أخبار عامة - وكالة أنباء المرأة - اخبار الأدب والفن - وكالة أنباء اليسار - وكالة أنباء العلمانية - وكالة أنباء العمال - وكالة أنباء حقوق الإنسان - اخبار الرياضة - اخبار الاقتصاد - اخبار الطب والعلوم
إذا لديكم مشاكل تقنية في تصفح الحوار المتمدن نرجو النقر هنا لاستخدام الموقع البديل

الصفحة الرئيسية - الادب والفن - جدو سامى - رواية بحيرة الجريمة















المزيد.....



رواية بحيرة الجريمة


جدو سامى
كاتب وباحث وروائى متنور ومؤمن بالحريات الجنسيةوالدينية والابداعية والفكرية كاملة


الحوار المتمدن-العدد: 7833 - 2023 / 12 / 22 - 09:58
المحور: الادب والفن
    


بحيرة الجريمة

الجزء الأول


مريم بابتسامة: نعم يا حماتي.
حماتها ببرود: سلفتك تعبانه ومحتاجاكي تساعديها في شقتها وبعدين البسي النقاب زيي دا بتخض لما اشوف وشك الاسود وشعرك من غيره وكده انتي بتعصي ربنا ورسولنا.
مريم بحزن: ليه التعصب ده يا حماتي لبستيني حجاب وانا رافضاه اصلا ولبستيني نقاب وانا ضد التعصب واللبس الاخوانوسلفي ده وحتى لما البسه بتقعدي تزعقي بردو يا حماتي.
جماتها ببرود: عشان انتي سودة والله النقاب ابيض عنك اخلصي عشان تطلعي لسلفتك.
مريم بهدؤء عكس ما بداخلها : مش هقدر يا ماما انا حامل وهي يدوب شويه برد ويرحوا لحالهم وبعدين ممكن تجيب اختها.
حماتها بغضب و قامت مسكتها من النقاب و بترج فيها بعــ..ـنف : انتي ازاي تقولي لا دي المفروض مرات الكبير يعني الكل في الكل وبعدين حامل مش حامل كلنا ياختي كنا حوامل يلي قولته يتسمع وايلا لما ياجي جوزك ليا معه كلام تاني.
مريم بخوف : حاضر يا ماما حاضر حاجه تانيه.
حماتها بقرف : لا ياختي غوري .
مريم طلعت شقتها بحزن وملست علي بطنها: ياربي امونرع وزوجتك واولادكم البنين والبنات انتم العالمين بيا.
بيدخل جوزها داود : القمر بيفكر في ايه مالك يا حبيبتي.
مريم عيطت وهو بخوف: ف ايه يا حبيبتي.
مريم قصت له ما حدث.
داود بابتسامة: لا يا حبيبتي هي تقدر تجيب امها تقعد معها او اختها انتي حامل والدكتور مانع عنك الحركه الكتيرة عشان النونو.
مريم بحزن: قولت لماما كده زعلت مني .
داود خدها في حضنه: متقلقيش سيبي الموضوع دا عليا يا ستي.
مريم بحب: يخليك ليا يا داود.
لسه هيرد سمع صوت امه بتنادي من تحت...
داود بضحك: هتنفخني عشان جيت عندك الاول.
مريم بضحك: يستر ياخويا يلا انزل خد دورك بقا تستاهل انا قولتلك ابقا روح ليها الاول.
داود قام بضحك: ماشي ياختي ماشي.
نزل عند امه لاقها علي اخرها..
داود باس ايديها: عامله ايه يا ماما.
لورا ببرود: معرفتنيش انك جيت يعني ولا لازم المحروسه تشوفك قبلي.
داود بابتسامة: يا حبيبتي خوفت تكوني نايمة قولت اطلع اغير وانزل اطمن عليكي.
لورا بابتسامة: طيب يا حبيبي ابقا خاليها تنزل تشوف طلبات سلفتها.
داود بهدؤء: معلش يا ماما ناهد تقدر تجيب حد من اهلها مراتي مش هينفع تخدم سلفتها وخصوصا وهي حامل.
لورا بمسكنة: هي لحقت سلطتك علي امك يا داود دي اخرتها.
داود بهدؤء: يا ماما هي مش عملت حاجه صدقيني بس فترة الحمل دي صعبه وانتي عارفه دا.
لورا بلوي بوز: اه ياخويا دافع عنها ماهي يلي في القلب.
داود باس دماغها: وانتي كمان في القلب يا حبيبتي.
لورا في نفسها: اما وريتك يا مريم يا سودة انتي.
في شقة سلفتها آمنة
آمنة قاعدة بتاكل لب ببرود: اومال فين مريم مجتش تروق لي ليه اووف بقا هو انا لازم امثل اكتر.
اتصلت علي امها بخبث: الو يا ماما.
امها: ها حصل ايه يا بت نزلت لك.
آمنة بلوي بوز: لا ياختي لازم تتصرفي احنا عاوزين نسقطها انتي ناسية انك مبتخلفيش وهي هتاكل الجو.
آمنة بخبث: عندك حق يا ماما احنا لازم نتصرف معها باي طريقه.
امها: بصي لو منزلتش اعملي يلي هقولك عليه.
آمنة بانصات: قولي يا ماما.
امها بمكر: تحطي ليها زيت علي السلم وكده كده حملها مش مستقر يبقا ايه هتسقط ونخلص بقا.
آمنة بخبث: عندك حق.
عند داود
مريم نزلت عشان تشوف جوزها و تصالح حماتها لاجل عيون داود.
بتتفجى بوجود واحده من جيرانهم و بنتها يلي في غاية الجمال.
حماتها ببرود: خشي يا مريم قدمي حاجه للضيوف.
مريم بابتسامة: حاضر هو داود فين .
حماتها ببرود: نزل يجيب شويه حاجات اخلصي وبطلي رغي و رخامه.
مريم بحزن: حاضر.
داخلت تحضر حاجه يشروبها.
جارتهم: اومال هي مرات ابنك علي طول انتي ملبساها النقاب كده رغم اننا ستات زي بعض وانتي وانا واي ست معانا ومفيش راجل بنشيله ونشيل الحجاب.
ردت حماة مريم: انا مخلياها تفضل لابساها عشان شكلها مش بطيقه استغفر الله العظيم يارب سودة ومعـ.. ـفنه دا.
مريم خرجت وسمعتها دموعها نزلت و صدمها اكتر لما سمعت حماتها بتقول: انا حتي بفكر يتجوز بنتك عليها علي الاقل يشوف خلقة حلوة ولا اي رايك يا زينة وانتي زينه.
مريم اتصدمت ولسه هترد لاقت...
يتبع...

الجزء الثاني

مريم خرجت وسمعت حماتها بتقول: انا حتي بفكر يتجوز بنتك عليها علي الاقل يشوف خلقة حلوة ولا اي رايك يا زينة وانتي زينه.
مريم اتصدمت: عاوزة تجوزي جوزي عليا يا حماتي ليه.
عائشة ببرود: ماله ياختي لما يتجوز علي الاقل هيداخل بيته يلاقي حاجه حلوة مش واحدة زيك.
مريم بدموع: بعد اذنك يا حماتي متغلطيش.
جارتها: هي مغلطتش بنتي شكلها حلو اهي وانتي وحشة اوي بنقاب ومن غير نقاب و سودة مش عارفة انا داود زينة الشباب بص لك علي ايه.
داود : علي ادبها واخلاقها وعلمانيتها وتنورها وايمانها بالحريات والتسامح والمحبة والسفور والتبرج اللي مش عند حضرتك ولا عند بنتك المنقبة اللي عاملة شيخة وهي مدوراها مع الشباب.
بصوا للصوت بصدمة.
داود ببرود: مش دي الحقيقة يا حلوة.
البنت وشها قلب الوان وقامت خرجت جري وامها بصت لعائشة بغضب: شكلها ساحرة له سلام ياختي.
داود ببرود: وياريت رجلك متعتبش هنا تاني.
خرجت بغضب و داود بص لامه بعتاب: ليه يا امي.
عائشة ببرود: خايفة عليك منها.
مريم كانت وقفه بتعيط.
داود بهدؤء: يلي خايفه عليا منها دي احسن من اي حد تعرفيه كفاية ادبها والانسان عمره ما كان بالشكل.
مسك ايد مريم وباسها: حقك علي راسي ياست البنات.
عائشة بغضب: خدها وغوروا علي شقتكم البت دي متجيش ليا تاني.
داود بهدؤء: تمام وانا كذلك سلام.
خد مريم وطلع شقتهم وعائشة علي اخرها...

عند آمنة
كانت متابعه الموقف وابتسمت بخبث شديد.
آمنة في نفسها: بتحبها اوي كده ماشي انا هنزلك اللي في بطنها و هاخدك تكون ملكي.

مريم كانت قاعدة في حضن داود وبيهديها: معلش يا حبيب قلبي انا جنبك.
مريم بدموع: انا خايفه اوي.
داود باستغراب: ليه.
مريم ساكته ابتسم داود: متخفيش انا جنبك لحد اخر نفس.
ضحكت بحب وهو باس دماغها.
عند عائشة.
عائشة بغضب: منها لله ربنا ياخدها مريم بنت سعدة بقا تاخد ابني مني مااشي انا هوريها.
تانى يوم.
آمنة دلقت الزيت علي السلم عشان توقع مريم.
ادم كان لسه راجع من السفر جاه وقعد مع امه الاول.
داود: هروح انا بقا.
مريم بخوف: طيب خد بالك من نفسك.
داود بابتسامة: حاضر.
خرج داود ومريم قالت تنزل تصالح حماتها.
مريم كانت لسه هتنزل علي السلم سمعت صوت صويت من شقة سلفتها الكل طلع وكسروا الباب واتصدموا.
آمنة بدموع زائفه وغضب: الحقني يا ادم اخوك اغتصبني.
الكل بصدمة....
داود ببرود.....
يتبع...

