أخبار عامة - وكالة أنباء المرأة - اخبار الأدب والفن - وكالة أنباء اليسار - وكالة أنباء العلمانية - وكالة أنباء العمال - وكالة أنباء حقوق الإنسان - اخبار الرياضة - اخبار الاقتصاد - اخبار الطب والعلوم
إذا لديكم مشاكل تقنية في تصفح الحوار المتمدن نرجو النقر هنا لاستخدام الموقع البديل

الصفحة الرئيسية - المجتمع المدني - أسامة البردينى - قصة أنهم بشر بلا عقيدة















المزيد.....



قصة أنهم بشر بلا عقيدة


أسامة البردينى

الحوار المتمدن-العدد: 4426 - 2014 / 4 / 16 - 08:36
المحور: المجتمع المدني
    


مقدمة القصة

حمد لله رب العالمين والحمدلله موفق الطائعين والصلاة على من أرسلة ربة رحمة للعالمين أبن عبد الله النبى الامى الامين .
أرجو من الله سبحانه وتعالى أن ينول كتابى المتواضع وهو قصة (بشر بلا عقيدة). أعجابكم وأن يكون عونا لكم فى تهيئة وتربية أولادكم وأطفالكم تربية أسلامية صحيحة ذات عقيدة راسخة وصحيحة حتى يصل الطفل المسلم الى العالمية ... وقدوته هو النبى صلى الله علية وسلم أبن عبد الله (الصادق الامين الذى لا ينطق عن الهوى ) . ويكون الطفل متديننا ملتزما بعقيدة أسلامية حقيقية وليست عقيدة مكتوبة على الورق فحسب لايعمل بها على ارض الواقع بل تكون حفرت بداخل قلبة وعقلة من الصغر وكما قالت الحكمة التعليم فى الصغر كالنقش على الحجر ...
وأننا عندما نعمل على تفعيل هذه المفاهيم من البداية فى تربية اطفالنا وأن نحسهم على حفظ كتاب الله سبحانه وتعالى (القرأن الكريم).. ونعلمهم سنة النبى صلى الله عليه وسلم فاننا نعمل على تربيته تربية أسلامية صحيحة ونكون بذلك قد أعددنا طفلا للمستقبل متعلما ويعلم ما هى أصول الدين وتعاليمة ويفيد كل من حولة بتفهمة وتعلمة أصول الدين من الصغر ...
أرجو من الله سبحانه وتعالى ان تكون قصتى هذه وأسمها (بشر بلا عقيدة)... عونا لكل أسرة مسلمة تقوم على تربية أطفالها تربية أسلامية صحيحة.
الله الموفق...
المؤلف/ الكاتب الصحفى والشاعر/أسامة البردينى
عضو المنظمة العالمية للكتاب الافريقيين والاسيويين
الحاصل على الحرية المطلقة من البيت الابيض بالولايات المتحدة
الامريكية
موبايل المؤلف /أسامة البردينى....(01116366154)..(01126228250)

[email protected]


الصفحة الاولى
كل يوم الصبح ..
ماما تنادى علية وتيجى جمبى وتصحينى وتقولى قوم يا حبيبى الساعة عدة السادسة والنصف قوم يالله علشان تروح المدرسة وأنا كل يوم بعد ما أسمع كلامها لية أرد عليها وأقولها طيب يا ماما ... خلاص أنا صحيت حضرى الفطار وكوب اللبن على بال
ما أغسل وجهى .. والبس ملابسى..
طيب يا حبيب ماما .. وأنا بغسل وجهى وبعد ما أرتدى ملابسى ماما تندة علية متنساش يا حبيبى تصلى ركعتين الصبح علشان أنا أنهرضة أتاخرت فى النوم وملحقتش أصحيك علشان تصلى صلاة الفجر حاضر ...
أن شاء الله يا ماما هصلى بعد ما أتوضىء وهصلى كمان ركعتين السنة بارك الله فيك
يا حبيبى ... وباركلى فيكى يا ماما ويخليكى لية ....
طيب يا حبيبى يالله صلى وتعالى أفطر ... أروح أصلى الركعتين الصبح قضى وبعدها أصلى ركعتين السنه وقولها خلاص يا ماما ...
أنا صليت .. وأنا كمان يا حبيبى حضرت لك الفطار على السفرة وكمان ى عملت ليك سندوتشات تخدها معاك المدرسة علشان لما تجوع تبقى تأكل فى المدرسة .
شكرا يا ماما... ماما ماما ... أنا بحبك قوى يا ماما ... وأنا كمان يا حبيبى
أنا بحبك خالص .... يا نور عينى ربنا يخليكى لية أنا مش عارف أنا من غيرك كنت هعمل أيه فى الدنيا دية ...
ربنا يحميك يا حبيبى وتكبر واشوفك رجل عظيم أد الدنيا دى كلها أدعيلى يا ماما
قلبى وربى رضين عليك يا حبيبى يالله روح المدرسة ...
تروح وترجعلى بالف سلامة ..... طيب يا ماما ...
حبيبى .. نعم يا ماما عاوز أقولك خير يا ماما ... متنساش لو أذان الظهر أذن عليك فى المدرسة أو فى الطريق تبقى تصلى علشان ربنا يحفظك يا حبيبى طيب يا ماما..
أنا ذاهب الى المدرسة عايزة حاجة يا ماما ..
لايا حبيبى ربنا يخليك لية وميحرمنيش منك وأنتى كمان يا حببتى يا ماما..
وأذهب الى المدرسة كالعادة وأنا ماشى أفتكر وفكر فى كلام ماما ... طول ما أنا ماشى وأقول يارب ما أنسى .. أصلى الظهر لو أذن علية علشان مما تدعيلى وترضى علية وربنا يوفقنى فى دراستى ... يارب تقبل منى
وبعد قليل من السير فى الطريق أكون قد وصلت الى المدرسة ونكون جميعا طلاب
المدرسة على الاستعداد لوقف الطابور الصباح ونسمع فى الطابور كلمة الصباح بعد أن يقوم طالب بالمدرسة بقراءة بعض أيات القرأن الكريم ... من صورة الرحمن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَن الرحيم .... الرحمن (1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2) خَلَقَ الْإِنْسَانَ (3) عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (4) الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ (5) وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ (6) وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ (7) أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ (8) وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ (9) وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ (10) فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ(11) وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ (12) فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (13) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ (14) وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ (15) فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (16) صدق الله العظيم
وبعد أن يفرغ الطالب من القراءة .... يقوم طالب أخر بقراءة حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم ...
وعن عائشة رضي الله عنها قالت: (كان النبي صلى الله علية وسلم يقوم من الليل حتى تتفطر قدماه فقلت له : لم تصنع هذا يا رسول الله وقد غفر لك ما تقدم من ذنبك وما تأخر ؟ قال : أفلا أكون عبداً شكوراً؟) متفق عليه ....
وبعدها يقوم طالب اخر بالقاء أخبار الصباح من اليوم الدراسى داخل المدرسة والتى حدث فيها من احداث ممتالية ... وبعدها يقوم طالب بالقاء قصيدة شعر مصغرة يناجى فيها الله سبحانه وتعالى ... ويقول ...

