائلى الغرامية اليها وكشاكيلى التى قراتها قبل مرضها وبعد ولادتها لولدى. وخصلات كثيرة من شعرها بلونه الاسود الطبيعى وبعضها مصبوغ بالاصفر او الازرق او الاخضر. وبعض قنينات عطرها. وبعض ملابسها الداخلية. واحذيتها العالية الكعب وجواربها وبودى ستوكنجها الذى جلبته لها. وبعض رسائل كتبتها الى ردا على رسائلى بخط يدها وكشكول لها ايضا تحدث عن حبها لى وصراعها مع الاحساس بالذنب تجاه اخى.

اضيفت شخصية جديدة لفصامى المتعدد الشخصيات. اصبحت امير المؤمنين الاموى او العباسى او الفاطمى. ومن هنا قررت البحث لدى العارفين بالانساب. لاصاهر امراة اموية واخرى عباسية وثالثة فاطمية ورابعة عثمانية تركية. كنت املك ثروة كبيرة من المال. واختلقت لنفسى نسبا شريفا حسينيا. لئلا ترفضنى تلك القبائل المتكبرة والمعتزة بذاتها والمنغلقة على نفسها. رغم انها تصاهرت من قبل بلا حرج خلال خلافتها مع جوار فارسية وبيزنطية وامازيغية.

بحثت فى الصعيد عن امويين وفى مكة والمدينة عن عباسيين وفاطميين. وفى اسطنبول والاناضول عن عثمانيين. وجدتهم وكانت رقعة نسبى مفتاح القبول. تزوجت بالاربعة. كانت الاموية تشبه تهانى طبق الاصل وكانت ميزانية. والعباسية كانت تشبه ماما طبق الاصل وكانت جوزائية. والفاطمية كانت حوتية. والعثمانية كانت دلوية. وكنت اخيم بهن عبر الطريق ونعيش حياة البدو لبعض الوقت. تجولنا فى العالم. وقررت ان اجمع لى ملك يمين مثل اى خليفة. من بنات الاباطرة او الدول الكبرى التى استعمرت وكونت امبراطوريات شاسعة عبر التاريخ. ولليوم. من منغوليا والصين واليابان والهند وايران وايطاليا واليونان واسبانيا وبريطانيا وروسيا والمانيا والولايات المتحدة.


==

الماء و المراة العارية


ابو فزاع من احدى قرى محافظة الصعيد
كان يملك عدة افدنة من الاراضى الزراعية
في احدى المناطق النائية البعيدة عن العمران تماما.
كان له صديقا صدوقا انه ابونجلا الاشهبي
الذى يمتلك عدة افدنة هو الاخر مجاورة للاراضى التى يمتلكها ابو فزاع
ولقد اتفق ابو فزاع وابو نجلاء على سقي الاراضى ليلا مستأنسان بضوء القمر
بعيدا عن حرارة الشمس وفى هدوء الليل بعيدا عن اعين الجميع اللذين يحقدون على علاقة الصداقة
التى نشأت بينهما وامتدت لسنوات طويلة
كما اتفقا على ان يقوما سويا بسقي الارض التى تخص احدهم في يوم
على ان يسقيا الاخرى في يوم اخر معا ايضا

في احد الايام الحاره استيقظ او فزاع علي صوت صديقة ابو نجلاء الذى ما ان راه خارجا من البيت حتى علا صوته قائلا.
انت نسيت ان النهاردة معاد السقية لارضي
انتبه ابو فزاع لذلك الامر
فأعتذر قائلا.
معلهش يا ابو نجلا نسيت خالص هلبس اهوة

اسرع ابو فزاع يخرج حماره من الحظيرة وامتطاه وسار به بجوار حمار ابو نجلاء
سار الاثنان متجاوران فوق حماريهما تحت ضوء القمر حتى وصلا الى حقولهم وهبطا من فوق حماريهما حيث قاما بربطهما في احد اشجار التوت الضخمة

اسرع الاثنان بخلع جميع ملابسهم عدا ملابسهم الداخلية
قام ابو نجلاء بأخراج ماكينة الري من تلك الحجرة التى قام ببناءها هو وابو فزاع خصيصا لها
بينما اسرع ابو فزاع بأخراج خرطوم سحب المياه حيث قام بتركيب الخرطوم بماكينه الرى
التى وضعها ابو نجلاء في المكان المخصص لها
قاما الاثنان بذلك الامر حتى تأكدا من امتلاء جوف الماكينة .
وبدا ابو فزاع يدير اليد المتخصصة في تشغيل الماكينه
وبالفعل انطلق شلال من المياه من جوف الماكينه
ليملئ الحوض الذى يوزع المياه على احواض الارض
خرج ابو نجلاء من الاسفل وجلس يستريح قليلا
وفجاءه سمع صوت صديقه ابو فزاع يصيح به قائلا
بص في نص الترعة بسرعة يا ابو نجلاء
التفت ابو نجلاء ينظر الى حيث يشير ابو فزاع واذا به يبصر جسد سيدة عارية تماما لا يستر جسدها شيئا عدا ايشارب قد التف حول عنقها وقد طفا على سطح الماء يجرفه التيار

اسرعا الاثنان يقفزان الى الماء حيث قاموا بأخراج جسد السيدة من الماء ووقفا ينظران اليها في ذهول ..............