الجزء الثالث

مريم سمعت صوت صويت من شقة سلفتها الكل طلع وكسروا الباب واتصدموا.
آمنة بدموع زائفه وغضب: الحقني يا ادم اخوك بيتهجم عليا .
الكل بصدمة: ايهههه.
داود بجمود: كدابة وستين كدابة.
ادم قرب من آمنة و كف نزله علي خدها سمع في البيت كله: دا اخويا يا بنت الـ. ـكـ. لب.
آمنة بصدمة: اخوك تصدقه وتكدبني.
ادم ببرود: اه اصدقه مش اصدق واحدة زيك جاية من الشوارع كلمة تانية هتبقا طالق.
داخلت آمنة الشقة ورزعتها في وشهم داود لاخوه: انا معملتش حاجه انا كنت جاي اشوفك.
ادم طبطب عليه: متدافعش عن نفسك يا داود انت مش اخويا و بس انت ابني وانا ليا تصرف تاني مع الحشرة يلي جوا دي.
مريم كانت وقفه بابتسامة علي حب الاخ لاخوه.
عائشة بصت لمريم: بتتفرجي علي ايه غوري في داهيه.
داود بزهق: يا ماما بعد اذنك.
عائشة ببرود نازله من علي السلم مكان الزيت في ثواني معدودة كانت مرمية تحت وعمالة تصوت.
مريم خافت لسه هتنزل: مكانك اوعا تتحركي اياك.
نزلوا جري عشان يشوفوا امهم.
مريم بدموع خايفه عليها و داود سندها هو و ادم و جابو دكتور ليها...

عند آمنة.
آمنة بغضب: مصدقونيش تمم انا هعرف ازاي اتصرف مع مريم و كلهم تمم اوي.
بعد شوي...
الدكتور: لازم ترتاح وتاخدوا بالكم منها ومتتحركش خالص.
داود بهدؤء: تمم يا دكتور.
ادم بجمود: كده انا فهمت انا طالع شقتي.
داود بهدؤء: طيب.
طلع ادم لآمنة وهو بيتوعد ليها...
داود لاقي مريم قدمه: انتي نزلتي ليه مخوفتيش علي يلي في بطنك.
مريم بهدؤء: محصلش حاجه يا داود انا خدت بالي وبعدين مكنش ينفع مش اطمن علي مامتك.
داود بهدؤء: طيب.
عند ادم.
مسكها من شعرها بغضب: عملتي كل دا ليهه انطقي لد.بحك.
آمنة المنقبة الاخوانوسلفية بدموع تمثيل: معملتش حاجه لحد.
ضر.. بها بغضب: عليا ياروح امك انطقي يا بت.
آمنة بدموع: والله غيرتي عمتني من مريم و عملت كده بسبب امي اخر مره والله.
ادم بغضب: داهيه انتي وامك يا بنت الكلب
آمنة بدموع: خلاص سامحني والنبي اخر مرة.
سابها ادم بعد اما ادها علقة محترمة.
آمنة بدموع: والله ما هسيبك يا مريم يانا يا انتي.
اتصلت علي امها.
ام آمنة اللي زيها وزي عائشة منقبة واخوانوسلفية وازهرية داعشية: خلاص مفيش غير تحطي ليها حبوب تجهض.
آمنة بغل: لا مش كفايه عليها.
امو آمنة: اومال ايه.
آمنة بغل وكره: انا هسرق ابنها لما تولده وادبحه.
ام آمنة: انتي بتخرفي.
قفلت آمنة في وش امها: هحرق قلبها.
عند عائشة.
عائشة بغضب: اكيد انتي يلي حطتي لي الزيت.
مريم بهدؤء: ليه بتقولي كده.
عائشة: عاوزة تخلصي مني الزيت كان قدم شقتك.
مريم بحزن: ليه يا ماما واخدة عني فكرة كده.
عائشة: اعمليهم عليا.
داود بهدؤء: مريم على فوق.
مريم: حاضر.
طلعت مريم وداود خرج وراها.
عائشة بخبث: هوريكي يا مريم.
تاني يوم.
عائشة ببرود اتصلت علي مريم: انزلي يا محروسة عشان تغسلي السجاد انا مش قادره و آمنة تعبانه.
مريم بهدؤء: مش هينفع يا ماما
عائشة بغضب: لو منزلتيش والله العظيم يا مريم لهتشوفي ايام سودة.
مريم:حاضر يا ماما.
نزلت مريم عشان تغسل السجاد لاقت آمنة قاعده جنب عائشة.
عائشة ببرود: تلمي هدومك وتمشي برا بيتي.
مريم بصدمة: ليه.
عائشة: ملكيش مكان هنا.
اللي ملهاش مكان هنا هي آمنة.
بصوا للصوت:ادم.
ادم ببرود: آمنة انتي طالق طالق طالق.
آمنة بصدمة: ايههه.
ادم ببرود: زي ما سمعتي و اه صح هتجوز ابقا تعالي بقا.
آمنة بصت لمريم بغضب وو...
يتبع...

الجزء الرابع
ادم ببرود: آمنة انتي طالق
آمنة بصدمة: ايههه.
ادم ببرود: زي ما سمعتي و اه صح هتجوز ابقا باركيلي بقا.
آمنة بصت لمريم بغضب: انتي السببب انا بكرهكككك.
مريم بدموع: ليه انا عملت لك ايه.
آمنة بغل: عملتي كل حاجه ماشي يا سودة انا هوريكي هعمل فيكي ايه.
ادم ببرود: خلصتي تهديد برا و متنسيش تيجي الفرح.
آمنة بغل: هتدفعوا التمن غالي كلكم وغالي اوي.
عائشة بغضب: ليه طلقتها حرام عليك.
ادم ببرود: انا حر وبعدين يلي بتقولي حرام عليا دي كانت هتخطف ابن مريم وتد.بحه.
مريم بصدمة حطت ايديها علي بطنها...
عائشة بغضب: كدب اكيد مريم هي السبب..
بصت لمريم اللي وشها بقا اصفر: انتي سبب كل المصايب روحي ربنا ياخدك يا كافرة يا ملحدة وسافرة ومتبرجة محدش فينا عايزك.
ادم بزعيق: ماماا في ايهه دا بدل ما تاخديها في حضنك وتوسيها انتي لو عندك بنت مكنتش هتعملي كده في واحدة يتيمه.
عائشة بغل: انا داخلة اوضتي.
دخلت و مريم قعدت رجليها مش شايلها.
ادم بهدؤء: مريم انا عارف احساسك دلوقتي بس قولي يارب وكل حاجه هتتحل.
مريم بدموع: انا تعبت اوي.
ادم بحنان اخوي: وانا اخوكي و هسندك انتي مرات الغالي.
ابتسمت مريم بحزن.
عند آمنة.
آمنة بغضب: مش هسيبهم في حالهم لازم اخد بتاري شاهندةم.
بتتصل علي شخص ما.
المجهول: خير.
آمنة بحقد وغضب: انا عاوزك تقتل حد و تهرب برا البلد.
المجهول بطمع: موافق مين هو.
آمنة بخبث: داود سلفي.
المجهول بخبث: تمام امتي.
آمنة بمكر: بعد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
قفلت معه وابتسمت بمكر وشر...
عند مريم.
داود بدلع طفولي: لو مكلتيش دي هزعل منك بقا و هخمصك.
مريم بضحك: خلاص هاكل اهو.
داود بحب: ايوا ياختي شطورة كدهووو.
مريم بحب: يخليك ليا يا داود انت حنين اوي.
داود بحنان: ويخليكي ليا يارب واعوضك عن كل زعلك دا.
باس دماغها بحب...
مر اسبوعين و ادم عمل فرح له.
عائشة للعروسة: يجعل قدمك خير مش زي وش النحس.
ادم: خلاص ياما.
مريم بحنان: مبروك يا قمر.
شاهندة بابتسامة: يبارك فيكي ياقمرين.
ضحكت عائشة بسخرية.
مريم حست بحرج نزلت تداخل الحمام لاقت يلي داخلت وراها وقفلت.
مريم بصدمة: هو انتي.
آمنة المنقبة: اه انا يلي بسببك جيت اشوف جوزي وهو بيتجوز و انتقم منك ومهما تصرخي محدش هيسمع .
مريم بخوف: ه هتعملي ايه.
آمنة بخبث طلعت سكينة: ولا حاجه هخلص عليكي اسكتي مش جوزك كمان مات يعني بقيتي ارملة.
مريم....
يتبع...

الجزء الخامس
آمنة بخبث طلعت سكينه: انا بقي هخلص عليكي واسكتي مش جوزك كمان مات يعني بقيتي ارملة.
مريم بصدمة: ايههه قتلتي جوزي.
آمنة بخبث: اه وجاه دورك ومهما تصرخي محدش هيسمع صوتك.
مريم بغضب مخفتش منها وقربت آمنة لسه هتضربها بيها مسكتها مريم بغضب ولفت ايديها: عملتي ايه لجوزي يا بنت الك.. لب.
آمنة بألم: اوعييي قتلته زي ماهقت.لكم كلكم.
مريم بغضب زقتها اتخبطت في الحوض بتاع الحمام .
دماغها اتفتحت مريم بغضب جرتها علي برا.
الكل اتصدم و الاغاني وقفت..
ادم بغضب: ايه جاب البت دي هنااا.
مريم بغضب ومسكتها من شعرها: كانت جايه تخلص مننا.. بصت لآمنة.. جوزي فين.
آمنة بسخرية وزقت ايد مريم ووقفت بكل برود: مات انا ق.تلته.
عائشة صوتت: ابنييييييي.
مريم بعدم تصديق: داود محصلش له حاجه داود عايشش.
مسكها ادم بغضب: ليههه يا زبالةة لييي.
آمنة بضحك شرير: عشان احر..ق قلوبكم.
مريم وقعت علي الارض..
رجليها مش شايلها: داود داودرررررررررررر لااااااااا داودرررر لااا عايش هو عايش داودرر لا ياررررب داودررررر.
فقدت الوعي.
شاهندة جريت عليها وباقي البنات يلب كانو هناك وعائشة بتصوت.
ادم نزل ضرب بغل: مش هسيبك.
الرجالة حاشته وهي لسه هتجري البوليس جاه ومسكها.

بعد مرور تلت شهور
مريم في المستشفى مش بتنطق ولا بتتكلم و بيعلقوا ليها محاليل عشان الجنين.
في شقته عائشة..
شاهندة بهدؤء: هنعمل ايه يا ادم امك حابسه نفسها و مرات اخوك محجوزة بقالها تلات شهور.
ادم بدموع وكسرة: معرفش.
بيتفاجوا بخروج عائشة من اوضتها: هي فين مريم.
ادم: في المستشفى.
عائشة بكسرة: واللي في بطنها كويس.
هز راسه ب نعم.
عائشة بجمود: تتجوز مريم يا ادم.
شاهندة بصدمة و ادم بذهول: اتجوز مين يا امي انتي اكيد بتهزري.
عائشة بكسرة: هتتجوز مريم عشان يلي في بطنها دي اخر حاجه من ريحة المرحوم.
ادم....
عند مريم.
كان عقلها في مكان تاني...
مريم بتحلم وهي مفتحه بتتخيله جنبها: داود انت اتاخرت النهارده.
داود بحنان: متاخرتش انا جنبك.
مريم: انا جاية لك.
مسكت مشرط من جنبها وو...
يتبع...


