أخبار عامة - وكالة أنباء المرأة - اخبار الأدب والفن - وكالة أنباء اليسار - وكالة أنباء العلمانية - وكالة أنباء العمال - وكالة أنباء حقوق الإنسان - اخبار الرياضة - اخبار الاقتصاد - اخبار الطب والعلوم
إذا لديكم مشاكل تقنية في تصفح الحوار المتمدن نرجو النقر هنا لاستخدام الموقع البديل

الصفحة الرئيسية - دراسات وابحاث في التاريخ والتراث واللغات - صلاح شهاب - التاريخ المجهول 3 ( وهم الفتنة )














المزيد.....

التاريخ المجهول 3 ( وهم الفتنة )


صلاح شهاب
باحث

(Salah Shehab)


الحوار المتمدن-العدد: 4662 - 2014 / 12 / 14 - 22:20
المحور: دراسات وابحاث في التاريخ والتراث واللغات
    


ضروري جدا علشان نفهم الفتنة اللي حصلت بعد مقتل الخليفة الثالث عثمان بن عفان , اننا لازم نستبعد الاحداث المشكوك فيها , بعد كدا نبسط الباقي منها على أد ما نقدر , أنا بقول الكلام ده لأني النهارده سمعت شيخ تابع للأوقاف بيتكلم عن الفتنة والخوارج وبيغلط غلطات قاتلة في احداث المفروض يكون هو اول واحد ملم بيها و لكن للأسف شغل كله حفظ بدون وعي .
أولا : العالم الاسلامي قبل مقتل عثمان كان عبارة عن كتلة واحدة , الكتلة ديه انقسمت نصين نتيجة لسياسات واجراءات غلط حصلت للأسف في أواخر عهد عثمان , فانقسم العالم الإسلامي لكتلتين كبار بيضم كل منهم اطياف صغيرة مختلفة , الكتلتين الكبار دول هما معسكر الثوار الرافضين والناقمين على السياسات العامة للخليفة واعوانه , وده الجزء اللي كان بيحاول يعمل حركة استباقية علشان يغير مجرى التاريخ اللي بيعيش فيه , والمعسكر التاني كان معسكر الدولة وده المعسكر اللي كان بيحاول يحافظ على هيبة المجتمع والاستقرار وحط تحت كلمة الاستقرار خط لأننا هنرجعلها تاني ونعيد من الأول .
ثانيا : العالم الاسلامي بعد مقتل عثمان وتولي علي زمام الأمور في الدولة انقسم بردوا لجزءين كبار , اتحركت فيها الاهواء زي قطع الالعاب من وإلى , يعني الثوار اصبحوا في جزء اللي بيأييد للخليفة الجديد وبيطالب بالاستقرار وحط تحتها بردوا خط , الجزء التاني وهو اللي كان بيضم اعوان عثمان وكان قبل كدا بيطالب بالاستقرار , بقى شايل هم الثورة وبيطالب بدم عثمان .
كل ده وماكنش فيه حاجة اسمها شيعة ولا خوارج , يعني م الاخر الفترة الاولى من الفتنة كانت عبارة عن معسكرين ناس مع وناس ضد و لغاية معركة صفين سنة 37 ھ , كان الخلاف على دم عثمان , وهل الثأر قبل أو بعد الاستقرار , المعركة اللي حصلت في صفين كانت الغلبة فيها رايحة لناحية اصحاب علي , راح اصحاب معاوية رفعوا المصاحب على اسنة الرماح , المصادر بتقول ان في الاساس عمرو بن العاص هو اللي اشار عليهم بكدا .
وقفت مجموعة من جيش علي تطالب بوقف المعارك وتحكيم كتاب الله , الخليفة علي كان رافض لأن المعركة كانت في الأساس محسومة , لكنهم اجبروه على قبول التحكيم , ورغم أن اللي حصل في التحكيم من امور غير مثبتة إلا ان اللي يهمنا أن من بعد التحكيم انقسم العالم الإسلامي لتلات فرق مش معسكرين .
فرقة مع معاوية وديه اللي بعد كدا هتدير الدفة وتحول الموضوع لموضوع ملك ووراثة مش دم وخلافه , وفرقة كانت مع الخليفة علي وسموا نفسهم شيعة علي , وفرقه خرجت عن جيش علي لما وافق باللي حصل في التحكيم وسموهم الناس بالخوارج , ومش هما اللي رفعوا المصاحف لأن في تليبس في الموضوع ده بالذات , هما كان شعارهم إن الحكم إلا لله , ورأيهم إن علي أساء في القبول بقرارات اللي اتخدت في التحكيم .
المطالبة بالاستقرار انتقل من معسكر علي لمعسكر معاوية , بعد ما أمور الدولة طبعا بقت في ايديهم , الشيعة بدأوا يطالبوا بأحقية أبناء علي في الحكم , والخوارج كان همهم الأول أن السيرة ترجع لمجراها الاولاني ويبقى اساس البيعة والاختيار للحكم هو شرع الله وكتابه , بنلاحظ هنا ان التلت مجموعات نسيوا او تناسوا الموضوع الأولاني اللي انقسموا في الاساس علشانه وهو دم عثمان وبقى الموضوع مقتصر على ملك , وأحقيه , وأسبقية , واستقرار, وحاجات مالهاش اي لزوم أو مبرر .