.......لقد قام احدهم بخنقها بذلك الايشارب حتي الموت
كان شكل جسدها مرعب
التفت ابو فزاع لصديقه ابو نجلاء قائلا.
كيف يستطيع انسان قتل انسان اخر بتلك الوحشية.
التفت اليه ابو نجلاء قائلا.
{الدنيا مليانة بلاوي القوي بياكل الضعيف الناس قلوبها ماتت خلاص ..}
ثم عاد يتطلع الى الجثة قائلا.
المصيبة مش مين الا اتنيل قتلها المصيبة احنا هنعمل اية في جثتها دلوقتي.
قال ابو فزاع.
هنبلغ النقطة طبعا .
تطلع اليه ابو نجلاء للحظات ثم هز رأسه نفيا وقال.
لا يا ابو فزاع احنا مش هينفع نعمل كدة انتا هتلبسنا مصيبة.
زوى ابو فزاع ما بين حاجبيه وقال:
مصيبة ايه الا انتا بتقول عليها دي
قال ابو نجلاء.
هيودو الجثة للطبيب الشرعى وهيشرحوا الجثة وهنخش فى س و ج وفي الاخر احنا الا نبقي قتلناها زي ما بيحصل
ومش بعيد يتهمونا احنا فيها

تنبه ابو فزاع لذلك الامر بغته فهز راسه علامة الفهم
ثم قال فى تسائل.
طب هنعمل اية في المصيبة دي (يقصد الجثه) نرميها في الترعة تاني .
نظر ابونجلاء الى الجثة بتفكير عميق ثم نهض ببطئ وهو يقول.
لا احنا هندفنها وهنعاملها معاملة الميت .
وعلى الفور قام ابوفزاع بملئ الدلو بالماء النظيف حيث قام بتغسيل الجثة بمساعده صديقه .
ثم قاموا بلفها في جلباب ابو نجلاء لانه كان ضخم الجثة.
وبعد ان انتهوا من ذلك الامر اخذا يحفران حفرة عميقة جدا فى منتصف الطريق بين افدنهم.
وبعد ان اصبحت الحفرة عميقة بشكل مناسب هبط ابو فزاع حيث ناوله ابونجلاء الجثة ليضعها بشكل لائق ثم صعد من داخل الحفرة واسرعا يعيدان التراب مرة اخرى للحفرة حتى امتلئت تماما فقاموا بتمهيد الارض حتى لا يلاحظ احد اى شئ من ذلك الامر.
كان تباشير الفجر قد بدأت في الظهور عندما انتهوا من اخفاء كل شئ حيث بدأ المزارعين فى التوافد على الحقول
و
اسرع كلا من ابو فزاع وابو نجلاء بركوب حماريهما وعادا لقريتهم مرة اخرى
حيث توجه كل منهما لمنزله حيث اخلد الاثنان للنوم بعد تلك الليلة الرهيبه التى رأوها .
وفى مساء تلك الليله تقابل الاثناء في مقهى القرية حيث طلبا الشيشة واقداح الشاى الساخن .
واخذو يتبادلون الحديث مع جميع رواد المقهى وهم يسألون في حرص شديد عن اختفاء احدى النساء من قري مجاورة.
وبالفعل وجدو اخيرا ما يبحثون عنه.
فلقد عرفا ان احد نساء قرية مجاورة لقريتهم قد اختفت تماما بعد ان اقامت علاقة رومانسية جنسية دون علم اهلها من شاب داخل القرية وقد علم اهلها بتلك العلاقة بعد ان انتفخت بطن ابنتهم اثر الحمل.
وجن جنون اهلها بعد ان اكتشفوا علاقتها دون علمهم بل وحملها من حبيبها احد المزارعين الذين يعملون لديهم في الحقل.
ولقد اختفى الشاب دون اثر واختفت الفتاه ايضا بلا اثر.
وعندما بدأ اهل القرية يتساءلون عن الفتاه اسرع اهلها يخبرون الجميع انها سافرت مع زوجها للاقامة في القاهرة.
بعد ان عرف ابو فزاع وابو نجلاء ذلك الامر من احد سكان القرية التى وقع فيها تلك الاحداث تأكدوا ان تلك الجثة التى وجداها عائمة تخص تلك الفتاة التى اقامت علاقة رومانسية جنسية وحبلت منها بدون علم اهلها
مرت الشهور وتغيرت صداقة ابو فزاع وابو نجلاء بسبب الايقاع بينهم من بعض الاشخاص الحاقدين على تلك الصداقة.
وجاء ميعاد ارواء ارض ابو نجلاء وكان عليه الذهاب وحده تلك المرة بدون صديقه الوحيد ابو فزاع كما كانت العادة.
وبالفعل عند حلول المساء ركب ابو نجلاء حماره وانطلق صوب حقله وحيدا و..........يتبع

الجزء الثالث

وصل ابو نجلاء لحقله

وهبط من فوق ظهر حماره وقام بتقييدة فى شجرة التوت
التى تقع على ناصيه حقله واسرع يخرج ماكينه الرى وسحبها حتى وصل بها لحوض الري
وقام بخلع ملابسه كامله ما عدا مايستر عورته فقط ووضع ملابسه وعصاه التى يستخدمها فى ضرب حماره واسرع يهبط للترعة حيث قام بملى الدلو عده مرات وافرغه فى جوف الماكينه كالمعتاد.

دارت الميكنه وروت الحقل. اتى ابو نجلاء من عمله وهبط للترعة لتنظيف نفسة
وبعد ان انتهى صعد لاعلى وهم بأرتداء ملابسه الا انه توقف في ذهول تام واتسعت عيناه رعبا
فأمام بصره جلست تلك المرأءة التى وجدها مقتوله فوق ملابسه عارية تماما ويلتف حول عنقها ذلك الايشارب الذى قتلت به.
تماما كما وجدها هو وابو فزاع في الماء منذ عدة اشهر الا انها تختلف هذة المرة ان عيناها مشقوقان للاعلى
ولسانها كذلك فى شكل بشع رهيب.
توقفابو نجلاء ينظر اليها فى تفكير قائلا لنفسه.
ان المكان بعيد عن العمران وهو وحيد معها ولو حاول الفرار للحقت به .
كما تذكر كلام جده وهو صغير يلعب فى الحقول ان الاشباح تهاب من يظهر لها عدم خوفه منها وتؤذى من يفر منها تماما كالكلاب .
وعلى الفور انحنى ابو نجلاء يأخذ ملابسه من اسفلها قطعة قطعة ويرتديها حتى انتهى
وهو يحاول جاهدا ان لا تلامس يداة جسدها البارد.
بعد ان انتهى ابو نجلاء من ارتداء جميع ملابسه انحنى فألتقط عصاه واتجه نحو حماره فى هدوء تام الا انه احس بها تقتفى اثره واقدامها ترتطم بأقدامه بشكل يدعو للرعب
الا انه لم يلتفت اليها بتاتا حتى وصل لحماره فحل عقدة الحبل الذى يربطه فى الشجرة.
وعندها التفت اليها ونظر في عيناها المشقوقة و........ يتبع


