أخبار عامة - وكالة أنباء المرأة - اخبار الأدب والفن - وكالة أنباء اليسار - وكالة أنباء العلمانية - وكالة أنباء العمال - وكالة أنباء حقوق الإنسان - اخبار الرياضة - اخبار الاقتصاد - اخبار الطب والعلوم
إذا لديكم مشاكل تقنية في تصفح الحوار المتمدن نرجو النقر هنا لاستخدام الموقع البديل

الصفحة الرئيسية - الادب والفن - جدو سامى - جبريللا سجينة العادات ومنقذها















المزيد.....



جبريللا سجينة العادات ومنقذها


جدو سامى
كاتب وباحث وروائى متنور ومؤمن بالحريات الجنسيةوالدينية والابداعية والفكرية كاملة


الحوار المتمدن-العدد: 7656 - 2023 / 6 / 28 - 16:37
المحور: الادب والفن
    


الفصل الأول 1
في وكاله من أكبر وكالات الاعلان تقف جبريللا في نص الوكالة و بصوت عالي
جبريللا / مبروك يا جماعة وكالتنا اخدت اكبر توكيل لمنتجات شركه الاسناوي للحوم
وده حينقل الوكالة في حتة تانية خالص يلا بقي عاوزة شغل من نار
محمد زملهم/ الف مبروك آنسة جبريللا حضرتك تستاهلي كل خير.
جبريللا/ شكرا محمد نشتغل بقي معندناش وقت يضيع عاوزين تبهر العميل يشغلنا
وفجاءة تليفونها رن
جبريللا /صباح الورد والفل والياسمين علي احلي بابا في الدنيا . ايه اللي مصحيك بدري قوي كده
فاروق/ابدا يا قلب ابوكي اصل جدك كلمني و عاوزنا نسافر قنا ضروري بيقول أمر ميتأجلش
جبريللا/ماشي يا بابا تسافرو ورتجعو بسلامة
فاروق/ تعالي هنا مين اللي يسافرو يا بكاشة بقولك عاوزنا كلنا
جبريللا/ بس انا مينعش اسافر انا عندي شغل كتير و لسة ماضية عقود حملة كبيرة ورايا مسؤوليات كتير. حسيب كل ده واسافر ليه .. غير اني مش بحب هناك خالص بصراحة بتخنق من الجو هناك
فاروق / بحده جبريللا هي كلمة واحده ساعة وتكوني عندي انا مش حقدر اقول الاابوايا لاء وانتي عارفة جدك ولما بيقول كلمه وقفل الخط
جبريللا/ اوووف يادي حكم قرقوش كل شويه جدك قال جدك عاد عويدنا بتقول ايه انا خلاص اتخنقت
سحر /,لا حول ولا قوه الا بالله ايه يا جبريللا اتجننتي ماشية بتكلمي نفسك
جبريللا / اصل بصراحة. الحكاية بوخت زياده عن اللزوم
جدي قاعد في قنا وماسكنا كلنا بخيوط يحر ك فينا زي ماهو عاوز ومش من حق أي حد يعترض .
سحر /معلش انتي عارفه الناس الكبيرة دول بيقبي ليهم تحكمات
جبريللا/يتحكم في عيالة بس مش فينا وسعي كده يا سحر خليني اغور ..خدي بالك من الشغل انا مسافره كام يوم مع بابا قنا اما نشوف اخرتها ايه
وفي مكان تاني في أقصي الصعيد وبالأخص محافظة وقنا و في عيلة من أكبر العائلات في البلد وهي عاءلة
العزاوي
اكرم /الو ايوة يا أمير اخبارك ايه . شوفت يا امير المصيبة اللي حلت علي راسي .
أمير /,اهدي كده يا اكرم علشان افهم انا مش فاهم حاجة ابوك بردو اتصل و قاعد يزعق وانا مفهمتش ممكن تهدي كده و تفهمني في ابه بالظبط
اكرم /انا في مصيبة و شكل السر اللي انا وانت بس نعرف. حينكشف
أمير /. ايه هو ابوك عاوز يجوزك تاني
اكرم /,قول عاشر
امير/عادي أرفض زي كل مرة وسبهم وتعالي سافر عندي كام يوم لحد مايهدي
اكرم /ما هي المصيبة هنا العروسة اساسا من عيله الجندي اكيد سمعت عنهم العيلة دي من أكبر واغني العائلات هنا . والمشكله اننا في طار قديم بين العلتين و الدم ده لازم يقوف بأي طريقة طبعا كبرات البلد
الله يسامحهم اقترحو ايه طبعا هما مش غرمانين حاجة
اقترحو أن لازم يحصل نسب بين العلتين و الحفيد اللي حيجي هو اللي يوقف الدم ده
يعني انا المطلوب مني اتهبب اتجوز .
و مش كده وبس لازم اخلف علشان لو مخلفتش الدم حيرجع تاني شوفت نصيبة اكبر من كده
أ
مير /لاء بس الحكاية كده أتعقدت خالص وانت ناوي تعمل ايه
اكرم/ مش عارف طبعا
امير/ انا في رأي تصارح بابا بلموضوع
اكرم / قطع كلام. انت اتجننت ياامير عاوزني اروح اقول لبابا اني عاجز مينفعش اتجوز
فلاش باااك
وفي امريكا
امير/ حمدالله علي سلامة يابطل
اكرم/ االله يسلمك ياكبير ايه يابني انت مزهقتش من الغربه مش ناوي تنزل مصر
امير/ لا طبعا انزل فين انا لما صدقت طلعت من قنا و العادات والتقاليد اللي تخنق .
تقولي ارجع ليه مجنون
انا هنا انا عايش حياتي زي ما انا عاوز لكن هناك حعيش زي ماهما عاوزين مش ناقصة قرف . وكمان انا هنا ناجع وعامل بزنس كبير و مستقر
اكرم /, الله يسهلك ياعم وآيه اخبار المزه
امير /عادي بنتخانق مع بعض اكتر ما بنعيش هي متحررة زياره و مش عاوزة تخلف علشان جسمها مش يبوظ واهو مشاكل كتير
اكرم /ما تجوزها رسمي واخلص
امير/الهانم بردو مش مواقف. لان شغلها في الموضه ممنوع تكون متجوزة .
هي اللي صممت علي عقد عرفي وشرط محدش يعرف
اكرم /,اللي هو ازاي يعني وانت ايه اللي مصبرك علي كل ده خيبه لتكون عاشقها .
امير/ لا ابدا بس تقدر تقول تعود أتعودت عليها و هي كمان أتعودت عليا و كل واحد حر بيعمل اللي هو عاوزة مش مقيد التاني بحاجة
اكرم/ايه العيشة اللي ميعلم بيها اللي ربنا بالك انت لو جدك أو ابوك شمو خبر علي البت دي قول علي نفسك يارحمن يا رحيم
امير /بقولك ايه اسكت يجعل كلامنا خفيف عليهم المهم خلينا فيك انت . فيك ايه ودكتور ايه اللي عاوز ترحوله مافهمتش حاجة في تليفون
اكرم/,امير هو الموضوع محرج شوية اصل بصراحة أنا كنت عاوز دكتور
أمير/,اخلص يابني فيك ايه اوعي يكون اللي انا فاهمته عاوز دكتور ذكورة
اكرم /بلظبط كده وقصر و متكلمش كتير
أمير/ بجدية انت قلقتني يلا بينا بسرعة علي مستشفي
وفي المستشفى الدكتور
الحوار. المفروض بالغة الانجليزية
دكتور /الحاله معقدة جدا .لاء وشبه مستحيلة المريض مولود بعيب خلقي سبب له في عجز كامل لا حيقدر يتجوز ولا يخلف مستحيل نهائي
نزلت الكلمات صاعقة علي رؤوسهم
أمير / طايب يا دكتور يعني مينعفش تدخل جراحي أو حتي أدويه
دكتور /,هز راسه رافض مستحيل مافيش امل ولا حتي باي منشطات الحالة مايؤس منها
بااااااااك
امير /وحتعمل ايه في مصيبه دي يا اكرم ما انت لو مصارحتش بابا حتتفضح كده
اكرم/ لاء مش هما عاوني اتجوز حتجوز وتلاقي البيت عايشة طول عمرها جو النجع وعارفة عوايدنا كويس حته بنت جاهله حكسرها بدخله بلدي . وهي ساعتها مش حتقدر تتكلم
أمير/ بس حرام عليك البنت ذمبها ايه بس تكسرها كده
اكرم /منا لو مكسرتهاش حتفضح انا
لازم لكل حرب ضحايا و انا لازم اكون الصايد مش الضحية
امير/,واللهي يا اكرم انا مش عارف اقولك ايه بس ذمب البت دي في رقبتك
اكرم /سيبك مني وبص علي حالك انت لازم تستقر وتكون أسرة بقي و بصراحة ماهيتاب دي مش حتعمر بيت ولا تستأمنها علي عيل
امير /مش عارف علشان كده مش عاوز اضغط عليها في حكاية. الخلفه دي لحد متاكد منها وأنها قد المسؤولية
هي اللبس و شغلها واخدين كل تفكرها
سبيك مني ومن ماهيتاب وقولي حتعمل ايه في موضوع الجواز حتعمل ايه في حكاية الخلفة دي بقي حتقولهم ابه العيب منها
اكرم/ امير سيب كل حاجة لوقتها بس لو صلت اني اطلعها هي اللي مش بتخلف مش حترد ساعة
امير/ واللهي حرام عليك البت انا معرفهاش وصعبت عليا من دلوقتي
اكرم/ اقفل يا أمير بدل متعصب عليك
وفي سرايا من أكبر سرايات البلد الكل بيشتغل علي قدم وساق لأجل استقبال ابن كبير البلد فاروق الجندي و أسرته
وصل فاروق السرايا
الحاج الجندي /يا مراحب يا مراحب بولدي الغالي كيفك يابني وكيف احوالك
جري فاروق يقبل ايد ابوة
فاروق/ الحمد لله في نعمة يا حاج وانت ازيك و الحاجة فينها
بهيجة/,انا هنه اهو عاد يا لدي اتوحشتك . ايه امك متوحشتكش ولا بنت البندر خلاص اخدتك منينا
ليلي ام جبريللا في سرها /,حنبداء بقي الست دي مافيش حاجة بتهدها
جبريللا/ سمعتها بضحك وطي صوتك علشان لو سمعتنا حيتهغمل مننا كفته
بهيجة. /,ايه يا بت يا نورا تعالي حبي علي ايدي و لا انتي خلاص متعرفيش في الأصول كيف امك بجيتي خلاص شبه بنتا البندر
بس لاه انتي بنت كبير عائلة الجندي لازما تعرفي عوايدها مليح امال حتجعدي اهنه كيف
جبريللا /,اولا اسمي جبريللا يا جده مش نورا وانا ايه اللي حيقعدني هنا من أصله انا جاية زيارة كام يوم و مروحة
بهيجة. / قلبت عينيها بشر مما أثر الرعب علي جبريللا
بهيجة / اولا اسمك ماسخ معرفش ايه عجب ابوكي في اسم ملهوش معني ايه جبريللا ده عاد نورا ليه معني وتعالي اهنه يعني تعاودي كيف مين جال عاد في ايه يا فاروق هو انت مفهمتش بتك هي هنا ليه عاد
فاروق /لا يا امي لسة قلت بس تيجي ونقعد كلنا معاها علشان تفهم
جبريللا/ هو ايه اللي عاوزني افهمة حد يرد عليا انا هنا ليه
في ايه يا ماما ممكن تفهميني
ليلي /,انا زي زيك يا بنتي اول مرة اسمع كلام ده متفهمتا يا فاروق في ايه
الجد / الكل يجعد علشان تفهم عاد
دلوق يا بنتي احنا هنا كبارات البلد كان زمان علينا تار مع عليه كبيرة حدانه وهي عيله العزاوي ولد من عندينا طخ ولد من العزاويه و جع في ساعتها مات
فلازم الطار ده بترد ولا تيبجي عيبه في حجنا لازم التار ده حيدانا
فا اجتمع مجلس في كل كبارات البلد و اتفجو أنهم حيبدلو التار بلنسب يعني هما ياخدوا من حدانه عروس و يدونا حفيد علشان ده اللي حيوقف الدم بين العلتين
جبريللا /,بردو مش فاهمة وانا مالي ومال كل ده
بهيجة./, بشده ابااااي عاد ما انتي العروس اللي حتروحي حدي العزاوية عاد
جبريللا/انتم بتخرفو بتقولوا ايه عروس مين وتار و وحفيد مين .
ميولعو العزاويه انا مالي اتجوز واحد معرفهوش ليه افهم لاء بقي انا مش كبش فداء حضحو بيه وانا اقول امين
وفجاءة لقت قلم نزل علي وشها من ابوها

الفصل الثاني 2
وفجاءة لقت قلم نزل علي وشها من ابوها
الكل قام وقف
جبريللا/بصدمة بابا انت عمرك ما مديت ايدك عليا
فاروق/,لما تتجوزي حدود الأدب يبقي عاوزة تتربي من اول وجديد
جبريللا/ هو لما اقول اني مش عاوزة اتجوز يبقي بتعدي حدود الأدب خلاص انا بنت مش متربية و مش حتجوز
ليلي /اهدي بس يا جبريللا
جبريللا /محدش يقولي اهدي لما تسرقو مني مستقبلي و عمري يبقي لازم اقف واقول لاء دي حياتي وانا اللي حعشها محدش حيعيش مكاني
بهيجة/ بحده بنت جليلة الربايه صوح احنا هنا حدانه البت ملهاش تقول عاوزة ومش عاوزة اهنه البنته تقول حاضر وبس
ليلي /,انا مسمحش لحد يقول علي بنتي قليلة الربايه أنا مربيها كويس
فاروق/ ليلي متفتحيش بوقك بكلمة اقعدي ساكتة
ليلي / في ايه يافارق جاينا بالعافية و حطتنا قدام الأمر الواقع ومش عاوزنا تعترض انت عجيب
الجد / خلاصت كلام انا قلت اللي عندي وآخر سبوع عنعقد علي بنتك يا فاروق عجلها علشان مبحبش دلع البنته متركبناش العار عاد
فاروق / لاعاش ولا كان اللي يركب يا بوي العار انت كبيرنا وكل اللي عتقول عليه ماشي
جبريللا/ هو ايه اللي ماشي انتم بتقررو بناء عني ليه انا البقرة ولا جاموسة سحبنها علي زريبه انا بني ادم من لحم ودم ومش حتجوز لو انطبقت السما علي الارض
بهيجة /اجفلي خاشمك بقي بنت قليلة الربايه
لسة جبريللا حترد سحبها فاروق
فاروق / انتي شكلك مش عاوزة تيجي بالادب تعالي معايا وسحبها يطلع بيها سلالم
جبريللا /بابا انت بتعمل ايه ساحبني كده ليه
طلع بيها علي فوق زقها في أوضة
فاروق / بزعيق جامد اديني تليفونك هاتي اخلصي
جبريللا/ بابا انت عارف بتعمل ايه
فاروق /انتي حتعلمني ولا ايه يا بت ليلي عاملين تفهمك وتقولك ماينفعش لازم تتهببي وتتجوزي و بردو مش عاوزة تفهمي يبقي اللي محصلش برداكي حيحصل غصب عنك
وزقها في الاوضة وقفل عليها بالاالمفتاح
فاروق / بصوت عالي ليلي ليلي الباب ده ميتفتخش غير يوم كتب الكتاب انتي اللي قدامي و حتتحاسبي علي كده فاهمة ولا مش فاهمة
ليلي/ بزعر فاهمة فاهمة يا خويا بس اهدي انت انا عمري ما شفتك كده كل حاجة وليها حل
فاروق /انا مش عاوز رغي كتير اللي حقول عليه حيمشي ومافيش نقاش ولا تفاهم قضي الامر
ليلي /فاروق بس انت عمرك ما كنت يتعاملنا كده كل حاجة كانت بلنقاش بنا هو في ايه
فاروق/ بزعيق و ماسك أيدها بقوة في أن بحر دم حيتفتح علينا لو جوزاة دي متمتش في ان العلتين حيخلصو علي بعض افهموا بقي افهموا
ليلي /وانت ملقتش غير بنتي علشان تضحي بيها يا فاروق احنا معندناش غيرها
فاروق/ ليلي مش عاوز كلام كتير واتفضلي يلا ننزل تحت زمان الكل مستني علي السفرة تحت يلا قدامي
نزلت ليلي ولا بيدها حيله وقلبها بيتفطع علي بنتها
وفي سراية العزاوي
اكرم/ بردو مصممين علي جوازه دي انا مش عارف انتم ملقتوش حل غير اني اتجوز
شاهين والد اكرم /وبعدهالك عاد يا ولدي خلوصنا بقي كتب الكتاب يوم الخميس مش عاوز حديت ملهوش عاوزه
اكرم / بس يا بوي انا لاشفتها ولا اعرفها حجوزها ازاي بس
شاهين / بكرة تكون حداك وتشوفها كيف ما انت رايد بس خلصنا بقي من مشكلة التار انا مش حستحمل حد منيكم يروح مني
اكرم / حاضر يا بوي اللي تشوفه
شاهين/ يريح جلبك زي ما ريحت جلبي يا والدي و شد حيلك انا رايد حفيد بسرعة علشان هو اللي يمنع الدم
اكرم / دي بقي بتاعته ربنا يا ابوي
شاهين/ كله علي الله يا ولدي
وفي صباح يوم الخميس
الكل في سرايا الجندي الكل بيعمل علي قدم وساق
وفي غرفة جبريللا
ليلي / خلاص بقي يا نونو علشان خاطر ماما دا بقي أمر واقع يا حببتي لازم تتقبلي ماهو ابوكي بردو مش حيقدر يكسر كلمة جدك
جبريللا / ماما لو سمحتي مش انتم خلاص بعتوني مش عاوز حد يتكلم معايا حاضر حتجوز زي ما انتم عاوزين بس اول ما حطلع من هنا آنسو أن كان ليكم بنت اسمها جبريللا اعتبروني مت
ليلي / ليه بس كده يابنتي ليه بتقولي كده انتي من عيني من جوا حرام عليكي انتي مش عارفه انا كمان بتعذب ازاي
جبريللا / أنه عذاب ده اللي بتكلمي عنه أنه عذاب اللي يخليكي تكوني سجان علي باب الاوضة بتاعتي أنه عذاب اللي يخليكي ترميني لواحد انا لأعرف شكله ولا اسمة
ليلي /خلاص بقي متزودهاش عليا
جبريللا / ليه احسن ليكون ضميرك واجعك من ناحيتي لسمح الله لاء ريحي ضميرك علي اخر يا حاجة ليلي
ليلي / ايه حاجة دي انا امك ولا نسيتي
جبريللا /ودي حاجة تتنسي لكن انتم اللي نسيتم انا بنتكم وضحيتو بيا تحت مسمي التار والعادات
وفجاءة. خبط الباب
دخلت جليلة بكل هيبة و صوت يبفزع الصقر
جليله /, وبعادهااك عاد مش ناوية تعجلي بقي يا بت ابني وتحطي عجلك في راسك عاد
وه وه انتي لساتك ملبستيش فستان العرس
وفجاءة مساكتها من شعرها لا لا وكتاب الله مش حته عيله اللي تحط رأس كبير عيلة الجندي في الوحل جسمن بالله لكون دفناكي موترحك لو مغيرتش خلاجاتك عاد همي بسرعة ام العريس تحت ورايده تشوفك جبر يلم العفش
جبريللا / بعياط حاضر سيبي شعري بقي حغير اهو
بداءت جبريللا في ارتداء فستان الزفاف وكأنه كفن يلف حول جسدها وليست فستان حلم كل فتاه
ليلي / سامحيني يا جبريللا غصب عني يا حببتي غصب عني
جبريللا / والدموع تنهمر بشده انهارده انتم حتكتبو شهاده وفاتي يا امي مش مسمحاكم كلم مش مسامحة اي حد غلط في حقي
وفتح الباب ودخلت ام العريس بكل هبه وعلي وشها جبروت
هانم / بابتسامة متصنعه يا مشاء الله يا مشاء الله علي عروسة ولدي سنيوره مشا الله عليها
ليلي / اهلا وسهلا اتفضلي شرفتي ونورتي
هانم / منور بصحابه يا خيتي انتي بقي تيبجي أم عروسة صوح
ليلي / أيوة صح وحضرتك ام العريس الحاجة هانم
هانم / يسمع من خاشمك ربنا واحج ان شاء الله استسمحك بس تسبيني مع عروسة ولدي شوية حداي كلماتي لازما ولابد تسمعهم قبل ماتخش عروسة سرايا حدانا
ليلي بصت لنورنا وماله يا ختتي ما هي حتكون بنتكم بردو وحقك تقعدي وترسيها علي عوايدكم
جبريللا بصت لأنها نظره كلها قهر
طلعت ليلي من الاوضة وفجاءة انقلب وش هانم لسواد
هانم / بعيون كيف الصقر. بصي بقي يا عروسة ولدي انا حقولك كلمتين تحطيهم كيف الحلق في ودانك علشان متجوليش محدش رساني

اولا الدار ملهاش غير ست واحد. وهبتها انا
انا هناك الأمر الناهي يعني لو دبانه عدت حتكون عدت بأذن متي فاهمة يا بنت البندر يعني لو عوزتي تخوشي الحمام لازما اكون عارفه مفهوم
جبريللا / ليه هو انا مش حتجوز راجل برضو
هانم / ماسكتها من أيدها بحده وعيونها كلها غضب
بقولك ايه احنا مش حنبداءها كده اللي حقول عليه يتسمع انا ست البيت هناك مفهوم
عارفة في يوم اسمعك انك زعلتي ولدي مش حيحصلك كويس انتي واخده اطيب وا في عيله العزاوي اكرم ولدي يا زين ما خلفت وبصي عاد انتي داخله حدانه في سرايا مش عاوز.ضافر منك يبان عتلبسي اسود من راسك لرجيلك عوايدن أكده وتنسي خالص انك كونتي يوم من أهل البندر
جبريللا / خلصتي ولاولسه
هانم / ما تتكلمي عدل عاد احنا واخدينك حدانه تخليص حق مش اكتر يعني تجفلي خاشمك ومسمعلكيش صوت واصل. وخلص كلامك ويلا علشان تروحي حدانا دلوق
جبريللا / هو ابه اللي روح معاكي انا لازم العريس يجي ياخدني بنفسه من هنا يكده يا مش رايحه معاكي في حته
وفي سرايا العزاوي
اكرم / الو ابو امير شفت المصيبة اللي انا فيها
امير / في ايه تاني مش خلاص وافقت على جواز
اكرم/ النصيبة أن البت مطلعتش من الصعيد طلعت من مصر و متعلمة ومعها دكتوراه في الاعلام
امير. / ياحظك اللي مش معدي ودي حتتعامل معاها ازاي وهي أزاي توافق تتجوز بطريقه دي
اكرم / يعني انت مش عارف عوايدنا لما الكبار يقولو حاجة محدش يقدر ينفس
امير/ والحل حتعمل ايه
اكرم/ انا رميت طعم صغير لو أكلته يبقي نص المهم اتحل وانا حقدر عليها
امير /اتحفني عملت ايه

اكرم/ بعت امك تحبها لو جت مع امك بيقي خلاص سهله تتكسر و انا حعرف اعمل كده لكن لو ماجاتش يبقي ربنا يستر بقي
وفجاءة دخل بدوي شغال عندهم في الأرض
بدوي / اكرم بيه اكرم البية الست الوللده عاوزك حدي سرايا الجندي بتقولك تعالي. خد عروستك حسب الأصول
اكرم/ غور من وشي يا وش البومة.
امير /خير يا اكرم مرتضش تيجي مع امك صح
اكرم/ ربنا يستر انت عارف يعني تمشي كلمتها علي هانم يبقي السرايا من هنا ورابح حتكون صرب نار
امير /طايب اخلص وروح هاتها وبعدين تتحل
اكرم /امير انا في ورطة كبيرة مش عارف حطلع منها ازاي خايف اتفضح يا خوي صدقني مش حستحمل فضيحة زي دي
امير /اكرم اهدي كده وان شاء الله ليها حل روح بس انت هاتها علشان امك متتعصبش وعدي الليلة علي خير
وفي سراية الجندي بدق الطبل و اصوات مزامير وضرب نار تعلن عن وصول عريس عيلة العزاوي
دخل اكرم السريا الجندي بكامل اناقتة
الجد الجندي /يا مراحب يا مراحب بعرسنا الف مبروك يا ولدي احنا حنديك جوهرة عيلة الجندي تحطها في عنيك عاد
اكرم /اهلا بيك يا حاج اكيد ححطها في عنيا أن شاء
فاروق /اهلا يا ولدي انا ابو عروستك براحة عليها يا ولدي هي لستها مواخداش علي عوايدكم هنا بلاش نفسي عليها
اكرم متقلقش يا عمي في عنيا بس هي فين علشان الناس حدانه في سرايا مستنينين هناك
فاروق حطلع اجبهالك يا ولدي
نزلت جبريللا وايدها في ايد والدها ووراها الجده بهيجة و هانم ولدت اكرم و ليلي ولده جبريللا
سلم فاروق جبريللا لاكرم و هي لم تنطق بكلمة
اخد اكرم جبريللا ولسة طرحة نزله علي وشها وذهب بيها لسريا العزاوي
طلعو غرفة نومهم دخلت جبريللا وكأنها مغيبة و فجاءة فاقت علي صوت قفل باب الاوضة

