|
عرض مسرحية عدو المسيح المثيرة للجدل
ماريو أنور
الحوار المتمدن-العدد: 1758 - 2006 / 12 / 8 - 11:32
المحور:
الادب والفن
الفصل الأول أدم وحواء (تفتح الستار والمسرح خال تماماً وصوتاً يدوي من خارجه قائلاً ) الله / في البدء خلق الله السموات و الأرض، وكان روح الله يرفرف على سطح المياه وقال الله ليكن نور ، فكان نور ، وفصل الله بينه وبين الظلام . ثم تعاقبوا أيام الخلق حتى جبل الرب الإله من تراب الأرض ، ونفخ في أنفه نسمة حياة فصار آدم نفساً حية و أقام الإله جنة في شرق عدن ووضع فيها آدم الذي جبله وضعه فيها ليفلحها ويعتني بها . وأمر الرب الإله آدم قائلاً ، كل ما تشاء من جميع أشجار الجنة ولكن إياك أن تأكل من شجرة معرفة الخير والشر لأنك حين تأكل منها موتاٌ تموت. ادم/ إيه ده اللي أنا فيه , هو ده اسمه إيه.......... ، وده......... , وده.............. ، وده ............ الله / كل الحاجات دى أدامك سميهم زى ما أنت عايز من النهاردة دى خليقتك وأنت المتسلط و المسئول عنها . آدم / ايه دة ... ودة ... طاب دة اسمه ايه ...قمر ... ودة أسمه شمس... ودة أسمه .......الخ * الله يقول لآدم وهو مايزال يسمى الحيوانات بأسمائها الله / وكان الرب الإله قد جبل من التراب كل وحوش البرية وطيور الفضاء وأحضرها إلي آدم ليرى بأي أسماء يدعوها ، فصار كل أسم أطلقه آدم على كل مخلوق حي اسماً له . آدم / وأنت أسمك حصان .. وأنت حمار ...وأنتي حمامة ... وأنت نسر... ودي نجوم * يداعب آدم الحيوانات و الأشجار ويبدأ في تأملها بعد أن أعطاها أسمائها. آدم / أنا مش عارف أتكلم مع حد ، هو دا كله لوحدى بس ، أشمعنى الحيوانات ذكر وأنثى ، هل هوا دا قصدك يا رب إني أكون لوحدى ودول أصحابي (يشير للحيوانات) اللي يشاركوني حياتي ؟!!! * يبدأ آدم في البكاء حتى ينام . الله / فأوقع الرب الإله آدم في نوم عميق ثم تناول ضلعاً من أضلاعه وسد مكانها باللحم وعمل من هذه الضلع امرأة احضرها إلى آدم . * يستيقظ آدم ليجد بجواره الامرأة . آدم / إيه داه ...مين ديه . الله / شريكتك آدم / شريكتي أنا .. هيادى ......(يتأملها بفرح وهيا نائمة ويداعبها حتى تستيقظ ) حواء / أنا مين ، وفين ؟ آدم / أنتِ شريكتي ..أنتي امرأة ....لأنك أتخذتى من امرئ .
حواء / امرأة !!! آدم / أيوة امرأة ....... مراتى أنا ........... واسمك حواء لأنك هتكوني أصل كل حي . * (يأخذها آدم ويبدأ في تعليمها أسماء الحيوانات والطيور التي أطلقها على خليقته وعند شجرة الخير والشر ) آدم / خلى بالك يا حواء ، ربنا قالي , من كل شجر الجنة نأكل ما عدا الشجرة دي . حواء / أشمعنا آدم / مش عارف ، ومش مشكلتنا ، هوا عايز كدة. حواء / ماعنديش مشكلة ,...... بس ليه يعني عشان أجملهم والا أحلاهم ...... ولا عشان حاجة تاني آدم / حواء احنا مش عايزيين مشاكل ، احنا مبسوطين هنا ، ولا أنت عايزة تسيبي المكان الجميل داه ، والخير دا كله ، ......... احنا لو اكلنا من الشجرة دى هنطلع من هنا ... فهمتى ولا لأ .... حواء / طيب ... طيب ... أنا بس كنت عايزة أعرف ... تعال عرفنى بقية الأسماء . * يستمر آدم في تلقينها باقية الأسماء ولكنها بين حين و حين تنظر إليها مختلسة النظر إليها ، وعند جلب آدم لثمرة من التفاح إليها تتجه حواء نحو شجرة الخير والشر وتتأملها بإعجاب وفجأة يظهر شخص من خلف الشجرة . حارس الشجرة / إزيك حواء / أنت مين . حارس الشجرة / أنا ...... أنا حارس الشجرة