التفت ابونجلاء اليها في جرأءة شديدة وقال فى غضب .
عاوزة ايه دي جزائى بعد الا عملتوا عشانك

فأكمل ابو نجلاء قائلا
لقد سترنا جسدك وحفظنا سرك وتأتين انتى وتحاولين ارعابى لو فعلتى
ذلك فسوف ابلغ الشرطة عن جثتك وعندها سوف يأتون ويقومون بأستخراج جسدك وتشريحها
هيا ارحلى من هنا
فوجئ ابو نجلاء بشبح السيدة يطلق صرخة رهيبه والتفت منطلقا حتى وصل لمياه الترعة وقفز بها.
احس ابو نجلاء بأن ثور ضخم قد سقط في المياه مع ذلك الدوى الهائل ورزاز المياه التى سقطت
فوقه رغم المسافة الكبيرة بينه وبين مياه الترعة
ركب ابو نجلاء حماره وانطلق لا يلوى شئ الا الهرب من ذلك المكان الرهيب
عاد ابو نجلاء الى بيته والقى بجسده المنهك فوق فراشه وما لبث ان راح فى سبات عميق.
مرت عدة ايام على تلك الاحداث.
وفى احدى الليالى ذهب ابو فزاع لروى حقله
وكما حدث مع ابو نجلاء حدث معه وعندما خرج من المياه وجدها تجلس فوق ملابسه
الا انه لم يتمالك نفسه من الرعب
وانطلق يصرخ فى خوف هائل وشبح السيدة يجرى خلفه وسط الحقول وهو يطلق صرخات مفزعة.
وفى صباح اليوم التالى وجده اهل القرية وهو فاقد النطق ولا يقوى على الحركة فحملوه الى منزله
وعندما علم ابو نجلاء بما حدث تناسى كل الخلفات بينهم واسرع الى منزل ابو فزاع
ليجده طريح الفراش لا يقوى على النطق

فسأله ابو نجلاء قائلا.
هل ظهر لك شبحها
هز ابو فزاع رأسه بالايجاب
فعاد ابو نجلاء يسأله قائلا
هل هرب منها فى رعب
هز ابو فزاع رأسه
نظر اليه ابو نجلاء فى اسى فهو صاحب تلك الفكرة الحمقاء.
وبعد ثلاثة ايام كاملة توفى ابو فزاع وابو نجلاء فوق فراشيهما من اثر تلك الليلة
وتوالى الموت الغامض لاهل الفتاة قاتلى الفتاة وحبيبها ليغسلوا العار المزعوم بافكار داعشية متطرفة تنبذ الحب الحر وتعشق القتل والزواج بلا حب وتجعل شرف المراة بين فخذيها توالى موتهم وعلى وجوههم اقصى علامات الفزع .. وفى ذلك عظة لقتلة الفتيات وقتلة الناس باسم البكارة وباسم الدفاع عن جاد اوفازلام اند هز مسنجر الخ ..
ومن يومها والجميع يسمع صراخ الشبح في الحقول ويقال انه يبحث عن شبح حبيبها القتيل
تمت

==

امراة بكل النساء.. شمس وغيم وبهاء حتشبسوتى.. سامية ابدية راقية هائمة هدوؤها نفرتارىّ

احمد احمد.. نادتنى امى ذات السبعين عاما ونيف لاحضر بعض اشياء تحتاجها من المطبخ الى غرفتها.. لقد اتعبها العمل لسنوات والسير دون مواصلات والحمل والولادة المتكررة. فاصابتها خشونة الركبتين وعانى رحمها من السقوط. توفى ابى منذ سنوات وهو الذى كان يحملنا انا وهى. ويرعانا. اصبحنا وحدنا. محاطين باخوة اعداء واقارب طامعين فينا رغم اننا لا نختلف عنهم فقرا.. ليتنا كنا ابنا واما دون كل هؤلاء الحاقدين..



شارفت الاربعين ولم اتزوج.. لم اجد من تناسبنى فى بلدى مصر التى تختفى كاختفاء شعاع اسطع واكبر نجمة فى الثقب الاسود على كل المستويات.. وسط ظلمات من الفانتاكسيزم والتيروريزم الموزلمبراذرهود والسالافيستس الواهابستس..... كنت ككل رجل صياد ارمى شباكى طمعا فى بلطية حسناء ما من بلد ما خارج بلدى الذى تلوث وفقد عصره الذهبى الستيناتى الناصرى للابد. كلما رايت كوكبا انثويا او قارة انثوية جديدة او كونا اصغر اخر ويعجبنى اجده متزوجا او مرتبطا.. ويفصل بيننا المحيط الاطلنطى او البحر المتوسط او سيناء او الصحراء الغربية.. كلما احكمت طوق غرامى على خصرها تفر منى هذه الامازيغية او تلك السريانية او هذه الامريكية او تلك الايطالية او تلكم الشوكولاتة الافريقية او هذه الهندية او الصينية.. تتفق روحى مع روحها لكن لروحها حسابات اخرى.





الان انا بعيد عن زمنى القرن الحادى والعشرين الميلادى بألفيات وألفيات.. أأنا احلم ام ماذا .. اننى فلاح مصرى قديم احيا فى بيت واسع جوار زوجتى حتشبسوت.. البيضاء الوضيئة النضرة الممتلئة الشابة مثل الملكة الشهيرة التى ستملا التاريخ شهرة لاحقا بنفس اسمها وبشرتها البيضاء وملامحها الحلوة لكنها لم تكن هى بل فقط تشابه ملامح. كلانا فى اواسط العشرينات .. لقد انعم علينا الفرعون ددومس بارض زراعية غنية قرب العاصمة طيبة التى ستعرف بعد الفيات باسم الاقصر.. بعدما رانا فى السوق مراهقين متشردين متحابين نتقوت من فضلات السوق وبقايا الاطعمة.. كانت حياتى انا سنوسرت وحتشبسوت صعبة منذ الطفولة. كنا ايتاما او لقطاء لا ندرى من اهلنا. لكننا نشانا معا. نحمى بعضنا البعض من اذى الاطـفال الاخرين والكبار المستغلين. لكننا كنا سعداء ببعضنا .. شببنا معا. وتغير حب الطفولة الذى بيننا الى حب المراهقة. كان حبا مليئا بالعنفوان .. كنا نعشق الطين نتمرغ فيه كما لو كنا قد صنعنا منه على غير كل الناس. كانه ابونا وامنا وكل من لنا فى الحياة. او نجلس على شاطئ النيل ناكل بعض الثمرات التى اختلسناها من بعض البساتين وبعض البلح المتساقط رطبا من النخيل. ملابسنا ممزقة ومتسخة.. وشعرنا اشعث وربما رائحتنا غير مقبولة لمعظم الناس .. لكننا كنا نعشق بعضنا بكل احوالنا. لم اكن انا وحتشبسوت مجرد طفلين نشا معا. او حبيبين اختلطت شهوتهما معا وتمرمغا فى بحر اللذة معا. ولكن كنا كل شئ لبعضنا. كنا الملك والرعية وكنا الاخ واخته والام وابنها والاب وابنته والصديق وصديقه..