الفصل الثالث 3
طلعو غرفة نومهم دخلت جبريللا وكأنها مغيبة و فجاءة فاقت علي صوت قفل باب الاوضة
اكرم /مبروووك يا عروسة نورتي عيلتنا ايه واقفة مكانك كده لية لتكوني خايفة مني لاسمح الله انا أليف مش بعض
جبريللا/, بتحاول تظهر بقوة وانا حخاف من اية يعني
ا
كمل /طايب شيلي الطرحة اللي عوشك دي خليني اشوف شكلك لتكوني وحشة وانا أدبست فيكي ماهو ده كمان اللي ناقص
استفزها كلامة بشده رفعت طرحة من علي وشها
وفجاءة قام اكرم وقف من مكانه من شده جملها
اكرم /في سره سبحان من خلق فأبدع ينهار مطلعتلوش شمس دي فرسة حعمل معاها اية دي يا خبتك يا اكرم معاك ملكة الحسن وجمال
بس دي لازم تتكسر دي ممكن توديني في داهية
اكرم بصوت حاد /اسمعي بقي يابت ناس وكلامي ده مش حيتعاد تاني طلوع برا سرايا لوحدك ممنوع نهائي
جبريللا /هو ايه اللي ممنوع ليه احنا في سجن
اكرم /حاجة زي كده و احمدي ربنا اني حخليكي تطلعي برا القوضة
جبريللا /بحدة و بنره صوت عاليه هو في ايه انا عاوز افهم انت دلوقتي و الست ولدتك من شوية في سريا عندنا قولو بقي انكم كنتم عاوزين جارية مش عروسة
اكرم / و رفع أيده ونزل بقلم علي وشها بقوة. وده اول درس حتتعلمي انك صوتك ما يعلاش هنا
انصدمت جبريللا من المفاجآه شلت تفكرها لثواني
ولسة حتنكلم أتزق الباب وفتح ودخلت هانم والده اكرم ومعاها اربع ستات
جبريللا / انخضت هو في ايه انتم ازاي تخوش كده من غير استئذان و جاين ليه اصلا
هانم /,,جراي ايه يا عروسة أنا هنا ادخل مطرح من عاوزة في وقت ولا ايه يا ولدي
اكرم /أيوة يا امي بس بردو متزعليش مني واجب كنتي خبطي علي باب بس
هانم / فضناه عاد الحديت ماسخ ده يلا خلينا نوخلص
جبريللا/ نخلص من اية انا مش فاهمة حاجة
هانم / هو اية اللي مش فاهمة ياسنيورة مش ليله دخلتك عاد يلا بقي خلينا نوخلص يلا يا مره منك ليها شوفو شغلكم
جبريللا انتبهت للعاوزين يعملو معاها وفجاءة جرت على شباك فتحته
جبريللا /اقسم بالله العظيم اللي حتيجي جامبي فيكم لأكون رميه نفسي من شباك وانا مش بهدد انا أقسمت بالله
دق قلب اكرم فجاءة ناحيتها
اكرم /اهدي بس اهدي خلاص وتعالي محدش حيقربلك
هانم/يعني ايه يا ولدي مافهماشي
اكرم / يعني يا ما دي حاجة خاصة بينا واحنا حنحلها مع بعض
هانم /وعوايدنا و الناس اللي منتظرة تحت حنزل اقولهم ايه عاد
اكرم /انزلي قوللهم كله تمام وانتي مش حتغلبي يا ام اكرم اكيد فاهمني
هانم / بس انت كده بتنصر بنت البندر عليا و ده مش صوح يا ولدي
اكرم /لا يا امي هي بس خايفة و مخبراش عوايدنا انا حفهمها براحة
هانم /,اللي يريحك يلا يا حرمة منك ليها و حسك عينك منك ليها اي كلمة حصلت اهنه تطلع برا
نزلت هانم وهي بنتبص لجبريللا بحقد
جبريللا / بدموع منهمره شكرا
اكرم /انا اسف متزعليش اني مديت ايدي عليكي حقك عليا
جبريللا/بس انا معمتلتكش حاجة انا عمر محد ضربني
قرب اكرم منها وكأن زرع بداخله حنان ليها طبطب علي
كتفها حقك عليا يا ست بنات خوشي حمام اغسلي وشك و غيري هدومك وتعالي علشان نأكل
جبريللا /حاضر
اكرم/ بس الاول معلش انتي اسمك ايه
جبريللا /بشبه ابتسامة اسمي جبريللا كل ده ومعرفش اسم مراتك امال مضيت ازاي علي عقد جواز
اكرم / عاشت الاسامي يا ست بنات بس هو يعني ابه جبريللا
جبريللا/,. وهي بتضحك هو ده وقته اغير و اجي اشرحلك يعني ايه جبريللا
دخلت الحمام و في عنيها دموع تهدد بالانهيار
وبرا اكرم جلس مكانه وأيده علي راسة وفجاءة رن تليفونه
اكرم /الو يا أمير
امير /,صوتك ماله يا اكرم حصل ايه
اكرم /,مافيش يا أمير مافيش قلبي اتشدلها يا أمير مش عارف اعمل ايه مش قادر قاسي عليها كنت ناوي اكسرها بس مقدرتش مقدرتش اول ما مديت ايدي عليها قلبي واجعني بجد اتوجعت قوي
امير/, معقول بسرعة دي يا اكرم معقول حبتها كده.
اكرم /,هي تخطف القلب يا أمير من اول نظرة بس مش عارف حقولها ازاي
امير /هي لازم تعرف منك انت يا اكرم اتكلم معاها براحة يمكن تطلع عاقلة و تفهم
اكرم /ححاول اقفل انت دلوقتي علشان زمنها خارجة من حمام
فتح باب حمام وخرجت جبريللا و كأنها أميرة أو جنية
اكرم /وه وه وه يا بووووووي ايه الحلاوة دى
جبريللا /بس بقي منكسفتيش بس غريبة انا مش بتتكلم صعيدي
اكرم /علشان انا كنت عايش في امريكا انا وامير اخويا
جبريللا /انا عندك اخ
اكرم /انا عندي اجمل اخ ممكن تقابلية في حياتك امير ده اجمل حاجة حصلتلي ساعات بحس أننا تواءم مش انا الكبير هو غيري شخصيتة حاده شوية قاسي أحيانا بس قلبه طيب جدااا جدااا بيخاف عليا من هوا كأنه هو الكبير مش انا
جبريللا/ ربنا يخليكم لبعض
اكرم /طايب ايه ماجوعتيش يلا تعالي علشان نأكل وقوليلي بقي ايه جبريللا ده
جبريللا / بضحك جبريللا ده جاي من النور حاجة زي كده يعني بس انا بعشق الاسم ده قوي
اكرم / علشان كده انتي نورتي حياتي جبريللا هانم
نورنا شعرت بحنانه عليها ولكن لاحظت ضعف شخصيتة وخصوصا قدام ولدته
جبريللا /هو انا ممكن اسءلك سؤال
اكرم /اتفضلي يا ست البنات اسءلي
جبريللا/هو من الواضح انك انت كمان مغصوب علي جوازه دي طايب ليه ما اعتراضتش وقلت لا انت في وضع افضل مني
اكرم /بصي بقي حقولك كلمتين علشان متتعبيش في بيت ده هنا اللي كبارات عاوزينه هو اللي بيمشي سواء بقي انتي رضيتي أو مرضتيش .
واحد بس هو اللي وقف في وشهم وقدر يعمل اللي هو عاوزة هو امير اخويا
بداءت عيون جبريللا تلمع بإعجاب لشخصية امير المجهوله
جبريللا /و اشمعنا امير يعني لية انت كمان متكونش زيه
اكرم / بحده أمير حاجة وانا حاجة و يلا بقي علشان ننام
استغربت جبريللا من تغيره مفاجيء ونامت جبريللا بعد صراع طويل مع عقلها
و
في صباح اليوم تاني
اكرم /جبريللا جبريللا يلا بقي اصحي علشان ننزل نفطر تحت زمان الكل صحي
جبريللا بكسل /يوووة بقي يا ماما انا حصحي خلاص
اكرم/ بضحك هههههههههههه ماما اخرتها بقيت ماما انتي يابتني اصحي بقي
صحت جبريللا مفزوعة اده انت مين وبتعمل ايه في الاوضة بتا وقطعت كلامها افتكرت
جبريللا/ اسفة معلش يا اكرم اصل لسة ماتعودتش علي وضع جديد
اكرم /ولا يهمك بس يلا بقي قومي غيري هدومك علشان ننزل نفطر زمان كل مستنينا
جبريللا / عشر دقايق واكون جاهزا
نزل اكرم و جبريللا
الكل متجمع علي سفرة
هانم /اهلا يا ولدي انت ايه اللي نزلك من قوضتك انا كنت لسة حشيع اطلعلك الوكل فوق ولا هي نكدت عليك من اول يوم
جبريللا/ في سرها اللهم اخذيك ياشطان وبعدين في الحزيبونه دي شكلها مش حتسكت غير لما اعملها معاها
اكرم /ليه بس بتقولي كده يا امي انا اللي حبيت افطر معاكم
الجد /,اتفضلو اقجعدو يا ولدي ملكوش صالح بكلام هانم الماسخ ده اقجعدي يا عروسة افطري
في أثناء فطارهم دخل هشام ابن عم اكرم شاب في أواخر العشرينات بيحب الضحك و الهزار
هشام / لاسلام علي طعام انا جيت يا قوم
اكرم /,اهلا بالارجوز انت جيت من فرنسا أمتي يابني
هشام /,لسة واصل طازة بلسلفوانه بتاعتي قلت لازم ازور بيت عمي واسلم علي أهل الدار
ثم أطلق صافرة اعجاب ايه الوجه الجديده ده مين قمر ده
اقتحم وجه اكرم بشده
وفجاءة سحب ا يد جبريللا وشدها يلا علي فوق
استغرب كل الموجودين من تصرفه الغريب
طلعت جبريللا الاوضة
جبريللا/ انت ازاي تسمح لنفسك تعاملني كده قدمهم انا مسمحلكش
اكرم/ أن شلة ما سمحتي انت مراتي وانا اعمل اللي انا عاوزه في أي وقت وتأني مرة متنزليش من قوطتك طول ما هشام هنا فاهمة ولا انتي عشتك في مصر ناستك اصولك بس لاء
جبريللا / وانا عملت ايه انا اصلا متكلمتش معاها
شدها اكرم بشدة من درعها لا وكمان عاوز. تتكلمي معاه هو ده اللي ناقص يا محترمه
شدت جبريللا أيدها منه بحده هو في ايه مالك يا اكرم هو اي حد حيتكلم معايا حتعمل الشويتين دول ولا ايه
اكرم /أيوة من الاخر مش عاوزك تتكلمي مع حد غيري
جبريللا/ لا انا اكيد بتهزر أما حتعمل اية لما ارجع شغلي
اكرم / التفت ليها ايه ايه بتقولي ايه سمعيني تاني كده
جبريللا/ بقولك انا من بكرا حباشر الشغل بتاعي انا عندي وكالة كبيرة انا مسؤلة عنها
اكرم /انتي اكيد بتحلمي شغل مافيش انسي موضوع ده خالص شكلك كده عاوزة تشوفي وشي اكرم تاني
جبريللا / هو ايه اللي انسي لا حضرتك تفوق كده انت مش واخدني عبده انا معايا دكتوراه في الاعلام حضرتك ويدير وكاله من أكبر وكالات الشرق الأوسط وانا لا بخاف من وشك تاني ولا تالت
اكرم / يبقي انتي بقي اللي جبتية لنفسك ولازم تخافي

الفصل الرابع 4
اكرم / يبقي انتي بقي اللي جبتية لنفسك ولازم تخافي
جبريللا / بغضب اكرم هو في ايه بالظبط انا عاوزة افهم انت عاوز توصل لا ايه اصل انا تهديد مش باجي بيه انا ليا وضعي
اكرم /,بحدة بقولك ايه انا اللي حقول عليه هو اللي حيمشي وشغل مافيش و خروج من باب سرايا لوحدك مافيش
و أحسلك تسمعي كلام من اولها علشان متتعبش مع بعض علشان انا وشي التاني مش حيعجبك
جبريللا /,يادي وشي التاني متورهولي يا عم واخلص ده ايه ده هو وشك التاني ده مبيطلعش غير عليا
اكرم /انتي قاصدك ايه افهم
جبريللا /,لاقصدي و لاقاصدك هي جوازة باينة من اولها انا حنام احسن
اكرم /يكون احسن بردو.
جبريللا /. في نفسها انا مش عارفه ايه الجوازه الغريبة دي حتي محولش يقرب مني حاجة غريبة بجد بس احسن بردو
وصباح اليوم التالي
استيقظ جبريللا
جبريللا / فتحت عينيها اده شكلو مش هنا ياسلام لما اخش اخد دوش بسرعة واطلع البس براحتي يا هوو
دخلت جبريللا الحمام وطلعت لفة فوطة حواليها وفجاءة وقفت مكانها
اكرم /خير شوفتي عفريت
جبريللا /بخجل شديد لاء بس اصل انت هو ايه اللي جابك دلوقتي
اكرم/افندم هو المفروض اخد اذنك
جبريللا/ لاء اصلي أنا كنت عاوزة اغير هدومي
اكرم /بشبه ابتسامة طب متغري هو انا ماسكك
جبريللا /،اصل ماهو مش حينفع
اكرم/ ليه أن شاء الله انا جوزك ومن حقي اي حاجة علي فكرة حتي لو شلت فوطة خالص. انا حر
جبريللا/ ايه لاء انت بتقول ايه
اكرم/ جبريللا انتي مراتي فاهمة يعني ايه مراتب يعني بتاعتي كلك بتاعي
وطبع بوسه علي جبنها بحنان شديد و طبطب علي. كفها
اكرم /حببتي انتي لو عريانه انا اغطيكي برموش. عنيا
احمر وجه جبريللا وبداء قلبها في خفقان
شدها اكرم إليه وحضنها بشده وبداء يقبلها في وجهها
حتي اندمجت جبريللا معاها بكل كيانها وعن رضا تام
وفجاءة بعد عنها

اكرم /اسيبك بقي تلبسي براحتك
استغربت جبريللا من موقفه بشده مما زاد من غضبها عليه
جبريللا /,في نفسها ايه شخصية غرببة دي احنا مش عرسان ولا ايه بجد في حاجة مش طبيعية
استمر هذا الحال لمدة شهران واكرم يوميا يبوسها من راسها ويتركها وينام
وهي لا تجد تفسير لما يحدث
وفي صباح والكل متجمع علي فطور
هانم /,ها مشفناش بشارة عاد
جبريللا /,افندم معلش مش فاهمة بشارة ايه
هانم / وه وه يعني انتي مش حبله ولا ايه
جبريللا /تلقائي رفعت عينها ناظره لاكرم وتقابلت العيون ما بين نظرات لوم وعتاب وغضب
اكرم / خبر ايه ياماي هو احنا لاحجنا لساتنا عرسان عاد
هانم /,وه ايه الحديت الماسخ ده و لاشكل سنيورة بتاعتك ارض بور معتخلفش بس لع جدامك يا مرت ابني شهر كمان وان محصولش حبل الاكون مجوزة ابني واحدة والاده عتجيب عيال
قامت جبريللا بعصبية ونظرة لاكرم نظرة غضب وسابت الاكل
اكرم /,ايه لازمت حديتك ده ياما لاوقته مكانه وحنا الاتنين مرتبين حياتنا
هانم /, بحده شديدة يكون في معلومك لو مرتك محبلتش خلال شهرين الاكون مجوزاك واحده تانبة وسيبك من الأرض البور دي دي عاملة شبه. حلاوة الموسم
العزاوي/اطلع يا ولدي راضي مراتك وسيبك من كلام امك الماسخ ده
هانم / ابااي عليكم هو اللي يقول الحج في بيت ده يبقي هو اللي عفش عاد
عزازي /سيبي العيال في حالهم بلاش تحشري نفسك معاهم
اكرم انا طالع اشوف جبريللا
دخل اكرم غرفة النوم لقي جبريللا غيرت هدومها لقميص نوم ساحر وهي كانت قمة في جمال
اكرم عمل نفسه مش واخد باله
اكرم / شدها اكرم لحضنة وبحنان شديد جبريللا انا مش عاوزك تزعلي من امي هيا تبان جامده بس قلبها طبيب واللهي عارفة لما تقربي منها حتحببها
جبريللا/,, اكرم انت طيب قوي بجد ربنا يخليك ليا وبداءت تحضنة بشده
اكرم بعدها وبسها من راسها يلا بقي اسيك علشان عندي شغل يا ست الكل
شعرت جبريللا بالاهانه وكان العالم كله صفعها علي وجهها وأنها رخصت نفسها لما عرضت نفسها عليه
قاومت جبريللا دمعها بشده
جبريللا ،/ بجفاء لاء شكرا مش عاوزة تروح وترجع بسلامة
اكرم / وقد شعر مدي حقارته و يعلم أنها تتالم من داخل. ولكن لا بليد حيلة تركها وخرج حتي لا بضعف ويحكلها
رن هاتف اكرم
امير / طمني عليك يا اكرم عملت ايه
اكرم/ و الدموع نزلت من عنية من شدة قاهرة علي نفسة
محتاجك قوي ياخوي انا بموت بالبطيء
أمير /وبخوف شديد وبصوت ملهوف مالك يا اخويا بيك ابه احكيلي
اكرم /جرحتها وجرحت أنوثتها و رخصت منها يا امير انا خلاص ما عتدش قادر استحمل
امير /ايه بس حصل لكل ده انت بتبكي يا اكرم اجمد كده يا وحش في ايه بس وحد الله يا خويا
.
اكرم / لا اله الا الله بس مش قادر اكرم كده لازم أطلقها
امير /انت انعبط تطلق مين دي فيها دم للركب اعقل كده واحكيلي اللي حصل
وفي غرفة جبريللا
جبريللا وقد انهارت من البكي قامت غيرت هدومها وماسكت مقص قطعة بيه قميص نوم
لا الوضعه مايتسكتش عليه انا لازم اعرف في ايه بالظبط
اكرم /,هو ده كل اللي حصل يا اخوي حتجنن وانا شايف الدموع في عينيها و هي ماسكها علشان مينزلوش قدامي و احساسها بالإهانة شعور يموت انا بموت ومش قادر اقول اااااه مش قادر يا خوي الله
امير/,اكرم اجمد كده انا لازم تصارحها حتفضل تهرب منها لحد أمتي انتو بقولكم اكتر من شهرين متجوزين و ده مش طبيعي اكيد هي بتسال نفسها
اكرم / اعمل ايه اقولها ايه بس وهو ده ينفع يتحكي انا عاوز. اموت بقي وارتاح
أمير/ اكرم روح دلوقتي هاتلها حاحة حلوة وراضيها و بعدين احكلها براحة كل حاجة وسبها تختار تكمل معاك ولا لاء
اكرم /انت بتقول ايه هي ممكن تسبني
امير/,طبعا وارد جداا وخصوصا انت بتقول انها شخصية متمرده
اكرم /لاء انا ممكن استحمل اي حاحة غير أنها تسبني
امير / انت حبتها صح يا كيمو
اكرم /,,هي تتحب يا امير شخصيتها روحها الحلوة غير كده هي الوحيدة اللي هانم مقدرتش عليها تخيل بقي شخصيتها ازاي
امير قد شعر بخفقة غريبة في قلبه
امير/ أحلف امك مقدرتش عليها لاء دي تبقي حدوته بس بردو ده أنظار مش حلو ربنا يستر توكل علي الله وروح قولها وزي ما تيجي
قفل امير الخط وهو مستعجب حاله كيف يخفق قلبه لأحد لم يراه من قبل مجرد أن سمع عنها
عنف امير نفسة علي احساسة وخصوصا انها مرات اخوه ولكن ظل قلبه يخفق بدون سبب
دخل اكرم غرفة نومة لقها كمشانه في نفسها ونايمة وبقايا دموع علي وجهها و لمح في الأرض القميص ممزق حتت
دمعت عيونه وحاس مدي هو صغير في عينيها
اكرم /جبريللا جبريللا ياست الكل
صحت جبريللا وبهدوء شديد
جبريللا /في حاجة يا اكرم
اكرم /اه قومي فوقي كده وتعالي علشان عاوزك في موضوع ضروري
جبريللا /خير قول انا فايقة
اكرم /لا ء قومي تعالي شوفي انا جايبلك ايه
عطاعها كيس كبير مليان شيكولاته وكل انواعها وشيبس بكل انواعها و حاجات حلوة كتير
قامت جبريللا نطتت الله الكيسة دي بتاعتي كلها
اكرم / الف هنا يا حبي بس قلبتي علي طفله ليه كده
نظرة له نورنا نظرة تساؤل ولكنها اللهت نفسها في فتح حلويات
اكرم /جبريللا انا بحبك و مقدرش اعيش من غيرك يوم واحد
جبريللا استغرب كلامة
جبريللا /هو في ايه وليه جو دراما هندي ده
اكرم/ وهو بيحاول يمسك دموعه انا عاوز اتكلم في موضوع حساس شوية بس اوعدني متسبنيش
لمحت جبريللا الدموع في عينيه
جبريللا / بخوف اكرم هو في ايه قولي بقي انا بداءت اقلق قوي
اكرم جبريللا بصراحة أنا عاجز بصراحة كده مليش في جواز ولا خلفة عارف اني ظلمتك بس
.
قطعت كلامة بحده بس بس ايه هو ايه اللي بس يعني انا اتجوزت غصب وكمان حتحرم من اني اكون ام اي ذنب ده انا بكفر عنه وانهارت في بكاء
ضمها اكرم اليه غصب عني واللهي غصب عني انا كما مغصوب علي جواز زيك مقدرتش اقولاء و مقدرتش افضح حالي القرار ليكي يا جبريللا بس لازم تعرفي اني حبيتك بجد
جبريللا / ومين قالك اني بايدي قرار وانت عارف أنه مش بايدي عارف اني مينفعش اسيبك بس اطمن سرك محفور جوايا
وبعد مرور اكتر من اربع شهور علي زواج جبريللا اكرم
في سرايات العزاوي
جبريللا /اهلا يا ليلي هانم كويس قوي انكم لسة فاكرين أن ليكم بنت تسالو عنها
ليلي /كده يا نونو دي مقابله تقبليني بيها بعد مده دي كلها
جبريللا / و الدموع في عينيها هونت عليكي متساليش كل ده عني
ليلي /غصب عني واللهي يا نونو انتي عارفه العوايد هنا غير عندنا المهم طمنيني عليكي و جوزك عامل معاكي ايه
جبريللا /ماما بصراحة كده أنتي جاية تسالي عن ايه عينك فيها كلام عاوزة تقوليه
ليلي/ بصراحة جدك باعتني عاوز ياخد البشارة
جبريللا /مش فاهمة بشارة ايه
ليلي /البشارة يعني مافيش حاجة جاية في سكة انتي عارفه الكل قاعد مستني المولود ده بفارغ الصبر
جبريللا /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه ضحكتي لا والله يعني انتي جاية علشان تعرفي انا حامل ولا لاء صح
ليلي /,وهو في ايه في كلامي بضحك قوي كده يا نونو
جبريللا /لاء ابدا اصل افتكرت نكته روحي طمني جدي اني مش حامل و لا يمكن اكون حامل
ليلي /,ليه بس يا بنتي بتقولي كده ربنا يرزقك بلزرية الصالحة اوعي تكوني بتاخدي موانع الحمل دي يضيع فيها رقاب الكل مستني العيل ده
جبريللا /هههههههههههه هههههههههههه حاجة زي كده.
ليلي /ينهارك اسود يا جبريللا ابوكي ولا جدك لو سمعو كده حيخلصو عليكي ولا جوزك لو عرف ويالهوي بالهوي و حماتك لو عرفت دي لو حدها حتفضخنا في البلد كلها
فجاءة. الباب خبط ودخل اكرم
اكرم /يا مراحب يا مراحب حماتي عندنا ليه يا نونو مقلتليش كنا قمنا بلواجب
وقرب علي جبريللا بحضنها وحشتيني يا حبيبتي
ليكي عندي خبر حيطيرك من فرحة
جبريللا باستغراب خير يا كيمو في ايه
اكرم /,اده الله الله محدش يعرف كيمو ده غير امير وبس جبتيها منين
جبريللا /لا عادي ماهو دلع اكرم كيمو المهم ايه بقي مفجاءة
اكرم حظري نزلين شهر مصر انا اخلص شغلي وانتي كمان تشوفي شغلك
نطت جبريللا من مكانها
جبريللا / احلف وحيات امك بجد احلف بس
ليلي / جبريللا وبعدين ايه وحيات امك دي اتربي
اكرم /سبيها حماتي من فرحة مش مصدقه نفسها علشان اسبتلك اني بتكلم جد السفر بعد 3ايام
جبريللا جرت حضنتو أنت اجمل اكرم في دنيا ياهوووو
دخلت علي صوتها حمتها
هانم /وه وه وه صوتك عالي ليه يا مرت ابني مخبراشي أنه كده عيبه كبيرة ولا ايه متعجلي بنتك يا ام جبريللا
ليلي /متاخذهاش يا ختي معلش اصلها فرحانه شوية
هانم / وه لتكون حبله ومدارين عليا مرتك حبله يا اكرم
اكرم/ ايه يا امي بس هو خير زي ده حيتخبي لاء مراتي مش حامل كل اللي فيها انا حاخدها مصر شهر علشان عندي شغل
هانم/ وتاخدها مصر ليه متسبها هنا تخدم مع حريم الدار و لا علي يدها نجش الحنه
اكرم /لاء يا امي جبريللا مش جاية معايا فسحة جبريللا عندها شغل متعطل حتخلصو ونرجع
هانم /يا دي العيبة انت عتشغل مرتك انت انهبلت ولا ايه
لسة جبريللا حترد ليلي ماسكت أيدها
اكرم / وفيها ايه بس يا امي وبعد اذنك دي حياتنا سيبنا نمشيها
ليلي /بالاذن انا اتاخرت اشوفك في مصر يا نونو
وبعد يومين الكل متجمع علي الغدا
هانم /وانتي بقي ياسنيورو حتفضلي عروسة لحد ميتا مش ناوية تنزلي مع حربم الدار الطبخ والخبر قلنا تريحك يمكن تكوني حبله بس طلعتي بور منفعاشي في سوق الحريم يبقي اعملي بلجمتك اهنه
جبريللا /بصي يا طنط انا
هانم /قطعت كلامها طنط وايه طنط دي كمان عاد ولا حليوة يا ولاد هانم بقت طنط
جبريللا /مش دي مشكلتنا طنط خاله اختاري الاسم اللي يعجبك بس عامليني كويس علشان أنا معملتلكيش حاجة من ساعة ما دخلت هنا وانتي عماله تجرحي فيا وانا ساكتة
هانم /بحدة لا والله عشنا وشفنا اللي نصاص قامت و القوالب نامت في ايه يا اكرم ما تلم مرتك ناجص تزنبني علي حيط كيف تلميذ البليد ولا ايه
اكرم جبريللا اطلعي على فوق حضري شنط علشان حنميش دلوقت مش بكرة. اخلصي
هانم / وه ومالك متسربع أكده يا ولدي
اكرم/ علشان تعبت من مشاكل يا امي
نزلت جبريللا خلاص قفلت شنط
سافر اكرم جبريللا علي قاهرة مع جو من المشاحنات
اندمجت جبريللا في شغلها واكرم في ىشغله وعدي شهر بسرعة الريح
اكرم /قربنا خلاص علي دوار معلش يا نونو عاوزك بس تستحملي امي معلش عارف ان كلامها جامد بس علشان خاطري
جبريللا حاضر يا اكرم انا مش عارفه حستحمل ايه ولا ايه
تليفون اكرم رن
اكرم /لا والله انت لسة فاكر أن ليك اخ ليه الغيبة دي يا أمير
جبريللا /سمعت اسم امير قلبها رجف بدون مقدمات من غير داعي
جبريللا في نفسها هو في ايه . ابه اللي بيحصلي لما اسمع اسمة انا حتي معرفوش ولاشفته اكيد في حاجة غلط أيوة في حاجة غلط بس ايه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فاقت علي صوت اكرم لا خلاص احنا لسة راجعين من مصر اه قاعدنا شهر بحاله جبريللا كان عندها شغل كتير
امير /وعامل معاها ايه
اكرم / اه كله تمام جبريللا بتسلم عليك
امير /مش عارف تتكلم صح خلاص حكلمك بكرة تكون ارتاحت يا خويا خالي بالك من نفسك
وصلو علي باب سرايا قابلتهم هانم
هانم / يا اهلا يا ولدي اتوحشتك قوي
اكرم/ باس أيدها وانا كمان اتوحشتك يا امي ليكي عندي خبر حيفرحك
هانم/ خير يا ولدي جول عاد
اكرم/ وماسك أيد جبريللا
جبريللا حامل يا امي
فجاءة جبريللا شدت أيدها وبرقت
هانم / يا الف بركه يا الف بركه براحة علي نفسك عارفو لو حفيدي جراله حاجة بموتك
جبريللا متنحة مش عارفه ارد عليها من الصدمة
اكرم * نونو ماما بتكلمك بتقولك مبروك
جبريللا /هها اه اه شكرا
هانم / هي مرتك انهبلت ولا ايه مالها متنحة ومبرقة كيف مجانين
اكرم /متاخديش في بالك انا ماشي علشان عندي شغل كتير سلام بقي اتاخرت ياخبر. الاجتماع بداء
هانم/ سوج علي مهلك يا ولدي
جرت هانم علي تليفون تخبر امير بالخبر
هانم/ ايو يا ولدي حوصل واخيرا حوصل
امير /هو ايه يا امي اللي حصل
هانم /مرت اخوك حبله وشهر
امير /نعم اللي هو ازاي منا مكلم اكرم مقاليش
امير في نفسة اكيد في حاجة غلط حتي صوت اكرم مكنش عاجبني يالهوي لنكون البت غلطة في مصر
انا لازم اكلم اكرم ضروري
فاق علي صوت أمة رحت فين يا ولدي انا معاكي يا امي
وفجاءة دخل الغفير يا ست الحاجه اللحقي يا با العمده الحق
الاستاذ اكرم العربية انقلب بيه في ترعة