الجزء السادس
عائشة بجمود:لازم تتجوز ارملة اخوك يا ادم.
ادم بصدمة: انتي ازاي بتقولي كده دنا لسه متجوز من تلات شهور.
عائشة لسه هترد سمعوا صوت من وراهم .
: عاوزة اخويا يتجوز مراتي ازاي وانا لسه عايش وعلي زمتي
بيبصوا للصوت بصدمة : داود.
داود كان علي وشه علامات الغضب: فين مراتي.
عائشة بعدم تصديق: انت عايش ط طب ازاي ؟واللي مات ده كان مين
داود بجمود: هو دا اللي فارق معاكي و عادي تجوزي
مراتي لاخويا.
ادم راح خده بالحضن: وحشتني اوي يا قلب اخوك وحشتيني.. عيط في حضنه.. داود بحزن حضنه: وانت كمان يا ادم.
عائشة حضنته هي الاخرى: الف حمد وشكر لله.
داود بهدؤء: هي فين.
شاهندة بحزن: في المستشفى من اول ما سمعت الخبر وهي هنا عايشه زي مش عايشة.
داود سابهم وراح بسرعه علي المستشفى.
عند مريم.
مريم مسكت المشرط: انا جاية انا وابنك يا داود ماشي هاجي و نقعد كلنا مع بعض يا حبيبي.
لسه هتمشيه علي ايديها حد شده بغضب: انتي مجنونه.
مريم بغضب: ملكش دعوة انا عاوزة اروح لجوزي.
الدكتور: انتي ازاي يهون عليكي نفسك وابنك.
بصت مريم للبلكونة: هروح له هروح لهه سامععع.
جريت ناحية البلكونه لاقت يلي شدها لحضنه لسه هتزعق حست براحه و الحضن دا هي عرفاه كويس: داود.
داود بدموع: كنتي هتعملي ايه حرام عليكي.
مريم بدموع وعدم تصديق: انت قدامي صح داود انت عايش والنبي قول اه.
داود باس دماغها: ششش انا هنا اهدي.
الدكتور خرج.
داود سندها علي السرير.
داود بحنان: وحشتيني اوي يا مريم.
مريم بانهيار وبتضر.. به: كنت فين ليه عملت كده فيا.
داود بحب: انا رجعت من الموت عشانك.
فلااااااش بااااااك......
داود كان في فرح ادم شخص اتصل عليه قاله المخازن بتو.. لع جري بسرعه ملاقاش حاجه لاقي يلي ضر.. به من ورا بالرصاصة جت في كتفه وقع علي الارض بالم.
المجهول: المرة الجاية في دماغك.
قام بضعف و ضر.. به بوكس و التاني ضر.. به وقع داود علي الارض والمجهول بتعب..
قام المجهول و جر داود للعربية وخدوا ومشي.
في الطريق..
عملوا حادثة و اخدوهم للمستشفي..
داود داخل غيبوبة و المجهول اختفي مكنش معاهم اي اثبات هواية.
بااااااااك.
داود بابتسامة: هو دا اللي حصل واول م فوقت جيت عشانك.
مريم في حضنه باطمئنان: انا مبسوطة اوي.
تاني يوم.
مريم خرجت مع داود ورجعوا البيت.
عائشة اول ما شافتهم مع بعض اتغاظت تاني وفي سرها: هتاخده تاني بس المرة دي لا.
شاهندة بابتسامة: نورتي بيتك.
مريم حضنتها: شكرا علي كل يلي عملتيه معايا.
ادم بهدؤء: اطلعوا ارتاحو انتو بقا.
داود لامه: ساكته ليه يا ماما.
عائشة بابتسامة صفراء: لا ولا حاجه اصلكم نورتو البيت.
طلعت مريم شقتها مع داود.
في شقة شاهندة.
شاهندة بفرحه: ترررراااا.
ادم شالها ولف بيها: الف مبروك ياروحي.
شاهندة بفرحه: يبارك فيك هتبقي احلى بابا في الدنيا.
ادم بغمز: مش احلى منك تعالى هقولك سر.
جريت وهو جري وراها بضحك.
عند مريم.
داخلت الشقه لاقتها متزينه داود وقف وراها بحب: نورتي يا روح داود.
مريم بدموع فرح: كل دا ليا انا.
داود بحب قرب منها: اه يا حبيبي اي رايك.
مريم بسعادة: حلوين اوي.
داود باس باطن ايديها بحب: تعالي اوريكي حاجه.
راح اوضتهم لاقتها كلها ورد وبالونات و صورهم محطوطه ومتعلقه بخيط قدامها: حلوووووين.
شالها بحب: عجبوكي.
مريم بحب: اوي.
داود بحنان نزلها علي السرير وباس دماغها و هي سرحانه فيه.
نيمها علي رجله: هحكيلك حدوتة.
مريم بحب: ياريت.
بمريم.
داود كان قاعد مع اخوه في شقته ومريم نايمه في شقتها.
شاهندة كانت بتعمل عصير ليهم.
عائشة بخبث: لازم مريم تختفي من حياة ابني ازاي كنت غبية وهجوزها للتاني بس هصلح الغلط دا.
اتسحبت وخدت عصايا شديدة و منديل حطت عليه حاجه.
نزلت سلك الكهرباء يلي في شقة داود.
مريم قامت بخضة: انا خايفة النور قطع.
قامت تدور علي حاجه تنور بيها لاقت نور جاي من برا بسيط خرجت لاقت يلي اتحط علي بوقها فضلت تقاوم مقدرتش اتخدرت ووقعت علي الارض.
عائشة بغضب فضلت تضربها في بطنها بغل لحد اما مريم نزفت والدم بقا حوالين منها وو.....

الجزء السابع

داود : بقي كنت عايز تتجوز مراتي يا اخويا صح ؟
ادم باستغراب: انت عارف اني مستحيل اعمل كده انا متجوز من قريب وبحب شاهندة وبعدين امك يلي قالت اتجوزها كنا بنحسبك ميت.
داود بسخرية: يعني لو مت هتتجوز مراتي.
ادم بخضة: لا يا داود انا مستحيل ابص لمرات اخويا مراتك اختي.
داود بهدؤء: طيب انا هقوم اروح لمريم عشان ترتاح واطمن عليها.
عند مريم..
عائشة بغضب فضلت تضربها في بطنها بغل لحد اما مريم نزفت والدم بقا حولين منها: موتي مووتي بقاااا سرقتي ابني و كان هيموت بسببك.
سمعت صوت رجل جريت تست*خبي...
داود بيفتح باب الشقة واستغرب الدنيا ضلمة بيشغل النور مش بيشتغل طلع الكشاف.
مشي ناحية الاوضة وبينور لاقي يلي سا*يحه في د.مها: مريممممممممم.
بتصحى مفزوعة من النوم: ابني ابني.
داود قام بخضة: ايه في ايه.
مريم بتبلع ريقها وبتحط ايديها علي بطنها المنتفخة: ابني امك قتلت ابني يا داود الحقني.
داود خدها في حضنه: ششش اهدي مفيش حاجة دا كابوس.
مريم بتترعش بخوف وهو بيهدي فيها...
عند عائشة.
عائشة بهدؤء: انا عاوز مريم تمشي من حياة ابني وبعدها شاهندة مش هخليهم لحد عيالي ليا و لازم يكونوا تحت طوعي.
الشخص: هنعمل ايه و بعدين شاهندة حامل هي التانية.
عائشة بمكر: سم للاتنين او ممكن حاجه اكبر.
الشخص بزعر: سم ايي انتي عاوزهم يمشوا ولا يموتوا.
عائشة بجمود: يموتوا.
الشخص برفع حاجب: طب واي خطتك.
عائشة بشر ومكر قوي: هقولك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
عمر بخبث: تمام.
تاني يوم.
داود نزل لامه يطمن عليها: ماما.
عائشة ببرود: خير.
داود: بطمن عليكي يا ماما.
مريم نزله وراه: انا همشي انا مش هتاخر.
داود باس دماغها: خدي بالك من نفسك.
عائشة بلوي بوز: علي فين العزم.
داود: رايحه تزور مامتها.
عائشة بخبث: اه طيب.
بمريم......
ادم كان بتفرج علي الماتش وشاهندة جنبه تليفونه رن رد بهدؤء ووشه اتقلب.
ادم وقع شاهندة التليفون.
شاهندة: في ايه مالك.
ادم بزعر: آمنة هربت من السجن.
شاهندة بصدمة: طليقتك وهنعمل ايه اكيد ناوية لينا علي شر.
ادم بصدمة: هي مريم مجاتش من برا.
شاهندة بغيرة: اه مجتش مش ملاحظ انك بتقلق عليها كتير.
ادم بغضب: مريم اختي يا شاهندة ملهاش اي حد في الدنيا وانا ياريت تفهموا اني بخاف علي كل واحد في البيت دا.
شاهندة بهدؤء: عندك حق انا اسفه بس بغير عليك.
ادم بحنان: وانا بحبك صدقيني و عمر م عيني تبص لغيرك.
شاهندة بتوتر: طب مريم من الصبح خرجت مرجعتش.
ادم....
عند عائشة.
داود بقلق: مبتردش ليه دي.
بيتصل مش بترد اتصل علي مامتها مغلق علي اختها قالت له برا ومريم مشيت.
عائشة ببرود: زمانها جايه.
قعد بقلق وقلبه بيا.. كله عليها.
داود بخوف: لا كدا كتير انا هروح اشوفها.
مسكته عائشة: انا عاوزك في موضوع.
داود بتافف: خير يا امي في ايه.
عائشة ببرود: انا عاوزة اتجوز عمر صاحبك.
داود بصدمة: نعمممم.
يتبع...