كنا نشبه حال شارلى شابلن فى فيلم المتشرد هو وحبيبته او فيلم الازمنة الحديثة... فقراء وجياع وشهوانيون لبعضنا ايضا .. سرنا معا ذات مرة مبتعدين عن مقر حياتنا فى اطلال منف.. وعبرنا الدلتا لنصل الى ما عرف لاحقا باسم البحر المتوسط.. لنجلس امامه وندلى قدمينا كما نفعل عند نيلنا العظيم الاله حابى .. ونلتقط بعض الاسماك النيئة ونشويها بطرق بسيطة .. نجلس فى ارض مهجورة لم نكن نعلم انها ستصبح عاصمة بلدنا كمت او مصر فى فترة تسمى فترة البطالمة والفتح الرومانى لمصر ومصر البيزنطية... كنا نشبع من صيد واكل السمك انا وحتشبسوت .. ثم نذهب الى قرية قريبة دلتاوية غنية خضراء الارض وخصبة كعادة كل الدلتا الملاى بفروع النيل الكثيرة الكثيرة ونتعبد فى معابدنا وصروحنا لالهتنا العظيمة.. ونرى كل زوج وزوجته واولادهما نظيفين متشحين بالكتان الابيض.. وتنظر حتشبسوت فى حسد الى النساء وشعورهن المجدولة والمحلاة بالذهب كلهن فتنة وسحر.. نختطف من السوق بعض الاطعمة ونهرب وسط لعنات الباعة ومطاردتهم لنا كالعادة. ظللنا لسنوات هكذا. حتى رانا الفرعون ددومس فى احدى جولاته فى تلك القرية وغيرها من انحاء البلاد. فاشفق علينا وانعم علينا ببيت جميل منعزل قرب العاصمة طيبة كما ذكرت لكم. نزرع فيه الشعير والحنطة والكتان. ونبيع.. واغتنينا وعوضنا رع واولاده الكرام خيرا. وازدادت حتشبسوت مع النظافة والغنى جمالا فوق جمالها. بالخلخال والقرط والاساور والغوايش والشعر المجدول والملابس البيضاء الشفافة وامتلا بدنها وصدرها حبيبى. كان الرجال يحسدوننى عليها. وانجبنا ولدين. ودانت لنا الحياة. لكن البلاد كانت تعانى الان من تهديد خطير.. انهم الهكسوس الذين جاؤوا من اسيا من تلك الصحراء التى ستسمى لاحقا نجد. بداوا يستولون على اراضى مصر شيئا فشيئا ولم نكن انا وحتشبسوت ندرى ان سعادتنا عمرها قصير وان الفرعون ددومس هو اخر فرعون مصرى قبل الاحتلال الهكسوسى الكامل.



وقع الاحتلال وحاول جنود الملك الهكسوسى الجديد اختطاف حتشبسوت الفاتنة لملكهم الذى راها معى فى ارضنا واشتهاها لنفسه.. قاومته حتشبسوت فقتلها.. حزنت انا واولادى. عشت حزينا لسنوات احاول تربية الاولاد وقد حاق بنا الفقر واستولى الملاعين على ارضنا وبيتنا وعدنا مشردين وفى النهاية ثرت انا وهم نحاول اقتحام القصر والفتك بهذا الظالم انتقاما منه لحبيبتى حتشبسوت ولاولادنا وتشردنا.. لكن الحرس قتلونا.



استيقظت من نومى. اتعجب اهذا حلم ام رؤيا لجذور ماض لا اعرفه.. اعددت لامى طلباتها وساعدتها حتى جاء الليل التالى لانام..



كنت انا حا-ما-دا وامراتى فى الثلاثينات من عمرنا واولادنا وبناتنا كبار شباب ننوى تزويجهم لبعضهم قريبا وقد وجدنا بينهم مشاعر حب وغرام غير خافية .. جالس انا وهى مرتدين فرائنا من جلود الحيوانات التى اصطدناها انا وهى عبر سنوات عمرنا.. جالس انا وهى حول النار المضطرمة فى كهفنا.. متلاصقين كم احبها واحب الالتصاق بها. كانت تضيق بذلك وتبتعد لكنها ترضخ لشهوتى ارضاء لى. كانت جادة اكثر منى فى امور الحياة.. بينما انا كسول وشهوانى واود مضاجعتها كل دقيقة او على الاقل اضاعة اليوم كله فى تقبيلها وعناقها والتمسح ببدنى فى بدنها. خرجنا نتعبد للمطر والنجوم والليل والنهار الهتنا التى سميناها اسماء بدائية. رايت صورة وجهينا فى صفحة النهر الصغير قرب مغارتنا الواقعة فى ارض معشوشبة باردة نوعا. انحن بشر هومو سابينز او نياندرتال كما عرفنا لاحقا... لا ادرى. لكن كل ما ادريه ان قوما ناعمى الشكل بداوا يستوطنون حولنا.. وبداوا يتحرشون بزوجتى شا-غى-با. وبناتنا. وفى يوم عدت من الصيد فوجدت كهفنا صامتا وسمعت صراخا بعيدا. ركضت نحو مصدره. وجدت اولادى الذكور قتلى وبناتى وزوجتى عراة بين اجساد القوم الناعمين. انتهكوا زوجتى انتهاكا جماعيا وكذلك بناتى. رفعت سلاحى لاتصدى لهم فلم اعلم ما جرى بعد. لقد قتلونى.. قتلونا... وانتهكونا.