الفصل الخامس 5
وفجاءة دخل الغفير يا ست الحاجه اللحقي يا با العمده الحق
الاستاذ اكرم العربية انقلب بيه في ترعة

هانم /اه انت يتجول ايه مين اللي وقع في ترعة انطق ياولد مركوب انت مافهماشي
الفقير/, اكرم بيه باحاجة هو اللي وقع
هانم /ولدي والدي
امير/في ايه يا امي صوات ليه ماله اكرم
هانم /الحق خايك يا ولدي الحق خايك يا حزني
ا
مير/في ايه حصل افهم انا مش فاهمة حاجة من صوات ماله اكرم يا امي
هانم /خايك مات خايك ماااات يا أمير تعالي يا ولدي يا
حرجت جلبي عليك يا ولدي. الله يا ضناية لسانك في أول عمرك يا ولدي ملحقتش تفرح بضناك يا ولدي
هنام وقع التليفون من أيدها ايه ولدي ولدي يا بووووووي الله يا ولدي
امير/ امي امي الو الو الووووووووووو
اتلم كل اللي السريا علي صوتها
الجد / في ايه يا هانم حوصل ايه. انطجي
هانم / ولدي ولدي اه ياقلبي اااااااااااا ه ياولدي
الجد / انطقي بجي ابه حوصل. امير حصوله حاجة
دخل شاهين والد اكرم /والدموع في عينه أن الله وان اليه راجعون
هانم حطت أيدها علي بقه لاء متقولش أكده ولدي لساته عايش,صوح متقولش عليه أكده ولدي عايش
شاهين / استعوضي ربنا فيه يا هانم ولدنا راح عند ربه
شهقت جبريللا ووضعت أيدها علي بوقها من صدمة
هانم / ولددي ملحجيش يفرح بحبل مراته ملحجش يشوف ضناه ااااه يا ولدي
الجد /بعدهالك عاد سدي خاشمك مش عاوز الصوت يطلع في السرايا ويلا الكل يجهز العزا وحد يتصل با أمير علشان ياجي
هانم / أمير جاي ولدي راجع يشيل كفن خايه ااااااه يا خرجت قلبي ياضنايا نار نار مشعلله أكده الاله يا ولدي
الجد /وبصوت عالي وبعدهالك عاد ماعيزشي حد يطلع صوت و لا حرمة تاجي تصوت اهنه ولدنا راح عند اللي خلجه امانه و استردها و مابيدنا شيء الكل يجهز علشان عزا عريس عيلة العزاوي حينزف الليله علي جبره
إن الله وان اليه راجعون
وفي ظرف ساعة كانت سرايا مليانه حريم علشان عزا
طلعت جبريللا الاوضة بتاعتها
جبريللا /بالهوي يالهوي انا حعمل ايه في مصيبة اللي انا فيها حعمل ايه طايب اقولهم الحقيقة
بس انا كده حفضح سرة وهو دلوقتي عند ربه وزي ما ربنا ستره وهو عايش لازم انا كمان احافظ على سره وتستر عليه حلها من عندك.
انت يارب الله يرحمك يا اكرم الله يرحمك كنت حنين وطيب
فتح الباب
دخلت جليلة الجده ومعها ليلي
ليلي /قلبي عندك يا بنتي ربنا يصبر قلبك يا حببتي ملحقتيش تفرحي
جبريللا /,ماما اهلا اتفضلو انتم مين بلغكم
جليلة /,اباي دي بلد كلتها عرفت وانتي ايه اللي لابساه ده عاد وه وه جومي قوي اللبس حاجة سودا وانزلي تحت جمب حماتك استقبلي نسوان علشان عزا انتي معديش صغيرة انتي كلها كام شهر وحتبجي ام
جبريللا /بشهقه وانتم مين قالكم علي موضوع الحمل ده
جليله/ وه دي البلد كلتها ملهاش سيرة غير ولد اكرم اللي معيشوفش أبوه
جبريللا / بس محدش لسة عرف
ليلي /حماتك تحت مش سايبة حد غير وقيلالو علي موضع حملك بس مش كان المفروض انا اعرف الاول قبل حماتك
جبريللا /ماما أنتي شايفة أن ده وقت كلام ده مين يعرف الاول وانا جوزي لسة مدفنش
ليلي حقك عليا يا بنتي معلش
جليلة /بصي يا بت ابني حافظي علي اللي بطنك زين علشان ده اللي حيقش كل حاجة فاهمني
جبريللا /بشبه ابتسامة اه حيقش حاضر ححافظ عليه ممكن بقي تنزلوا تحت علشان اجهز انا كمان واللبس الاسود يا جده
جليلة / صوح أكده زين الأصول معتزعلش ويكون في معلومك انتي انكتب عليكي تيجي أهنه معتاوديش معانا
جبريللا /نعم اللي هو زاي هو مش خلاص كده ايه اللي حيقعدني تاني هنا
جليله. / وة شكلك معرفش عوايدنا زين
خبط الباب و دخلت هانم وعلي وشها جبروت الدنيا كله وراسها مرفوعة
هانم /خير يا مرت غالي معتنزليش تاخدي عزا جوزك و لا ايه كل النسوان تحت بيسألو عليكي عاد و لا اهلك معلموكيش كيف الأصول
جليله /وايه لازماته الكلام العفش ده عاد يا هانم البت صغيرة و الصدمة واخدها ولستها بردك متعرفش عوايدنا اهنه هبابه وتكون جاهزة
هانم /هي معادتش صغير دي حتبجي ام و دلوق بقت ارمله عيله العزاوي لازم تتعلم أصولنا زين امال حتعيش وسطينا كيف
جبريللا /اعيش وسط مين
ليلي /ماسكتها من أيدها علشان تسكت
جبريللا /ماما لو سمحتي سبيني اتكلم علشان الكل بيلمح اني خفضل هنا افهم ليه
هانم /بصي يابت الناس موقتهوش حديتك الماسخ ده خلينا ننزل ناخد عزا الغالي و بعدها نتحدت في كلامك المايع ده بس يكون في معلومك ابن ولدي محدش حيربيه .غيري .
الكلام ده تحفظية كيف اسمك مليح محدش حيربي ولدنا غيرنا فاهمة عاد
ليلي /ومحدش قال غير كده ياحاجة جبريللا متقصدش هي بس لسة مش عارفة عوايدكم كويس ولسة صغيرة مش فاهمة
هانم بحده /لع معدتش صغيره عاد من هنا ورابح مبجتش صغيرة دي حتكون ام عاد كيف يعني صغيرة
جبريللا / خلصتو كلامك حاضر اتفضلو انتم تحت وانا حغير واحصلكم وبعدين نبقي نتكلم مش وقت كلام ده خالص
نظر ليها الكل تحت نظرات تحذير من هانم و نظرات انذار من الجده و نظرات شفقة من ليلي تركوها ونزلت
قفلت جبريللا الباب وراهم وانهارت في بكاء حاد لا تعلم أن كان بكاء علي فراق اكرم لانه كان معاها احن من أبويها ام بكاء علي حالها و ما وصلت إليه ام بكاء علي سرها المكنون بداخلها
انتهت جبريللا من استبدال ملابسها ونزلت
اتفجاءت من المنظر السرايا كلها مملؤة بالنساء متشحات السواد بالكامل منظر يفجع و يقبض القلب شعرت جبريللا بالدوار ولكنها تماسكت
نزلت جبريللا وجلست بالقرب من هانم والده اكرم وعلي وجهها جمود و مشاعر لا تفسر اهي زعلانه ام ماذا ولكن نظرات الذهول و الخوف لا تفارق عينيها كأنها تاءهة في غابه في ظلام الليل و منتظرة يد النجاه
فاقت جبريللا علي صوت احد السيدات وهي تقبلها
السيده /تعالي في حضني يا مرت الغالي انا زينب عمته الغالي قطع بينا كليتنا بس اللي قطعة ابنه حيوصله أن شاء الله بس خالي بالك انتي من اللي في بطنك زين علشان ده امتدات لاسم الغالي قلب عمته اااااه يا اكرم يا حبيبي قطعت بيا يا صنايا
ابتسمت لها جبريللا ابتسامة باهتة بعدم رضا
هانم / بعدهالك عاد يا زينب دلوق افتكرتي أن ليكي ابن أخ اقعدي وبلاش دموع التماسيح دي اهنه علشان هنا الكل فاهمك عاد
زينت / الله يا هانم هو في ايه بلاش احزن علي ولد اخوي عاد
هانم /لا تحزني براحتك بس بعد عن مرته هي منجصاش عاد كفايا باللي بيها
زينب /. ابااااي عليكي عاد وهي مالها بقي مرته ماهي قاعده ولا كان ميتلها ميت قاعده كيف الصقر عينيها رايحو جابو معطنطقش بكلمة وكأننا مش قد مقام عاد
هانم. / وبداء صوتها يعلي وبعدين معاكي يا زينت هو ده وقت كلام ده عزا ولدي انتي ايه مش بتحسي اتقي الله بقي
زينب./ وصوتها بداء يعالي ابااااي اباااي عليكي عاد هو انتي متعرفيش تجعدي غير لما تسمعيني حديت ماسخ طول عمرك بتكرهيني حاقوده
ولسة هانم حترد عليها لقت صوت مرتفع جدا
هو ايه اللي بيحصل هنا افهم دا عزا اللي مش بيحترم حرمة الميت سعي الله شكركم وغفر ذنبكم
وشكرا يتفضل يستأذن لكن صوت واحد يطلع هنا لاء مش عاوز و الكلام كتير الكل هنا يحترم حاله الكبير قبل الصغير
هانم / بصوت عالي ولدي ولدي وجرت بسرعة تحضنه
فهو امير ساده أنه جاء ليحضر عزا اخوه اللي كان اقرب الايه من شريانه أنه امير داخل كيف الأسد ملك لكل الزمان جاء بهيبت كل رجال و ملامح القسوة والحزم مصبوغين علي وجه
كأنه يريد أن يخبر العالم أن قدومة كاعصار يدمر كل من يقترب
احست جبريللا بزلزال قوي داخلها يهز جسمها كله وكأنها علامة أنظار لها تنذرها بأن القادم اسؤ لها
فاقت علي صوت هانم وهي تسأل امير وتطلع بقي مين سنيورة اللي معاك دي
امير /دي هايدي تقريبا في حكم متجوزين
خبطط هانم علي صدرها ياعيب الشوم انت اتجوزت من غير ما تقول يا ولدي
امير / مش وقته كلام ده بعدين حقعد واحكيلك كل حاجة دلوقتي قوليلي مين في حريم دول مرات اكرم
وهو بيتكلم عينه وقعت عليها من غير ما يشعر ولكن
حس بخفقات قلبه سريعة وكأنها حتقف شعر أنها هي
استووووب
هذا عشق الروح ياساده لأن عشق الروح اسمي معاني العشق
عشق لا يا كذب لا نه لايعترف لجمال و لابسن
عشق يأتي فجاء بدون مقدمات
فقط عندما تهمس روح لروح تقف كل قوانين الحياه تحدث خفقات في القلب بدون معني و لا حساب فلروحى بتخطف الروح بدون سابق انذار
أحببتك وأنااااااااا أعلم بأنكي لست لي...ولكنني عشقتك...
أحببتك وأعلم أن ديارى ليست ديارك......ولكننى عشقتك..
تسللتي إلى قلبى بهمساتك.....
تعلقت بكي روحى لااااااااا جسدى....
سكنتي أعماقى وتخطيتي حدودى....
غمرتي قلبى بحبك....
وإشتاقت عيناى لرؤياكي أمامي....
أحببتك وأعلم أنكي كالهواء.....أتنفسه ولاااااااا يمكنني لمسه...
ولكننى أحببتك
أنه العشق نعم إنه العشق الذي يتغلعل داخل الروح لأن عشق الروح اسمي معاني عشق
بااااك
فاق امير علي صوت أمه وهي تقول اهيه يابني مرات الغالي جاعده هناك الصبية الصغير اللي وسط الحريم دول
قرب امير منها وقد تغيرت كل معالم وجه الي قسوة و تحجر
مما زاد في خفقات قلبها وشعورها زاد بلدوار وكان العالم يلف من حولها
امير وبصوت أجش وعالي
وبدون مقدمات ولا سابق انذار
انتي جبريللا قامت جبريللا تقف وفي عينيها نظرات تحدي
ايوا انا مدام جبريللا في حاجة
امير / بحده اتفضلي علي فوق ماشوف وشك تحت خالص واعملي حسابك انتي هنا في حكم مراتي يعني لحد متولدي اعتبري انك مراتي مافيش دبانه تعدي لازم اعرف بيها
و كتب كتابك حيكون يوم ولدتك بس اعتبري نفسك متجوزة خيالك ملمحوش برا قوطتك مفهوم وبصوت اكتر علو مفهووومو كلامي مفهوممم علي فوووق يلااااا
ولسة جبريللا حترد عليه لفت دنيا بيها ووقعت علي الارض

الفصل السادس 6
و كتب كتابك حيكون يوم ولادتك بس اعتبري نفسك متجوزة خيالك ملمحوش برا قوطتك مفهوم وبصوت اكتر علو مفهووومو كلامي مفهوممم علي فوووق يلااااا
ولسة جبريللا حترد عليه لفت دنيا بيها ووقعت علي الارض

وقف امير مكانه في حالة ذهول من مفجاءة
وفجاءة قام وقف كل حريم واتلمو عليها
فاق امير من صدمة و احس بخفقان سريع في قلبه وجري بسرعة عليها يحملها
امير / بحده كل واحده تقعد مكانها مش عاوزة لمه ايه اول مرة اشوفو واحدة حامل تدوخ في ايه
جري الكل يقعد مكانه حملها امير بين أيده وكأنها فراشة تحتضن الضوء ارخت جبريللا رأسها علي صدرة وكأنها طفله منتظرة حنان الاب
ضمها امير الي صدرة وكأنه ظمآن لقي نبع مياه لكي يرتوي اسرعت خفقات قلبه بشده و مع كل دقة يزاد ضمه إليها
كل ده تحت أنظار هايدي الحاقد ليست غيرة ولكنها. حقد علي جبريللا لانها لحظة الاهتمام والفزع في عنين امير وهذا أنظار خطر ليها و لمكانتها و لمستواها المادي
امير متكفل لكل دعايه لها
فاقت علي صوت هانم ام امير
هانم بحده وعيون كيف الصقر /,والسنيوره بقي بتشتغل ايه عاد
اتفجعت هايدي من صوتها
هايدي /انا بتكلمي انا
هانم /لع اكلمك خيالك هو في حد اهنه غيرك انطجي بتشتغلي ايه عاد
هايدي /,ديزاينر و موديل
هانم/,هاه بتشتغلي ايه عاد مافهملشي الرطم ده.
هايدي بنفاد صبر /بشتغل في موده بعرض ملابس
هانم أيوة أيوة فهمت يعني بتلبسي الخلجات وتمشي تتمختري والكل يتفرج علي جسمك عاد
هايدي /صح الله ينور عليكي يا حاجة هو ده كده بلظبط
هانم / خبطت علي صدرها يا حزني بتتكلمي عن جد الناس عتتفرج علي جسمك عاد يا وجعة مربربه
وولدي راضي بكده يا حوينتك يارجوله يا حوينتك
وانتم بجي متجوزين عاد ولا ايه
هايدي /ميرو متجوزني عرفي بس هو قالي اول ما ننزل مصر حتجوزك رسمي في وسط اهلي
هانم /,لا والله ربنا مستعان عاد احنا في حزن دلوق كلام سابج لااوانه عاد
نطلع فوق بقي عند امير
امير شايل جبريللا زي فراشة علي صدرة فتح باب الاوضة و حطها علي سرير براحة كأنها قطعة زجاج خايف عليها من كسر
وقف ينظر لوجهها ويتامل معالم وشها كويس وكأنه بيحفر في ذاكرته ملامحها كويس
امير في نفسة / وشك شبه ملائكة واللي يشوفك يقول ملاك نايم يا تري مخبية ايه ورا الوش البريء ده عملتي ايه في اخويا خلتية يروح للموت برجله ياتري اللي في بطنك ده ابوة مين واللهي انا شفقان عليكي من اللي حيحصلك مني وفجاءة لقي كوب ماء علي طاوله بجانبها ماسك مايه ورماها علي وشها
اتفزعت جبريللا وقامت فجاءة
جبريللا /, انت ايه اللي بتعملو. ايه مبتعرفش تتعامل مع بني ادمين ولا ايه و مين سمحلك اصلا تخش الاوضة بتاعتي
امير / وقد تجمع كل غضب دنيا علي وجه وطي وماسكها بشده من وجهها
امير/نعم يا حلوة سمعيمي كده بتقولي ايه مين ايه سمح ايه
لاء فوقي كده وتعرفي حدودك كويس اولا ادخل في الاوضة اللي تعجبني و في الوقت اللي يعجبني و مش باخد إذن من حد
ودي مش الأوضه بتاعتك انتي مكانك في الاوضة بتاعتي بس الصبر حلو
شدت جبريللا نفسها من تحت ايده وقامت وقفت علي سرير
جبريللا /اوعي كده ايدك وجعتلي وشي وانت عامل زي التور الهايج من ساعة ما دخلت السرايا اايه ياعم راكب قطر سواقه اعمة ملهوش محطة فرمل نفسك شوية واعرف بتكلم مين و بتتكلم عن ايه ولا هو لوك لوك وخلاص
وانت شكلك بنتعشي تقيل وتنام بتحلم بكوابس لا فوق كده من احلامك علشان لو انت اخر راجل فى دنيا انا مش حتجوزك يا قمر ليه علشان انا مش حتجوز تاني خلاص أنا مش ورث اخوك سبهولك لا فوق كده معيا وصحصح واظن انك متحضر وعايش برا وعارفة انا بقول ايه جوزا منك مش حتجوز وانا بقولك اهو بعد العزا ما يخلص انا حروح مع امي سرايا عندنا حلو كلام
وقف امير يصفق برافو برافو بصراحة الشو اللي عملتيه ده تحف تستاهلي جائزة أوسكار عليه
وفجاه انقلبت عنيه لتحت وبزعيف أييه خلاص خلصتي عرضك ومساكها من ايديها نزلها من علي سرير
انا بقي حفرجك العرض بتاعي انا بقي اصلي مبحبش الكلام أما بحب الفعل ياقمر
وسحبها عليه وطبع قبله علب شفتيها فيها كتير من قسوة
و فجاء أخرج كلبش من أيده و ربط أيدها في سرير
ايه رايك في شو بتاعي حلو ممتع صح مسمعلكيش صوت وأكلك حيطلعلك لحد هنا وأن سمعت أن حد سمعالك صوت حتشوفي وش عمرك ما شوفتية انا نازل اخد عزا اخويا اللي مات مقهور منك و من عارك
وبعدين اطلع اتسلي عليكي للصبح ما انتي تنسي انك حتعرفي تنامي من اصله خلاص زمن النوم عدي و خلص ياقطة من هنا ورايح في جحيم امير امير وبس
جبريللا بعناد وتحدي / ايه ياربي العيله اللي كلها وشوش تانية كل ما اكلم واحد يقولي حوريكي وشي تاني
ااايه في ايه داخل ذي التنين فاضل تطلع نار من بوقك انت بتتكلم معايا كده ليه ومين عطالك. الحق تلمسني انا اوديك في داهيه ازاي تسمح لنفسك تبوس مرات اخوك انا لسة في شهور عده بتاعته ملكش حق في كده ولا عمره حيكون لك حق فوق بقي لنفسك وانزل علي أرض الواقع علشان لنا مبخافش وانفصل فك القرف ده علشان انا ممكن اصوت وألم عليك كل ناس اللي تحت خالي بالك انا مجنونه إصلا فبلاش جناني يطلع عليك
جلس امير وحط رجل علي رجل وهو. مستمتع بعصبيتها ورد فعلها
امير /,بمنتهي الهدوء. خلصتي ولا لسة هاتي اخرك علشان اخر كلمة حتكون ليا مبعدهاش كلمة
بصي بقي يابت ناس انتي خروج من سرايا دي انسي من الأساس علشان انتي خلاص في حكم مراتي يعني انا اعمل فيكي اللي انا عاوزة
قطعته جبريللا ومين بقي اللي قال إني مراتك ولا حتجوزك اصلا
رد امير وعلي وشه ابتسامة هادئة اده هو انا مقلتلكيش أنه مش بمزاجك و لا محتاجين موافقتك
هنا عندنا في صعيد عرف
أرملة الاخ بتتجوز اخوه عاداتنا وتقاليد بقا
جبريللا / مين قال كلام الفارغ ده مش حيحصل كفايا سرقتو عمري مرة مش حسمح يتسرق تاني
قام امير فجاءة من مكانه و مساكها من وشها جامد لدرجة أنه ازرق في أيده
أميرة بصوت يشبه فحيج الحيه مين اللي سرق عمر مين انتي اللي سرفتي عمر اخويا و شرفه وانسي أن ليكي عمر بعده تعشي
انتي حتعيش هنا مزلوله زله كلاب لحد معرف مين ابو اللي في بطنك وزاي جتلك الجراءه تعملي كده في شرف اخويا
انا الوحيد اللي عارف سر اخويا الله يرحمه وعارف أنه مستحيل يخلف يبقي انتي عملتي في شرفه ايه انطقى
وبداء بهز جسمها كله بايده وهي بتترج معاه
استسلمت جبريللا لدمعوها بصمت دون الرد عليه
امير/. انطقي مين اللي لوث شرف اخويا انطقي ولسة حيرفع أيده يمدها عليها
فتح الباب ودخلت هايدي
هايدي /,راحت حضنته في ايه يا ميرو كل ده غياب يلا بقي حبيبي ناس تحت مستنين وانا كمان تعبت ومحتاجة انام في حضنك قوي
شعرت جبريللا برعشة غريبه في جسمها من كلام هايدي و احسن أن العالم كله بيختنق من حواليها و ضربات قلبها لتزداد
نظر امير لجبريللا وقد استشعر ب غيرتها واضحة في عنيها ابتسم لانه حاس أن الشعور متبادل
امير في سره حلاوتك جيتي علي حجري حموتك بلبطيء
حضن امير هايدي وطبع قبله علي شفتيها
امير/دودو حببتي انزلي انتي وانا جاي وراكي واحلي قوضه في سرايا حفتحا علشان ننام انتي كمان حضنك واحشني قوي قوي بس اخلص العزا تحت و نخش نرتاح حببتي
استغربت هايدي من طريقه لان ده مش اسلوب امير معاها امير اصلا جاف معاها ولكنها افتكرت أنها نجحت في خطتها رفعت كتفها بدون اكتراس ونزلت تحت
التفت امير لجبريللا التي كانت في عالم تاني كأنها مغيبة عن أرض الواقع
جبريللا/ في نفسها ياربي ايه اللي انا حساه ده شعور غريب بجد عمري ما حاسيته مع حد يارب يارب صبرك انا تعبت معقول من دون كل ناس قلبي يدق للوحش ده اكيد ده وهم اه وهم استحالة بجد لا مش معقول
فاقت علي صوت امير
امير / ايه يا سنيوره سرحتي في ايه اكيد سرحتي في اللي حيحصلك مني اهدي عليا بس اخلص من ناس اللي تحت وافضلك اتفضلي اتخمدي دلوقتي ساعة وراجع و الحساب يجمع
جبريللا / انت حتنزل تحت و تسبني كده
امير/ وماله كده حلو كده عسل كده وغمزلها بعينة ايه مش عجبك كده ايه تحبي تيجي في حضني و لا ايه
جبريللا / بعصبية انت حتستهبل فك كلابشات دي مش عارفه اتحرك عاوزة اخش حمام و تغير هدومي
امير /بهدوء تام. بلاش طولت لسان علشان رد فعلي وحش و انتي لازم تتاقلمي علي وضع جديد علشان الاوضة دي حتكون زنزانتك يا قلبى لحد مع فرحنا. وانتي معتقله هنا
جبريللا جتلها فكره في دمغها ابتسمت بخبث طايب. انا اهوده ل بس مخلص منه
جبريللا /. فوكني ادخل الحمام بس
امير/ شاطرة وانتي هادئة كده حاضر يا جناب البرنسيسه لما نشوف اخرتها
فتح كلبشات ووقف مستنيها تخرج من حمام
امير في نفسة يا خبر علي رقتها ليك حقك يا خويا تعشقها كده
الله يرحمك يا حبيبي صدقني حقك مش حيضيع وحفضل ورا ها ل معرف غلطت مع مين
دخلت جبريللا الحمام ووقفت ورا الباب
دموعها نزلت بغزارة علي حلها و علي احساسها الغريب و علي قلبها اللي مش عاوزة بيطل دق بدأت تعنف نفسها علي احساسها الغريب اتجاه
جبريللا لنفسها كفايا دموع انا لازم افكر حخرج من ورطه دي زاي انا لازم أخرج من سرايا دي حالا ومحدش
يشوفني والا يحس وخصوصا
التور الهائج اللي برا ده حعمل في ايه وفجاءة رنت في دمغاها فكره شيطانية
ماسكت عصابه المساحة و فتحت الباب براحة
لقت امير عطيعا ظهرو و براحة انسحبت رفت أيدها بلعصيا تنزل علي راسه