#صلاح_شهاب (هاشتاغ)       Salah_Shehab#          



اشترك في قناة ‫«الحوار المتمدن» على اليوتيوب
حوار مع الكاتب البحريني هشام عقيل حول الفكر الماركسي والتحديات التي يواجهها اليوم، اجرت الحوار: سوزان امين
حوار مع الكاتبة السودانية شادية عبد المنعم حول الصراع المسلح في السودان وتاثيراته على حياة الجماهير، اجرت الحوار: بيان بدل


كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية على الانترنت؟

تابعونا على: الفيسبوك التويتر اليوتيوب RSS الانستغرام لينكدإن تيلكرام بنترست تمبلر بلوكر فليبورد الموبايل



رأيكم مهم للجميع - شارك في الحوار والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة التعليقات من خلال الموقع نرجو النقر على - تعليقات الحوار المتمدن -
تعليقات الفيسبوك () تعليقات الحوار المتمدن (0)


| نسخة  قابلة  للطباعة | ارسل هذا الموضوع الى صديق | حفظ - ورد
| حفظ | بحث | إضافة إلى المفضلة | للاتصال بالكاتب-ة
    عدد الموضوعات  المقروءة في الموقع  الى الان : 4,294,967,295
- الكتابة من أسفل ( عيال ميت نامة )
- الكتابة من أسفل ( حكايات إعلام الصفوة )
- التاريخ المجهول 2 ( القدوة في نظر اتباعها )
- الفرق بين الفريسة والصياد من خلال يوتوبيا توفيق
- سن القلم
- قصة لم تكتمل
- جونتنامو فلسفة روائية لصوفي سكندري
- السقيفه من منظور إسلامي ( نقد لمقال قديم )
- الجنيه المصري والرضا العام
- إبتسامة الجيوكاندا ( ريفيو قصير لقصة طويلة )
- نظرات على اسطورة الخيميائي
- ثورة الزنج في بلاد العم سام
- التاريخ المجهول


المزيد.....




- اختيار أعضاء هيئة المحلفين في محاكمة ترامب في نيويورك
- الاتحاد الأوروبي يعاقب برشلونة بسبب تصرفات -عنصرية- من جماهي ...
- الهند وانتخابات المليار: مودي يعزز مكانه بدعمه المطلق للقومي ...
- حداد وطني في كينيا إثر مقتل قائد جيش البلاد في حادث تحطم مرو ...
- جهود لا تنضب من أجل مساعدة أوكرانيا داخل حلف الأطلسي
- تأهل ليفركوزن وأتالانتا وروما ومارسيليا لنصف نهائي يوروبا لي ...
- الولايات المتحدة تفرض قيودا على تنقل وزير الخارجية الإيراني ...
- محتال يشتري بيتزا للجنود الإسرائيليين ويجمع تبرعات مالية بنص ...
- نيبينزيا: باستخدامها للفيتو واشنطن أظهرت موقفها الحقيقي تجاه ...
- نتنياهو لكبار مسؤولي الموساد والشاباك: الخلاف الداخلي يجب يخ ...


المزيد.....

- تاريخ البشرية القديم / مالك ابوعليا
- تراث بحزاني النسخة الاخيرة / ممتاز حسين خلو
- فى الأسطورة العرقية اليهودية / سعيد العليمى
- غورباتشوف والانهيار السوفيتي / دلير زنكنة
- الكيمياء الصوفيّة وصناعة الدُّعاة / نايف سلوم
- الشعر البدوي في مصر قراءة تأويلية / زينب محمد عبد الرحيم
- عبد الله العروي.. المفكر العربي المعاصر / أحمد رباص
- آراء سيبويه النحوية في شرح المكودي على ألفية ابن مالك - دراس ... / سجاد حسن عواد
- معرفة الله مفتاح تحقيق العبادة / حسني البشبيشي
- علم الآثار الإسلامي: البدايات والتبعات / محمود الصباغ


المزيد.....
الصفحة الرئيسية - دراسات وابحاث في التاريخ والتراث واللغات - صلاح شهاب - التاريخ المجهول 3 ( وهم الفتنة )