استيقظت فزعا..



وامضيت يومى مع امى ومع عملى كمعلم تاريخ. وعدت تعبا لانام..



كنت انا وهى فى مشاهد شتى باسماء مختلفة واولاد مختلفين ... بطالمة قتلنا رومان .. مصريون او يونانيون بطالمة امون رعيون قتلنا مـسيحيون اوائل. مواطنون رومان يقتلنا بعض البرابرة .. اسرائيليون فى اورشليم او عند نهر الاردن يقتلنا وينتهكها الرومان .. مقاتلة اغريقية خشنة وقوية ومسترجلة وانا مقاتل ايضا فى اثينا او اسبرطة او احدى المدن الدول .. مغوليان جندى بوذى وزوجته المـسيحية النسطورية يقتلنا بعض العرب المتعصبين للعباسيين .. يهود يثربيون يقتلنا وينتهكنا جنود العرب المكيون واليثربيون.. عرب مقتولون بواسطة الدولة فى الريدا وورز.. فرس وعراقيون زرادشتيون ساسانيون يقتلنا وينتهكنا ويحتلنا الارابكونكوررز.. من بنى الحسين او زينب يقتلنا امويون او عباسيون لا ادرى .. فاطميون صغار نتشرد ونقتل بامر الخليفة العباسى وتنفيذ صلاح الدين الكردى الايوبى .. مماليك قتلنا العثمانيون.. ارمن يقتلنا ويصلبنا العثمانيون .. سوريون يخزوقنا الاتراك .. مصريون يشنقنا ويجلدنا الانجليز واسرة محمد على.. امويان من بنى امية فى دمشق لكن من صغار الاسرة لم نتقلد مناصب قط يقتلنا العباسيون.. بيزنطيان فى الاناضول.. يقتلنا وينتهكنا العرب او الاتراك لا ادرى بالضبط.. عباسيون صغار يقتلنا جنود هولاكو فى بغداد .. قوط ووندال يقتلنا جنود الموزلمكونكوررز فى اسبانيا... فلسطينيون يقتلنا اسرائيليون .. او اسرائيليون جدد يقتلنا فلسطينيون.. هنود حمر يقتلنا اوروبيون .. واوروبيون يقتلنا هنود حمر.. سوريون بيزنطيون يقتلنا ويحتل ارضنا الارابز.. المان نازيون يقتلنا الحلفاء .. فرنسيون خدم للملك يقتلنا ثوار الثورة بالمقصلة .. المحصلة دائما نموت ولا تكتمل قصتنا وقصة حبنا وحياتنا واولادنا يا امراة..



استيقظت متعجبا.. ما هذا الحلم المتكرر ومن هى .. اننى اشعر انها مالوفة جدا .. من هى .. اهى حيوات سابقة وتناسخ .. ام اننا مغامرين عبر الزمن .. ولكن كيف نعود بعدما نموت



اصبحت مهووسا بهذه المراة الحلوة التقاطيع. من هى لابد ان اعرف. هل تحيا اليوم فى مكان ما او ماتت منذ ألفيات او قرون ام هى مجرد وهم وأضغاث احلام وتلفيقات عقل باطن لا اساس لها من الواقع والحقيقة.. بحثت عنها وتقمصت دور امير المؤمنين وتزوجت اجمل الجميلات زوجاتنا التسع وسرارينا الاربع عشرة. كلمت وغازلت السورية والتونسية والمغربية. لعلى اجدها .. هذه الالهة الخارقة التى تستطيع تقمص كل النساء. تستطيع ان تكون باقتدار مارلين مونرو ميم ميم زوجتنا او زوجتنا لانا دل راى او زوجتنا مونيكا بيلوتشى او زوجتنا جاين مانسفيلد او زوجاتنا شريهان وهدى رمزى وسهير رمزى وغيرهن من ممثلات هوليوود ومصر وسوريا والابراج الاثنى عشر.



ظللت فى حيرة لسنوات .. لم أعثر لها على اثر. حتى يئست.. ثم ذات ليلة نمت فرأيت ملأ نورانياً رجالاً ونساءً وفوقهم رجل أشيب ملتحى وامراة ناضجة مثله يبدوان أباً وأماً وملكاً وملكة لبقية الأسرة وأمامهم تدور كرات منجمة سوداء كالفقاعة الزجاجية وأوحى الىّ أنها الأكوان. إنهم الملأ الربوبى المتعدد البوليدايزمى الذى اقترب كثيرا المصريون القدماء والرومان والاغريق من تصويره وفهمه وابتعد الابراهيميون كثيرا جدا عن فهمه. كان الملأ النورانى أو اللجنة الصانعة التكوينية يجلسون وقالوا لى اتبع البحر المتوسط والبحر الاحمر. لا تتغرب ولا تتشرق. كفاك تمشرقا وتغربا فان الغرب من الشرق. والشرق من الغرب. لكنها نسيتك. وأنت تذكرتها. تنامان وتستيقظان. فتنسيان من أنتما وأين كنتما وتتعصبان للمكان والزمان ومعبود العصر والأوان. وتنسيان. ستجدها عاكفة على ريشتها ومكتبتها وقلمها وجمجمتها ومعطفها الأبيض. ستجدها تستمتع مستمعة الى الموسيقى برقى. ستجدها نضرة فى الريعان يا ابن الانسان. حين تطالع طلعتها المتوسطية الأسوانية السكندرية السيناوية السيوية ستنسى الأخريات وتتذكرها هى. فهى منا نحن الملأ النورانى. ولكنها أحبتك كثيراً وتواضعت من أجلك. وماتت من أجلك ومت من أجلها. وارتحلتم عبر الزمن والكون. لكن عقلك لم ينساها.. استيقظ الآن واذهب.. لا تتغرب ولا تتمشرق فهى ابنة وجارة من بلادك الحميمة متألقة فى عاصمتها. بيضاء فريدة. كالعاج مشربة بحمرة. تحبك حين تراك. وتهيم فى هواك. وحين تراها تتجمد ويقتلك الشوق اليها وتبرد هى وتسخن أنت.. جادة كثيراً مهمومة كثيراً .. كالتمثال وأنت كالأفعوان تلتف عليها ولا تلتفت إليك. تود لو تقيدها وتسمرها.. وتجعل كل كتبها أنت وكل لوحاتها العلمية أنت. تود لو تضاجعها ليل نهار. وتود لو تبقى عيونها بعيونك معلقة تود لو تتكرس لك وتنسى كل أحد وكل أهل وكل سياسة ودين وتتكرس لك. كل دولة أعجبتك بناتها فليست دولتها فاعلم والزم. انها غير متوقعة. ولا تدرى انها فى صف انصار بلادها وانصار الانسان كل انسان حقيقى. اتعبتها السياسة واتعبها الدين. فلا تثرثر معها فيهما فانت ايضا متعب منهما.