الفصل السابع 7
التور الهايج اللي برا ده حعمل في ايه وفجاءة رنت في دمغاها فكره شيطانية
ماسكت عصابه المساحة و فتحت الباب براحة
لقت امير عطيعا ظهرو و براحة انسحبت رفت أيدها بلعصيا تنزل علي راسه
طلعت جبريللا براحة تنسحب ورفعت أيدها لاعلي في وضع استعداد ولسه حتنزل علي دماغة بلعصايا
فجاءة لف نفسة لها وماسك أيدها بعنف
ا
مير /اده انتي يومك مش حايعدي انهاردة عاوزة تموتني زي ما مموتي اكرم صح
جبريللا من المفاجأة رمت العصيا
جبريللا / لاء لاء اموتك ايه انا بس كنت عاوزة امشي من هنا انا بكره هنا مش عاوزة اقعد هنا تاني كل حاجة هنا بكرها بكرها
لا دي حياتي و لا عيشتي انا انجبرطت علي كل حاجة هنا انا بكرهكم كلكم بكرهكم وبدأت في الانهيار
امير ماسك أيدها بحده لاء اجلي الدموع دي علشان حتحتاجبها قدام كتير قوي وعملتك مش حتعدي بخير
انتي ملكيش امان تقعدي لوحدك لحد عزا ميخلص
تعالي معايا وشدها من أيدها جامد وسحبها
جبريللا بحدة وغضب شديد
سيب ايدي انت ملكش حق تعمل معايا كده انا حيلغ الشرطه عنكم ااايه هو احتقار ليا أنا مش عوزاك هو جوزاز بالعافية
احمرت عين امير من شده الغضب
امير / تعرفي تسكتي شوية كلامك بيعصبني ولو عاوزة اجابه علي اسءلتك أيوة احنا واخدينك احتقار وغصب عنك مش بمزاجك حتجوزك و رجلك فوق رقبتك
جبريللا / نجوم سما قربلك من اللي في دماغك وانت مش متجوز عاوز ايه مني سبب ايدي بقي وجعتني ايه متعملتش مع بني ادمين قبل كده

وقف امير لحظة وعنيه كلها غصب
امير / اه متجوز و بحبها وحتبقي هي ست البيت هنا بمزاجك اوغصب عنك وانتي حتكوني زي أقل واخد هنا في سرايا
جبريللا / بنبرة سخرية فوق بقي من احلامك علشان
مش حيحصل لو وقفت علي طراتيف صوابغك كده مش حتجوزك ولو انت اخر راجل فى دنيا مش حتجوزك يا امير واللي عندك اعمله ولازم تعرف انت بتكلم مع مين انا للدكتوره جبريللا فارق واخده دكتوراه في الإعلام يعني مش واحدة جايه من ورا جاموسة تتحكم فيها زي ما انت عاوز لاء يابابا فوووق وبصوت عالي فوووق مش اي حد حيقولك امين انا جيت علشان اقولك لاء لاء لاء
امير وقد تملك الغضب اقسي مراحله وبصوت هز كل كيانها
ليه مصممة تخرجي أسؤ ما فيا لمي لسانك ده واسكتي شوية
انا عمال اسيطر علي غضبي وانتي مصممة بردو يطلع عليكي اايه ارحمي نفسك وارحميني بدل ما غضبي يعميني وانتي اللي حتخسري في الاخر
جبريللا / بتحدي هههههه خفت أتصدق يا مامي حجري استخبي اصلي خفت موووووت
وغيرت نبرت صوتها لحده
علي فكرة أنا مش بخاف تهديد مش بتهدد وااعلي ما في خيلك اركبه لكن جواز منك مبتجوزش
امير / بعنف مترجعيش تزعلي بقي وسحبها من أيدها بشده علي مخزن العلف و رماها بشده علي الارض و قفل الباب عليها وناسي
جبريللا /لاء امير افتح انا عندي فوبيا من ظلمة والأماكن المقفوله افتح امير بالله عليك بتخنق حموت
امير /انتي مش قلتي اعلي ما في خيلي ده جزء بسيط منه استحملي بقي يا قطة وعندك فارين صغيرن حيلعبو معاكي
جبريللا / لاء فئران لاء افتح امير وبطل لعب عيال بقي بقولك عندي فوبيا افهم يا بني ادم
سمع امير كلامها من برا
امير في نفسة معقول يكون عندها فوبيا بجد ولا بتضحك عليا كالعاده علي عموما حسبها ساعة تتربي
ذهب امير العزا وسط رجال و ا خد عزا إخوة وبعد ساعتين تذكر امير كلام اكرم مرة
فلاش بالك
امير / خير يا كيمو مالك صوتك في نبرة غريبة
اكرم / مافيش اصل كنت يحارب انهارده
امير / بضحك حرب مره واحدة خير يا كبير طمني ليكون اللي في بالي حصل والحمدلله
اكرم / بحزن شديد. ياريت والله يا أمير لا ابدا لسه بس جبريللا اتحبست في حمام و الطبله انكسرت وهي جوا وكانت ليله
امير / وايه مشكله اي نجار بكسرها مش صعبه يعني يا اكرم متعقدهاش
اكرم / المشكله أننا كنا بليل و النور قطع وهي عندها فوبيا من الضلمة والأماكن المفقوله علي بال ما كسرت الباب كانت اغمي عليها ودكتور بيقول أن الأكسجين بينفقض جامد من خوف
بااااك
امير قام فجاءة من مكانه جبريللا
جري امير بكل ما لدية من قوة فتح باب مخزن لقها مرميه علي الارض شلها بسرعة في حضنه وبكل لهفة
امير / جبريللا جبريللا اصحي حببتي مكناش اقصد جبريللا اوعي تسبيني انا لما صدقت لقيتك انا اول مرة قلبي يدق في حياته واللهي اول مرة يدق ليكي. واللهي مكان قاصدي بس عندك هو سبب بطلي عناد معايا انتي اللي وصلتي نفسك لكده فوقي بقي علشان خاطري
وبدأت دموعة تنزل علي وجهها
إذا بكت المرأة على رجل
‏فانها تحبه من قلبها ..
‏لكن ان بكى الرجل على المرأة فلن تجد
‏على وجه الارض رجلاً يحبها مثله!
جري بيها بسرعة علي غرفتها وضعها على سرير و كلم دكتور بيجي
بداءت ليلي ام جبريللا تشك في غيابها عن عزا قلقت عليها
ليلي / معقول كل ده جبريللا نايمة استحاله طبعا
طلعت ليلي فوق فتحت باب لقت امير وافق جبريللا نايمة علي سرير مش بترد. وامير واقف بيفوق فيها
ليلي /. . بخضة خير يا ابني جبريللا مالها
امير / لا ابدا ياحاجة هي بس داخت واضح انها ما اكلتش حاجة طول نهار
ليلي/ انا عارفة أنها زعلها علي مرحوم حيخليها تنسي اللي في بطنها
خبط الباب ودخل الدكتور ومعاه هانم
هانم / خير يا ولدي ملها مرت الغالي
امير / مافيش يا امي تعبت شوية بس والدكتور حيطمنا
امير / دكتور جبت معاك جهاز سونار علشان نطمن علي جنين
دكتور جبت كل حاجة زي ما أمرت امير بيه
بس اسناذنكم احنا كده كتير في الاوضة عاو واحد بس معاها
امير / اه طبعا يا دكتور بس ممكن كلمة واخد دكتور علي جمب
امير / دكتور انا مش عاوزك تقول لاي حد اي حاجة عن حاله المدام خالص تطمنهم وبس لكن اي حاجه قولهالي
انا شرحتلك كل اللي حصل في تليفون بلظبط مش عاوز حد يعرف ايه حصلها مجرد اغماء من الحمل مش اكتر
امير / امي تعالي نستني برا ونسيب دكتور يكشف عليها واهي الحاجة معاها
هانم / بحده وليه مبجاش انا عاد اللي هنه
امير / يا امي مش وقته جبريللا تعبانه ودي أمها من طبيعي تكون هيا معاه
طلعت هانم من الاوضة وانتظرت برا هي وامير
امير القلق كان باين علي وشه بشده
دخلت عليه ماهيتاب خير يا أمير مالكم واقفين كده ليه ومال شكلك كده مش مظبوط
في ايه بس
هانم اصل جبريللا تعبت هبابه وشيعنا الحكيم ياجي يشوف مالها عاد
ما هيناب/ بغيظ وانتي بردو يا حاجة بيخيل عليكي دلع الحريم ده منظر بتعمله علشان تستعطف الكل تمثيل في تمثيل يعني المفروض تكوني حكيمة عن كده و تميزي اوعي تضحك عليكي ليه هي أول ست تحمل احنا عندنا في أمريكا ستات بتكون حامل و بنزل الشغل عادي ايه دلع ده
شكلها عاوزة تكسب عطف امير شايفه قلقان عليها ازي
هانم / اباي عاد تفتكري تكون عتمثل علينا عاد يوجعه مربربه ورحمت ولدي الغالي لو الحكيم طلع وجال بتدلع ع لوريها ايام اسود من اللي احنا فيها صبرك عليا يا وش البومة
ضحكت هايدي اوصلت لغرضها وقلبت هانم علي جبريللا
ماهيتاب / اه اه الحقني يا امير انا دايخة قوي انا
جري امير عليها خير ياهايدي في ايه مالك ما انتي كنتي زي القردة من شويا
ماهيتاب/ بدلع كده بردو امير انا قرده انا تعبانه قوي بصراحة كنت عاوزة اعملها لك مفجاءة بس موت اخوك ضيع طعمها
امير بنفاد صبر اخلصي يا ماهي مش وقت دلعك ده دلوقتي انا فيا اللي مكفيني و اللهي العظيم ما ناقص دلع بعدت ماهيتاب عنه انا بدلع بردو ماشي امير طايب مش قيلالك علي خبر حلو خليك انت بس ماشي وار اللي بتضحك عليك
امير / وقد جاب آخرون ماهي اخلصي بجد انا مش رايق الدلع ده وانتي عارفه لما بتعصب بجيب اخري حتقولي اللي عندك ولا مش حتقولي براحتك بقي متزهقنيش
ماهيتاب/ في نفسها لدراجتي خايف وقلقان عليها لاء الوضع كده عمال يزداد خطورة مايتسكتش عليه انا كده السجادة بتنسحب من تحت رجلي البت دي لازم تطلع من سرايا ومن غير رجعة
ماهيتاب/ خلاص خلاص يا أمير حقولك في ايه
امير / ماهي اخلصي بقي بقولك مش رايق
ماهيتاب / بزعر اخس عليك وانا اللي كنت حقولك انك حتكون اب
نزلت الكلمة كالصاعقة علي امير. وكأنه نزل عليه مايه ساقعة وقف امير مكانه بدون حركة اونفس وكان العالم كله توقف من حوله
ماهيتاب/. بخبث ايه يا أمير شكلك مش فرحان انك حتكون اب مش ده كان طلبك من زمان وكنت بتتحايل عليا علشان نجيب ببي اهو جه أوان
شدها امير من أيدها وده حصل أمتي افهم بقي انتي حتستعبطي انا بقالي كتير مقربتش منك
ماهيتاب/ حصل بعد آخر مرة كنا مع بعض فيها و مردتش اقولك غير لما اتاكد
ولسه امير حيرد عليها فتح الباب وخرج دكتور من الاوضة ووجه لم يفسر
هانم / خير يا حكيم ولد ولدي جراله حاجة
دكتور/ لاء لاء خير ان شاء الله كله تمام
استاذ امير ممكن في كلمة علي انفراد
ماهيتاب/ راحت تبخ سمها في ودان هانم
ماهي / شوفتي مش قلتلك بتمثل علينا وهي زي قرد اهو دكتور اخد امير بعيد علشان يقوله أنها بتمثل شوفتي دكتور خارج مش عارف ازاي يتكلم
هانم / دي ليلتها مجندله عاد حتشوف اللي عمرها ما شفته اهنه
دخل امير غرفة مكتب
امير / خير يادكتور قلقتني في ايه
دكتور / لا متقلقش هي بس عندها صدمة عصيبة من ظلمة و نقص الاكسجين ساب اثر عليها بسيط
راحة يومين وحتكون كويسة واهم حاجة الغذاء كويس لأنها ضعيفة جدااا وانا شاكك في انميا ولازم تحلل
بس مش دي مشكله في مشكله اكبر
امير / بخضه اوعي تقول الجنين جراله حاجة امي تروح فيها
دكتور / مش لما يبقي في جنين من اصله
امير / بصدمة ااايه قاصدك أنها مش حامل من الأساس

الفصل الثامن 8
دكتور / ولا عمرها حملت اصلا ازاي تحمل والرحم مقفول خالص كأنها بنت بنوت دي الحاجة اللي محيراني مش هيه كانت مرات اخوك
ازاي بصراحة يا استاذ امير أنا كشفت عليها وطلعت لسه انسه
امير / بغيرة شديدة وانت ازاي تسمح لنفسك تكشف عليها كده واستأذنت مين
دكتور / الكحايه مش محتاجة إذن حضرتك ده من صميم شغالي حضرتك انا دكتور نسا
بس اللي خلاني كشفت أن لما عملت سونار لقيت رحم مقفول خالص ده اثار شك فيا بس انا محتاج افهم
امير / بعصيبه انت قلت كلام ده لحد فوق
دكتور / لاء زي ما انت أمرت
في هذه اللحظة دخلت هانم
هانم/ خبر ايه بالولدي في ايه الحكيم قالك ايه وشك مش بيتفسر عاد
امير / بلجلجة اصل يا امي الدكتور قال ملناش نصيب في البيبي
خبطت هانم علي صدرها بالهوي يابوووي ياحزني لو غالي راح كمان الصبر يارب
هي اكيد وش البوم قتلته والله في سماه محعديهلها
امير/ وهي زمبها ايه بس حاجة بتاعت ربنا
هانم / انا جلتلها تحافظ عليه زين بس تقول ايه الحساب يجمع يا مرات ابني
دكتور / يا حاجة مدام جبريللا ملهاش زمب هي ضعيفه وعندها انميا و الزعل أثر علي اللي في بطنها ملكوش نصيب فيه
هانم /وه عاد عاوز تقول إن ولدي كان مجوعها إياك ولا ايه
امير / في ايه بس يا امي صلي على النبي كده واقعدي لحد دكتور مايخلص كلامه
هانم / اباي يا ولدي اقجعد كيف وانا جلبي جايد نار عاد
حتي العيل اللي قولنا حيعوض خايك اللي راح هو كمان راح اااه يا حرجت جلبي عليك يا ولدي
امير/ خلاص بقي يا امي
/دكتور البقاء لله ياحاجة استأذن انا و الف سلامة علي مدام جبريللا
امير شكرا يادكتور معاك للباب افضل
امير /دكتور اي كلمة حتطلع برا حعرف انك انت اللي قلتها مش عاوز حد خالص اين كان هو مين يعرف بالسر ده
دكتور /عيب يا استاذ امير دي اسرار المرضي واحنا حلفين قسم بس مهم مدام عاوز راحة علشان حاله الانهيار
طلع امير عند جبريللا وكانت نايمة زي ملائكه
ليلي / اتفضل يا ولدي ادخل
امير/ انا بس عاوزك في كلمة يا حاجة برا شوية
ليلي/ بقلق خير يا بني في ايه دكتور قالك حاجة تقلق علي جبريللا
امير اهدي بس وتعالي نتكلم برا
كده بصي يا حاجة كل شيء قسمة ونصيب و جبريللا ملهاش نصيب في البيبي قدر الله وماشاء فعل
خبط ليلي علي صدرها بالهوي جبريللا سقطت العيل مات ياقلب امك يابتني ربنا يصبر قلبها يارب جوزها وابنها في يوم واحد
امير / اهدي بس ياحاجة وانزلي ارتاحي تحت شوية
ليلي /واسيب بنتي لوحدها مينعش
امير /متقلقيش انا حاخلي ماهيتاب تقعد معاها
ارتاحي بس انتي
ليلي/ لا يابني متتعبش مراتك انا سمعت انها حامل ربنا يكملها علي خير وتفرح بضناك
امير وكأنه قد نسي أمر ماهيناب
امير /اه اه اه يارب يا حاجة بس متقلقيش انزلي انتي اقعدي تحت وارتاحي شوية وهي كده ولا كده جبريللا نايمة
ليلي / في موضوع تاني يابني عاوزه اتكلم معاك فيه
امير /خير ياحاجة الموضوع ده ميتأجلش النهاردة كان يوم صعب علينا كلنا
ليلي /بصراحة لاء ميتاجلش علشان في نقط لازم تتحط فوق الحروف وخصوصا بعد اللي حصل لجبريللا والليبي اللي راح
بص يابني دلوقتي قعاد جبريللا هنا خلاص ماعدش له لزوم تخلص عدتها و أخدها معايا اللي كان مخليني موافقة علي قعدها هنا العيل اللي في بطنها بس دلوقتي
قطع امير. كلامه وعنيه احمرت من الغضب و بطريقة حاده
امير /خير ياحاجة هي مين اللي تاخديها دي وعدت ايه هو حضرتك متعرفيش عوايدنا ولا ايه المفروض انتي اللي تعقلي بنتك مش تشجعها انتي عارفه عوايدنا عنا كويس مرات الاخ لاخوه مافيشهاش كلام
ليلي / يابني انا عارفة كل ده وحفظاه كمان بس انت متجوز واحدة غريبة متعرفش عوايد هنا غير كده مراتك حامل ومش حتواقفك انك تتجوز عليها وانا كمان مش عاوزة اظلم بنتي اكتر من كده .
كفايا ان كلنا جينا عليها وصممنا نجوزها المرحوم وهي ماكنتش موافقة سابت شغلها اللي بتحبه و اللي قاعدت سنين تبني وتكبر فيه يابني دي كانت مبتنمش بالايام علشان شغلها ده يكبر وبكل بسطا هنا الكل اعترض واتنزلت عنه غصب عنها وانا عارفة أن دي اكبر حاجة كسرتها لأن شغلها هو حياتها.
و يارتها بعد كل ده اتهنت أو رتاحت كفايا معملت ولدتك ليها كفايا أنها عروسة مكملتش سنه وبقت ارمله
بعد كل ده كمان نحكم عليها تقصي باقي عمرها مع راجل متجوز غيرها. وحيكون اب بزمتك ده مش ظلم
امير /بصي يا حاجة انا عارف ان بنتك اتظلمت بس كلنا مش في ايدينا حاجة نعملها غير أننا نقف جنبها
ويكون في معلومك طلوع جبريللا من باب السريا هنا مستحيل ياريت بس تريحي نفسك كده ومتفتحيش في مواضيع ترجع بخر الدم
هما كان شرطهم حفيد يوقف الدم وان شاء الله الحفيد ده حيكون مني
امير في نفسة قال اسبها قال انا لما صدقت لقتها دي خلاص بقت قلبي ودقاته
ليلي / يعني ايه يابني كلامك ده انت حتجوزها غصب عنها بردو
امير / قفلي علي كلام ده ياحاجه ده لا وقفته ولا مكانه وخشي اقعدي معاها لو مش عاوزة تنزلي تحت
ليلي / انا مش عاوزاك تزعل مني يابني انا بس قلقانه عليها
امير / متقلقيش ياحاحة جبريللا هنا في عنينا كلنا استءذنك بس محتاج ارتاح بقالي يومين منمتش
دخل امير فوضه وكأنه اتبدل واحد تاني خالص غير القوي اللي كان برا بقي عامل زي الطفل صغير بقي يعيط وينهنه زي الاطفال
امير اه يا خويا اااه مش عارفه احزن عليك اااه اله وجعت قلبي يا يا ابن قلبي بس ظلمت ناس كتير معاك يا حبيب ربنا يرحمك ويسامحك يا قلب اخوك
بس حعمل ايه مع مراتك دمغها حتتعبني قوي انت كنت بتتعامل معاه ازاي دي
لا وكله كوم و حمل ماهيتاب كوم اه ياماغي
فتح الباب ودخلت ماهيتاب بلبس فاضح قوي
ماهي /ميرو حبيبي انت لسه منمتش بصراحة أنا خايفه انام لوحدي البيت غريب عليا خودني في حضنك يا ميرووو. خد ماهي حببتك وجرت علي حضنه
زقها امير وقام وقف
وبحده ماهيتاااب انتي مبتحسيش في ايه مش شايفة اللي انا فيه
ماهي / الله يا ميرو. البيبي عاوز حضنك بلاش ازعله
امير/ بعصبية بصي يا ماهي كل اللي بني وبينك هو العيل اللي في بطنك لكن اي تعامل تاني انسي انتي حتبقي مراتي علي ورقة بس و حكتب عليكي بس بعد أربعين اخويا فا قصري وبلاش شغل ده علشان انتي عارفة انه ميجبش معايا سكة يعني تتلمي كده وتروحي تنامي في الاوضة بتاعتك وانتي عارفة انا بعمل معاكي كده ليه
ماهي /في ايه يا أمير مكناش غلطة غلطها وهو اللي كان معجب بيا و انت عارفة اني موديل وليا معجبين
امير /معجب بيكي في قوضة النوم اللي رحمك مني موت اكرم اخويا غير ده حساب يجمع واوعي تكوني حيله الحمل دي دخلت عليا انا حعمل تحليل ولو مطلعش ابني اقسم بالله ما حرحمك حعمل فيكي اللي ماعملش واجري بقي علي قوطتك
ماهي / بخوف شديد حاضر
خرجت ماهي وفي نفسها هو في ايه يالهوي لازم يحصل حمل اليومين دول احسن انا حتسوح. بس حيروح متي فين الصبر حلو دخلت قوضتها
امير شعر امير بنغزه في قلبه حس أن جبريللا فيها شيء
اسستوب
اللي حيقولي إخوة مايت وهو عينه علي مراته
حقوله في حاجة اسمها عشق الروح الروح بتحس باروح تانية من اقل حاجة عشق الروح اسمي معاني العشق واجملها
بااااك
جري امير علي قوضه جبريللا لقي مامتها نايمة وهي سخنة و بتخترف
امير جبريللا. جبريللا فوقي و هي ماسكت أيده بشده وتضغط عليه لقها بتخترف باسمة امير
صعق امير وحاس أن الاحساس متبادل دق قلبه بشدة وأحس أنه ملك الدنيا
أخدها بسرعة علي حمام وفتح مايه عليها لحد ما حرارة نزلت
طلع صحي ولدتها
امير / حاجة ليلي يا حاجه اصحي
صحت ليلي في ايه يابني بنتي حصلها ايه
امير/ مافيش بس جبريللا سخنت شوية من فضلك ممكن تغيرلها هدومها علشان انا نزلتها تحت دوش
ليلي ومصحتنيش ليه انا انزلها تحت دوش متزعلش يابني انت ملكش حق تلمسها
امير / اسف يا حاجة وعارف وربنا يعلم انا ملمستش غير أيدها دي مهما كان لسة في عده اخويا وانا بعرف الأصول. كويس و صحيتك علشان تغيرلها هدومها
ليلي/ كتر خيرك يا بني بس انا قاعده معها علشان اشوف طلبتها
خرجت جبريللا من حمام. وبتعب شديد في ايه بس بتتخانقو ليه انا بقيت كويسه اطلعوا انتم الاتنين وانا حغير
وبصت لامير وانت متخشش هنا تاني مش مسمحولك هنا. واللي عملته فيه مش حيعدي
امير / بتحدي وفرح أنه القطة الشرسة اللي جواها رجعت تانى. هاتي اخرك علشان مش حسيبك
جبريللا / بتحدي أخري حيوصلك بس اصبر
فتح الباب ودخلت ماهي بنفس اللبس
ماهي /ميرو حفضل مستنياك كده كتير تعالي بقي وحشتني والليبي بيسأل عليك واخدت أيده علي بطنها
مش تبركلنا يا جبريللا حيجلنا ربي
اوبس اسفة معلش وقعت بلساني وانتي لسة ابنك ميت معلش بقي
امير وقد تملكه غضب دنيا كلها ولسة حيتكلم
ردت جبريللا الف مبروووك ربنا يهديكم وانتي خارجة خودي. جوزك في ايدك