الجزء الثامن

انا عاوزة اتجوز عمر صاحبك.
داود بصدمة: نعمممم.
عائشة ببرود: ايه حقي اتجوز وابوك مات وانا عاوزة اشوف حياتي.
داود بذهول: حياة ايه يا ماما انتي كبرتي.
عائشة بغضب: اخرس الموضوع انتهي واعمل حسابك انت واخوك بكرا بمريم هنكتب الكتاب وهيعيش معايا في بيتي.
داود بزعيق: وانا مش موافق.
عائشة طخ*خخ قلم بينزل علي وشه : اياك تعلي صوتك فاهم.
خرج بغضب لاقى مريم في وشه.
داود بخضة: كنتي فين خوفتيني عليكي.
مريم بابتسامة: متخفش انا كويسه.
داود بحزن: أنا مبسوط انك بخير.
مريم باستغراب: مالك يا حبيبي.
داود مسك ايديها: تعالي فوق هحكيلك.
طلع فوق وحكي ليها.
بعد شوي
عند ادم.
شاهندة بضحك: امك عروسة ههههه.
ادم بغيظ: اتلمي.
شاهندة بضحك اكتر: خلاص هههههه لا مش قادره.
ادم شدها لحضنه: قولتلك اتلمي ولا هعاقبك.
شاهندة بحب: امم تؤ تؤ
ادم بخبث: طب تعامريمي بقا.
بقا يزغزغ فيها وهي تضحك.
تاني يوم بمريم.
عائشة اتجوزت فعلا غصب عنهم كلهم.
عمر بخبث: مبروك يا داود.
داود ببرود خد مراته وطلع و ادم بص بصة غريبة ليهم وبردو طلع لشاهندة.
عائشة بخبث: بكرا الصبح هنبدء وزي م اتفاقنا.
عمر بمكر: اكيد.
تاني يوم.
داود راح شغله وادم بردو عائشة طلعت عند شاهندة وعاملة ليها عصير خضار.
شاهندة لعائشة: تسلم ايدك يا ماما ليه تعبتي نفسك.
عائشة بخبث: ولا تعب ولا حاجه خدي اشربي.
شاهندة ابتسمت واخدته شربت.
عائشة بخبث في نفسها: اول جرعة ياترا ادم لما يعرف انه مراته مدمنة هيخليكي موجوده ههههههه.
شاهندة حست بصداع ودوخه عائشة قامت خرجت.
شاهندة بوش شاحب قامت جري رجعت كل يلي في بطنها: اووف يخربيت الحمل علي سنينه.
حست بصداع كبير راحت تنام.
عائشة نزلت.
عمر بخبث: اطلع.
عائشة بمكر: اطلع انا خلصت مع التانية و جاه دورك مش عاوزين غلط.
عمر بشر: متقلقيش.
طلع وخبط علي مريم.
مريم ببرود: خير.
عمر بخبث زقها لجوه وقفل الباب: كل خير عاوز اشوف القمر اللي حماته مخبياه بالنقاب وهو عريان ملط وحافي.
مريم بغضب: اطلع برررراااا.
عمر بجمود: تؤ تؤ مش طالع غير لما جوزك ييجي ويشوفك معايا ويرميكي للكلاب بره
مريم بصدمة: انت بتخرف بتقول ايه هصوت يا شاهنددددة يا ماماااااااااااا.
عمر بضحك: محدش هيسمعك شاهندة و برا و امك او حماتك نايمة يا حبة عيني.
مريم بصت علي سكينة: برا يا ز بالة.
عمر قرب بدون خوف وهي بتترعش شد منها السكينة وزقها اتكعبلت علي الارض بألم.
عمر قرب وشاف انها سمرا ماكانش باين من بعيد لون بشرتها: يع*عع سودة ههههه بس ميضرش.
بيشدها له وهي بتحاول تصرخ للجيران كتم صوتها.
داود جاه و طلع شقته واتصدم من يلي شافه.
داود بصدمة: مريمممم.
عمر سابها جريت عليه: الحقني يا عمر كان بيحاول...
عائشة من ورا داود: مراتك هي يلي كانت بتجره علي شقتها كل يوم وهو يرفض النهاردة كدبت وقالت انك منزلتش الشغل وتعبان و عمر صاحبك يعيني حب يطمن عليك وهي زي مانت شوفت كده.
مريم بذهول: محصلش يا داود صدقني.
عمر ببرود: حصل و دي كمان رسايل منها بصوتها اسمع.
داود بصدمة وذهول سمع ودا صوت مريم وقع الفون شاهندة.
مريم بانهيار: صدقني معملتش حاجه.
داود بغضب: بررررا اطلعي برررا يامريييييييييييم وراح ضاربها بالقلم
مريم بصدمة الدنيا بقت سودة قدامها وو.....
يتبع...






الجزء التاسع
عائشة بغضب: مراتك كانت في حضن جووووزي.
عمر بخبث: اخس ازاي تعملي كدا مع جوز حماتك يلي في مقام حماكي.
مريم بانهيار: صدقني معملتش حاجه.
داود بغضب: بررررا اطلعي برررا يا مرييييييممممم وراح ضا*ربها بالقلم: برررا انا مش عاوزك وهطلقك برررا بيتي.
مريم بصدمة الدنيا بقت سودة قدمها وقعت فاقدة الو*اعي.
عائشة بسخرية: اكيد بتمثل.
داود بيروح يشيلها وياخدها الاوضة و شاهندة بتيجي: حصل ايه.
عمر باعجاب: كل خير يا قمر.
عائشة بغل: الزبالة كانت بتجر جوزي.
شاهندة بصداع: طب هي فين طيب.
عائشة بخبث: داود هيرميها برا المهم تيجي اعملك عصير.
شاهندة بتعب: ياريت عشان حاسه بتعب.
خدتها علي شقتها و عمر بسخرية: يا خسارتك في الادمان يا شاهندة.
عند مريم.
داود قاعد قدمها وهي دموعها نازلة: عايزني امشي يا داود.
داود ببرود: اه.
مريم بكسرة: تمم يا داود انا رايحه شقة اهلي الراحلين.
قامت لمت هدومها و مشيت.
عائشة بصت بفرحة: اخيرا خلصت منها باقي شاهندة.
عمر بتوتر: ما بلاش شاهندة غلط علي حفيدك.
عائشة ببرود: هوس مش غلط انا مش عاوزة حد ياخد عيالي مني.
عمر ببرود : تمم بس كده الجرعة تزيد لو عاوزة تكون مدمنة في اسرع وقت.
عائشة بمكر: متقلقش.
عند شاهندة.
شاهندة كانت في عالم تاني بيجي ادم: منوش مالك.
شاهندة بتصرف غريب: مبسوطة اوي.
ادم بحنان: ديما ياروحي المهم فين داود مشوفتوش ولا مريم.
شاهندة حكت كل يلي حصل.
ادم بتفكير: و التسجيل دا مع مين.
شاهندة بلا مبالاة: معرفش انا عاوزة انام شويه.
ادم بحب: طيب يا حبيبي روحي.
في مكان ما....
آمنة بضحك: ياعيني بقا حماتي سابقا عملت كل دا.
عمر: اه دي واحدة قادرة.
آمنة بمكر: حلو هي بتظبط شغلنا واحنا بنتفرج تخلصه وانت عارف هتعمل فيها ايه.
عمر بضحك كله شر: عارف نهايتها هتكون اسوا مما نتخيل.
آمنة بشر: وشاهندة بقا مش كفاية عليها الادمان لازم اعمل حاجه بس مش وقته دلوقتي.
عمر قرب منها بخبث: البوليس قالب عليكي الدنيا لازم تاخدي بالك.
آمنة بدلع: اوامرك يا حبيبي.
في شقة مريم بتاعت اهلها.
مريم قاعدة سرحانه لاقت يلي بيدخل ولافف حاجه علي وشه: سلامو عليكوو.
مريم بضحك قامت جريت عليه خدها في حضنه: متخفيش انا معاكي.
مريم بارتياح: وجعتني يا داود.
داود بحب: كان لازم اللعبة تظبط صح يا مريم.
فلاش باك.
داود كان طالع شقته وقف سمع تخطيط امه و عمر علي مريم .
طلع شقته بحزن ودموعه علي خده: مالك يا داود.
داود بدموع: امي بتخطط توقعنا بأوحش الطرق.
مريم بعدم فهم: مش فاهمه حاجه.
داود حكي اللي سمعه وهي شهقت: طب وهنعمل ايه.
داود مسح دموعها: هقولك بس مش عاوز غلط امي دي وراها سر عشان تعمل كل دا فينا لازم نثبت انه هي نجحت.
مريم بانصات: قول.
داود: بصي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
مريم بصدمة: بتهزر.
داود بهدؤء: لازم ابعدك عن عينها.
مريم حضنته وهو ابتسم وباس دماغها: متقلقش هننتصر و انا هتصرف مع امي.
باك.
مريم بدموع خوف: هي ليه امك بتعمل كل دا لازم تقف عند حدها حتي لو كارهاني.
داود بحزن وكسرة: معرفش يا مريم انا تعبان ودي امي متوقعتش الكراهية توصل للحد دا معها.
مريم بحنان: انا جنبك.
مر اسبوع و داود عامل زعلان و كل ليلة يروح بالسر لعند مريم.

عند شاهندة ***
ادم بشك: في ايه يا شاهندة مالك.
شاهندة بزعيق: مفيش هي امك فين انا عاوزة العصير.
ادم بهدؤء: عصير ايييه نامي يا شاهندة.
شاهندة بغضب زقته و نزلت عند عائشة يلي قاعدة حاطه رجل علي رجل.
شاهندة بتعب: ممكن تعملي لي عصير تاني.
عائشة ببرود: لا انا مش خدامه عند اهلك.
شاهندة برجاء: محدش بيعمله زيك ارجوكي.
عائشة بخبث: تمام تعالي معايا المطبخ.
دخلت معها و ادم كان وقف بعيد ودخل اوضة امه يدور علي حاجه.
ادم بصدمة: امي عاوزة تخلي مراتي مدمنة.

عند مريم.
داود اعترف بكل حاجه لمريم وقالها علي حقيقه أمه
مريم بشهقة: يعني ايه يعني الست دي مش امك وفي الاصل كانت خاطفاكم ؟
داود.....
يتبع...