استيقظت .. افكر وتراءت لى خريطة الشرق الاوسط وشمال افريقيا .. اين انت يا فتاة .. اين انت يا حبيبة القلب .. سوريا كلاا. تونس كلا .. المغرب؟ كلا .. جارة.. السودان؟ كلا .. جارة.. ان لم تكن السودان .. اسرائيل ؟ كلا.. لا اشعر انها اسرائيلية.. اذن.. ليبيا ؟ ايعقل .. لم اعرف فتاة منها ابدا .. لعل الملأ النورانى المقدس قصد ذلك. وهل سنموت ايضا هذه المرة ام سننجح معا. البلد الغارقة فى الحرب الاهلية والصراعات القبلية والتى قتلت معمرها وخدعها العباسيون الجدد بامر اوباما.. لتغرق فى ظلام ودم يعيدها قرونا برغبة اهلها وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا.. كلا ليست هى .. بلادى الحميمة مصر وسوريا .. مصر .. نعم انها هى.. حينها رايت اسمها منطبعا فى السماء بحروف امازيغية وسريانية ولاتينية واغريقية وصينية ويابانية وروسية. شغب ناعم سامية ابدية راقية هائمة هدؤوها نفرتارىّ.. حبيبتى س-ا-ر-ا-ى. اهذا اسمها ام لقبها.. لا تتغرب ولا تتمشرق وعلى شاطيء المتوسط او الاحمر او النيل تجدها تنتظرك. تجدها ترسمك وتكتبك وتقولك وتنحتك فى عقلها وقلبها من وحى روحها. تجدها تحبك. متالقة فى عاصمتها .. القاهرة اذن ام الاقصر او الاسكندرية. كم احبك يا امراة.. وروحى ارسلت عيونى حيث س-ا-ر-ا-ى المشاغبة الملائكية الرقيقة الالهة السلطانة البروفتيكية جالسة ترسم وتنحت بفكرها وعقلها الانثوى وتقرا وتشاهد المسلسلات التاريخية السورية والايرانية الدينية البروفيتيكية مثلى. بالشورت والتيشيرت الصيفى. يا لجمال ساقيها. يا لبهاء وجهها. يا لجمال شعرها.. اهويت بشفتى اقبل يديها وقدميها بشفتى روحى وهى لا تشعر بى.. ابنة مايو ويونيو كما قال لى الملأ النورانى. قبلت خدها. ما احلاه. حتشبسوتى حبيبتى .. كلا ساسميها ايضا تحتمستى ونفرتاريتى وخعمررنبتيتى مليكتى سلطانتى مليكة الجوزائيات. الزهرة الوردة الرقيقة بشعرها الناعم الطويل الغزير الفتان ونور وجهها الذى لا يخبو ولا تغيره السنون ولا مجئ الليل والظلمات كل ما فيها جميل عقلها وقلبها، روحها وجسدها، يداها وقدماها، كل ظفر من اظافرها وكل سنة من اسنانها. صوتها وضحكتها، دلالها، رومانسيتها وشهوانيتها. قوة شخصيتها وقياديتها. عظمتها ورقتها. شفاه فمها وشفاه كعثبها.



كلا لن اكلمها فى الدين ولا السياسة .. حبيبتى عبر الدهور من اول الزمان لاخر الزمان .. حتشبسوتى س-ا-ر-ا-ى- المشاغبة بجديتها ورقتها واجنحتها الفراشية كم احبك.. اسمحى لى ان انام فى فراشك جوارك. اسمحى لى. ابقى جوارى. سارسم خريطة وكتالوج عظمك وعضلاتك وبشرتك وما فوقها. عيونك وشعرك اسنانك وحتى اظافر يديك وقدميك التى اقصها لك او اطليها لك. تاريخ كل شعرة وسلمية واصبع. وبصمة فيك يا امراة. انها أملاكى يا حتشبسوتى وكليوبترتى وخعمررنبتيتى.