الفصل التاسع 9
امير / وقد تملكه غضب دنيا كلها ولسة حيتكلم
ردت جبريللا الف مبروووك ربنا يهنيكم وانتي خارجة خودي. جوزك في ايدك
التفت امير ليها
امير / هو مين اللي واخده في أيدها حد قالك انا. عيل تايه من أمة ومستني اللي يروحه وتتكلمي عدل
جبريللا / وقد نست أن ملابسها مبلله بالماء وقد انكشف جزء كبير. من جسمها
جبريللا / حطت أيدها في جنبها وبطريقه طفوليه علي فكره انا بتكلم عدل وانت مش من مسمحولك تخش هنا تاني لو سمحت اتفضل
لمح امير جسمها و ملابسها التي تشف عليها لقد أثارت غيرته. سحبها من أيدها علي وحمام
أمير /انتي ايه عامية مش بتشوفي انتي ازاي تقفي بالمنظر ده قدام حد ايه متفوقيي لنفسك ولا عاوزاني افوقك
ردت جبريللا بدون تفكير وانت مالك ومالي انا اقف زي ما يعجبني واللبس اللبس اللي يعجبني محدش ليه عندى حاحة اتشطر علي الواقفه برا من غير هدوم اصلا و لا انت مبتقاش راجل غير علشان
استوووب
اوبا بقي جبريللا لعبة في عداد عمرها
بااااك
تملك امير الغضب ومبقاش شايف قدامة
امير ا/نا حوريك الراجل حيعمل معاكي ايه اصبري
طلع بعصيبة احضر لها ملابس ورماها في وشها
امير/,اتفضلي البسي هودمك والحساب يجمع ملمحش طيفك برا الاوضة ولما تخرجي تكوني محترمة في لبسك يا هانم
جبريللا / امير انت ملكش كلمة عليا و بقولهالك للمرة تانية شلني من حساباتك احسن مش حيحصل كويس
امير/ اخرك اعمليه هاتي اخرك لكن اللي عاوزه هو اللي حيمشي واعلي ما في خيلك اركابيه يا مدام جبريللا
واتفضلي اترزعي في سرير علشان المفروض انك لسة فقده البيبي وتعبانه مش عاوز مخلوق يحس بحاجة فاهمة لا تحبي اعيد كلامي مرة تانية
اتفجاءة جبريللا من كلامة
جبريللا /اده انت عرفت اني مش حامل ازي
امير /بابتسامة هههههههههههه لا دانتي معلوماتك متأخرة قوي
قطع كلامك دخول ماهي و
ماهي هو الكلام مينفعش غير في حمام ولا ايه
ولا انتي مدوراها الاخ وأخو موتي واحد وعاوزة تسيطري علي تاني لا ياقطة فوقي لنفسك محدش بباخد مني حاحة الابمزاجي
امير /باااس هو في ايه هو انا لعبة يترموها لبعض
ماسك ايد ماهي وخرج بيها لمح نظرة غيره في عنين جبريللا
سحب ماهي علي. قوضتها و زقها بقوة
امير بصوت كالرعد
حسك عينك تعملي اللي عملته ده تاني اقسم بالله ماحيحصلك كويس وحتشوفي واحد تاني غير امير اللي انتي تعرفية مفهوم مفهوم انطقي بقي
ماهي /,مافهوم خلاص مش حعبرها بس انت كمان متلزقلهاش كل ساعة وتأتية
امير/ ماااهي انا اعمل اللي انا عاوزة ويكون في معلومك جبريللا حتكون مراتي علشان بس تعملي حسابك علي كده
ماهي /,انت بتهزر صح مين اللي حيجوز مين وانا يا أمير وابنك اللي في باطني
امير /انتي علاقتي بيكي انتهت خلاص كل الرابط اللي بيني وبينك العيل اللي في با طنك ده وانا مش متاكد اصلا أنه ابني بس الصبر حلو يا ماهي الصبر حلو
واحترمي نفسك بقي وخليكي محترمة ولو لمرة والبسي حاجة محترمة شوية عيب احنا في الصعيد وسط ناس
ماهي / ليه بزمتك مش عاجبك فأكر كنت حتتهبل عليا ازاي
امير / كنت مغفل بس اخير فوقت لنفسي وسأبها وخرج
ماهي/ لا كده كتير ده عاوز تخطيط علي تقيل قوي بس إبداء من فين انا إبداء اء بالعقربه كبيرة لازم أكسبها في صفي وبعد كده كله سهل
وفي حجرة جبريللا
جبريللا /ماما هو ايه اللي حصل انا مش عارفه حاجة ولا فاكرة حاجة
ليلي/ بصي يا حببتي كل شيء قسمة ونصيب وانتي ملكيش نصيب في البيبي
/جبريللا معلش افهم اللي هو ازي يعني مين اللي قالكم اني البيبي نزل
ليلي /ماتعمليش كده في نفسك يا حبيبتي ربنا يعوض عليكي
جبريللا / معلش بس افهم هو ايه اللي حصل انا اخر حاجة فكرها كنت في مخزن و اغمي عليا
ليلي/ بتعجب مخزن مخزن ايه يا جبريللا
جبريللا/ ماما مش وقته الله يخليكي عاوزة افهم بس ايه حصل بعد ما اغمي عليا
ليلي /انا معرفش انا دخلت الاوضة لقيت امير جمبك وبيحاول يفوق فيكي و بعدين دكتور جه و خرج اتكلم مع امير وبعدين امير جه وقال إن البيبي راح
جبريللا / في نفسها اكيد عرف اني مكنتش حامل اصلا ربنا يستر من الجاي
وفي الصباح استيقظ الكل و نزلو علي فطار كالعاده
نزلت جبريللا اخر واحدة
الكل كان قاعد علي سفرة
جبريللا /صباح الخير
امير /انتي ايه اللي نزاك من قوطتك مش الدكتوى قال لازم ترتاحي
جبريللا / لا انا بقيت كويسة الحمدلله وتقدر اتحرك
هانم / خلصنا عاد اجعدي افطري
جبريللا/ لا شكرا انا عاوز. فنجان قهوه بس
امير / لاء هاتولها كوباية لبن كبيرة بلعسل
جبريللا /بغيظ بس انا مش بشرب اللبن مش بحبه
امير /اعتبري نفسك بتحبيه
جبريللا /هو بالعافية
أمير /بحده اه بالعافية واللي تقول عليه يمشي انتي ايه اللعند ده بيجري في دمك متعرفيش تقولي حاضر وانتي ساكته ياىستر
جبريللا / لاء مش بعرف اقول حاضر عندك مشكله
امير/ لا انا معنديش لأن مشكله عندك. انتي اللي حتتعبي لازم تعودي نفسك علي كلمة حاضر
كل ده وهما نسين نفسهم أنهم بيتكلمو قدام الكل والكل عنيهم رايحة جاية عليهم
ماهيتاب / وبعدين بقي مش حنخلص متسبها نشرب اللي هي عوزاه انت كنت ولي أمرها ولا ايه يا ماما الحاجة
هانم / وه ولا عندك حق يا ماهي دلع ماسخ عاد
ماهي /هو انا ممكن اندهلك أقولك ماما الحاجة اصلي انا حبيتك خالص بصراحة
هانم/ وه عادي طبعا ده يوم السعد وخصوصا انتي أم ولي العهد بعد ما راح ولد الغالي
ماهي/ عارفة يا ماما لو اللي في بطني جه ولد حساميه علي اسم مرحوم اكرم
هانم/ ربنا يخليكي يا بنيتي ده العشم تسلمي يا بنيتي
وانا حتشوفي حعمل ايه معاه ندر عليا يوم ما يتولد حكتبله الجنينة الشرقيه كلها له
ماهي/ بجد يا ماما حاجة بس انا زعلانه
هانم زعلانه من ايه عاد
ماهي بدموعةمصتنعة انتي متعرفنيش أن امير عاوز يتجوز جبريللا و انا زعلانه علشان ابني خايفة عليه منها بصراحة تلاقي الحقد ماسكها لما عرفت أن البيبي بتاعها راح بصراخة خايفة تعملي حاجة
هانم / ليه هي ساييبه بس مشكلة في العادات والتقاليد اصبري عليا انا حطفشها من هنا بس صبر خلاص معادش ليها لأزمة وش فقر من يوم ما دخلت علينا
ماهي / بس بقي يا أمير سبها براحتة احنا ملنا كنت عينت وأصي عليها ولا ايه بدل ما تهتم بيها تعالي شوفي مراتك وابنك اللي في بطنها ااه مش قادرة تعبانه قوي
جبريللا بصتلها وابتسمت لها ابتسامة استهزاء و عدتها ومشت قاعده جمب ليلي
جبريللا / ماما عاوزة اشرب لبن علشان خاطر امير ميزعلش اصلي زعلو غالي عليا قوي
وفجاءة جبريللا وبصوت عالي ااه بطني اااه والخقيني يا ماما مش قادرة حموووت
جري امير بسرعة عليها
امير / بلهفة مالك في ايه حاسة بحاجة اجيب دكتوره
جبريللا دايخة قوي وعاوزة انام
شلها امير وطلع بيها لفوق عينيها جت في عنين ماهي طلعت جبريللا لسنها لماهي
ماهيناب / البت دي مش سهله ومش لازم يتسكتلها لازم لها تخطيت تقيل لازم اخلص منها بسرعة
طلع امير شايل جبريللا علي اوضتها واول مادخل الاوضة نزلت جبريللا
جبريللا بحدة ،/ دي اخر مرة تتحكم فيا فاهم انا عدتها المرادي علشان مش عاوزة مشاكل لكن المرة الجاية مش حتعدي بالسهاهل ملكش دعوة اشرب قهوة أشرب شاي ملكش في
امير / ببرود خلصتي حتشىربي اللبن بردو انا مبقولش كلمتة وتتكسر ابدا ودماغك الناسفه. دي حكسرهالك بس الصبر حلو و اوعي تكوني فاكرة أن خالت عليا حكاية بطنك اللي وجعتك فجاءة بس عجبتني وانتي بتغيظي ماهي ملعوبه يلا بقي حطلعلك اللبن علشان يتشرب كله
جبريللا /امير بجد مش بحبه خالص بلاش اللبن ونبي
خبط الباب ودخلت سيدة الخادمة ومعاها كوباية اللبن
امير /شكرا يا دادا.
مسك امير كباية اللبن وقرب من جبريللا
امير /يلا علشان بلزوق حتشربيها بقلة الادب حتشرببها
جبريللا / هي عافية انت مستقوي نفسك طايب عند علي عندك مش شربها يا أمير وهات اخرك بقي معايا
امير/ انتي بقي اللي جبتية لنفسك مترجعيش تعيطي
وضع امير كوباية علي طربيزة
وراح ماسكها مكتفها التقت أنفسهم وعيونهم لاول مرة وبدأت لغة العيون تبعت إشاراتها للقلب بداء خفقان القلب وكأنه بيرسل إشارات المرور عبر الروح وكان تالروح مشتاقة وعطشانه للحب
امير/ وبداء يهمس لها بدفء اشربي اللبن بسرعة نورمتي
جبريللا وكأنها مغيبة هزت راسها موافقة
ماسك امير كوباية اللبن وسند جبريللا علي صدره وبداء يشربها لحد ما كوباية خلصت د
امير /بهمس الف هنا نورمت قلبي
خبط الباب وكأنهم كانو في حلم وفاقو منه فجاءة
انتبهت جبريللا لنفسها أنها شربت اللبن
دخلت ماهيتاب كالاعصار فجاءة
ماهي / انا بقي عاوزة اعرف في ايه بالظبط وانا كل ما ادور عليك ملقكش غير هنا هو في ايه حتنقل قوطتك هنا ولا ايه
أمير/ بحده ماهي صوتك بيعالي مش ملاحظة ولا ايه اتفضلي يلا علي قوضتك ماشوفكيش هنا تاني اتفضلي
خرجت ماهي في قمت غضبها
دخلت قوضتها وماسكت التليفون

الفصل العاشر 10
ماهي/ الو أيوة يا جاك انت لسه في مصر طايب عاوزة منك خدمة
جاك/ اوكي ماهي بس حشوفك ازاي علشان ادهولك
ماهي حاشوف اي طريقة علشان اشوفك بس انا مستعجلة يكون جاهز أمتي
جاك /خلال يومين تقريبا
ماهيناب/ تمام ولو قبل كده ماشي
جاك/ طاب وايه يعنى
ماهبتاب /عاوزة ايه جاك حديلك الفلوس اللي حتطللبها
جاك /,وانتي عارفة اني مش عاوز فلوس انا عاوزك انتي
مهيتاب/جاك لم نفسك كفايا اخر مرة امير كشفناا من ساعتها مش عاوز بتكلم معايا
في حجره نورنا
جبريللا / مع نفسها هو ايه اللي بيحصلي ده معقول يكون لا مش معقول لاء استحالة بس انا حاسة إحساس غريب قوي عليا حاسة اني طيرة مبسوطة بس مش عارفه ليه
بس الي اعرفه اني مبسوطة قوي شكل قلبي دق بجد
امير /ايه اللي انا بههبه ده اكيد في حاجة غلط ازاي أسبها تسرق قلبي كده ده ناقوس خطر لا لازم افوق لنفسي حب ايه وكلام فارغ ايه
بس انت اتاكدت أنها مخانتش اخوك ليه بقي كده
يمكن علشان كانت مرات اخويا بس قلبك دق بس انا مش ملك نفسي انا ممكن اكون اب حظلمها معايا
بس انا حاسس في تجاوب من نحيتها لازم اضيع التجاوب ده بس ازاي
اه هي ما هيتاب ما بيخليش الست تكره غير ست زيها
وماهي لنا حتصدق
بس جبريللا حتهون عليك انت اول مرة قلبك يدق فيها واخر مرة كمان لازم تهون علشان مصلحتها انا حكون اب ومسؤال زمبها ايه هي تتعلق بيا بس
انا نسيت حكاية العادات اني لازم اتجوزها
طايب وايه يعني لما انجوزها بس كده حظلمها معايا
عدي اليوم وكل واحد بيتجنب وفي مساء تجمع الكل علي سفرة عشاء
نزلت جبريللا قبل الكل وقاعدت علي سفرة
هانم / كيفك دلوق يا مرت الغالي
جبريللا /الحمد لله بقيت احسن كتير
هانم/ يعني خلاص دلوق تقدري تنزلي تساعدي في البيت ولا حتفضلي أكده عروسة اياك
جبريللا/ طلما كلنا حنساعد معنديش مشكله حضرتك
هانم /وه كلكم مين عاد
جبريللا انا و ماهيتاب ما انا زي زيها ولا ايه
هانم/ لع عاد مين قال أكده ماهيتاب اهنه هي ست الدار هنا هي ام الواد وانتي اهنه كيفك كيبف اي حد عادي ملهوش عازة لحد ما عدتدتك تخلص و ولدي امير يعقد عليكي وبردو حتفضل ماهي اهنه ست دار
ولسة جبريللا حتقف وترد عليها عينيها جت علي سلم و
امير وماهي نزلين اديهم في ايد بعض و هو خاضنها من وسطها
احست جبريللا بزلازال قوي يهزها من داخل نزلت عينيها علي الارض حتي تداري دموع
فلاش باك
امير نازل عاش العشا ماهيناب لمحتة
ماهي/ الحقني امير دايخة حاسة اني حقه المدني
ماسك امير أيدها و لف أيده علي وسطها
امير / تحبي ارجعك قوضتك
ماهي /, بخبث مقصود لا انزل معاك تحت انا جعانه حموت
بااااك
امير /صباح الخير ايه صوتكم عال ليه.
هانم/, بتصتع زعل مافيش يا ولدي ليه وليه بقول لجبريللا طلما بقت كويسة تنزل تساعد معايا شغل البيت تعبني لوحدي و الخدم دي ما انت شايف ايدك منهم والأرض
امير /وايه مشكلة في كده
هانم /ماهو كلام مش لدد علي محروسة مرت اخوك و تقولي لنا زي زي ماهي
امير/ جبريللا الكلام اللي تقول عليه امي. يمشي علي رقبنا كلنا هي هنا ست البيت و ده بيتها اللي عاوزه يمشي مفهوم وبحده اكتر مفهوم
جبريللا/ بتحدي لاء مش مفهوم انا ماجنتش هنا خدامة حضرتك يا الكل يشتغل يا مش حشتغل محدش احسن مني علشان اخدمه .
امير /ومين قال إن الست لما تشتغل في بتها تكون خدامة
جبريللا مش لما يبقي بيتي الاول
امير /خلاص الكل هنا حيشتغل في البيت ومش عاوز كلام كتير
ماهي / قربت منه بدلع بس انا يا بيبي حامل ومقدرش خالص انا تعبانه علشان خاطر ابنك يا ميرو بلاش انا
امير /خلاص يا ماهي انتي أجاز لحد متولدي ويلا بقي علشان نفطر
ماهي/ صح يا حبيبي عند حق انا كما ن جعوت خالص ابنك جعان قوي تعالي يلا علشان تاكله بايدك
جلسو جميعا علي سفرة
ماهي /، ممكن يا جبريللا ممكن تعملي بيض مقلي اصلي مش بحب مسلوق وزي ما انتي عارفة أن انا في اجازة من المطبخ علشان النونو
جبريللا / بعصبية حاضر حاجة تانية
ماهي اه القهوة بتاعتي بلبن بليز
قامت جبريللا والدموع تهدد بالانهيار
لمح امير عينيها وبيها دموع قلبه وجعة
امير/ماهي خفي شوية انت من امتي بتاكلي بيض مقلي ما انتي طوله عمرك بتاكليه مسلوق علشان الزفت رجيم
ماهي / الله بتوحم بلاش اتوحم ولا ايه يابيبي
هانم / وه لا اتوحمي كيف ما انتي عاوزة يعني الود يطلع في وشو بيضة علشان متتعبش جانب البرنسيسة
امير لاحظ اتفاق أمة ز ماهي علي جبريللا
امير في نفسة الله يكون عونك يا نونو بس عارف انك قدها
دخلت جبريللا بطبق البيض و القهوة خطتهم قدام ماهي بعصبية وقعدت تكمل اكل
ماهي /اية القرف اللي انتي عملاه ده متعرفيشش تهببي اكل بتخشي المطبخ ليه ورمت الاكل في وشها
جبريللا مبداهاش بقي هي اللي جابتو لنفسها
جبريللا / قربت منها اه اتصدقي أنني انا غلطانه اهلي معرفوش يربوني اصلا علشان عملت قيمة لوحده زيك وماسكت رأسها حطتها في طبق البيض ووشها كله
جبريللا /كده علشان تعرفي تتدوقيي كويس يمكن يعجبك
ايه الاخبار عندك عجبك البيض الف هنا
امير مش فاكر يمسك نفسة من الضحك
هانم/ وه بكفايا عاد وانتي معتعرفيش تحترمي حد اهللك معلموكيش ازاي تحترمي الاكل وناس كبيرة قاعده بنت جليلية الربابه صوح
بصت لها جبريللا وبدون اي كلمه طلعت قوضتها
امير /في ايه يا امي انتي جيني عليها بزياده ليه ماهي هي اللي بدأت مش جبريللا وده كان رد فعل طبيعي للمهيتاب
هانم /وبعدهالك عاد عدافع عنها كيف خيك الله يرحمه
ماهيتاب / رفعت راسها والبيض ليسقط من علي وشها
ماهي /يع يع عجبك اللي عملته المتوحشة دي انت لازم تاخدي حقي منها مش حاسبها اقسم بالله لو ما اختلي حقي مش حاسبها
امير / بضحك هههههههههههه اطلعي بس نظفي رحتك دي احسن هي اللي يع بجد هههههههههههه
ماهي/ انت بتضحك علي ايه انا اتهزقت
امير/ اللي يجي جمب القطة و يعاكسها يستحمل خرابشها و خالي بالك جبريللا مش سهلة زي ما انتي متوقعة
ماهي إذا كانت هي قطة فأنا حيه وحيه سامة كمان فرصتي والقبر بس كله بلصبر
طلعت جبريللا والدموع القهر في عينيها انهارت مقدرتش تمسك نفسها اكتر من كده دخلت حمام واخدت دوش ساقع علشان تهدأ
جبريللا ماشي يا حرباية منك ليها و الانتنين بيتفقوا عليا
ماشي يا حاجة هانم انا حوريكي اهلي عرفو يربوني ولاء
طلعت جبريللا بلفوطة ملفوفه عليها الغضب عاميها لدرجة أنها كانت غافلة عن امير لما دخل
ولسة حتخلع الفوطة
امير /استني يا مجنونه حتعملي ايه انا هنا ولو اني اموت واشوف الملبن بس يلا
جبريللا /بعصبية انت اللي دخلك هنا ومين اصلا سمحلك تخش اتفضل اطلع برا
امير /قرب منها وماسك أيدها جامد بقولك ايه اذا كنت عديتلك كام حاجة ده مش ضعف متي بس أن صوتك يعلا عليا لاء حاسبي بقي وفوقي كده وتعرفي انتي بتكلم مع مين وليه
وزقت جبريللا بحده
جبريللا /,ايد وسع كده ايدك بتوجعني انت اللي بتنسي حدودك انت و اللي مايعة اللي معاك و اتفضل من هنا عاوزة اغير
امير /بعند وتلبيسي ليه ما كده اجمل وغمز لها
جبريللا/ اطلع برا امير انت عفريت دنيا كلها بتتنططت قدامي و كان نفسي اخنق مراتك فا قول اعوذ بالله من شيطان واطلع برا علشان كمان شغل لازم يخلص
امير /شغل ايه ده بقي أن شاء الله
جبريللا/ ملكش في
خبط الباب
امير/ اتفضلي خوشي علي حمام متخليش حد يشوفك كده انا حشوف مين
جبريللا / بقولك ايه دور الواعظ و الغيور ده تعملهم علي حد غيري لكن انا لاء انا اصعب مماتخيل علشان تمشي كلمتك عليها
روح امراتك تتدلع معاها هي بتعرف تدلع كويس
ا
بتسم امير شعر بغيرتها شديده في كلامها
امير الباب كانت سيده خادمة
امير /خير يا داده
سيده /,سيدي هشام ابن عمك تحت ورايد يشوف الست جبريللا
امير/ وعاوز جبريللا يهبب بيها ايه يمكن عاوزني انا وانتي ما اختش بالك
سيده /لع هوقال الست جبريللا علشان عاوزها في شغل
فجاءة ايد وقعت ايد امير. من علي بابا
جبريللا وقد لبست ملابسها
نوىما/ مين عاوزني يا داده تحت
سيده / ده هشام بيه ابن عم المروحم
ا
بتسمت جبريللا اه ده دمه خفيفه انا نزله معاكي اشوفه عاوزة ايه
فجاءة ماسكها امير من ايدها
امير / انزلي انتي يا داداه واحنا جايين وراكي
جبريللا / في ايه تاني عاوز انزل الشوف الضيف عاوز ايه
امير / بعصبية هو عدم اللي مؤاخذة شيفاني شوال بطاطس قاعد معاكي ملكيش راجل تشوفي رأيه ولا هي سايبه علي طول كده ملهاش رابط
اغمضتت نوىما عينيها لتححكم غضبها
جبريللا / . بعصبية أيوة انا مليش رابط و اهلي معرفوش يربوني زي ما الحاجة ولدتك قالت كده وانت ساكت
طلما سكت في الاهانه يبقي انت ملكش اي حق عندي و انا اعمل اللي انا عوزاه في الوقت اللي يريحني
/امير /انتي سقف طموحاتك بيعلي قوي
جبريللا/ يعلي زي مايعلي ملكش دعوة بيا خالص اعتبرني يقضي مده هنا وقربت اخد افراج
امير بضحك هههههههههههه احلامي زي ما انتي عاوزة ونشوف كلام مين اللي حيمشي
زقته جبريللا وسع كده خاليني اشوف ضيف
سحبها امير من شعرها
جبريللا اااه شعري انت اتجننت ولا ايه
امير / ايه الهدوم اللي نزله بيها دي اجري غيري وحطي طرحة علي راسك
جبريللا /,انت مالكش حكم عليا اللبس اللي ألبسة وانت مالك يا بارد
امير/ انا بقي حوريكي إذا كان ليا ولا مليش برود ببرود
وماسك بلوزاها جامد شدها قطعهلها
امير /ووريني بقي حتنزلي كده ازاي
جبريللا /بغيظ وهي بتحاول تداري جسمها منه وحياتك ما حعدهالك اصبر عليا
امير /ببردو عادي اخرك هاتيه
غيرت جبريللا هدوهها بلوزة سوادا اجمل لمحت الاعجاب و الغيرة في عينه. جبريللا انا جاهزة
امير دي كمان متنفعش
جبريللا ليه بقي طويله وبكم ومعنديش لبس اسود غيرها ممكن بقي نتوسع عاوزة انزل
امير /بقولك اهو قبل ما ننزل ضحك وهزار معاه مش عاوز
ونزلت جبريللا وسابتة فوق
نزل امير وراها بسرعة استني هنا حندهل سوا
جبريللا / ايه داخلين فرح خنخش مع بعض وانت مالك اصلا تخش معايا ليه
امير/ أتلمي بقي وخالي يومك بعدي واتفضلي قدامي
ابتسم امير وفي نفسة مجنونه بس بحبك
دخلت جبريللا وامير
هشام ا/هلا وسهلا مدام جبريللا لسه حتمد أيدها سلم امير عليه معلش يا اتش المدام مبتسلمش
بصلته جبريللا بصه أنه ولي يقرر حاجة تخصها
امير/ اتفضل اقعد يا اتش واقف ليه
هشام /لا ادخل في موضوع غلطول هو بصراحة موضعين
الاول انا بعمل شركة أغذية محفوظه بعد ما جيت من باريس وعاوز مدام جبريللا تمسك كل الحملة الدعائية
ا
نتبهت جبريللا و حضرتك خاطط ميرانه لتكلفة الحملة ايه
هشام /كله عندك في ورق ده الحسابات وميزانية و فكرو مشروع عاوز من حضرتك شغل مبهر
جبريللا أ/ ن شاءالله حكون عند حسن ظنك
هشام انا متاكد من كده من قبل ما تتكلمي
امير حسى بغيرة شديدة
امير/ تخش في موضوع تاني يا هشام بقي عاوز اطلع انام
هشام/ براحة عليان يا عم امير هوطبعك لسة حامي زي ما هو يعني امريكا مغيرتكش علي عموم الموضوع تاني هو انا عارف ان كلام سابق لأوانه
امير / اخلص يا هشام بقي
هشام /خلاص يا امير ياساتر عليك
انا طالب ايد مدام جبريللا للجواز
اتكهرب الجو فجاءة ووقف امير