الجزء العاشر

ادم بصدمة: امي عاوزة تخلي مراتي مدمنة ؟
خرج بغضب لاقي شاهندة بتشرب العصير شده رماه: تعالي معايا.
شاهندة بغضب: لا مش هاجي اعملي لي واحد تاني يا حماتي.
عائشة ببرود: اعملي لنفسك بقا سلام.
خرجت وبص لها ادم بغضب: تعالييي بقولككك.
شاهندة بتعب وارهاق مسكت بطنها.
ادم بخوف: مالك حاسه ب ايه.
شاهندة بتعب وشبه هتفقد وعيها: بطني بتوجعني اوي يا ادم.
شالها بخوف ونزل علي المستشفى تحت نظرات عائشة.
كسرت قلة وراهم وزغرطت بعد اما مشيوا: الف بركة كده خلصت من الاتنين ههههه.
جالها اتصال من شخص ما.
عائشة بغل: بقا كده تمم اوي.

عند مريم.
مريم بشهقة: يعني ايه دي مش امك وفي الاصل كانت خاطفاكم.
داود بدموع: اه يا مريم عائشة اصلا عندها حالة نفسية.
مريم: حالة ايه مش فاهمه.
داود بحزن: هحكيلك لما روحت البيت دخلت اشوفها لاقيت تليفونها بيرن برقم غريب رديت قفل في وشي رن تاني رديت قال لي خلي عائشة تبعت الفلوس احسن ليها والا هفضحها..وقفل في وشي خدت الرقم قبل ما هي تيجي وقولت لها اتخضت و كدبت قالت انه صديق وبيحب يهزر.
مريم بانصات: وبعدين.
داود بتنهيدة: مش اقتنعت ورحت دورت علي صاحب الرقم طلع كان تمرجي في مستشفى طبعا دفعت له و قال لي انه عائشة اصلا هربانه من مستشفى الامراض العقلية بسبب حالة هوس عندها انها بتحب تحتفظ باي حاجه بسبب تعليمها الازهري واعتقادها بالافكار السلفية والاخوانية والداعشية والتكفيرية ولبسها النقاب والحجاب من صغرها.
مريم بحزن: كمل.
داود: لما هربت غيرت في وشها و كانت صاحبه امي وامي كانت متجوزة راجل طيب و كان وقتها مسافر و بعد اما هربت و لما امي ولدتنا وهي شافتنا خدتنا من حضنها و...
مريم برعشة خوف: حصل ايه.
داود بانهيار: قتلت امي وهربت من البلد وخدتنا معها ومن يومها مهووسة بيا و ادم.
مريم باستغراب: بس انتو مش تؤام عشان تاخدكم كده.
داود بهدؤء: وقتها ادم كان عنده سنه و نص يعني لسه وامي لما سابته ليها خدته وخدتني.
مريم بحزن: كل دا مستحيل تكون بني ادمه.
داود بانهيار: انا تعبان اوي يا مريم و مش قادر.
مريم حضنته: ششش انا جنبك.
قعد يعيط في حضنها لحد اما نام.
في المستشفى....
الدكتوره: لو كانت خدت جرعة اخيرة كانت هتبقا مدمنة زي الباقي لكن هي كده لسه في البداية و بتتعود عليه انت لحقتها.
ادم بحزن: والجنين.
الدكتوره باسف: للاسف نزل.
ادم بكسرة: تمام.
الدكتوره: لازم تفضل هنا فترة بعيد عن الكل.
هز راسه ب تمام.
داخل لها لاقها دموعها نازلة.
ادم بإبتسامة: مالك.
شاهندة بانهيار: كله بسبب امك.
ادم بتوعد: هاخد حقك متخفيش.
ادم اتصل علي داود فونه مقفول: ياترى انت فين انت كمان.
عند عائشة كانت مشغلة اغاني ولابسه بدلة رقص وبترقص بفرح.
عمر كان هيرجع من منظرها بس رسم الابتسامة: شكلك حلو.. في سره السلعوة كتك القرف.
عائشة طفت الاغاني.
عائشة بخبث: باقي اخر خطوة.
عمر: ايه هي.
عائشة بمكر: هتعرف بمريم.
عند آمنة.
آمنة بخبث: بقا كده حلو اوي عايزاكم تجيبوها هنا.
الرجالة: اؤمرك يا هانم.
آمنة بخبث: كده باقي بس داود ادم و عائشة في عداد الاموات.
بمريم....
داود رجع البيت ولسه طالع شقته لاقي صوت وقفه: داوددد.
داود بحنق: خير.
عائشة ب استغراب من لهجته: بتتكلم مع امك كده ليه.
داود بجمود: تعبان شويه.
عائشة شدته: تعالى انا محضرة لك مفاجأة.
داخل معها لاقي شخص غريب.
داود باستغراب: مين دا.
عائشة بفرحة: دا الماذؤن اللي هتطلق مريم عنده دلوقتي.
داود بصدمة: اطلق مريم لا طبعا.
عائشة باستغراب: لا ليه بقا اقعد يلا مستني ايه من واحدة زي دي وقال ايه مش عايزة تلبس نقاب وخمار وحجاب زيي وزينا كلنا دي حتى سودة و معفنة مستحلية وشها وشعرها.
داود غضبه ماسكه بالعافية.
عائشة ببرود: يلا عشان تطلقها رسمي.
داود بذكاء: بس كده تؤمري هطلق مريم حاضر يا ست الكل دا انا عنيا ليكي.
يتبع...

الجزء الحادي عشر
داود : حاضر هطلق مريم يا ست الكل دا انا عنيا ليكي .
الماذؤن: فكر يا بني ان ابغض...
عائشة بمقاطعه: اخلص يا شيخنا انت متعرفهاش مريم دي واحدة استغفر الله.
داود كور ايده بيحاول يمسك غضبه ويتصرف بهدؤء: تمام يا مدام.
عائشة بخبث: يلا ابدء و استنا هعمل مكالمة وجاية.
الماذؤن: تمام.
راحت تكلم ادم.
ادم بجمود: نعم يا ماما.
عائشة ببرود: اخوك جاب ماذؤن وبيطلق مريم وانت تعالى عشان تطلق البت اللي عندك دي يا خسارة طلعت بتشم من وراك وبسببها ابنك مات ملهوش ذنب يلا في دقايق تكون عندي هنا .
ادم بغضب: شاهندة مش هطلقها وانا بحبها و مش هتخلى عنها و اه انا اللي كنت بخليها تشم اصلا انا حابب كده.
عائشة بصدمة: ايهه انت ا ازاي.
ادم بمكر: زي الناس مكنتش حابب عيال دلوقتي ف كنت بحط لها الهيروين في الاكل واهو هدفي عملته.
عائشة بتبلع ريقها: ط طيب سلام دلوقتي.
قفلت معه و هو بهدؤء: انتي يلي بدءتي يا عائشة.
شاهندة بدموع: انا مستحيل ارجع اعيش مع امك تاني.
قعد جنبها بهدؤء: متخفيش يا شاهندة مش هنرجع هناك تاني بس لازم نوقفها عند حدها.
شاهندة حضنته: انا خايفه اوي يا ادم متسبنيش.
ادم بحب: مش هسيبك يا قلب ادم.
عند عائشة....
عائشة بزغروطة: الف مبروك خلصت من السودة المعفنة دي.
داود ب ابتسامه: علي رايك يا ماما دي كانت وحشة وتقرف الكلب شكلا وموضوعا.
عائشة حضنته: ربنا يخليك ليا يا حبيب امك.
داود بقرف: عن اذنك بقا هطلع ارتاح.
عائشة بفرحة: براحتك يا حبيبي.
طلع وقعد وحط ايده علي خده.
فلااااش بااااااك.
الماذؤن: يلا قول ورايا وامضي.
داود بهدؤء: انا مش عايز اطلق مراتي انا بحبها ودي مش امي دي واحدة مجنونة.
الماذؤن بخضة: يالهوي طب وايه المطلوب.
داود طلع فلوس: خد دول واعمل الللي هقولك عليه.
الماذؤن: بس كده تؤمرني.
داود ابتسم بخبث: انتي اللي بدءتي وحرمتينا من اهلنا.
باااااااااك.
داود بتفكير: كده كتير علينا و شر عائشة لازم يخلص.
عند آمنة.
آمنة بغضب: يعني ايه مش لاقتوهاا.
الرجالة: دورنا عليها ملهاش اثر.
آمنة بغضب: غورروووا من وشييي.
مشيوا بخوف وآمنة قعدت بتوعد.
تاني يوم.
داود راح ل مريم واتصل علي ادم يروح له عند مريم هو وشاهندة.
ادم بدموع: كل دا حصل.
داود بحزن: ايوا يا ادم.
ادم بتوعد: تمم كده لينا حق ولازم ناخده.
شاهندة بحزن: انا عاوزة حق ابني.
يتبع...