==

سعد و ليلى فى الاقصر المقدسة الحرام

سعد اتعرف علي ليلي وهو في الجيش
مع انها جارتهم من ساعه الولاده الا انه حبها بعد ما كبرت وكانت في الصف الثاني الثانوي بيفتكر سعد ويقول انا اللي جبت الدايه لخالتي ام ليلي ساعتها كنت بلعب في الشارع لقيت امي بتنده عليا وتقولي واد يا سعد روح انده خالتك ام سهير الدايه خالتك سعاد بتولد
وفعلا جريت انده علي الدايه
امي كانت بتقول دايما ان خالتي ام سهير هي اللي مولده كل ستات المنطقه
جريت عليها وشلت الشنطه بتاعتها و طلعت علي البيت خالتي ام ليلي كانت لسه عروسه جديده وكانت بتقعد كتير مع امي بحكم الجيره وخصوصا ان ام ليلي من الارياف ومتعوده علي لمه الجيران
وقفت وانا شايل الشنطه بعد ما دخلت ورا خالتي ام سهير وقفت أمام خالتي ام ليلي وكانت بتصرخ علي السرير
وامي جايبه الميه السخنه وبتزعق فيا انت واقف يا واد يا سعد هنا ليه يلا غور علي بره
طلعت ومرضتش اكمل لعب في الشارع وقفت جنب عمي سيد ابو ليلي (مكانتش لسه جت المفعوصه)
كنت دايما بقولها كده وهي بتلعب معانا في الشارع كانت بتحب تلعب جنبي وانا اصرخ فيها. يلا يا مفعوصه من هنا الكوره هتخبط فيكي
وهي كانت دايما ماسكه العروسه بتاعتها
المهم نرجع لميلادها
وقفت جنب عمي سيد وكان بيقراء ---- وهو واقف عشان الولاده تعدي على خير
مفيش عشر دقايق الا وامي طالعه تبشر عم سيد. مبروك ربنا كرمك ببنت زي القمر
فرح عم سيد وقال لها هسميها ليلي علي اسم امي
مفيش خمس دقايق الا وليلي كانت بين ايدين عم سيد ويقولي عروستك اهه يا واد يا سيد
بوسها يا واد
وفعلا ملت عليها وبوستها وهي في ايده
وكبرنا مع بعض وكنت دايما بزعل لما بلاقيها في شقتنا وكنت دايما بقولها ايه اللي جابك عندنا يا مفعوصه
عم ابو ليلى بعد ولاده ليلي مات بعدها بسنتين وكعاده الصعايده ام عم سيد خلت ام ليلي تتجوز اخو عم سيد
عم صلاح اللي طلع مبيخلفش
فرحت ام ليلي وقالت كده ليلي مش هتحس ان فيه حد هياخد الحنيه مني ولا صلاح هيعاملها وحش عشان مفيش غيرها
كبرنا علي الوضع ده لحد ما خت الشهاده الثانوي الصناعي ودخلت الجيش
وكما الحال في المثل الشعبي
. ابعد حبه تزيد محبه.
بس انا لما بعدت ورجعت في أول اجازه شفت المفعوصه كأنها عروسه ليله عرسها
اه هي هي متغيرتش بس الاحساس عندي هو اللي اتغير
لما دخلت شقتنا لقيت خالتي ام ليلي عندنا في البيت
سلمت عليها وعلي كل اللي في البيت بوس واحضان
مره واحده بعد ما قعدت افتكرتها فقلت لخالتي ام ليلي
امال المفعوصه فين مش عوايدها متكنش معاكي
ام ليلي قالتلي دي عندها درس وزمانها جايه. اصل الامتحانات قربت
لسه هي مخلصتش كلامها ولقيت الباب بيخبط. قمت فتحت عشان الاقي أمامي قمر في ليله البدر
انا اللي طلع مني صفاره وانا بقول ايه القمر ده
لقيت ليلي فرحت اوي لما شافتني وبتقولي حمد الله على السلامة يا سعد جيت امتي
قلت لها انتي اللي جيتي امتي انا ازاي مشفتش القمر ده قبل كده
ليلي. انت اللي كنت عايز نضاره قعر كبايه
ام ليلي قالتلي بفرح حاولت تخليه جد. ايه يا واد يا سعد انت بتعاكس البت
انا وانا بتكلم جد. اعاكس مين انا راشق مع المزه دي ومش هسيبها
ام ليلي بفرح خلاص حضر مهرها وانا موافقه
قلت لها. مش مهم انتي توافقي المهم العروسه اللي توافق
ليلي بكسوف شديد. بطل كلام الهزار ده يا سعد خلص جيش وانا اخلص الدبلوم وبعدها نتكلم
انا وبفرح شديد. نتكلم ايه. احنا خلاص اتكلمنا والاجازه الجايه هقراء فاتحتك
كانت ليله كلها فرح وهيصه خصوصا لما لقيت ترحيب شديد من ام ليلي وامي
وليلي نفسها اللي تعتبر مكانتش بتسيب شقتنا الا علي النوم كأنها مراتي بالظبط كنت باكل من عمايل ايدها وكنت بقعد معاها واحكيلها عن اني كنت بحلم بيها واكلمها طول الليل وهي مش معايا
كانت المفاجاه لما هي اعترفتلي انها محبتش حد غيري وانها كانت دايما بتقول لنفسها يا تري سعد هيحس بيا ولا دايما شايفني البت المفعوصه
في الاجازه دي حبيتها من كل قلبي
كأني اتولدت عشان احبها بس وهي كمان كانت بتعشقني
بعد الاجازه ما خلصت رجعت تاني للجيش محمل بحب ليلي كانت أجمل أيام حياتي وانا بتخيلها في حضني
بعد ما خلصت الجيش ورجعت اجازه ملقتش خالتي ام ليلي عندنا كالعاده
ولما سئلت عليها امي قالتلي عندهم حاله وفاه في البلد وسافرو كلهم
كانت اجازه حزينه اني مشفتش ليلي حبيبتي
اخر يوم في الاجازه لقيت شباك بيتهم مفتوح حاولت اشوف مين اللي جوا مشفتش حد
مفيش ساعه ولقيت الشباك اتقفل تاني ومتفتحش لحد ما مشيت
استنيت لحد الاجازه التانيه ولما رجعت البيت لقيت بيت ام ليلي مقفول برضه
ولما سئلت عليهم لقيت وش امي اتغير
وهي بتقولي ملكش نصيب في ليلي
صرخت في وشها وانا بقول ليه دا انا حبيتها
امي قالتلي وهما في الصعيد ابن عم ابوها قال احنا اولي بلحمنا وابني هيتجوزها
ومخلهمش يرجعو الا لما كتب الكتاب هناك ورجعو خلصو باقي حاجتهم ورجعو عاشو في البلد
صرخت وانا بقول دي بتحبني ومستحيل تعمل كده وتتجوز غيري
امي قالتلي عندهم في الصعيد البنت ملهاش كلمه وكلمه الكبار بتمشي علي الاب والام كمان
وليلي فاتت عليا قبل ما تسافر وقالتلي ابلغك سلامها وهي بتقولك انها ما حبتش ولا هتحب غيرك طول ما هي عايشه
صبرني ربي علي فراق ليلي حبيبتي اللي حبيتها من ساعه ما اتولدت من اول لمسه لخدها بعد ما اتولدت بخمس دقايق
بعد كده عرفت انهم خلاص استقرو في الصعيد وليلي اتجوزت هناك خلاص
و انا خلصت الجيش وبعد شهرين لقيت خالي بيتصل بيا ويقولي. جهز ورقك عشان فيه شغلانه في الاقصر وهتسافر في أسرع وقت كانت اخبار ليلي انقطعت عني بس عمري ما نسيتها
كنت دايما بدعيلها بصلاح الحال
بعد سنتين من السفر حسيت اني محتاج اعمل زيارة لمعبد الاقصر ومعبد الكرنك واروح كمان لمعبد ابو سمبل وابيدوس ومعبد ادفو وكوم امبو وفيلة كعب داير من ابو سمبل لاسوان لادفو وكوم امبو وقرب سوهاج كمان ان الله ايلوهيم ابن كبير الهة الكون امونرع جوبيتر زيوس وزوجته واولاده يجمعني بيها في الجنه عاجلا.
بعد الدعاء حبيت ان اقترب من تمثال لتوت عنخ امون فى معبد الكرنك
كان الله قد دعاني الاقتراب
وعند وصولي بالقرب منه فوجئت بمن يرتطم بجانبي لاجدها هي حبيبه قلبي ليلي
نعم تركتها في القاهرة لاقابلها في بيت الله معبد الكرنك بالاقصر المقدسة الحرام
عرفت منها بعد كده انها اتجوزت من قريبها غصب عنها وانها كانت بتتعامل في الصعيد اسؤ معامله وانها حملت مرتين وسقطت بسبب سؤ المعامله وانها كانت تعمل في بيت العيله من الفجر حتي بعد العشاء وانها تطلقت منه وانها عمرها ما نسيته
وانها حضرت للاقصر تتفسح وتروح عن نفسها وسط معابد اجدادنا وديانتنا الاصلية
فما كان مني إلا أن قلت لها ابوكي وعدني انك ليا وانا بطالبك تنفذي وعده
قالتلي طب لما نرجع مصر-القاهرة-
رديت عليها وقلتلها واحنا هنلاقي أطهر من هنا حتي نكتب الكتاب فيه
وتم عقد القران في معبد الكرنك بالاقصر المقدسة وأرسلت ليلي لأهلها الذين باركو تلك الزيجه
تمت