الفصل الحادي عشر 11
امير / بعصبية انت اتجننت ياهشام في عقلك والا ايه
هشام / ليه هي مش اللي عوايد بتقول الأرملة تتجوز الاخ او ابن العم وانا شايف انك مشغول مع مراتك وابنك اللي جاي وانا فاضي لاعندي زوجة ولا عندي حاجة يبقي لاء ليه يا امير ممكن افهم
امير / علشان محدش بيطلب واحدة مخطوبة
هشام / و هي اتخطبت أمتي و هي لسة في فترة العده أن شاء الله وانخطبت لمين بقي
امير / حيكون لمين انت شكلك شارب حاحة عالصبح ولاوايه
هشام / وانت كل حاجة عاوز تكوش عليها انت مش متجوز عاوز ايه تاني
جبريللا / بااااس في ايه انتم عمالين تلقفوني لبعض زي كرة كل واحد بيشوط شوية ايه بيعة و شروة انا و لا اكون لعبة كل واحد يشوط فيها شوية
بص يا هشام بالنسبة الشغل انا حبعتلك للوكالة بتاعتي وهناك حيعملو معاك الازم لكن بخصوص موضوع جوزاز انا بعتذر منك ومش معني اني اعتذرت يبقي موافقة علي جواز منك يا امير انا مش حتجوز تاني انتم كل اللي يربطكم بيا بس اللي كام يوم الفاضلين في عده غير كده محدش فيكم ليا عليا حاجة
وتأتي مرة يا امير متقررش عني حاحة افرض أنا كنت موافقة علي هشام أو عاوزة ادي نفسي فرصة افكر ده ميدكش حق تاخد قررات علي لساني ومين قال إني مخطوبه ليك من الأساس انت واحد متجوز ومراتك حامل
وصل امير لاخره وبدأت علامات الغضب تبان علبه
هشام لمح ملامح وجه امير وعرف أنه وصل لقمة غضبه
هشام طايب ياجماعة حصل خير أطير انا قبل ما تقلب لجريمة قتل
ووطي علي جبريللا يهمس لها
هشام / ربنا يتولاكي معاكي ربنا واتنين ملائكة صغيرين
ضحكت جبريللا بصوت عالي علي كلام هشام مما زاد من غضبه لاقصي مراحل
امير هشاااام. يلا روح شوف وراك ايه
هشام / بضحك لاهشام ولا ام هشام انا طاير سلام وغمز لجبريللا بعينة وجري
طلع امير يجري وراها انتهزتها جبريللا فورصة اتسحبت براحة تطلع علي قوضتها
لمحها امير وهي بتتسحب
امير بغضب جبريللاااااا ورايا تعالي
بلعت جبريللا ريقها بالعافية و استدارت ببطيء و تظاهرت للقوة
امير يلا بسذذرعة حركي نفسك
جبريللا في ايه وطي صوتك انا بسمع مش طرشة علي فكرة.
امير /بعصبية مش عاوز كتر كلام اتفضلي قدامي والحساب جوا
جبريللا /. هو ايه اللي جوا قول اللي عندك هنا
سحبها امير من أها انا قلت جوا اتفضلي معايا
دخلت جبريللا وقلبها يزداد خفقان
دخل امير وقفل الباب وراه وفجاءة وبدون اي كلمة سحبها امير لحضنة و التهم شفتيها في قبله عقاب وعتاب و شوق
استسلمت جبريللا له بكل كينها وكأنها مغيبة في عالم لا يملاءه غير الاحلام والحب و الاحساس باالاشتياف
وطي امير وهمس في أذنها يكون في علمك يا انا يا مفيش جواز خالص و اديكي شوفتي بعرف اجيبك في حضني ازاي وبمزاجك ومن غير أي مقاومة منك ياقلب امير ودقاته
فاقت جبريللا وكان حد صفعها علي وجهها باالالم
زقتة جبريللا بكل عزمها وقد أوشكت دموعها علي الانبهار ولكنها تمالكت نفسها
جبريللا بغضب شديد من نفسها لضعفه له وغضب عليه
جبريللا انت لو اخر راجل في دنيا انا مش عاوزاك
ويتبنى وطلعت تجري علي قوضتها
امير في نفسة وبعدين معاكي يا نبض قلبي شكلك حتتعبيني معاكي قوي وكان لازم اققسي عليكي علشان تعرفي أن يا أمير يا مفيش بس بت الذينة حضنها يجنن
دخلت جبريللا في قمت غضبها وشعور بالإهانة لا يوصف
انا ازاي اعمل كده ازاي استسلموا بمنتهي السهولة كده انا ازاي اعمل كده ازاي ازاي تركت جبريللا.موعها للانهيار واستسلمت للنوم وكأنها تود أن تخش في غيبوبة لا تفوق منها للابد
عدي معاد الغدا وهي نائمة ومنزلتش و جاء وقت عشاء
الكل متجمع علي سفرة
امير هو في اية جبريللا فين منزلتش علي غدا ودلوقتي عشا محدش طلع يطمن عليها
هانم / اباي عاد وانت عاوز ايه من وش البوم دي ما تنحرج بعيد عنينا عنها ما اكلت عاد
امير/ ليه بس كده يا امي هي عملتلك ايه بس
هانم / جت بلخراب و شها نحس علي اخوك
امير / يا امي حرام انتي حاجة بيت الله وعارفة أن دي اراده ربنا ولازم متعترضتش عليها اخويا عمره خلص لحد كده يعني مش اي حد ليه زمب دي ارادة الله
جبريللا كمان اتظلمت معانا كفابا أنها بقت ارمله ولسة مكملتش سنه جواز ارحمي يا امي علشان ربنا يرحمنا
ماهي /هو في ايه يا أمير عمال تدافع عن البرنسية باستماته ليه كده هي ايه حكايتك بلظبط افهم
امير /بعصبية تاني مرة صوتك حيعلي وأنا قاعد انتي حرة الحساب يجمع وانتي كل يوم غلطاتك عمال تزيد عدي ايامك
مهبتاب /امير انت مش حاسس انت بتعمل ايه انت مهتم بجانب البرنسيسه ولا كأنها هي اللي مراتك مش انا
امير انا حامل ومحتاجة احس اهتمامك البيبي في بطني بيحس بكل حاجة ده ابنك عارف يعني ايه ابنك يعني حته منك يا امير اللي حيشيل اسمك مبستهلش من شوية اهتمام حتي لو حبة صغيرين و عيطت بدموع مصطنعة
وجعت امير كلمة ابنك قام اخد ماهي في حضنة وقاعد يطبطب عليها في دخول جبريللا
جبريللا / مساء الخير يا ج٠٠٠٠٠ووقفت عن الكلام وكان الصدمة لجمتها وشها جاب اللوان. الدموع اتجمعت في. عنيها لمحتها ماهي حضنت امير اكتر وماسكة أيده حطتها علي بطنها
ماهي/ شوف ابنك هنا يا أمير محتاجلك قوي يا حبيبي انا بحبك وابنك عاوزة
انسحبت جبريللا بدون ماحد يشوفها التفت امير اخد باله منها من ضهرها غمض عينة بشده لانه حاس بوجعها
سابهم امير وطلع وراها
ماهي/ علي فين يا أمير العشا
امير / حطلع انادي جبريللا تتعشي
ماهي/ براحتها بقي
امير / ماااهي من فضلك بس كل اللي ليكي عندي ابنك وان اهتم بي لأنه حتة مني ملكيش دعوة بقي بتصرفاتي
طلع امير وسابها
خبط علي باب ملقاش رد منها
فتح الباب ودخل لقاها واخده وضع الجنين ونايمة
انحني رفعها من علي سرير واخدها داخل حضنة دون أن ينطق باي كلمة وكأنه يعتصر ألامها جواه وهي كأنها لقت طوق النجاه. دخلت جوا حضنه تستمد قوتها منه وقد غلبها ضعفها علي قوتها جلست تبكي داخل حضنة و كل واحد بستمد قوته من تاني و كأن توقفت كل انفاس العالم و ركزت داخل حضنه اخد يلتقط دموعها بفمة ويطبطب عليها بحنان
امير / بصوت يغمره الحب نورمت قلبي حياتي انا مش قادر اخبي مشاعري اكتر من كده انا بحبك بكل ذرة بكياني جبريللا بس انا مش قادر اديكي اي وعد باي حاجة اللي حاجة الوحيدة اللي املكها قلبي وبس لكن اي وعد بعتذر منك
طلعت جبريللا من حضنة وانا مطلبتش منك وعد باي حاحة و مطلبتش منك تيجي هنا ورفعت راسها بكبرياء وشموخ ودلوقتي اتفضل من هنا انت متلزمنيش اتفضل
امير /جبريللا افهمي بس انا حتجوزك بس مش حقدر اسيب ماهيتاب
جبريللا وقد غلبتها دموعها وانت لو اخر رجال علي وش الأرض مش عاوزاك مش عاوزاك وانهارت
سحبها لحضنة ولكنها رفضضت تدخل في حضنة وزفته اطلع برا براااا مش عوزاك في حياتي مش عوزاك
طلع امير وكأنه خسر العالم كله. وخسر نبض قلبه معاها
نزل تحت ملقاش حد طلع برا باب السريا و مشي في ظلام الليل و السكون وكأنه يود أن يخبر العالم ما في قلبه ظل ماشي يستنشق انفاس الليل وبداء المطر في الهطول و كأنه الكون يخبرة أنه حاسس نبضات قلبه وانفاسة ظل ماشي دون هدف والمطر يتساقط عليه إلي أن شق ضوء الفجر دون أن يشعر بحالة
دخل امير السرية والماء يتساقط منه وصعد
فتحت جبريللا الباب ونظرت إليه وكأنه كانت في انتظارة نظرة إليه نظرة عتاب ولكنها لاحظت بلل ملابسة والجو شديد البرودة
جبريللا /خير يا أمير ايه اللي بل هدومك كده وايه اللي خرجك في جو زي ده
نظر لها امير دون أن ينطق بكلمة ولكنة وقع من طوله امامها
وفي نفس الوقت ماهيتاب كانت بتقابل جاك

الفصل الثاني عشر 12
نظر لها امير دون أن ينطق بكلمة ولكنة وقع من طوله امامها
وفي نفس الوقت ماهيتاب كانت بتقابل جاك
جرت جبريللا علي امير بسرعة وبخوف شديد عليه
جبريللا / امير امير فوق مالك في ايه بالهوي ايه اللي حصل رد عليا اعمل انا ابو دلوقتي
قاعدت تفوق فيه مش عاوز يفوق سندته بداء يفوق قام معاها براحة دخلت معاة الاوضة بتاعتة حطيطة علي سرير بداء امير يرتجف من البرد
اختارت جبريللا تعمل ايه هدومة مبلوله وجسمة سخن
أجبرت جبريللا علي تبديل ملابسه
بداءت باحراج تغير ملابسة وهي في قمة القلق علية وبداء امير يخترف باسمها
امير جبريللا محتاجك قوي جانبي اوعي تسببني انا محتاجك حمبي قوي قلبي وجعني
جبريللا / امير انا جمبك ومش حاسيبك ابدااا اهدي شوية امير انت تعبان ومش عارف بتقول ايه
امير وقد زادت حرارة جسمه بدأت جبريللا القلق عليه
احضرت قوالب تلج وسهرت طول الليل تعمل كمدات
بداءت درجة حرارة تقل تدريجيا
وقفت فجاءة عن عمل الكمادات وبدأت تتأمل ملامح وجه و تمرر يداها علي وجه برفق شعر امير بيها ولكنه تركها تكمل دون أن تشعر أنه فاق ظلت تمرر يداها تستكشف معالم وجه بحنان بمبالغ فيه. و تحسس علي شعرة و فجاءة وطت ولامست شفتها وجه وكانها لمست سلك كهربائي بجسدها ارتجفت ولكنها وتصارغت نبضات قلبها حبا وشغفا هاهي وقعت في حب الأمير حتي النخاع كل نبضة من نبضات قلبها تصرخ عشقا
ظل كأنه مغيب عن الوعي ولكن بداخله. ساعده لم توصف كأنه امتلك العالم كله ظلت جبريللا طول الليل تداعب معالم وجه وكأنها بتحفرها في ذاكرتها وهو عامل مغيب عن الوعي إلي أن غلبها النعاس فتح عينه لاقها نايمة علي كرسي شدها برفق بجانبة علي سرير هي لم تشعر
وبداء يستنشق عبيرها وكأنه يود أن يملاء صدرة برأحتها يود أن يخليها بين ضلوعة
وفي مكان تاني حيث اجتمع الشر
ماهي /جاك جبت اللي تفقنا عليه ولا ايه.
جاك /,هو انا اقدر مجبش القمر طلب بنفسة
ماهي /,طايب هو فين يلا بسرعة علشان عاوزة امشي
جاك/انتي بتهزري بسرعو كده حتي انا جايبلك نوع لسة منزلش السوق يعني محدش حيقدىر بكشف سبب وفاه
ماهي/اخلص يا جاك عاوز ايه انا مستعجلة
جاك / قرب منها وضمها لصدره عاوزاك انتي يا ماهي مشتاق لك موت
ماهي /جاك ده وقته أنا مستعجلة قوي
جاك /هو ده وقته ياقلبي و قرب منها وضمها اليه ومارسوا الحب الحلو اللذيذ
دخلت ماهي السريا تنسحب وطلعت علي حجرتها ولكنها تجهل ما كان من يراها و مراقب كل تحركاها من الاول
عدي الليل علي كل بطيء ومع اشرف اول شمس
استيقظت جبريللا و لكنها قامت مفزوعة لأنها وجدت نفسها. نايمة في حضن امير قامت بسرعه
من سرير
امير / بكسل مالك قمتي مفزوعة ايه كده محصلش حاجه لكل ده
جبريللا/ بخجل شديد هو ايه اللي نيميني علي سريرك كده
امير / وقد اصطنع التعجب والدهشة
معرفش انا المفروض أسألك سؤال ده انتي اللي في سريري مش انا اللي عندك
جبريللا و احمر وجهها من كثرة الخجل و من سخافة كلماته
اكرم امير بسخرية وكأنه معجب بمناظرها وهي مكسوف
انا كنت نايم محستش بحاجة انا معرفش اصلا ايه اللي جبتي هنا
وفجاءة قام متفاجء واده مين غيرلي هدومي هو ايه اللي حصل بلظبط. وغمز بعينه كي يزيد من خجلها
جبريللا بتلجلج مع خجل معرفش انت جيت الفجر هدومك مبلوله و قعدت من طولك. وكنت سخن جدا يعني انا غلطانه اني اهتم بيك كنت سبتك تموت يعني
من أراد الحب ، عليه أن يتعلم فن الإهتمام أولاً ♥️
امير / اه اه افتكرت أنا كنت بتمشي برا سرايا و الدنيا شتت بس ده كل اللي انا فكراه. بس لكن تغيري هدومي و نومك في سريري دي بتاعتك انتي فسريها بقي
جبريللا /. امير اتلم بقي. انت جيت الصبح ولسة بكلمك و قعت من طولك
امير / وهدومي هاه هاه مين غيرهالي وغمز لها
احمر وش جبريللا بشده من الخجل وزاد غضبها علي تلميحاته
فجاءة بدون انذار شدها امير عليه ا
مير/. ايه يا اجمل فروله انا شوفتها هو في حد بيتكسف من نفسة انتي نفسي. انتي حياتي ولا لسة عك شك جبريللا انتي بقيتي النفس اللي انا بتنفسه
جبريللا /امير ابعد ميصحش قربك بطريقة دي عيب
امير/انا معدتش قادر على بعدم اكتر من كده كل ,ذرة في دمي مشتاقة ليكي وشدها اكتر لحضنة و هي استجابت وكأنها في عالم اخر
العشق عندما يتحدث يتوقف كل كلام المنطق
وفجاءة فتح الباب ودخلت ماهيناب
ماهيتاب/ بنهار اسود انتم بتعملو ايه هنا و بدأت تصوت
امير /ماهيتاب اخرصي انتي اتجننتي انا حفهمك بس زكي زفتك ده بطلي فضايح
ماهي/ لقتها فرصة تكسب هي جوله هو انتم لسه شفتم جنان انا حوريكم جنان علي أصوله
بتعملي ايه هنا يا مدام. يا صاحبة الصون والعفاف. ياللي جوزك لسة دمه مبرتش في تربته افهم ايه مش قادرة تمسكي نفسك ياختي عاوزة تكوشي علي كل حاجة
اه مش مهم بقي متجوز ولا مش متجوز المهم الفلوس
اتلم كل اللي في سرايا علي صوت ماهيناب
هانم/ ياعيب الشوم في ايه عاد مالك يا بنتي صوت عالي ادكده براحة علشان خاطر الولد اللي في بطنك
ماهي/ بدموع مصطنعة شوفتي ياماما شوفتي الفاجرة مش صابرة لحد ما عدتها تخلص لقتها هنا في حضن ابنك شوفي بقي كانو بيعملوا ايه طول الليل
امير بعصبية ماهيتاب احترمي نفسك وشوفي بتتكلمي ازاي
ماهيتاب حكون بتكلم ازاي اشهدو انتم افتح باب الاوضة علي جوزي الالفي الهانم بلبس البيت وفي خضنة اسمي ده ايه حضن اخوي
انتبهت جبريللا أنها بقميص نوم وعلية روب من خضتها علي امير نست تغير هدومها
جبريللا /لاء بقي انتي زوتيها زياده عن اللزوم جرت عليها قطع لسانك يا سفلة انا اشرف منك و جابتها من شعرها بغيظ
ماهي / لقتها فرصة تخلص من قصة الحمل بطني الحقوني عاوزة تنزل البيبي عاوزة تسقطني الحق ابنك يا امير عاوزة تنزله بنضربني في بطني ااه. بطني الحقوني مش قادرة
انفعل امير وزق جبريللا من علي ماهيتاب ونزل للقلم علي وشها
انصدمت جبريللا من المفحاءة وكأنها أصابت بشلل مكانها من صدمتة المفحاءة لأن القلم كان غير متوقع وضعت أيدها علي وشها وقد احمر بشدة من شدة القلم
ونظرات الانتصار علي وجه ماهي
ماهي / اااه بطتي اللحقوني مش قادرة انا حاسة البيي حينزل اااه باطني
التفت امير لجبريللا و ماسكها من أيدها و بداء يهزها
امير / أنتي عارفه لو الجنين ده جراله حاحة حتعيش هنا اسود ايام حياتك حوريكي اللي عمرك في حياتك ماشوفتيه
جبريللا وقد اتلجم لسنها عن النطق و فقدت النطق وكلام و دمعها هي التي تعبر عن ما بداخلها من صراخ
امير بحدة علي قوطتك وماشوف خيالك برا وادعي أن ابني ميجرلهوش حاجة علشان قسما بالله لو جراله حاجة ليكون آخر يوم تعرفي تعيشي في مرتاحة حعيشك عيشة الخدامين هنا
التزمت جبريللا الصمت تام وكأنها انفصلت عن العالم كله
ماهيتاب لما صدقت انقلب عليها بداءت تتوجع اااه بطني بطني مش قادر. ابننا بيضيع مننا يا أمير مش قادرة اشوفها قدامي ابني هي عملت كده علشان ابنها ضاع منها عاوزة تموت ابني كمان حرام عليكي عملك ايه البيبي الغلبان ده انا كان نفسي في قوي في البيبي ده
وبدموع كتيره. انت عارف يا امير احنا تعبنا اد ايه علشان نعرف نجيبة يروح مننا كده علشان واحده حاقدة اااه مش حاسمحك لو ابني جراله حاجة
امير / بحده جبريللا علي الاوضة بتاعتك ماشوفش خيالك برا
جبريللا /,وقد تملكها. غضب شديد هو في ايه انتم حتكدبوت الكدبه وتصدقوها متفقوا بقي انا ملمستهاش
وانت ملكش حق تمد ايدك عليا ومن هنا ورايح محدش ليه كلام معايا و انا سبيهالكم مخضرة اشبعو بيها عيشه بقت تقرف
امير / بعصبية موازية لعصبيتها أنتي. اتجننتي في عقلك بتعلي صوتك عليا لاء فوفي لنفسك بقي يا جبريللا وتعرفي بتتكلمي ازاي صوتك هنا يوطي ولو اللي في بطنها حصله حاجة اعتبري نفسك خدامة عندها من هنا ورايح

هانم /انجري علي قوضتك عاد دلوق و ادعي ربنا يحفظ حفيدي وشك وش البوم
جبريللا حاسة أنها مغلوب عليها الكل عليها حاسة بانكسار ولأول مرة في حياتها متباقش قادرة تدافع عن نفسها جرت ازيال الخيبة كسرة النفس وجرت علي غرفتها
ما اصعب شعور الكسرة قاتل فإنه يدمر نبضات القلب والاصعب منه شعور خذالان فقد شعرت جبريللا بخذلان كل من حولها وخصوصا هو
جبريللا بانهيار تام هو انا عملت ايه يارب علشان كل ده انا تعبت تعبت بس انا مش حاسكت انا لازم اسيب مكان ده و مش بكرة دلوقتي لازم امشي من هنا هما مشترونيش
وعند ماهيتاب
ماهي /دموع اه بطني الحقيني يا ماما وجع جامد ضربتها برقبتها في بطني كانت جامده قوي انا مش قادر استحمل ااااه
هانم/ يا حزني حفيدي ده كمان حيروح مني يارب يارب
انتهزت ماهي شدة قلق هانم
ماهي /ابني حيضيع انا كنت عاوزة اسمية اكرم علي اسم مرحوم علشان اسمة بفضل موجود بنا لكن حقدها عليا صبح اسم الغالي اااااه
كلامها زاد من حزن هانم و فتحت في البكاء مما زاد من غضب امير علي جبريللا
امير /انا حتصل بدكتور يجي يطمنا
ماهي/ بسرعة لاء لاء انا حكلم دكتوري هو عارف حالتي
امير /بس دكتورتك ده بعيد لكن دكتور بتعنا هنا معانا في نفس البلد
ماهي/ بدموع امير انا برتاح الدكتور ده محدش حيكشف عليا غيره
امير /اللي يريحك بس انتي حتصبري لحد ما يجي
ماهي/ لاء ماهو هنا كان جاي منتدب في مستشفي هنا وانا كلمته وعرفت
امير /طايب هاتي رقمة علشان اكلمة
ماهيتاب/ لاء انا حكلمه علشان يفتكرني
اصررها زاد شك امير ولكنه لم يبين
ماسكت ماهيتاب تليفون اتصلت
ماهي/ الو دكتور جمال انا ماهيتاب حضرتك افتكرتني

ماهيتاب/ اه اه منا عارفه ياكتور
ماهي/ انا تتخبط في بطني وحاسة بالم شديد هو ينفع تيجي انا عارفه انك منتدب في مستشفي هنا
ماهي/ ايوة تمام كده بس بسرعة يا دكتور علشان انا تعبانه. قوي وحاسة اني البيبي نزل

ماهي /اه تمام كده معاد مناسب بس بسرعة
وعند جبريللا انهزت فرصة انشغالهم بما هيتاب انسحبت و خرجت من باب سرابا و طلعت تجري في ظلام الليل وهي غير مدركة بشكل الليل في صعيد بدأت جبريللا تبعد عن سرايا و بداء الخوف يتسرب لها من ظلام الحالك و اصوات ديابه وأصوات حشرات الأرض توقفت أنفاسها من شدة الرعب حاولت ترجع ولكن قد نفد الوقت فقد ضله الطريق العودة
وعند ماهيتا دخل الدكتور عليها السلام عليكم
هانم/ وعليكم ياولدي بالله عليك طمني قلبي يحجف من رعب
الدكتور /خير يا حاجة أن شاء الله اتفضلي ارتاحي برا بس وكل أن شاء الله خير
دخل دكتور علي ماهيتاب

وعند جبريللا وقفت جبريللا مكانها من شده الخوف وبرودة الجو وفجاءة طلع عليها اتنين ماشين
محمد /وه وه بص هناك عاد ياحسين جنية دي ولا ايه
حسين/ جنية ايه دي حته مزه يالهوي يابووووووي اده دي حاجة كده تقفيل بلاد برا
محمد قرب منها هو حسن بنظرات رغبة
محمد بالهوي يا ما هو في جمال كده يخربيت حلاوتك
جبريللا /بغزع شديد نعم انتم مين وعاوزين ايه
حسين /اهدي أكده يا سنيورة احنا حتنعرف بس اني حسين و دهو محمد ود خالي انتي بقي تكوني مين
محمد/ وه عاد انت حتقجعد تتعرف عاد مافيش وقت ساعة وفجر يطلع يلا بقي يا سنيورة تعالي نقول احلي كلام
جبريللا /ابعدو احسن حصوت ولم عليكم الناس
محمد/ هههههههههههه هما فين الخلج عاد انتي مدريناش انتي فين ولا ايه انتي في طريق مجطوع بين زارع يعني صوتي من اهنه لسنة جاية عاد محدش عيسمعك
وقربو منها هما الاتنين شدها محمد جامد من هدمها قطعتها من عليها وسط صرخاتها العالية وبداء حسين في ماسك أيدها وهي بتصوت بعزم ما فيها
وفجاءة جاءة دورية شرطي علي صوت صوات
نزل ضابط ايه اللي بيحصل هنا عاوز اعرف
جرت جبريللا تتحامي في ظابط
جبريللا /. وهي بتحاول تقفل هدومها بايدها الله يخليك الحقني منهم
محمد /انتي حتستعبطي انتي جاية معانا بمزاجك
حسين/ يعني تعقل يا باشا واحده تمشي في طريق زي ده كله ديابه من غير ما تكون متفقة مع حد هي كلمت معانا بمزجها
جبريللا /اخرس ياكلب انت متعرفش انا مين انا حوديكو في ستين داهيه
الظابط/ بااس الكل علي بوكس لحد من شوف حكايتكم ايه

الفصل الثالث عشر 13
الظابط/ بااس الكل علي بوكس لحد من شوف حكايتكم ايه
جبريللا / لاء بوكس ايه اللي حركبو ده لاء لاء ماينفعش
الظابط /هو ايه اللي مينفعش هو انا واخدك اضايفك عندي وبصوت عالي اتفضلي علي البوكس يلا
انتفضت جبريللا من صوته ولكن تمالكت نفسها
جبريللا / بتحدي لا مش راكبه حضرتك هو في اية نتفاهم انا معرفوهمش قبل كده انا كنت ماشية هما طلعو قدامي فجاءة بس انا بجد معرفوهمش اقسم بالله
محمد / والله شوف البت وعمايلها بقي بزمتك ياباشا بلعقل كده في حد طبيعي يمشي وسط زرع في وقت زي و عارف ان طريق مليان ديابه تعقل يا بيه
الظابط / ولا كلمة خلصنا الكل علي بوكس بسرعة ومش عاوز ولا كلمة
وفي سرايا
الكل وافق برا الاوضة قلقان علي الحفيد المنتظر

طلع الدكتور من الاوضة وكان في انتظارة في الخارج الكل متجمع
تقدم امير
امير /خير يا دكتور طمني الجنين حصله حاجة
دكتور / للاسف كان نفسي اطمنك بس ربنا يعوض عليكم الجنين نزل شكلها اخدت ضربة جامده علي بطنها سببت في الإجهاض ربنا يعوض عليكم
امير /بحزن شديد شكرا يادكتور تعبناك معانا
وعند جبريللا وصلت قسم
ضابط / الكل يوقف و يحكي اللي حصل
اتفضلي أبدأي انتي يا آنسة قولي اسمك وعنوانك
جبريللا / بشموخ انا اسمي جبريللا فارق الجندي
قام وقف ضابط بسرعة انتي من عيلة الجندي كبار البلد
جبريللا / بتحدي اكتر و مرات المرحوم اكرم العزاوي حضرتك
اتغير لو وش ضابط وبهت وتحولت ملامح وشة لزعر
ضابط / وانتي ايه اللي منزلك في وقت زي ده من بيتكم
جبريللا / ليه هو في قانون يمنع نزولي من بيني في أي وقت
انا انزل في الوقت اللي يعجبني ومش زمبي انكم سابين كلاب ضاله دي في طريق
محمد / شوفو البت وردها انتي حتسنعبطي انتي ،جاية معانا بمزاجك
نوما اتلم بدل ما اجيلك اغير ديكور وشك ده وانا مش طايقة نفسي اصلا و قرفانه منكم
الضابط / باااس ايه احنا قاعدين في سوق هنا وانت وهو اتلمو
وناده علي عسكري
عسكري / تمام يا فندم
ضابط /اتفضل خد البهوات علي تخشيبة الصبح
عسكري / أنجر يا متهم منك ليه
الضابط بهدوء وكأنه اعجب بجمالها
مدام جبريللا انا مقدرش اعملك حاجة قصاد اتهامة
جبريللا / وهو اي حد يقول اي حاجة تصدقها وانا كمان بتهمة هو اللي معاه بتهمة التعدي عليا في طريق عام
وكلامي قصاد كلامهم
ضابط/ بس احب اقولك انك مش حينفع تخرجي انهاردة حتباني معانا لصبح
جبريللا /اللي هو ازاي يعني انا لا يمكن اقعد هنا دقيقة واحده
ضابط / للاسف مش بمزاجك الخدمة الوحيدة اللي اقدر اعمهالك اني مش حنزلك التخشيبة تحت حاسيبك هنا علي مسؤليتي
جبريللا /بس صدقني مش حينفع ابات هنا انا معملتش حاجة هما اللي اتهجمو عليا
ضابط /,انا عارف كل ده بس نيابة ليها الظاهر و انتي مش تعاوزة تقولي كنتي بتعملي ايه في وقت ده
ضابط مدام جبريللا انتي المفرود مكانك مش هنا مكانك تحت
بس اللي انا عاوز افهمه انتي ايه اللي نزلت في ساعة زي دي و متقوليش مافيش قانون بيمنع انتي عارفة انك في صعيد مش في مصر يعني نزول عنا بحساب اكيد حاجة قوية قوي اللي خاليتك خاطري وتنزيلي في وقت ده
جبريللا / هو ممكن احتفظ بالاسباب لنفسي لو سمحت. مش حابة اتكلم
ضابط / اوكية اتفضلي نامي ساعتين انهار اصلا طلع
خرج ضابط من مكتب وماسك التليفون
ضابط / الو سلامة عليكم امير بيه غزاوي
امير وكان في قمة غضب وهو بيوصل الدكتور ايوه مين معايا
ضابط/ انا محمود عوض ضابط قسم نجع
امير /خير في حاجة حصلت ساعة الضابط
ضابط / بصراحة اه مدام جبريللا عندنا وهي في ورطة بس هي مش عاوزة تفهم أنها في مشكله كبيرة
انتفض امير و بصوت حاد جبريللا مين اللي عندكم جبريللا مرات اكرم اخويا
ضابط /للاسف أيوة مدام جبريللا مرات المرحوم اكرم
امير /انت بتخارف بتقول ايه وطلعت امتي من سرايا و جت عندكم اصلا ليه. اقفل اقفل انا ثواني واكون عندك
طلع امير زي مجنون اوضة جبريللا بتاكد انها مش موجوده
فتح الاوضة وقاعد يدور عليها زي مجنون خبط أيده في الحيطة من غيظ
نزل جري علي عربتة أحدها وطار علي قسم نجع
دخل امير القسم بكل هايبتة وعلي وجه غضب عارم وكان جواه بركان أوشك علي الانفجار
امير/ عاوزة الضابط محمود لوسمخت
العسكري/ اهو اللي هناك ده يا بيه
جري امير علي ظابط
امير /بكل هيبة انا أمير العزاوي
ضابط/ اهلا وسهلا بحضرتك
امير/ فين مدام جبريللا لو سمحت
ضابط /نايمة في مكتبي ماهو ماكنش ينفع انزلها تخشيبة
امير /والله عال وليها نفس تنام كمان
سهلة بكره حنسيها اسمها مش النوم بس ما علينا و المدام بقي مشرفه عندكم بتهمت ايه
ظابط /اتلجلج اصل انا كنت ماشية ووو
أمير / بنفاذ صبر اخلص يا حضرة ضابط المدام جاية في أية
ضابط / بسرعة فعل فاضح في طريق العام
تحول امير الي بركان غضب وماسك في رقبه ضابط
انت بتقول ايه انت عارف بتتكلم عن مين مرات مين و بينت مين انت اتهبلت ولا شكلك كده
اتلم القسم عليهم
وهما بيخلصو ايد امير من رقبه ضابط
ضابط / اهدي بس يا أمير بيه اهدي وافهم باقي كلام
امير / افهم ايه هو بعد اللي قلته في كلام
ضابط /اهدي بس وانا حفهمك اتفضل اقعد بس تشرب ايه
امير / مش عاوز اتزفت اخلص احكي
ضابط / انا كنت في دورية بلف زي كل يوم وفجاءة من ناحية الارض الزراعية لقيت صوات طالع وصوت ناس بتتخانق روحت اشوف في ايه لاقيت مدام هدومها متقطعة و اتنين ماسكين فيها
اشتغل امير من غصب بشده
امير/ هدوم مين اللي مطقعة يعني هي جوا هدومها متقطعة و انت قاعد ساكت كده
ضابط / اهدي بس هي لوحدها جوا مافيش حد معاها
المشكلة في الاتنين اللي في حجز تحت مصممين أنها كانت معاهم بمزجها و المدام مش راضية تقول هي كانت بتعمل ايه هناك في وقت ده و ايه اللي نزلها من بيتها
امير / نهار ابوهم اسود و مش معادي ابعت هاتلي الكلاب دول هنا يا اما انا وعزة حلال الله حنزل ليهم الحجز و ما حخالي حته سليمة فيهم اخلص
ضابط/ اهدي بس يا أمير. بيه احنا دلوقتي اللي محتاجلهم آلاتهم لو اصرو علي اقولهم حتتحول لقضايا وانا عاوز الحق موضوع قبل ما يوصل للنيابه
انا حبعت اجبهم ولازم انت تكون هادي خالص زي ما فاهمتك انا لسه ما اختش اقولهم
امير/ ماشي اتفضل وانا هادي خالص عادي جدا
ضابط / في نفسة يارب عدي الليلة دي علي خير
بعت ضابط عسكري يحبهم
اول ما دخلو هجم امير عليهم وقاعد يضرب فيهم بعزم ما فيه
امير بقي هي اللي جت معاكم بمزاجها بأولاد ال.....
ضابط / مش كده يا أمير بيه اهدي شوبة
امير /اهدي ازاي دانا مش حاسبهم وحلبسهم تهمة سرقة واغتصاب انثي
محمد/ خاف خلاص خلاص يا بية حقول علي حقيقة
حسين/ اخرص يا محمد حتودينا في داهية
ماسك امير حسين من راقبته هو حيوديك في داهية وانا حطلع روحك ايه رايك
محمد / خلاص يا بية و ربنا حقول خلاص
احنا كنا ماشين انا وحسين بنشق علي الارض زي عاده الخوف علي محصول من ديابه وساعتك زين العارفين
امير / اخلص انت حتكي قصة حياتك اخلص
محمد / القصد واحنا ماشين لمحنا مدام ماشية بتجري وكأن حد بيجري وراها و فجاءة واقفت تتلفت يمين وشمال وفاهمت ساعتها أنها تاهت و انها مش من صعيد اصلا علشان أهل الصعيد مش بيدلو في وقت ده لانهم عارفين أن وقت ده خطر
بصراحة شيطان شاطر و ضحك علينا انا وحسين و البت ايه بصراحة. زي لهطة القشطة تتاكل اكل ملبسه كده
جري امير علي لكن ماسكة ضابط بشدة
ضابط / اهدي بس يا أمير لية براحة حياخدو جزاتهم متقلقش كل كلامهم لتسجل في محضر رسمي و حيتعرض علي نيابة الصبح
ثم التفت إلي محمد
وانت ايا زفت اتلم واتكلم بأدب
امير /بعصبية ونفاد صبر هو انا اقدر اخد مدام واجبها الصبح