الجزء الثاني عشر

انتي متهمة بقتـل عمر الفيومي جوز حماتك يلي كنتي علي علاقه بيه هو والبنت اللي كانت معه.
عائشة داخلت ببرود من وراهم: انتو كلكم هنا مش دي اللي انت طلقتها يا داود.
مريم بصدمة وخوفت استخبت في داود: مراتي معملتش حاجه.
عائشة بغل: طليقتك انت مطلقها رسمي.
ادم ببرود: وعادي ردها تاني.
الظابط بزهق: مليش دخل بمشاكلكم اتفضلي معانا.
مريم بخوف: ا انا معملتش حاجه ولا اعرف بتتكلم عن ايه.
عائشة ببرود: كدابة هي قتــلته.
داود بزعيق: مريم مش هتتحرك من هنا.
الظابط ببرود: هاتوها.
اخدوا مريم غصب عنهم كلهم تحت شماتة عائشة.
ادم راح هو و داود و بقيت شاهندة و عائشة.
شاهندة بغضب: اكيد انتي اللي ورا كل دا.
عائشة بخبث دخلت و قفلت الباب: اه انا ودورك. انتي كمان قرب اوووي
شاهندة.....
في القسم.
مريم بتعيط و ادم جاب المحامي و داود بيكلم واحد صاحبه ظابط.
الظابط الاول: لقينا الشنطة دي هناك بتاعتك ولا لا.
مريم بدموع: ب بتاعتي بس انا صدقني ما قتـلتش حد.
الظابط ببرود: والعلاقة يلي كانت بينكم ايه مرات عمر يلي هي تبقا حماتك اعترفت عليكي انك كنتي بتحاولي تتقربي شاهندة وهو رافضك.
مريم بتعب ودوخه: محصلش.
داود بتداخل: لو سمحت انا مراتي حامل في اخر شهرين ودا غلط و الشنطة اصلا مش دليل.
المحامي بيدخل: كلام موكلي صحيح والمذكور حضرتك انه عمر انسان مش كويس و طول الوقت لعب وسهرات اكيد يلي عمل كده حد كارهه.
بيدخل شاب ما: مدحت تعالي عاوزك.
بيروح الظابط معه و مريم مش قادره تقف بيقعدها داود: ارتاحي متخفيش انا جنبك مش هسيبك.
مريم بدموع: اكيد هي اللي عملت كدا.
ادم بخضة: شاهندة.
داود باستغراب: شاهندة ايه.
مريم فهمت: شاهندة في البيت مع عائشة روح ليها يا ادم.
ادم في دقايق كان وصل البيت و طلع وشاف صدمة عمره البيت متبهدل و في د.م.
ادم بيبلع ريقه: شاهندددددة.
شاهندة بتيجي بضحكه: ايه يابني مالك.
ادم خدها في حضنه: حصل ايه واي الدم دا.
شاهندة بخبث وضحك ساخر: هقولك.
فللاااااش باااااااككككك.
شاهندة بصت لاقت عصاية المقشة: تمام انتي اللي جيتي لي.
عائشة بعدم فهم بصت لاقتها جريت مسكت المقشة ونزلت فوق عائشة ضر.ب: انا هعلمك الادب.
عائشة بصويت: اعاااا اوعييي هخلي ابني اعااااا.
بتشدها من شعرها: تعاليييليييي تعاليييلييي.
ضر.بتها ضربة فقدت وعيها.
شاهندة بغضب جريت جابت مقص: اما وريتك.
حلقت شعر عائشة كله و عورتها: شكلك كده فظيع اوي يا داعشية يا ارهابية يا منقبة هههه لازم اصورك.
صورتها.
قامت جابت جردل المياه ودلقته عليها عائشة بفزع: امم اعاااا عملتي فيا اييي.
شاهندة بغضب: دقيقه تكوني برا ومشوفش وشك تاني برررراااااااا.
جريت عائشة علي ايديها ورجليها بخوف.
بااااااااااككككك.
ادم بضحك: هههه شكلها رهيب هههههه.
شاهندة بتعب و دماغها صدعت : انا عاوزة...
ادم بحنان: ششش انسي تعالي معايا ارتاحي.
شاهندة بتعب:م ماشي.
في القسم.
طه بهدؤء: تقدروا تروحوا دلوقتي.
مريم بفرحه: اخيرا.
داود بابتسامة بص لصاحبه:متشكر اوي يا ماجد.
ماجد ب ابتسامة: مفيش شكر دا كدا كدا حاجه هايفه وخايبة ومفيش اي بصمات لمريم حتي علي شنطتها.
داود ابتسم.
مريم بهدؤء: داود روحني.
هز راسه ب نعم وخدها...
بعد شويه....
داود بيروح لامه و مريم بتستنا في العربية بخوف.
داود بهدؤء: هطلع اجيب حاجه وجاي.
مريم ب استغراب: حاجه ايه انا خايفه يلا نمشي.
داود بهدؤء: كاميرا في شقتها لازم اجيبها دلوقتي عشان القضية اهدي مش هتاخر.
مريم بخوف: ط طيب.
بيطلع البيت.....
بيداخل شقة عائشة و بينصدم لما لاقى:.....
عند ادم.
شاهندة نايمة و ادم مش في الشقة حد بيفتح وداخل ومع رجالته .
شاهندة بتفتح عينيها بصدمة:ا انتي.
:وحشتني اوي والله.
شاهندة بزعر: آمنة.
آمنة بخبث: وحشتيني يا ضرتي ايه رايك ف المفاجأة الحلوة دي سمعت انك مدمنة بحق.
شاهندة....
يتبع...

الجزء الثالث عشر

آمنة بخبث: وحشتيني يا ضرتي اي رايك ف المفاجأة الحلوة دي سمعت انك مدمنة بحق.
شاهندة بخوف: عاوزة مني ايه انا هبلغ عنك.
آمنة بخبث وشر: هكون عاوزة ايه من اللي سرقت جوزي و حبيبي.
شاهندة بخوف وبتبلع ريقها: م متقدريش تعملي معايا حاجه.
آمنة بمكر: مقدرش هههههه بتحلمي اقدر كدا كدا انا مطلوبة فعادي بقا.
شاهندة بخوف: ه هتعملي ايه.
آمنة بخبث طلعت سكينه من شنطتها: هعمل اللي مقدرتش اعمله في مريم.
لسه هتجري مسكتها آمنة من شعرها وووو....
شاهندة بصويت: اعااااااااااا.
بتقوم مفزوعة من مكانها و كلها عرق: كابوس كابوس فظييييييع.
شاهندة بتشرب المياه: مجرمين اشرار.
قامت تدور علي ادم لاقته خارج من الحمام وبينشف شعره.
شاهندة بهدؤء: خضتني كنت فين.
ادم بحب: في الحمام يا حبيبتي مالك عرقانه كدا ليه.
شاهندة بابتسامة: مفيش ياروحي كابوس وراح لحاله هم لسه ملاقوش آمنة.
ادم بحب قربها شاهندة: يلاقوها ولا تغور احنا مالنا كدا كدا مش هتقدر تيجي هنا.
شاهندة بسرحان: عيونك حلوة اوي يا ادم.
ادم بحب: كل يوم بيزيد حبك في قلبي ياريتني قابلتك الاول.
شاهندة ابتسمت بهيام....
عند داود.
لاقى عائشة متعورة و حالقة قرعه وبتعيط ضحك في سره: ايه دا مالك.
عائشة بغضب: شرفت انا عاوزة اعرف ايه اللي حصل و ليه ترد مريم تاني وكنتوا بتعملوا ايه كلكم في بيت ابوها.
داود ببرود: رديتها عشان ابني اخده منها وبعدين ارميها.
عائشة بخبث وتصديق: اذا كان كدا ماشي.
داود بابتسامة: ما تعملي لي كوبية شاي بايدك الحلوة دي ياست الكل.
عائشة بحنان: عنيا يا قلب امك.
راحت تعمله وهو بص لاقها مشغولة راح جاب الكاميرا و حطها في جيبه.
خرجت عائشة: اشرب يا حبيبي.
داود بهدؤء: تسلم ايدك يلا قولي لي ناوية علي ايه.
عائشة بعدم فهم: ناوية علي ايه في ايه.
داود بخبث: في الجاي مش عمر خلاص راح هتعملي ايه بقا.
عائشة ببرود: ولا حاجه دا كان خاين اهو ومعه بنات.
داود بذكاء: يعني مريم مظلومه لانه كدا هو مش كويس.
عائشة بتوتر: هاه لا معرفش انا قولت اللي شوفته.
داود بخبث: تمم هنزل انا اعمل مشوار وجاي.
عائشة ب ابتسامة: ربنا معاك يا حبيب امك.
نزل لاقي مريم خايفه ابتسم خدها ومشي.
وصل مطعم ما.
مريم باستغراب: احنا هنا ليه.
داود بحب: مفاجأة تهون علينا شويه.
بتداخل مريم بتلاقي المكان كله زينه و ورد و شموع و اسمها مكتوب بالذهب علي سلسلة متعلقة في تربيزة قدمها.
مريم بدمعه فرح: كل دا ليا انا.
داود باس ايديها: ولسه تعالي.
خدها وقعدها و مسك السلسلة لابسها ليها: هتاكل منك حتة.
مريم بفرحه: بحبك وعايزاك ف حياتي على طول يا روح قلبي.
الجارسون جاه و جايب تورتة عليها ( احببتك حبا يزيد العشق عشقا فانتِ لي ملجأي).
وجنبها صورة بيبي.
مريم بفرحه: لا كفايه كده هيغمى عليا.
داود بحب: انا حجزت لك المكان كله تعالي بقا.
خدها و شغل اغنية (بحبك مش هقول تاني) و فضل يرقص معها وهي تضحك علي بطنها المنتفخه.
بعد ساعتين بيروحوا الشقة لاقي ادم في اوضته هو وشاهندة اخد مريم بهدؤء.
غير هدومه لاقها سرحانه قرب بمشاكسه وباس خدها داود بحب: مالك يا حبيبي.
مريم بحنان: هو انت بتحبني يا داود.
داود بحنان وحب: ب العكس بعشقك وهفضل سندك وضهرك واتحدى الدنيا كلها عشانك.
مريم بحب: وقفت قدام الدنيا عشاني غيرك كان سابني ورماني بسبب كل يلي بيحصل.
داود رفع وشها بايده بحب: غيري دا لو مش بيحبك لكن انتي حتة من روحي.
قرب منها وشدها لحضنه...
عند عائشة.
قاعدة علي اخرها و بتتصل علي ادم و داود محدش بيرد: بتعملوا ايييه بقا اوووف.
تيك توك تيك توك.
قامت فتحت لاقتها قدامها: شرفتي.
آمنة دخلت: حماتي اخبارك ايه.
عائشة دخلت بهدؤء: انا عملت كتير اوي وبردو مفيش فايدة جاه دورك.
آمنة ببرود: دوري في ايه انا البوليس ورايا.
ضحكت عائشة بشر: طب مانا كمان الفرق انه ميعرفش انه انا.
آمنة بمكر: لا ذكية يا حماتي قتلتي جوزك ولبستيها في مرات ابنك بس ياترا تعرفي الحقيقه كاملة.
عائشة بعدم فهم: حقيقة ايه.
آمنة ببرود: انه داود اصلا مطلقش مريم و تاخدي الكبيرة بقا.
عائشة بصدمة: ايههه و كل دا كان لعب.
آمنة بمكر: اه لعب واللي متعرفوش انه ابوهم وصل هنا وبيدور عليهم يا مرات ابوهم المجنونه الداعشية الاخوانوسلفية الارهابية اللي اتجوزها وهو ميعرفش حقيقتها وكانت بتتظاهر قدامه بالسفور والتبرج والتنور والعلمانية زيه.
عائشة رجليها مش شايلها: كمال هنا.
آمنة بخبث: حقيقتك انكشفت خلاص يا حماتي .
عائشة بغضب: انا مش هسكت.
آمنة بسخرية: لا والله دا بأمارة ايه انك قتلتي ضرتك المتنورة العلمانية و خطفتي عيالها لا والاكبر انك قتلتي جوزك اللي هو صاحب ابنك دانتي كتلة شر ماشيه علي الارض.
عائشة ببرود: اه و خدي الكبيره عارفه بقي سبب كرهي لمريم ايه مش اني مهووسة بداود او ادم لا عشان مريم دي تبقا بنتي الغير شرعية.
آمنة بصدمة: ب بنتك ؟ انتي بتخرفي بتقولي ايه يا مجنونه انتي
عائشة ببرود: اه بنتي دا اكبر سر في حياتي وانا بكرهها و عاوزاها تتدمر وتموت بسبب يلي ابوها عمله فيا.
آمنة بذهول و تفت في وش عائشة بقرف: انتي شيطان.
عائشة مسكتها خنقـتها: وعندي استعداد اعمل اكتر من كدا فاهمةةةةة.
آمنة زقتها بغضب: غوري نهايتك قربت وانا اللي فاكرة نفسي اسوا اتاري القرف والغل والشر بقا علي هيئتك اتفوووو.
خرجت آمنة بغضب و عائشة بغل: مريم هتموت مريم هتختفي خالص.
كان قاعد قدام اللاب توب و دموعه نازلة وهي نايمة.
داود بصدمة في نفسه : طب ازاي مريم بنتها وايه الحقد ده كله هو في كدا طب لييييه.
خرج بسرعه واخد اللاب لاخوه.
ادم بنعاس: ايه في ايه.
داود فتح اللاب ووراه التسجيل.
ادم بصدمة ولسه هيتكلم حط داود ايده علي بوقه: ششش اسكت.
ادم بغضب وصوت واطي: انا تعبت منها ولازم تدفع التمن.
خارج اخوه مسكه: لازم نلاقي حل عائشة مش هيكون نهايتها الموت بس لا احنا هنخليها تتمناه.
ادم بغضب: دي ام مراتك عارف يعني ايه.
داود بهدؤء: مريم هيجرا ليها حاجه لو عرفت انه اهلها ممتوش في حادثة وانها ليها ام وامها تبقا حماتها.
ادم بتفكير: ابونا طلع اسمه كمال بس فين ومين هو.
داود بخبث: هنعرف من عائشة نفسها التسجيل دا كافي يدخلها السجن بس دا رحمه مستحيل اسمح ليها بكدا.
ادم بتساؤل: هتعمل ايه.
داود بجمود: هقولك هعمل ايه.
كانت سامعه كلامهم و الدموع في عينيها: حقي انا هاخده.
اتسحبت وخرجت من البيت.
وهم كانوا في المطبخ.
بعد شوية...
داود بيدخل يشوف مريم مش بيلاقيها: مريمم رحتي فين.
في مكان ما.
مريم قاعدة ببرود.
قدامها آمنة مربوطه و عائشة كمان و معها رجاله.
مريم بجمود: نورتي يا حماتي ولا اقول يا هه امي.
عائشة بصدمة: انتي عرفتي ازاي.
مريم ببرود: وانتي مالك جاه وقت حسابك و حسابك هيكون اسوأ من نار جهنم بتاعة ربك ودينك.
عائشة بخبث: متقدريش عارفه ليه عشان انا هخلص عليكي.
مريم ببرود: هبدأ بيكي يا آمنة انتي كمان يا اختها ف الدعشنة والارهاب والاخوانوسلفية والنقاب والحجاب والتكفير هدفعك تمن كل حاجه.
آمنة بسخرية: ولا هتقدري تعملي حاجه.
مريم لشخص: نفذ.
ابتسم بخبث قرب مسكها من شعرها و جابو مياه سخـنة و حطوا دماغها فيها وهي بتصرخ عائشة بزعر: انتي بتعملي ايييييييه.
مريم قامت وقفت وبصت ليها بعيون كلها شرار: باخد حقي وحق كل واحد مننا.
عائشة بتبلع ريقها: هعترفلك مين ابوهم بس سبيني.
مريم ببرود: احكي.
عائشة بخوف: كمال حسن.
مريم بابتسامة: تمام دورك.
آمنة بتعب: ابوس ايدك ارحميني.
مريم ببرود: ترموها قدام القسم.
عائشة بخوف: و وانا هتعملي فيا ايه.
مريم ببرود: هتعرفي دلوقتي.
اخدوا آمنة وفعلا سلموها.
بعد شويه....
كانت مريم قاعدة و قدامها عائشة مدفونة و راسها بس اللي باينه.
مريم ببرود: جاهزة لعقابك يا حماتي العزيزة ولا يا ماما.
عائشة بصراخ:......
يتبع...