قصصى باسمى جدو سامى على جوجل درايف

https://drive.google.com/drive/folders/1N0wKMRM9mRd5pSI4Dyq2zt5orcQwEH3K?usp=drive_link



#جدو_سامى (هاشتاغ)      



اشترك في قناة ‫«الحوار المتمدن» على اليوتيوب
حوار مع الكاتب البحريني هشام عقيل حول الفكر الماركسي والتحديات التي يواجهها اليوم، اجرت الحوار: سوزان امين
حوار مع الكاتبة السودانية شادية عبد المنعم حول الصراع المسلح في السودان وتاثيراته على حياة الجماهير، اجرت الحوار: بيان بدل


كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية على الانترنت؟

تابعونا على: الفيسبوك التويتر اليوتيوب RSS الانستغرام لينكدإن تيلكرام بنترست تمبلر بلوكر فليبورد الموبايل



رأيكم مهم للجميع - شارك في الحوار والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة التعليقات من خلال الموقع نرجو النقر على - تعليقات الحوار المتمدن -
تعليقات الفيسبوك () تعليقات الحوار المتمدن (0)

الكاتب-ة لايسمح بالتعليق على هذا الموضوع


| نسخة  قابلة  للطباعة | ارسل هذا الموضوع الى صديق | حفظ - ورد
| حفظ | بحث | إضافة إلى المفضلة | للاتصال بالكاتب-ة
    عدد الموضوعات  المقروءة في الموقع  الى الان : 4,294,967,295
- جليلة وفخر الدين
- أروى ويعقوب
- كريم وريهام
- جمهورية الكفر والنجع - 2
- جمهورية الكفر والنجع - 1
- جبريللا سجينة العادات ومنقذها
- مايا والمتخلفون
- رواية أحببنا ملاك أبنوسية العيون وأحبتنا
- رواية الاخ الروحى وقلوب حائرة
- فتاة قطار القاهرة المنيا
- رواية نجمة اليتيمة وأزواجها الأربعة
- رواية عدلى ويمنى
- رواية حازم وملاك
- هشام ومفكرة ندى
- صوفيا ويوسف
- يوميات يحيى
- رواية هيام ذهبية الفم واليد اليسرى
- سمراء ولكن بهقاء
- وتشاء الآلهة
- رواية على والإمبراطورة نورا


المزيد.....




- رئيس الحكومة المغربية يفتتح المعرض الدولي للنشر والكتاب بالر ...
- تقرير يبرز هيمنة -الورقي-و-العربية-وتراجع -الفرنسية- في المغ ...
- مصر.. الفنانة إسعاد يونس تعيد -الزعيم- عادل إمام للشاشات من ...
- فيلم -بين الرمال- يفوز بالنخلة الذهبية لمهرجان أفلام السعودي ...
- “ثبتها للأولاد” .. تردد قناة سبونج بوب الجديد لمشاهدة أفلام ...
- محامية ترامب تستجوب الممثلة الإباحية وتتهمها بالتربح من قصة ...
- الممثلة الإباحية ستورمي دانييلز تتحدث عن حصولها عن الأموال ف ...
- “نزلها خلي العيال تتبسط” .. تردد قناة ميكي الجديد 1445 وكيفي ...
- بدر بن عبد المحسن.. الأمير الشاعر
- “مين هي شيكا” تردد قناة وناسة الجديد 2024 عبر القمر الصناعي ...


المزيد.....

- أبسن: الحداثة .. الجماليات .. الشخصيات النسائية / رضا الظاهر
- السلام على محمود درويش " شعر" / محمود شاهين
- صغار لكن.. / سليمان جبران
- لا ميّةُ العراق / نزار ماضي
- تمائم الحياة-من ملكوت الطب النفسي / لمى محمد
- علي السوري -الحب بالأزرق- / لمى محمد
- صلاح عمر العلي: تراويح المراجعة وامتحانات اليقين (7 حلقات وإ ... / عبد الحسين شعبان
- غابة ـ قصص قصيرة جدا / حسين جداونه
- اسبوع الآلام "عشر روايات قصار / محمود شاهين
- أهمية مرحلة الاكتشاف في عملية الاخراج المسرحي / بدري حسون فريد


المزيد.....


الصفحة الرئيسية - الادب والفن - جدو سامى - ملاكى الحارس ريم وقصص أخرى