ضابط/ طبعا. بعد كلامهم هي معلهاش حاجة خالص خدها بس الصبح تكون عندي علشان نيابة
امير /شكرا لزوقك هي فين
ضابط/ في مكتب ده ثواني اخش اندها
امير / ماسك أيدها بعد اذنك انا داخلها مش يتقول هدمها مقطعة حتخش ازاي حضرتك
ضابط /بعتذر لحضرتك
دخل امير الاوضة و قلبه بيتخلع عليها نفسه يضمها لحضنه يطمنها ويحسسها بالأمان لكن عملتها اكبر من ان تغتفر لازم عقاب
دخل امير كانت قاعده حاطة راسها بين أيدها و بتعيط بنهيار
دخل رمي في وشها جاكت بتاعة في وشها
امير ثانية الاقي برا يا هانم
وسابها وطلع
جبريللا / في نفسها يالهوي يالهوي هو مين اللي قاله ده مش حيعديها بالسهاهل و خصوصا اني هربت استر ها يارب معايا استر يارب
جرت جبريللا تلم هدومها عليها و تلبس جاكت كان طويل عليها وواسع شكله يضحك عليها
طلعت جبريللا ملفوفة في جاكت امير الضابط كتم ضحكتة بالعافية
امير / في غضب اتفضلي قدامي
ماشات جبريللا وحتموت من خوف ركبو عربية و امير ملتزم الصمت تام مش بيتكلم
جبريللا /في نفسها استر يا رب هو ده الهدوء اللي بيسبق العاصفه انا عارفه انها مش حتعدي علي خير
دخل امير و جبريللا سرايا كان نهار طلع وناس بدات تصحي
امير/ اجري علي اوضتك و استري نفسك قبل ما حد يصحي وأياكي اسمع اللي حصل ده اتقال لحد بموتك
انفضلي قبل ما حد يتزفت يصحي و انا جاي وراكي لأن حساب الهانم كتر قوي ولازم تشوف حل الوضع المهبب ده
جرت جبريللا علي اوضوتها وركبها بتخبط من رعب
دخلت الاوضة و قفلت علي نفسها ووقفت ورا باب
جبريللا / استرها يارب حيعمل فيا ايه و فجاءة لبست قناع شجاعة ولا يقدر يعمل معايا حاحة انا عدتي تخلص انهارده و توظ انا حسبهالهم وامشي يشبعو بيها
دخلت جبريللا واخدت دش سخن هدي أعصابها خالص
جبريللا / يووووو كالعاده ماجابتش هدوم معايا
لفت فوطة وطلعت تلبس فجاءة بابا فتح و دخل امير بقمة غضبه

الفصل الرابع عشر 14
جبريللا / يووووو كالعاده ماجابتش هدوم معايا
لفت فوطة وطلعت تلبس فجاءة بابا فتح و دخل امير بقمة غضبه
جبريللا / اتخضت نورنا و بصوت عالي
انت اتجننت في عقلك انت ازاي تخش عليا كده من غير ما تخبط علي باب
امير/ بغضب عارم بلا خبط بلا زفت انتي اصلا يومك مش معدي انتي ازاي يا هانم يا محترمة تسمحي لنفسك تنزلي في نص الليالي كده ااااايه مالكيش حاكم ولا فاكرة اني مش حقدر علي حتة بت زيك لاااااااا فوق لنفسك كويس انتي هنا في صعيد مش في مصر تسسرمحي علي كيفك لاء لهنا وبس انتي يدفنوكي مكانك وملكيش ديه فاهمة
جبريللا بذعر من قوة صوته
اايه ياعم انت طايح كده. شبه القطار اللي من غير سواق حيلك حيلك انت مين انت علشان تحكم
و تتحكم فيا ليه انت ملكش عندي حاجة كل اللي كان ليكم عندي هي شهور العده و الحمد لله خلصت و خلصنا منها غير كده بح خلاص فنيتو عاوز اقولها لك بكام لغة علشان تفهم انا ماشية سيبهالكم مخضرة افرحوا بيها

امير قاعد وحط رجل علي رجل
امير. /بضحك هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه
جبريللا/ بعصبية انت بتضحك علي ايه ممكن افهم شكلك مش مصدقني أنني ممكن اسيبك وامشي حتشوف حعملها ازاي
امير /وتغيرت نبرة صوته لاء مش مصدقك الصراحة وريني كده ممكن جنابك تعملي وانا حوريكي انا حكسرك ازاي
جبريللا /بتحدي لا انت ولا عشرة زيك بقدرو يكسرو شعرة من جبريللا فاروق الجندي انت مش عارف بتكلم مع مين و إذا كنت ساكت قبل كده مش قله حيلة مني.
او ضعف لاء و الف لاء انا ساكت لاني كنت مقدرة الظرف اللي كنتم في و موت اخوك اكرم. وعلشان كنت عارفة انت كنت متعلق بيه ازاي
لكن من النهاردة انا مش مجبرة استحمل اي حد فيكم و اللي حايمسني بكلمة حديلو عشرة
امير /خلصتي الهبل ده اعملي حسابك حتجوزك واشغلك هنا تحت رجلي و ادوس كمان عليكي برجلي
جبريللا /هههههههههههه ضحكتني وانا مليش نفس انزل يابني من ارض الاحلام اللي انت عايش فيها دي انزل لأرض الواقع وسيبك بقي من دور الحاكم بأمر ده و خليك معانا هنا فوق لا انت ولا عشرة زيك بقدرو يخلوني اعمل حاجة انا مش عاوزاها كفايا مرة اتغصبت علي جواز من اخوك و متكلمتش لكن بعد كده محدش حيقدر يفرد عليا حاجة انا مش عاوزاها وراجل وريني حتقدر تعمل ايه
امير / وقد تكلم الغضب لابعد حد لدرجة أنه عماه عن أي شيء واي منطق
امير / انا بقي حوريكي اذا كنت راجل ولا. عيل
وفجاءة وعلي غير متوقع سحب امير الفوطة من علي جسمها و شدها من شعرها علي سرير
جبريللا / نهارك اسود انت اتجننت صح
امير/ انا حوريكي الجنان صح انتي اللي جبيته لنفسك أنا حكسرك و حخليكي متسويش حاحة
كده ولا كده محدش يعرف انك لسة بنت
جبريللا / ابعد عني احسن اقسم بالله حلم عليك سرايا كلها
امير / ياريت تلميها علشان يشوفوني وانا في حضنك و انتي كده بس اتصدقي طلعتي جامدة وبداء امير يعتدي عليها و هي بتقاوم بكل طرق
غرزت ضوافرها في وشة مما زاد من غضبة و وأصر علي أن يكمل ما بداء
تغيرت نبرة جبريللا للاستعطاف
جبريللا / امير اعقل اعقل وفق حتخسرني للابد كفايا كفايا بقي حرامم اااه اااه خلاص بقي كفايا كفايا وبدأت في عياط هستيري اااه ثم أطلقت صرخة اللم هزت كيان امير ااااااااااه ولكن بعد فوات الاوان لقد أنتهك عذريتها وكسرها أمام نفسها فاق لنفسة وقام بسرعة
امير / لاء لاء مش ممكن اكون عملت كده لاء مستحيل مستحيل انتي السبب انتي اللي خلايتي غضبي يسيطر عليا انا مش كده انا بحبك و لا يمكن اعمل فيكي كده انا عملت كده ازاي ازاي لاء مستخيل و سابها و خرج و هو في حالة هستيريا غريبة
جبريللا /وكأن الصدمة شلت كل اعضاءها ودخلت في حالة رعشة غريبة لينتفض كل جسمها وهي غير مستوعبه اللي حصل فضلت علي وضعها ده ساعتين في هزاين وكأنها انفصلت عن الواقع إلي أن بدأت تسترجع قوتها بدأت تقوم من مكنها و دليل عزريتها وبراتها محاوطها من كل جانب دخلت جبريللا حمام و فتحت ماية ساقعة و نزلت تحتها بدون أي حركة و دمعها لم تتوقف وبعد مده من الوقت لا تعلم عددها استجمعت قوتها واحست ببروده ماية طلعت و لفت نفسها بلفوط
طلعت عنيها وقعت علي ملايه سرير وكان عليها الدم برأتها مغرقها بدأت في حالة هستريا تانية من النواح و بدأت تشد ملايا من علي سرير. وكأنه تود أن تمحي كل اثر لهذه اللحظة لبست همومها ودخلت نامت وكأنها تود الهروب من واقع
وعند امير حاله لم يكن افضل منها كان في حالة لا وعي غير مصدق اللي حصل وكأنه يهرب هو ايضا من الواقع
امير انا لا زاي اعمل فيها كده انا محبتش حد قد ما حبيتها واللهي حبتها قلبي مدقش غير ليها ازاي تكسرها قدام نفسها كده انا لازم ارد لها اعتبرها لازم انا مش حاسبها
وفي مساء الكل اتجمع علي عشا نزل امير تحت بيحث بعينة عنها لم يجدها بداء قلبه يخفق من شده الخوف عليها
ماهي/ بدلع ماسخ امير حيبيي تعالي يلا عشا جاهز وأنا حموت من جوع صراحة
امير/. بحده مبالغة متاكلي يا ماهي وحد ما سكك
ماهي /وقد تصنعت الزعل كده بردو بدل ما تقعد جانبي و تحاول تخفف عني موت ابننا هي دي حمدالله على سلامتك
هانم/ اباااي مرتك عنديها حق يا اولدي اجعد جارها وسيها الست تحب جوزها يكون جارها وهي عاتبكي عاد
جلس امير علشان ينهي كلام لانه كان في حالة مش عاوز يسمع اي كلام و بدات ماهيتاب في دلع عليه و هو بيستنفز اخر ما تبقي من صبرة عليها
وفجاءة ساد صمت عارم بدخول جبريللا. وراسها مرفوعة و في عنيها نظرات قوة و تحدي و في أيدها شنطة سفر كبيرة
جبريللا مساء الخير عليكم دون أن ترفع عينها و تنظر لوجه
جبريللا بتحدي وقوة. وكان لم يكسرها شيء من قبل
مع سلامة يا جماعة اشوف وشكم بخير
هانم / بستهزاء وعلي فين العزم بجانب البرنسيسة
جبريللا / بنفس نبرة القوة وهي متامسكة لابعد حد حيكون علي فين علي سراية جدي و منها علي مصر علطول انهاردة اخر يوم في عدة المرحوم اكرم و انا علي حسب العادات والتقاليد صبرت هنا لآخر يوم في عده أظن مليش مكان هنا خلاص
امير / و قد احمىرت عنيه من الغضب و مين قالك انك ماشية من هنا ومين اصلا حيسمح بده
جبريللا /ولم ترفع عينيها في عنية وانا ايه اللي يقعدني تاني استاذ امير
امير /علشان انا مش حاسيب مرات اخويا لحد غريب انا حتجوزك بكرا انا كلمت مأذون و اتفقت علي معاد
جبريللا وسط كل القاعدين وانت لو اخر راجل. في دنيا انا مش عاوزاك و متقلقش انا خلاص عرفت باخاتي و مش حتجوز تاي خلاص بصراحة قرفت من كل رجالة
امير / ومين طلب رايك انا حتجوزك يعني حت .. ولم يكمل كلامة. تدخلت هانم
هانم /سبها تغور من اهنه وش بوم ده معاوزاش منها حاجة وورثها في ولدي تنساه خالص
جبريللا /, وانا مطالبتش منكم حاجة و الله الغني عن فلوسكم
امير/ ايه التهربج ده انا قلت مش حاتمشي واعقلي كده يابت ناس و استهدي بالله وتعالي اتعشي
ماهي /امير. انت عارف. بتقول ايه مين دي اللي تقعد معانا علي سفرة دي اللي قتلت ابني ازاي تقعد وتأكل معايا من طبق واحد
امير/ ماهي لحد هنا وكفايا اعصابي خلاص مش مستحملة و التفت لجبريللا انتي اتفضلي اتنيلي اتعشي
ماسكة جبريللا سكينة. من علي طربيزه
جبريللا / سبني اروح احسن قسما عظما لكون غرسها في رقبتي و مش حيهمني انا بايعة الدنيا واللي فيها
استشعرر امير الصدق في نظرة عنيها وأنها ممكن تعمل كده فعلا
امير / بذعر من جننانها خلاص انتي اتجننتي اهدي هو ده في ايه
جبريللا/ في أن الموت عليا اهون من أن أكون مراتك و بعياط هستيري وكأنها فرخة مدبوحة أمامهم فاهم مش حتجوزك لو انت اخر رجل و بقولهالك قدام اهلك اهو مش حتجوزك يا امير يا عزاوي ومش حتجوزك
هانم / مخلاص عاد عنك ماتجوزني يعني هو حيتجوز الامله. يلا في داهية اهو ترتاح من وش البومة ده
امير / امي بس الله يخليكي انتي مش عارفه حاجة باس انا لازم اتجوزها
جبريللا /وانا مش عاوزاك هو غصب
امير بزعيق اه غصب أيوة حتجوزك غصب واهدي بقي. بدل مطلع جناني عليكي أقسم بالله لو ماتلمتي وقصرتي ليلتك الاكونت ...
قطع كلامة والد امير اهدي بس ياولدي وفاهمنا براحة ليه اصرصراك ده علي جواز من مرت اخوك صحيح عوايدنا بتقول أكده بس البت مريداش ومصره
امير /يا سلام و من أمتي انتم بتاخدو برأي الحريم هنا ما هي كانت بردو مريداش اكرم واتجوزته يبقي مجاتش عليا حتتجوزني غصب عادي عملتها قبل كده مش جديد عليها
جبريللا / بتحدي مش حتجوزك ومش عوزاك قدام عليتك اهو مش عاوزاك
هانم / انتي بنت قليلة الربايه عاد غوري واحنا كمان مش رايدينك حدانه
وقف امير عاجز قدام اصرراها و مش عاوز يلفت الإنتباه بإصرار لجواز منها احسن حد يحس باي حاجه
ولكن طبعا متفوتش علي ماهي
ماهي هو في ايه بلظبط ليه اصرارك الغريب ده وليه هي واخدها قوي كده علي نفسها في حاجة حصلت اكيد
امير /انتي حتبداء تخرفي شكلك كده اسكتي علشان هي مش ناقصاكي
والتفت لجبريللا و انتي عاوزة امشي مع سلامة احنا مش بتبقي علي حد مش باقي علينا و اظن انا عملت اللي عليا ومقصرتش معاكي وغمز لها
فاهمت نورنا قصيدة مما زاد غضبها
رمت جبريللا سكينة من أيدها. وشالت شنطتها و ركبت عربية وصلتها لحد باب سريتها
دخلت جبريللا لقت الكل متجمع علي عشا
ابتسمت باستهزاء
جبريللا مساء الخير عليكم
ليلي جرت عليها بنتي حبيبتي نورتي يا قلب امك بيتك
جبريللا بفطور نورت بجد ماشي يا امي
بهيجة وانتي اي رجعك دلوق عاد
جبريللا/ مش فاهمة وايه المفروض يحصل يعني عدتي خلصت ورجعت ايه المفروض أدفن نفسي هناك ولا اية
بهيجة / اباي وأهل البيت هناك عارفين انك حتعتودي
جبريللا اه عادي ايه مشكله وانا مش مستنية الاذن من حد متهيقلي انا كبرت بما فيه كفايا
بهيجة ى/ وهملوكي تعاودي لحالك كيف هي دي الأصول
جبريللا / واللهي ده ميشغلنيش ابقي اسءليهم انتي انا طلعة انام علشان بكرة ورايا سفر
فاروق// جبريللا تعالي هنا أنتي بتكلمي كده ازاي مع جدتك و استني فاهمبينا ايه اللي حصل
جبريللا. / بنفاذ صبر بابا مافيش حاجة حصلت خلصت العده ورجعت ونزله الصبح مصر علشان شغلي اللي حالة وقف خلاص تصبحو على خير
وطلعت قبل اي حد ما بتكلم تاني معاها
جليلة/ لع لع دي فيها أن كبيرة أن هانم تسيب مرت ابنها أكده بسهوله تبقي البت عاملة مصييا كبير ولازم اعرف
ليلي/ مخلاص بقي سيبو البت في حالها عملت كل اللي انتم عاوزينه كفايا بقي سبوها ترجع لحياتها و شغلها شايفنها انطفت ازاي بقي بزمه دي جبريللا يا فاروق دي بنتك اللي كانت شبة ورده اللي كانت مش بتبطل ضحك وشاقوة انت مش حزين عليها وهي دبلانه كده ومطفيه كفايا بقي موتوها تحت اسم العادات والتقاليد سجنتوها ودمرتم حياتها سبوها بقي تعيش و تتنفس حرام عليم ده حتي ربنا ميرضاش بكده
فاروق/ ليلي انتي اتجننتي انتي ازاي تتكلمي معانا كده
ليلي /قصدك عقلت كنت مجنونه لما سبتكم تدمرو في بنتي ووقفت ساكت لكن من النهاردة مش حسمح لحد يمسها وانا وجبريللا حنرجع مصر عاوز ترجع معانا اهلا وسهلا مش عاوزة براحتك لكن انت جيت عليان كتير و احنا استحملنا علشان بنحبك لكن انت فسرت سكوتنا ضعف مننا وانت عارف كويس أننا مش راضين عن أي حاجة حصلت و تصبحو علي خير ورايا سفر
جليلة/ مرتك وبنتك اتجنوو عاد يا ولدي
فاروق / لا يا امي ليلي عندها حق في كل حاجة قلتها بس احنا عاملين زي نعام بندفن راسنا و نعمل مش واخدين بالنا صح انا دمرت بنتي بأيدي عارف انها مش راضية عن جوازه وعملت مش شايف اهي راجعة مكسورة وارملة ومكملتش سنه
جليلة ماهو ده اللي انا بقوله بنتك أرملة ماهياش بنت بنوت عتدلع والارملة ماينعش تخش وتطلع علي كفيفها عاد يعني شغلها ده ميلزمتاش
فاروق بعد اذنك يا امي دي حياتها ياريت من فضلك سبيها بقي تعشها للطريقة اللي هي شيافها صح كفايا اللي راح من عمرها بقي و زمبها في رقيبنا كلنا و رقبة الجهل اللي اسمة العادات
وعند جبريللا طلعت غرفتها و رمت كل أقنعت القوة و قاعدت علي حرف سرير.
جبريللا ااااااه ااااه ودمعها شلال نازل بحرقة وكأنها جمرات نار نازلة من عنيها قلبي واجعني كسرتني كسرت اجمل احساس كان نفسي احسه معاك وكسرت حبك جوايا خلاص انت موت بالنسبالي انا لازم اقوي لازم مش حخليك تهزمني لازم اكون اعلي منه انا حوريك و حوريكم كلكم جبريللا حتبقي ايه انا مش حرحم حد من هنا ورايح مش حرحم حد علشان محدش فيهم راحمني
ماسكت التليفون
جبريللا /الو أيوة يا سحر ازيك يقولك حصريا كل اورقي و حضري الباسبور بتاعي انا حنقل الوكاله كلها لفرع فرنسا وانتم حتمسكو شغل اللي هنا حضري بس كل الورق تبع وكاله فرنسا علشان انا راجعة بكره مصر عاوزة اكون كمان يومين في باريس