الجزء الرابع عشر - الأخير
مريم ببرود: جاهزة لعقابك يا حماتي العزيزة ولا يا ماما.
عائشة بصراخ: لا والنبي يا مريم دا انا امك و ام حبيبك لا يا مريم ارجوكي يا بنتي.
مريم بسخرية: امي ههههه لا برافو امي اللي كانت مورياني المر امي الللي عيشتني في ملجأ و ان اهلي ميتين
امي اللي كانت عايزة تدبح ابني حتة اللحمة الحمراء امي اللي كانت عايزة تسقطني امي اللي لبستني جر.يمة قتل لا حلو اعد لك كمان عملتي ايه تاني.
عائشة بخوف: لا والنبي ارحميني.
مريم بحزن: ارحمك وانتي قتلتي ام جوزي وخطفتيه دا انتي يا شيخه عمر بن الخطاب وابو بكر وخالد بن الوليد وحسن البنا و محمد بن عبد الوهاب وسيد قطب وال سعود وابن لادن المجرمين يركعوا لك.
عائشة بخوف: سبيني وانا هختفي من حياتكم.
مريم شاورت للرجالة يمشوا...
مريم بحزن: انا بلغت عنك و مش هعملك حاجه لانك المسمى امي هسيبك كدا.
مشيت وهي دموعها نازله بالم.
عائشة بصراخ: طلعينيي الاووول طلعووونيي.
بعد شويه.
بتيجي عربية فيها اشخاص ملثمين ملتحين سلفيين بس مريم فهمتهم ان دي كافرة ملحدة عدوة لله ورسوله.
احدهم بخبث: كبيرة بس تقضي الغرض ونستفيد وننفذ فيها حكم الله ورسوله.
الاخر: طلعها وهاتها و ندور علي عيلة صغيرة.
نزل يجيبها.
نزل وهي فرحت: طلعني ارجوك.
ابتسم بخبث: حاضر.
طلعها: شكرا يابني.
قال بشر: شكرا ايه تعالي بس.
عائشة لسه هترد رش في وشها حاجه فقدت الوعي.
عند داود.
داود بقلق: انا قلبت البيت مش هنا ولا عائشة هنا.
ادم بهدؤء: اهدا بس هنلاقيها يلا ندور في المستشفيات.
داود لسه هيخرجوا من شقة عائشة لاقوا شخص قدامهم.
داود: مين انت.
كمال بابتسامة: انا كمال ابوكم.
ادم بفرح: بابا.
كمال راح عليهم وخدهم بالحضن و بقوا يعيطوا.
كمال بدموع: غلبتوني اوي و وجعتوني سنين بسبب غبائي وجوزي من واحدة متخلفه ارهابية اخوانوسلفية ازهرية زي عائشة اخيرا لاقتكم اخيرا.
داود بدموع: وحشتنا اوي يا بابا.
كمال بدموع: بقالي سنين نفسي اضمكم وقالب عليكم الدنيا لحد اما لاقيتكم.
ادم بيمسح دموعه: انا مبسوط اوي.
كمال ابتسم بفرحه داود وبيفتكر: مريم.
فون ادم بيرن.
شاهندة بفرحه: مريم رجعت اهي.
ادم بسعادة: طب احنا جايين حالا.
في مكان ما....
جثة عائشة مرمية علي الارض في الزبالة و حد شافها صوت من بشاعة المنظر.
بتتلم الناس و البوليس.
احدهم: لاحول ولاقوة إلا بالله دا مين عمل كدا.
الظابط بزعيق: بسس اخرسوووا.
بيبص بيلاقي جسمها فاضي من الاعضاء حتي عينيها مش موجودة وكان هيرجع من المنظر.
الظابط: يلا اخلصوا خدوها.
الاسعاف: تمام يا بيه.
خدوها والناس مصدومه بشكل لا يصدق.
في القسم.
الظابط: مين عمل فيكي كدا يا آمنة.
آمنة بتعب وألم محدش انا سلمت نفسي.
الظابط ببرود: امم تمام يا آمنة خدوها علي الحبس.
آمنة راحت مع العسكري.
بعدها بيرجع العسكري بخوف وبيقول: ؟؟؟؟؟؟.
الظابط بصدمة: نعمممم.
عند داود
فرح ان مريم رجعت وطلع ليها هو وابوه و ادم.
داود بيداخل هو و ادم وكمال.
لاقوا ددمم مالي الارض و و و مريممممممم لاااااااااا.
ادم بصدمة: شاهنددددددددددددددة.
صوت صراخ من مريم جري داود بخوف والنزيف شغال: مريم يا حبيبتي مالك.
مريم بتعب وصويت: بطنييي مش قادره يا داودر بموت.
ادم بخوف: شيلها بسرعه.
خدها ونزل علي المستشفى.
في العربية.
شاهندة راكبه جنب ادم وهدومها عليها ددمم من مريم و مريم ورا تعبانه وفي حضن داود دموعه نازلة عليها.
مريم بتعب: كفاييية مش قادره يا داوددد.
داود بخوف: حقك علي عيني صدقيني هانت قربنا نوصل.
مريم بتعب و شبه بتفقد الوعي: ا انا خ خدت حقنا منهم.
داود بعدم فهم: قصدك ايه.
مريم بتعب: خدت حقنا من آمنة و امي.
داود بحزن: طب اهدي اهدي.
مريم لا رد.
بيبص ليها لاقها فقدت الواعي: بسرعة يا اددددددم مريم بتروح مني.
بعد شويه.
وقفين قدم العمليات و الخوف ظاهر علي وشوشهم.
كمال وصل ومعه ست ما.
جريت عليهم: عيالي دول صح يا كمال.
هز راسه ب اه.
ادم بعدم فهم: عيالك؟.
ابتسمت بحب: انا امكم يا حبيبي.
داود بعدم فهم: ثواني افهم ازاي انتي ميته.
فلاش باك.
الدكتور: قصدك ايه ب انه اديها حقنه هواء و احط لها الدواء دا حرام دي لسه والدة.
عائشة بغضب: تغور انا عاوزة عيالي.
الدكتور: دول مش عيالك.
عائشة طلعت مبلغ: خد دول و هديك قدهم لما تنفذ.
الدكتور: تمام اعتبريه حصل.
بعد شويه كانت قاعده بتلاعب ادم.
كاميليا بصدمة: هي قالت كدا طب قولها انك عملت كدا و انا هتصل علي كمال والبوليس.
الدكتور؛ حاضر.
خرج لاقي عائشة اختفت والممرضة جت: الطفل اختفي ابن المدام كاميليا ثروت.
كمال وصل وتوعد لعائشة وبقا ملهوف علي عياله وعائشة فاكرة انه كاميليا ماتت خلاص.
بااك.