دي حواء / أنت ... إزاى .... وليه ما قليش آدم عليك حارس الشجرة / معلش يمكن يكون نسي أو قاصده حاجة .... أو قاصده أنه ينسى حواء / قاصده ايه حارس الشجرة / مش قاصدي ... سيبك من آدم ... هوا فين حواء / راح يجبلي تفاحة من الشجرة اللى هناك حارس الشجرة / وهوا فيه أجمل من تفاحة الشجرة دي في الجنة حواء/ بجد ... لا مش عارفة ... أصل آدم قاله ان ربنا قاله ممنوع ناكل من الشجرة دي ... وطبعاً أنت عارف ليه حارس الشجرة / (بإستغراب ) ليه ............. أنا أول مرة أسمع الكلام داه هوا قالك كده حواء / آه ......... أنت ما سمعتش خالص حارس الشجرة / دا أنا باكل منها .... بس أستنى كده (يفكر) .........آه فهمت حواء / فهمت إيه حارس الشجرة / مش مهم ..... أسيبك أنا حواء / أستنى ............... أنت هاتسيبنى ، وأنا مش فاهمة حاجة حارس الشجرة / بجد ............ بجد ربنا قالكم ماتكلوش من شجر الجنة ؟ حواء / لأ .......... ناكل من كل الشجر ما عدا الشجرة دى عشان يوم ما هناكل منها هنموت حارس الشجرة / (يضحك ) تموتوا ... هوا قال كدة حواء / أنت بتضحك كدة ليه حارس الشجرة / أصل انتوا مش ها تموتوا لو أكلتوا منها حواء / (با ستغراب ) إيــــه إبليس / أيوة مستغرب ليه ... أصل هوا عارف انه لما تكلوا منها ، ها تبقوا زيه يعنى مثله ، وساعتها تعرفوا تميييزوا بين الخير والشر وبين الصح والغلط . • تبدأ حواء في حيرة شديدة وتبدأ بالدوران حول الشجرة ، وفجأة تقطف منها ثمرة وتبدأ بأكلها حواء / دى جميلة قوى حارس الشجرة / مش قلتلك ... دى أجملهم • يظهر آدم مبتسماً بإتجاه حواء وفجأة يفزع عند رؤية حواء تأكل من الثمرة آدم / إيه داه .... إيه اللي بتعمليه داه حواْ / (في ارتباك) إيه ......... أنا ....... دي ........ دي تفاحة . آدم / (بحسرة) أنا مش قلتلك متكليش منها حواء/ آدم صدقني ... أنا مش قصدي حاجة .. بس لازم تفهم ان ربنا مكنش عايز مصلحتنا آدم / (باستغراب) إيـــه حواء / أيوة ... صدقني ... أنا مش بكدب عليك ... دا كان عايزنا منعرفش نميز الصح والغلط ... حتى إسأل حارس الشجرة وازاى هايعقبنا على شجرة موجودة كل يوم قدام عيوننا . لاننا أكيد هناكل منها, وليه اساسا ساب حاجه ممكن تضرنا وسطنا هو مش خايف علينا, والا هايعقبنا على حاجه هو زرعها وسطينا آدم / (يفكر) مش عارف يمكن ..... يمكن ...... واحنا مالنا حواء / ازاى يعنى ربنا يدينا الحاجه وبعدين يعاقبنا عليها هو دا العدل . يدينى حرية و يعقبنى عليها , يدينى شجرة ويطردنى بسببها , يزرع الشر وسطنا ويحاسبنا عليه هو دا العدل الألهى؟!!!!!! آدم / ( بأستغراب ) بس..... بس.... كده يبقى ...... حواء / قولها .... ماتخافش يبقى .... يبقى ...ظلم. آدم / (يفكر) فعلاَ أزاى يدينى الحاجه ويزرعها فينا و يعاقفبنا عليها .....أيه ده..ايه أنت مين .... حواء / حارس الشجرة ...... آدم حارس شجرة أيه حارس الشجرة / مش مهم دلوقتي أنا مين . المهم أن كلامها صح .... هوا كان عايز كدة آدم / بجد ........ طاب ليه عايز يبعدنى عن حاجه ويخليها قدام عنيا عالطول هو مش بيحبنى طاب ليه سيبها قدامى وهيا ممكن تئزينى. حواء / مش هاتئزيئ ياآدم خد كل منها خليك واثق فيا حارس الشجرة / لو عايز تتأكد ........ كل من التفاحة ....... دي جميلة قوى ......... آدم / وريني كدة ... الله دي جميلة قوى حواء / مش قلتلك • وفجأة رعد وأمطار وصوت خارجي يقول لآدم الله / أنت فين يا آدم (عدم رد) الله / آدم أنت فين آدم / أنا ... أنا ..... أنا لما سمعت صوتك قلت استخبى ، أصلي عريان الله / ومين قالك أنك عريان ..... هو أنت أكلت من الشجرة آدم / شجرة ..... شجرة إيه. الله /شجرة الخير والشر . آدم / (يشير إلى حواء ) هيا اللي خلتني آكل منها حواء / أنا ... لا لا ..... دا حارس الشجرة حارس الشجرة / وأنا مالي ..... دي هيا اللي أكلت منها لوحدها ، أنا ما أكلتهاش غصب عنها • يتبادلون الاتهامات فيم بينهم و حارس الشجرة يضحك والملائكة تطردهم من الجنة الله / وهكذا طرد الإنسان من الجنة فهل طرد آدم على حق أم بظلم ؟ هلى هو من وضع الشجرة؟ وأن كان الله فلماذا تم معاقبته على شئ لم يضعه هو ؟ أجوبه صعبه لاله مقدس لا نستطيع الاقتراب منه..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!! الفصل التالى
#ماريو_أنور (هاشتاغ)
كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية
على الانترنت؟
رأيكم مهم للجميع
- شارك في الحوار
والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة
التعليقات من خلال
الموقع نرجو النقر
على - تعليقات الحوار
المتمدن -
|
|
|
نسخة قابلة للطباعة
|
ارسل هذا الموضوع الى صديق
|
حفظ - ورد
|
حفظ
|
بحث
|
إضافة إلى المفضلة
|
للاتصال بالكاتب-ة
عدد الموضوعات المقروءة في الموقع الى الان : 4,294,967,295
|
-
تربية الطفل الموهوب
-
الأخطاء فى زمن المحتالين
-
سوء الحظ……………….Bad luck
-
الحسد
-
الغيرة
-
عام جديد على وجودى
-
الخطيئة والتجسد
-
أربع لوحات فى القصر القديم
-
ما هو الوحى ؟؟
-
الإسلام والمسيحية: نقاط تلاقي
-
إشكاليّة الاعتراف بالآخر
-
الميلاد ومسألة الظهور الإلهي في المسيحية والإسلام
-
في مجتمع متعدّد الأديان
-
العروبة والإسلام
-
هل ظروف العلاقة الزوجيّة اليوم
-
-المرأة في الإعلام والإعلان-
-
أيهما أهمّ العلمنة أم الإيمان؟ أم الثاني يتبع الأول؟
-
الثالوث في الإسلام
-
-أمّيّة- محمّد . وهي الأساس الأوّل للإعجاز
-
العَيش في عالم مُتعدِّد الأديان
المزيد.....
-
خلال أول مهرجان جنسي.. نجوم الأفلام الإباحية اليابانية يثيرو
...
-
في عيون النهر
-
مواجهة ايران-اسرائيل، مسرحية ام خطر حقيقي على جماهير المنطقة
...
-
”الأفلام الوثائقية في بيتك“ استقبل تردد قناة ناشيونال جيوغرا
...
-
غزة.. مقتل الكاتبة والشاعرة آمنة حميد وطفليها بقصف على مخيم
...
-
-كلاب نائمة-.. أبرز أفلام -ثلاثية- راسل كرو في 2024
-
«بدقة عالية وجودة ممتازة»…تردد قناة ناشيونال جيوغرافيك الجدي
...
-
إيران: حكم بالإعدام على مغني الراب الشهير توماج صالحي على خل
...
-
“قبل أي حد الحق اعرفها” .. قائمة أفلام عيد الأضحى 2024 وفيلم
...
-
روسيا تطلق مبادرة تعاون مع المغرب في مجال المسرح والموسيقا
المزيد.....
-
صغار لكن..
/ سليمان جبران
-
لا ميّةُ العراق
/ نزار ماضي
-
تمائم الحياة-من ملكوت الطب النفسي
/ لمى محمد
-
علي السوري -الحب بالأزرق-
/ لمى محمد
-
صلاح عمر العلي: تراويح المراجعة وامتحانات اليقين (7 حلقات وإ
...
/ عبد الحسين شعبان
-
غابة ـ قصص قصيرة جدا
/ حسين جداونه
-
اسبوع الآلام "عشر روايات قصار
/ محمود شاهين
-
أهمية مرحلة الاكتشاف في عملية الاخراج المسرحي
/ بدري حسون فريد
-
أعلام سيريالية: بانوراما وعرض للأعمال الرئيسية للفنان والكات
...
/ عبدالرؤوف بطيخ
-
مسرحية الكراسي وجلجامش: العبث بين الجلالة والسخرية
/ علي ماجد شبو
المزيد.....
|