الحقيقة فى سطور ( 4 )

بطرس رشدى جندى
btros_roshdy@yahoo.com

2013 / 9 / 3


مجتمع فاشل ... أن لم تتزوج البنت فستكون عانس ... وأن تزوجت , سألوها ( هل أنت حامل أم ماذا ) ... وأن أنجبت بنتاً , دعا الناس لها بالولد الصالح ( وحذاري من أنجاب أخرى ) .. وعندما تنجب الولد , يحثها الناس على أنجاب أخ له ... فأن تطلقت قالوا ( فيها عيب ) ... وأن ترملت قالوا ( تجلب النحس ) ... وأن فكرت بالزواج مجددا فهي ( لا تستحى ولا تخجل ) .. وأن فضلت العزوبية ظنوا بها الظنون ...... وأن انتحرت , وصفها الجميع بـ ( المجنونة ) .

- مين قال ان البنات بيلبسوا كويس عشان شكلهم يبقى حلو او عشان يتجوزوا ... البنات بيلبسوا حلو عشان يغيظوا بعض مش اكتر .

نصيحه للبنات ... لما تلاقى زوجك قاعد بيلعب games على الكمبيوتر ... بلاش نغمة : انت سايبنى وقاعد تلعب ؟؟ ... طبعا هو هيطنشك زيادة وانت هيتحرق دمك ... لكن الصح انك تقوليله : ممكن العب معاك يا حبيبى ... طبعا هو هيقولك مش هتعرفى ...... تروحى انتى تقوليله طيب علمنى .... طبعا هو على ما يعلمك هيكون زهق من اللعبة ومن الجهاز نفسه وبكده تكونى انتصرتى وستتعالى ضحكاتك .

- ركبت سيدة " سمينة جدا " الباص ... فصاح أحد الراكبين متهكما : لم أعلم أن هذه السيارة مخصصة للفيلة .... . فـردت عليه السيدة بـ هدوء : لا يا سيدي .... هذه السيارة كـ سفينة نوح ... تركبها الفيلة و ( الحمير ) أيضا .

- فى مصر لما الواحد بيروح اى مصلحة حكومية بيحس انه رايح يزور ناس فى بيتها فى وقت مش مناسب .


- المرأة مثل الصابونة ... ملمسها ناعم ... ورائحتها حلوة ... ولكن اذا ضغطت عليها خرجت من بين يديك .. واذا دست عليها .. تزحلقت وتكسرت عظامك ... نصيحة ... عامل صابونتك برفق .... لا اعلم من الكاتب ... بس شكله فاهم .

- البنت لما تيجى تنضف البيت تشغل اغانى ... تنضف خمس دقايق وترقص ربع ساعه .



http://www.ahewar.org/
الحوار المتمدن