بتخرج الدكتورة بيجروا عليها: هي عاملة ايه.
الدكتوره: لحقناها هي والطفل في اخر لحظة.
داود بدموع: طب هي فين انا عاوز اشوفها.
الدكتوره: هي في العناية بسبب النز.. يف تقدر تدخل لوحدك بس عشان صحتها وتدخل متعقم.
داود بلهفة: حاضر حاضر بس اشوفها.
هزت راسها وهو راح معها.
بيدخل بيلاقيها نايمة.
بيمسك ايديها بيبوسها: كنت هموت لو حصلك حاجه.
مريم حركت ايديها: ب بعد الشر عليك.
داود بحب: خلاص كل حاجه خلصت.
مريم بتعب: ابننا.
داود بحنان؛ بخير متخفيش.
ابتسمت وهو خدها في حضنه...
« رايت عشقا في عينيك ادمنته بكل جوارحي فانت لي لست مجرد قلبا بل انت حياة و وطن انت لي كل انفاسي..
كل دقة في قلبي هي لك انت كل ما املك احبك رغم حب العاشقين اضعاف مضعفة»...
عند آمنة.
العسكري: انتحرت.
الظابط: بغضب ازاي جريت منك.
العسكري بخوف: والله كانت واخدها جريت نطت من الشباك.
الظابط: تمام برا انا هتصرف.
عند ادم.
ادم بأسف: بس ازاي دا حصل.
الظابط: للاسف في تجارة اعضاء كبيرة وكانت هي ضحيه ليهم.
ادم بحزن: تمم شوف ايه االمطلوب وهنعمله.
الظابط مشي و ادم بص لشاهندة اللي زعلانه فهم زعلها وراح قعد جنبها.
بعد مرور شهرين.
خرجت مريم من المستشفى مع ابنها رمسيس.
عاشت مريم مع داود في عالم كله حب و حياة.
عند ادم.
ادم بحب: يعني بجد انتي حامل.
شاهندة بسعادة: اي نعم.
شالها ولف بيها: انا مبسوط اوي.
في يوم ما.
الكل متجمع.
كمال بابتسامة: بعد التعب دا كله انتصرنا وخرجنا بسلام.
كاميليا وهي شايله رمسيس: و عائشة خدت جزاها.
مريم كانت ساكته.
كاميليا بحنان: انا امك انا كان عندي ولدين دلوقتي بقوا ولدين وبنتين.
مريم بابتسامة: يخليكي لينا.

تمت




قصصى باسمى جدو سامى على جوجل درايف

https://drive.google.com/drive/folders/1N0wKMRM9mRd5pSI4Dyq2zt5orcQwEH3K?usp=drive_link

مقاطع فيديو مهمة على جوجل درايف
https://drive.google.com/drive/folders/1VGtdNEuiaJll4dK0_iSXcCVOKcZqUe6r?usp=drive_link

و
https://drive.google.com/drive/folders/1PayOCf35-FxbHZl04B8LNkd_R6CtET6z?usp=drive_link

و
https://drive.google.com/drive/folders/1ZBOG2u01Jqw_ZbdCGHJ5FyjK_D3sYRiA?usp=sharing
و
https://drive.google.com/drive/folders/1NRM9x4lDPBXiHejdHzF4HigQoorQQLcp?usp=drive_link

قناتى على اليوتيوب بصوتى

https://www.youtube.com/channel/UC1hw85LpXl5LGurYMspSScA/videos

وقناتى الثانية على فيميو وفيوه والفيسبوك
https://www.veoh.com/users/GeddoSamy81

https://vimeo.com/user101325859

https://vimeo.com/user101325859/videos


https://www.facebook.com/profile.php?id=61552353388948

بودكاستاتى الصوتية فى موقع سبريكر
https://www.spreaker.com/show/h_9186

رابط مقالات صديقتى الغالية ديانا احمد بالحوار المتمدن
ولها مواضيع ومشاركات مهمة بشبكة الالحاد العربى

https://www.ahewar.org/m.asp?i=4417

ولى انا جدو سامى ولها حسابات باسم جدو سامى وسمسم المسمسم وناهد محمود وباهر علوى وكواكب بن تحتمس وكواكب وديانا احمد فى ميديوم واكسهامستر وليتروتيكا وميلفات وحلمات (باسم جدو سامى وجدو سامى بالروسى وبهجت عزيز و M _ Hamdy) ونسوانجى الجديد والقديم
حسابى على تيكتوك

https://www.tiktok.com/@geddosamy



حسابى على جاستباست ايت

https://justpaste.it/u/Geddo_Samy81

حسابى على واتباد

https://www.wattpad.com/user/GeddoSamy81

حسابى على فليكر

https://www.flickr.com/photos/199468613@N07/
حسابى على كورا

https://www.quora.com/profile/Nabeel-Serry


حسابى على ايميدجتويست

https://imagetwist.com/p/BaherOlwy

حسابى على ايميدجبام

https://www.imagebam.com/view/GA9Q9X


حسابى على بينتريست
https://www.pinterest.com/GeddoSamy81/_created

حسابى على سبوتيفاى فور بودكاسترز
https://podcasters.spotify.com/pod/show/geddo-samy81
https://open.spotify.com/show/55Uwno4znf3L4hMOINIFKi
حساب صديقتى ديانا احمد بشبكة الالحاد العربى
https://www.il7ad.org/member.php?u=5643
حساب صديقى احمد بن تحتمس بشبكة الالحاد العربى
https://www.il7ad.org/member.php?u=6788



#جدو_سامى (هاشتاغ)      



اشترك في قناة ‫«الحوار المتمدن» على اليوتيوب
حوار مع الكاتب البحريني هشام عقيل حول الفكر الماركسي والتحديات التي يواجهها اليوم، اجرت الحوار: سوزان امين
حوار مع الكاتبة السودانية شادية عبد المنعم حول الصراع المسلح في السودان وتاثيراته على حياة الجماهير، اجرت الحوار: بيان بدل


كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية على الانترنت؟

تابعونا على: الفيسبوك التويتر اليوتيوب RSS الانستغرام لينكدإن تيلكرام بنترست تمبلر بلوكر فليبورد الموبايل



رأيكم مهم للجميع - شارك في الحوار والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة التعليقات من خلال الموقع نرجو النقر على - تعليقات الحوار المتمدن -
تعليقات الفيسبوك () تعليقات الحوار المتمدن (0)

الكاتب-ة لايسمح بالتعليق على هذا الموضوع


| نسخة  قابلة  للطباعة | ارسل هذا الموضوع الى صديق | حفظ - ورد
| حفظ | بحث | إضافة إلى المفضلة | للاتصال بالكاتب-ة
    عدد الموضوعات  المقروءة في الموقع  الى الان : 4,294,967,295
- بعض الافكار لقصص الماذر فيجار والفاذر فيجار لليتيم الاربعينى ...
- تاريخ قطاع غزة والضفة الغربية
- الجنسية المتعددة او المزدوجة + الشتات + عرب 48
- اصغر 100 دولة فى العالم وموضوعات اخرى
- الروح الحائرة بلا جسد
- ليتنا نحن جدو سامى القاطن فى كل مكان وزمان
- انكِ لَحبيبتى للابد ولا اريد سواكِ احد + حبيبتى اسمها سماوات
- قصة أحمر وأبيض وأسود - 2
- محاكمة حتحور وخونسو - 2
- محاكمة حتحور وخونسو - 1
- رواية نور وشمس
- رواية هرة يحبها احمد مؤبدا
- راشيل أرملة أحببتها - 14
- نبذة عن فيلم حافة الظلام ونبذات لأفلام أخرى
- راشيل أرملة أحببتها - 13
- شرحى لقصيدة حانة الاقدار الشهيرة للشاعر طاهر ابو فاشا
- خاسرون من يوم وُلِدنا
- راشيل أرملة أحببتها - 12
- راشيل أرملة أحببتها - 11
- راشيل أرملة أحببتها - 10


المزيد.....




- فرصة -تاريخية- لخريجي اللغة العربية في السنغال
- الشريط الإعلاني لجهاز -آيباد برو- يثير سخط الفنانين
- التضحية بالمريض والمعالج لأجل الحبكة.. كيف خذلت السينما الطب ...
- السويد.. سفينة -حنظلة- ترسو في مالمو عشية الاحتجاج على مشارك ...
- تابعها من بيتك بالمجان.. موعد عرض مسلسل المؤسس عثمان الحلقة ...
- ليبيا.. إطلاق فعاليات بنغازي -عاصمة الثقافة الإسلامية- عام 2 ...
- حقق إيرادات عالية… مشاهدة فيلم السرب 2024 كامل بطولة أحمد ال ...
- بالكوفية.. مغن سويدي يتحدى قوانين أشهر مسابقة غناء
- الحكم بالسجن على المخرج الإيراني محمد رسولوف
- نقيب صحفيي مصر: حرية الصحافة هي المخرج من الأزمة التي نعيشها ...


المزيد.....

- أبسن: الحداثة .. الجماليات .. الشخصيات النسائية / رضا الظاهر
- السلام على محمود درويش " شعر" / محمود شاهين
- صغار لكن.. / سليمان جبران
- لا ميّةُ العراق / نزار ماضي
- تمائم الحياة-من ملكوت الطب النفسي / لمى محمد
- علي السوري -الحب بالأزرق- / لمى محمد
- صلاح عمر العلي: تراويح المراجعة وامتحانات اليقين (7 حلقات وإ ... / عبد الحسين شعبان
- غابة ـ قصص قصيرة جدا / حسين جداونه
- اسبوع الآلام "عشر روايات قصار / محمود شاهين
- أهمية مرحلة الاكتشاف في عملية الاخراج المسرحي / بدري حسون فريد


المزيد.....


الصفحة الرئيسية - الادب والفن - جدو سامى - رواية بحيرة الجريمة