الفصل الخامس عشر 15
جبريللا /الو أيوة يا سحر ازيك يقولك حضري كل اورقي و حضري الباسبور بتاعي انا حنقل الوكاله كلها لفرع فرنسا وانتم حتمسكو شغل اللي هنا حضري بس كل الورق تبع وكاله فرنسا علشان انا راجعة بكره مصر عاوزة اكون كمان يومين في باريس
سحر / في ايه يا جبريللا الحاجات دي بتاخد وقت يومين ايه اللي عاوزة تكوني فيهم في باريس انا بس علي بال منقل شغل للوكالة هناك عاوز شهر لوحده
جبريللا / سحر. مش عاوزة كلام كتير جبيلي تأشيرة سفر و بعدين انقلي وكاله علي مهلك المهم اكون برا البلد في خلال يومين فاهمة
سحر/حاضر بس افهم في ايه و ليه سريعة دي بس
جبريللا ،/سحر بالله عليكي بالله عليكي يا شيخة مش عاوزة اسءله اعملي اللي اقولك علية من سكات احسن انا فيا اللي مكفيني ومش مستحملة اي سؤال من حد
سحر ،/حاضر خلاص متزوقيش بكرة تأشيرة فرنسا تكون عندك و التذكرة احجزهالك كمان ولا تزعلي نفسك يا قمر بس قوليلي عاوزه تاريخ السفر أمتي
جبريللا /علي أول طيارة بعد متخلصي تأشيرة
سحر / ياااه لا انتي مستعجلة بجد بقي
جبريللا /بعد نفذ صبر هو انا بتكلم انجليزي يا سحر بقولك عاوزة اكون علي أول طيارة طالعة باريس في ايه هي كميا مش فاهمة انا بقول ايه صعب يتفهم
سحر /خلاص يا جبريللا اهدي اعتبرية حصل وانتي في فرنسا خلاص
قفلت جبريللا تليفون وقاعدت تسترجع اللي حصل ودموعها سياقها
جبريللا /يارب انا حعمل ايه في مصيبة. اللي انا فيها دي حللها ازاي يارب حلها من عندك
دخلت ليلي علي جبريللا
ليلي/ مالك يا نونو في ايه بس شكلك مش مظبوط انا ماما حتخبي علي ماما حببتك انا حاسة بيكي يا قلب امك قوليلي فيكي ايه عنيكي مكسورة حد عملك حاجة احكي لامك
قامت جبريللا وقفت
جبريللا/ بدموع احكي ايه ولا ايه احكي عن بعكم ليا لواحد معرفهوش ولا عمري شفته واتجوزته وانا معرفش اسمة وكل ده تحت اسم عادات احكي عن ايه
فاهمين يا امي عن حماتي اللي مفروض تكون امي تانية اللي باعت وشترت فيها كاني واحدة من شارع احكيلك عن ايه ولا ايه ولا ايه بالله عليكي سبيني في حالي انا مش عاوزة اتكلم مع حد انا كرهت نفسي وكرهت مكان هنا و كرهت كل حاجة فيا سبوني يمكن الموت يجي ياخدتي و يريحني و يريحكم مني انا خلاص معتدش عاوز. حاحة من حد خالص كل اللي طلباه منكم اعيش في حالي لا عاوزة اعرف حاجة عن خد ولا عاوزة حد يعرف حاحة عني استكفيت خلاص
ليلي/ ياقلبي بعد شر عنك
قطعتها جبريللا/ شر ايه مش اكتر من شر اللي انا في يا امي اااه اااه نار جوايا ومحدش حاسس بيا اااه قلبي اللي انكسر. ونفسي انكسرت ارحموني وسبوني اعيش اللي فاضل في سلام داخلي مع نفسي وبس انا حكتفي بنفسي
ليلي /حرام عليكي يا بنتي متعمليش في نفسك كده وانا مش حسيبك تاني انا نزله معاكي مصر
جبريللا /مين قالك اني حقعد في مصر يا امي. انا سيبهالكم كلها انا مش قاعدة معاكم كلكم في بلد واحدة
وفجاءة الباب اتزق دخلت جليله
جليلة /علي فين العزم يا بنت ابني و هي امك مقلتلكيش أن الأرملة مبتقعدش لحالها عندينا الأصول بتقول اكده مافيش وحدة عزبه بتقعد لحلها عوايدنا أكده
جبريللا و قد جابت اخر صبرها منها
جبريللا /وبصوت عالي طظ اه طظ في عوايدكم دي ايه هو قران المفروض نمشي عليه كل شويه عوايدنا قالت عويدنا عادت و فين البني ادمين هما عاوزين ايه مش مهم المهم العوايد و التقاليد والعادات الأصول والواجب لكن البني ادمين عاوزين ايه بيحسو بايه كل ده طظ ملهوش لازمة عندكم أن شله يموتو المهم عوايد والتقاليد
وانا بقولها لك اهو يا جدتي طظ في عوايدكم انا مش حدفن نفسي بلحيا علشان خاطر العادات والتقاليد لاء كفايا مرة ساكت لا مش حسكت تاني و حتكلم وحعالي صوتي انا مش قاعده هنا تاني مش قاعدلكم
جليلة /قولي بقي انك عاوز تمشي علي حل شعرك بنت قليلة الرباية
في دخلت فاروق
فاروق /امي من فضلك انا مربي بنتي صح و مستحل. تعمل كده
جليلة /يعني ايه ياولدي حتهملها تعيش وحديها
فاروق/ وايه يعني نوما عاشت في فرنسا اربع سنين لوحدها مش حخاف عليها
جليلة /الناس عتاكل وشنا عاد كيف بنته عزبه تقجعد لحالها أكده
فاروق /يا امي كفايا بقي انا كنت حضيع بنتي بسبب الناس و كلامهم وعاداتهم حرام بقي بنتي حتعمل اللي هي عوزازه ومعلش يا امي طول ما انا عايش محدش حيمشي كلامه عليها
خرجت جليلة بدون ولا كلمة
ليلي /ربنا يخليك لينا يا فاروق ايوة كده
رفع فاروق عينه في عين جبريللا
جبريللا /بقهر شديد بعد ايه يا حاج
فاروق/ حاج انا ابوكي ولا ناسيتي
جبريللا/ للاسف مش انا اللي ناسيه انت يا حاجة اللي نسيت اني انا بنتك و حابستني وعينت امي سجان و بعتني ومسالتش. فيا سنة كاملة
فاروق / غصب عني يا حبيبتي مكنتش قادر احط عيني في عينك غصب غني
جبريللا /ةخلاص حصل خير من فضلكم سبوني عاوزة انام علشان روايا سفر الصبح يكون في علمكم انا حنقل شغلي باريس
ليلي/ يعني انتي حتسبيني وتسافري حهون عليكي
جبريللا / ما انا هونت عليكم سنة اشمعنا يلا يا ماما من فضلك بجد عاوزة انام تعبانه اليوم كان طويل جدا
وفي سراية العزاوي
امير قاعد من كتر الغيظ وشه وعينه حمر
امير/ بقي كده ماشي. ماشي يا جبريللا حنشوف انا ولا انتي بس وحيات حبك في قلبي ما حسيبك انتي بتاعتي ومش حاسيبك اهدي عليا بس. انا حطلعه عليكي كل ده
دخلت هانم
هانم / اباي عاد لساتك قاعد منمتش خير يا ولدي ايه شاغل بالك
امير/ مافيش يا امي بس خروج جبريللا في الوقت ده لوحدها غلط ركبنا احنا الغلط قدام أهلها
هانم / لاغلط والا غيرة عاد انت بكرة تدلي عنديهم وتمضي بنت مركوب دي علي تنازل عن حقها في ورث الغالي مش تبقي وش بوم وكمان تورث في ولدي
امير / بس ده حقها اللي ربنا قال عليه يا امي
هانم / الله في سماه ما يحصل ولا تاخد مليم من ولدي
امير / حاضر يا ا امي انا حروحلها الصبح واشوف هي عاوزة ايه
هانم /يعني عاوزة ايه مفهماش انا
امير يا امي يا امي الله يهديكي أنتي حاجة بيت الله وعارفه كويس ربنا بيقول ايه ليه بس نغضبه انا نفسي اعرف جبريللا عملتلك ايه علشان تكرهيها كده
هانم انا مش بكرها يا ولدي بس البت دي شوكتها حامية معرفتش امشي كلمتي عليها وكمان كانت واخدة اكرم خايك في حضنها. وكان بينفذلها اي حاجة تعوزها معرفش ليه كان ضعيف قدمها وده كان بيدايفني قوي
امير /بردو كل ده ما يدكيش الحق في انك تكرهيها أو تحرميها من شرع ربنا في ميراثها
هانم /اعمل اللي تعمله يا والدي انا زهقت انا داخلة انام احسن تتصبح بلخير يا ولدي
امير / تصبحي على خير يا امي
وفي صباح اليوم التالي
دخل امير سراية الجندي لقي الكل متجمع علي فطار وشنط جبريللا كلها جاهزة. علي باب سراية قلبه اتخطف حس أنه حيخسرها الابد ضميره ارتاح اللي حيعملو
امير سلامة عليكم
قام فاروق و الجد الكبير يرحبو با أمير. وجبريللا مكانها مرفعتش عنها من علي طبق
الجد يامراحب يا ولدي اتفضل فطور عاد
امير/ تشكر يا حاج سبقتكم انا بس كنت عاوز مدام جبريللا في كلمتين
رفعت جبريللا راسها فاجأه وبرقت بعتبها
الجد / اه طبعا يا ولدي بس ليه عاوزها عاد بنتنا غلطة في شيء
امير/ لا ابدا يا حاج بس انا كنت عاوز أسلمها ورثها من المرحوم اكرم و لازم تمضي علي شوي. اوراق
جليلة / صحيح ياولدي انت كيف تهمل مرت اخوك تعاود في عاشية لوحدها مش عيب في حقكم ولا ايه وليه تخليها تعاود من أصله هي دي عادات ولا ايه مش الأرملة لأخ الزوج ولا ايه
جبريللا/ بااس في ايه يا جدتي انتي حتدللي عليا ولا ايه انا جواز مش حتجوز انا سيبالكم البلد كلها وماشية
امير / وعلي فين العزم بقي أن شاء الله
جبريللا / اظن دي حاجة متخصاكش ملكش فيها
امير / اعرف بس علشان لو في شغل متعطل علشان امضتك علي حاجات اللي تخص اكرم اخويا الله يرحمه
جبريللا / انا اصلا مش عاوزة حاجة وحكتبلك تنازل عن كده
امير / واحنا مش بتاكل حق حد ولا بنقبل علي نفسنا
دخل الغفير العربية اللي حتودي مدام جبريللا مطار وصلت
فاروق /طايب خد شنط طلعها وهي حتحصلك
امير /مش حاتمشي غير لما تمضي علي ورق ده احنا مش بناكل حق حد
جبريللا/ اخلص هات الورق خليني اخلص مستعجلة معاد طياره اخلص هات قلم ومضت جبريللا علي كل ورق وجرت بسرعة من غير. ما تسلم علي حد تركب عربية
امير عنيه دمعت بفارق اعز حبيب عنده
امير / استأذن انا و الف هنا علي فطار ثم رجع بضهره تاني هو صيحح جبريللا مسافرة فين
فاروق / راجعة فرنسا حتشتغل في فرع وكاله اللي هناك
امير/ بتعجب راجعة يعني هي كانت عايشة هناك ومعاها باسبور واخده تأشيرة قبل كده اوووف
فاروق /ايوة يابني هو في ايه غريب في كده
انتبه امير لنفسة لاء لاء يا عمي مافيش حاجة انا بستفسر بس
خرج امير مسرع من سرايا
امير / الو أيوة يا احمد في باسبور حياخد تأشيرة لفرنسا عاوز تاريخ السفر ضروري
رجعت جبريللا مصر. دخلت وكاله وكان روحها رجعتلها مرة تانية
جبريللا /سلام عليكم ياقوم وحشتوووني
فجأة الكل اتجمع حولين جبريللا يرحب بيها
سحر /اهلا المديرة الشقية وحشتنا شاقوتك يا مديرة
جبريللا / اهلا سحر خلصتي اللي طلبته منك
سحر/ عيب عليكي انا سحر بردو اللي بتسلك في حديد
جبريللا /طيب ياختي وريني الباسبور ويكون في علمك قدامك اسبوع بس تكوني خلصني ورق نقل وكاله
دخلت جبريللا مكتب تلم أورقها وحاجتها
دخلت سحر
سحر/ مالك يا نونو ممكن اعرف مش دي جبريللا اللي كانت عنيها كلها شقاوة و حياة ايه الي طفاكي كده يا قلبي
جبريللا / سحر متفتحيش في جرح لسة حي و بينزف يمكن لما يخف اقدار احكي لكن طول ما هو بينزف سامحيني مش حقدر
سحر /الله يكون في عونك حببتي شكلك تعبني قوي بس معلش عدت شدي حيلك
جبريللا /باستهزاء اه عدت عندك حق روحي بقي خاليني اخلص لم حاجتي طيارتي كمان اربع ساعات اتاخرت
سحر / ولمحت دموع في عنين جبريللا حاضر يا نونو بس حعرف حعرف انا سوسو بردو
نزلت دموع من جبريللا غصب عنها جرحها لسه في أوله و صعب يتلم بسرعة
سلمت جبريللا علي كل أصدقائها في الوكالة و خرجت علي مطار
دخلت جبريللا مطار مسىرعة متأخرة كالعاده
قدمت جبريللا الباسبور
الموظف / انا اسف يا مدام حضرتك ممنوعة من سفر
جبريللا /نعم هي مين دي اللي ممنوعة شوف الاسم كويس من فضلك اكيد في حاجة غلط وحضرتك مش وا بالك
الموظف / ايوة هو الاسم جبريللا فاروق الجندي حرم أمير العزاوي زوج حضرتك اللي منعك من سفر
جبريللا/ اهدي كده وعيد كلام تاني حرم مين قلت أنا مش متجوزة اصلا
الموظف/ ازاي يافندم قسيمة جوازك اهي قدامي وحضرتك ماضية عليها زوجك مانعك من سفر.
خطفت جبريللا الورق. من أيده بصت فيها و برقت جامد

لكن هشام دخل فجاة وقدم للموظف قسيمة طلاق امير من جبريللا وقال للموظف/ القرار ده اتلغى خلاص حضرتك
بص الموظف فى قسيمة الطلاق وقال لجبريللا/ تقدرى تتفضلى وتسافرى براحتك كده قرار منع سفرك اتلغى
طلع هشام مع جبريللا الطيارة
جبريللا/ انت هتسافر معايا ولا ايه
هشام/ اه هرجع فرنسا
جبريللا/ اقنعت امير ده ازاى يسيبنى بالسهولة دى ؟
هشام/ مش انا اللى اقنعته.. واحد مهتم بيكى وبيعزك جدا هو اللى اتدخل وهدد امير وهو عارف فضايحه ونقاط ضعفه خصوصا موضوع عجز اكرم عن الانجاب وعن الزواج فاضطر يطلقك
حست جبريللا بالراحة اخيرا فلتت من السجن الداعشى الطالبانى الاخوانوسلفى الازهرى المتخلف اللى فى الصعيد ده وهتسافر فرنسا وتنقل وكالة شركتها هناك .. اما امير فماهيتاب حبلت منه تانى بعدما عرفت تقنعه انه يتقبل علاقتها مع جاك كزوج تانى لها تعدد ازواج وانهم يمارسوا الجنس معاها سوا ايلاج مزدوج وايلاج مهبلى مزدوج واتجوزها امير رسمى وخلفت منه ولد
ولما وصلت جبريللا وهشام لفرنسا باسها هشام من شفايفها وقالها بحبك .. ولقت هيئته اتغيرت وظهر بشكل ملاك باجنحة
جبريللا/ انت مش هشام انت مين ؟
هشام/ انا ملاك جاى من طرف اللى بيحبك نبى زماننا العلمانى اللادينى الربوبى التعددى الميال للمسيحية والبوذية والهندوسية والديانات المتسامحة والمسالمة الكمتى الهيلينى والرافض للتعصب والتكفير والحدود امير المؤمنين ابو خوفو وخفرع ومنكاورع واحمس احمد بن تحتمس ورمسيس وحتشبسوت ونفرتارى الكمتى امبراطور الحلم الممتد دائما حول السنين والنجوم المتجنب حياة مليئة بالدموع الاكثر ايمانا بالحريات من مصر دولته.. وهو نبى لامونرع جوبيتر زيوس كبير الهة الكون وزوجته هيرا جونو واولادهما الالهة البنين والبنات ومنهم ابنه ايلوهيم الابراهيمى
اشتاقت جبريللا لنبى امونرع اللى بيتكلم عنه الملاك هشام.. واللى كمل وقال
هشام/ وانتى هتكونى رفيقته فى محاربة الاخوانوسلفيين والازهريين ومجانين الخلافة والحجاب والنقاب والحسبة وقامعى المراة وقامعى الحريات الجنسية والدينية والابداعية والفكرية وتعدد الازواج وزواج المسلمة بغير المسلم .. عبر العصور وعبر المكان والزمان فى مصر والسودان وتركيا والصومال ومالى ونيجيريا وافغانستان وليبيا وتونس والجزائر وباكستان والهند وفى الكيان السعودى ودول الخليج وفى الصعيد وريف مصر وكل مكان.. وكانت اوامره واوامر امونرع انى انقذك من تخلف اكرم وامير وهانم وجدك وظلمهم ليكى وللمراة عموما.. ظلم المراة فى تخفيف الحكم على الزوج او الاب او الاخ او الابن القاتل للمراة باسم جرائم الشرف.. ظلم المراة فى اشتراط ولى للسماح بزواجها بمن تحب.. ظلم المراة بارغام اهلها لها على الزواج.. ظلم المراة فى منعها من السفر الا باذن زوجها او ابيها او اخيها.. ظلم المراة فى ختانها.. ظلم المراة فى ارجاعها قسرا لعصمة طليقها خلال اشهر العدة .. ظلم المراة فى قمع حرياتها الدينية والجنسية والابداعية والفكرية .. وانتى ونبى امونرع هتحاربوا المظالم دى فى مصر وكل الدول المتطرفة والمتخلفة بتاعة غشاء البكارة ..

واتقابلت جبريللا باحمد بن تحتمس نبى امونرع واتجوزوا رسميا بعد سنوات كثيرة من المساكنة والحب الحر والعلاقات المفتوحة مع اخرين واخريات من مختلف الاديان والجنسيات والايديولوجيات وحتى العصور والازمان.. سافروا عبر العصور وعاشوا فيها.. خلفت منه ولدين وبنتين سموهم تحتمس ومنكاورع وحنوتسن وخعمررنبتى.. وكانت جبريللا غاوية تمارس الجمباز الفنى وكمان التزلج الفنى على الجليد وكانت فتاة كاوتشوكية مطاطية مرنة فليكسيبل وكانت بتموت هى واحمد بن تحتمس فى حاجة اسمها الالعاب الاولمبية الصيفية والشتوية ولقته مثقف مهذب رومانسى رقيق ومحب للعلم والفنون والاداب واللغات.. ومؤمن بالتناسخ والاستنساخ والروحانية والاومنيزمية واستمتعوا سوا بفنانى الشارع ستريت برفورمر من اصحاب الحيل والسحر والاكروبات فى الشارع ورسم الكاريكاتير والبلياتشو المهرج والرجل المطاطى والمراة المطاطية والرقص والغناء واللعب بالنار والتمثيل الصامت المايم والموسيقى والشعر والنثر والرسم ومسرح الشارع وبلع السيف وقص الحكايات ومسرح العرائس فى الشارع وقراءة الطالع والعاب الخفة كل اللى فات ده فى الشارع.. وكانوا بيحبوا التياتروهات والكباريهات فى اربعينات وخمسينات القرن العشرين فى القاهرة ودمشق.. وزاروا كمان كباريهات باريس خصوصا الطاحونة الحمراء والقط الاسود واستمتعوا بالراقصات والغناء والمتعريات وفنانات الاغراء والاستعراض والتمثيل والازياء والسحر والكوميديانات والعاب الخفة والمونولوجات.. قابلوا فرج فودة وسيد القمنى احياء فى زمنهم.. واستمتعوا بفيديوهات حامد عبد الصمد والاخ رشيد وجورج بول وهشام المصرى.. وقابلوا كاظم كارتال ممثل تركيا الشهير وافلامه الايروتيكية والجنسية والعادية ايام تركيا الاتاتوركية فى السبعينات قبل غزو الاخوان والسلفيين للعالمين العربى والاسلامى وقابلوا ممثلات الاغراء التركيات والايرانيات فى السبعينات كمان.. استمتعوا كمان جبريللا واحمد بن تحتمس بقراءة داروين ودوماس وستاكبول وديكنز وكافكا ونيتشه وكامو وجوجول ودستوفيسكى وسارتر وجول فيرن ورقصوا الفالز والفالز الفيينى والفوكستروت والتانجو والسالسا والباسو دوبل والميرنجيو والكيزومبا والجايف.. وكانوا بيحبوا الكوميديا السوداء اللى بتتكلم عن التعصب الاخوانوسلفى الازهرى وسفك الدماء والارهاب والجريمة والفقر وعن التعذيب والاضطهاد والتمييز الدينى والتمييز ضد المراة واضطهاد المثليين والاغتصاب ووحشية الحدود وظلامية الحجاب والنقاب الخ .. كان احمد بن تحتمس متعدد المواهب فى الاساس رسام ونحات وفيلسوف .. وكان لجبريللا وجوزها وحبيبها احمد بن تحتمس اصدقاء كتير اللى مصرى ومتجوز اوروبية بس علمانى متنور مش متعصب متخلف وولادهم بيختاروا الدين اللى يناسبهم.. واللى مثليين واللى مثليات.. واللى بهائى واللى متحول عن الاسلام لاى ديانة تانية او متحولة.. واللى درزى او شيعى او صوفى او ايزيدى.. واللى متجوز ست اكبر منه بكتير عن حب واللى متجوز ست اغنى منه ومعندهمش مشكلة انها تصرف عليه .. واللى اصله ابن اله واللى اصله ابن نبى.. وجبريللا نفسها زى ما عرفت لاحقا هى من الاشراف ومن نسل ال البيت المحمدى ..

ومن اصدقائهم كمان اللى متناسخ او متناسخة الروح مع شخصية قديمة.. واللى ملاكة انثى ملاك.. واللى سمراء ومتجوزة اسيوى او العكس.. واللى اسيوى ومتجوز اوروبية او العكس.. واللى من الموساد ومراته من المخابرات المصرية زى فيلم ايك ثا تايجر الهندى.. واللى هندوسى ومراته مسلمة ومخلفين ومخيرين الولاد باختيار اى دين يناسبهم .. واللى جاى او جاية من كوكب اخر او عالم موازى.. واللى يهودى ومتجوز مسلمة او مسيحى متجوزة مسلمة عادى.. واللى متجوز ام وبنتها او اختين سوا.. واللى متعددة الازواج لغاية خمس عشاق ازواج لها زى الجانج بانج بولياندرى عادى جدا.. واللى مبعوثة من الموت او مبعوث من الموت.. واللى خالد او خالدة.. واللى متجوز جنية او ملاكة او بطلة خارقة او امراة من كوكب تانى او عالم موازى او نسخته المؤنثة من عالم موازى.. او متجوز صاحبه اللى اتحول لست او متجوزة صاحبتها اللى اتحولت لراجل.. واللى ضابطة جيش مقاتلة كردية او اسرائيلية او اوروبية.. واللى رئيسة وزراء او رئيسة جمهورية او ملكة حاكمة.. واللى عندها قدرة فيلم اينكهارت او عنده القدرة دى واللى عندها قدرة خلق الكواكب او النجوم او اى شئ حى او جماد واللى عندها القدرة على احياء الموتى واللى عندها القدرة الشيبشفتر على تغيير هيئتها لاى امراة شهيرة جميلة .. واللى عنده او عندها القدرة البايلوكيشن او المالتيلوكيشن على التواجد فى عدة اماكن وازمنة مختلفة فى نفس الوقت.. واللى عنده او عندها القدرة على احتلال او تبادل الاجساد.. واللى متجوز شبيهة امه او توامها خالته.. واللى متجوزة اخين سوا او اب وابنه او عدة اخوات سوا.. واللى متجوز هو وابوه نسوان ابوه الاربعة يعنى كل واحدة متجوز اب وابنه سوا.. واللى متجوز امه او متجوز اخته او متجوز بنته او بنت اخوه عادى.. واللى من نسل العثمانيين او الامويين او الفاطميين او غيرهم او من نسل اسرة محمد على او من نسل الامبراطور الالمانى او الامبراطور النمساوى المجرى.. اصدقاءهم من كل نوع .. وفيلمينهم المفضلين بروس المايتى وبراند نيو تستامنت. وقصصهم المفضلة سوء تفاهم لكامو وقصة مدينتين واوقات عصيبة لديكنز والجريمة والعقاب والاخوة كرامازوف لدستوفيسكى والبحيرة الزرقاء لستاكبول..
كانت جبريللا حوتية بطالع جوزاء واحمد بن تحتمس عذراوى بطالع دلو .. وكانوا بيعشقوا الجنس والحب والنيك والعشق بكل الاوضاع من ملعقة لتبشيرى لكلبى لراعية بقر وراعية بقر معكوسة للهدية المغلفة للمكاوة الفلاتايرون او الكلب الكسول للعربة اليدوية الجلوسية للبريتزل المغمس للاوم الهندوسى واللوتس والقوس الذهبى للمراة فوق تمارس تمرين الضغط للشلال لمخضة الزبدة واوضاع الايلاج المزدوج والايلاج المهبلى المزدوج والجانج بانج والاورجى والتيتجوب والكونيلنجوس والهاندجوب والفووتجوب والثايجوب والباتجوب والبلوجوب وبيعشقوا البورن والايروتيكا افلاما ولوحات وصورا وقصصا والخيالات الجنسية والرومانسية.. وكان من اصدقاءهم الكاتب ومؤلف القصص والشاعر والكاتب الشبح والسيناريست وكاتب الاغانى وكاتب الخطب ومنتجين ومخرجين ومصممى ازياء وموسيقيين ورياضيين اولمبيين ورياضيات ورسامين رسوم متحركين وممثلين ومطربين ومذيعين وفنانى سيرك واكروبات وراقصين ومحركى عرائس وطيارين وعلماء علوم بحتة وانسانية وفلاسفة واطباء وقباطين وضباط جيش.. وكلهم متنورين ومتنورات وعلمانيون واشتراكيون ..






قصصى باسمى جدو سامى على جوجل درايف

https://drive.google.com/drive/folders/1N0wKMRM9mRd5pSI4Dyq2zt5orcQwEH3K?usp=drive_link



#جدو_سامى (هاشتاغ)      



اشترك في قناة ‫«الحوار المتمدن» على اليوتيوب
حوار مع الكاتب البحريني هشام عقيل حول الفكر الماركسي والتحديات التي يواجهها اليوم، اجرت الحوار: سوزان امين
حوار مع الكاتبة السودانية شادية عبد المنعم حول الصراع المسلح في السودان وتاثيراته على حياة الجماهير، اجرت الحوار: بيان بدل


كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية على الانترنت؟

تابعونا على: الفيسبوك التويتر اليوتيوب RSS الانستغرام لينكدإن تيلكرام بنترست تمبلر بلوكر فليبورد الموبايل



رأيكم مهم للجميع - شارك في الحوار والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة التعليقات من خلال الموقع نرجو النقر على - تعليقات الحوار المتمدن -
تعليقات الفيسبوك () تعليقات الحوار المتمدن (0)

الكاتب-ة لايسمح بالتعليق على هذا الموضوع


| نسخة  قابلة  للطباعة | ارسل هذا الموضوع الى صديق | حفظ - ورد
| حفظ | بحث | إضافة إلى المفضلة | للاتصال بالكاتب-ة
    عدد الموضوعات  المقروءة في الموقع  الى الان : 4,294,967,295
- مايا والمتخلفون
- رواية أحببنا ملاك أبنوسية العيون وأحبتنا
- رواية الاخ الروحى وقلوب حائرة
- فتاة قطار القاهرة المنيا
- رواية نجمة اليتيمة وأزواجها الأربعة
- رواية عدلى ويمنى
- رواية حازم وملاك
- هشام ومفكرة ندى
- صوفيا ويوسف
- يوميات يحيى
- رواية هيام ذهبية الفم واليد اليسرى
- سمراء ولكن بهقاء
- وتشاء الآلهة
- رواية على والإمبراطورة نورا
- رواية ملاك فى البحيرة الزرقاء
- عضوات أخوية البنطلون الجينز العجيب
- اعترافات بنت مراهقة مدمنة زبدة فول سودانى وغريبة الاطوار
- منصور فتى الملجأ
- أدب المعجبين له احترامه وليس سرقة Fan Fiction
- موعظة على سرير طمطم - لصديقى باهر علوى


المزيد.....




- أغاني حلوة وفيديوهات مضحكة.. تردد قناة وناسه على نايل وعرب س ...
- الإعلان الأول ح 160.. مسلسل قيامة عثمان الحلقة 160 على قصة ع ...
- لأفلام حصرية باستمرار.. ثبت تردد قناه روتانا سينما على الأقم ...
- فنون البلاغة العربية.. فلسفتها، ومتى يعد العرب النص فصيحا أو ...
- الرباط.. معرض الكتاب الدولي يستقبل زواره ويناقش -الرواية وعل ...
- مصر.. الفنان محمد عادل إمام يعلق على قرار إعادة عرض فيلم - ...
- أولاد رزق 3.. قائمة أفلام عيد الأضحى المبارك 2024 و نجاح فيل ...
- الغاوون,قصيدة(لحظة الفراق)الشاعر مصطفى الطحان.مصر.
- الغاوون,قصيدة(الطريق)الشاعر مدحت سبيع.مصر.
- مصر.. ما حقيقة إصابة الفنان القدير لطفي لبيب بشلل نصفي؟


المزيد.....

- أبسن: الحداثة .. الجماليات .. الشخصيات النسائية / رضا الظاهر
- السلام على محمود درويش " شعر" / محمود شاهين
- صغار لكن.. / سليمان جبران
- لا ميّةُ العراق / نزار ماضي
- تمائم الحياة-من ملكوت الطب النفسي / لمى محمد
- علي السوري -الحب بالأزرق- / لمى محمد
- صلاح عمر العلي: تراويح المراجعة وامتحانات اليقين (7 حلقات وإ ... / عبد الحسين شعبان
- غابة ـ قصص قصيرة جدا / حسين جداونه
- اسبوع الآلام "عشر روايات قصار / محمود شاهين
- أهمية مرحلة الاكتشاف في عملية الاخراج المسرحي / بدري حسون فريد


المزيد.....


الصفحة الرئيسية - الادب والفن - جدو سامى - جبريللا سجينة العادات ومنقذها