الهى الكون ساعدنى تهت وتاهت مجاديف الحياة
تهت وتاه طريق النجاة ورجعت عرفت من هوه الاله
الهى الكون ساعدنى بكيت ونزلت دمعتى
الهى أقبل توبتى طهرلى قلبى وقوينى
وبالقرأن أحينى الهى الكون ساعدنى
دعوتك الهى أجبتنى أخطأت . بكيت. خشعت فزتنى
ناديت ألهى أمدنى الهى الكون ساعدنى
ضاقت وزادت علية القروب دعوتك الهى لتغفر ذنوب
شعرت النار بعين الغروب ورأيت الجنة فى طهر القلوب
الهى الكون ساعدنى

وبعد أن فرغ الطالب من القاء شعر الدعاء ... قام طالب اخر بالقاء قصيدة شعر فى حب النبى صلى الله عليه وسلم ....

حبيبى يا رسول الله يا عبد يا بن عبد الله
نزل عليك..... القرأن نور ورحمة من الرحمن
بشيرا نذيرا للحق المبين رسولا صادق الوعد أمين
أنت نبى مجاب الدعاء أهلكت قوما كبرياء
أهديت أمة لتلبى النداء الله اكبر ندأء السماء
نبى ورسول خاتم أنبياء نبى ونبينا شفعنا وهدينا
نبى ونبينا قام وهم بينا أسراة ربه أخر سماء
شرب بقلبة وظمأة أرتوى أخذه الامين وطار به ثوانى
من الحرام الى الاقصى تانى شاف عظمة وقدرة الهه
قله ياربى أنا عبدك نبيك وعارف أنك واحد الهى
لا اله الا الله ... لا اله الاالله...لااله الا الله....لا اله الا الله ...لا اله الا الله
لا اله الا الله .............. لا اله الا الله

وبعد أن فرغ الطالب من قرأءة قصيدة الشعر اتجهنا جميعا الى تحية العلم فى فناء المدرسة ... وبعدها بدأنا نتحرك كل فصل على الفصل الخاص به ...
ويبدأ جدول الحصص الخاص باليوم الدراسى بالمدرسة...
أول حصة علينا فيها حساب وبعدها على طول ثانى حصة علوم وبعدها على طول ثالث حصة قراءة وبعدها دين وهكذا .... وفى حصة الدين بصفة خاصة يحاول المدرس ان يشرح لنا الايات القران بالتفصيل كما يحاول ان يحسنا على اداء الصلاة على اوقاتها ...
حتى ينتهى اليوم الدراسى ....
وأحنا بقى جوه الفصل اليوم بيعدى علينا ما بين فهمنا شرح الاساتذه او مفهمناش ...
ولكن أول ما أسمع أذان الظهر أقوم على طول وبسرعة وأستأذن من الاستاذ وقولة عن أذنك يا استاذ ممكن اذهب الى مسجد المدرسة علشان أصلى الظهر يقوم الاستاذ يقولى ... هو أنتى بتصلى يا حبيبى أقولة الحمدلله بصلى يقولى روح يا أبنى ربنا يفتح عليك ...


أذهب الى المسجد كى أصلى وكما علمتنى ماما...
وقالت لى انه يوجد حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم يقول
من صلى أربع ركعات قبل الظهر وصلى اربع ركعات بعد الظهر حرم جسدة على النار
فقمت بعد ان تذكرت كلامها قمت بعمل السنه صليت اربع ركعات قبل الظهر وصليت اربع ركعات بعد الظهر وبعدها رجعت الفصل وحضرت الحصة الباقية وبعدها يدق جرس المدرسة بالمرواح ...
نجرى كلنا نروح ونخرج من المدرسة وأحنا فى الطريق يبقى معايا أصحابى نعد نجرى وراء بعضننا وشوية نتكلم ونتحدث على اللى حصل فى المدرسة الصبح واللى حصل فى الفصل وبعدها أكون وصلت الى المنزل ...
أول ما أدخل المنزل أعد أخبط على الباب وأنادى يا ماما يا ماما ... أفتحيلى الباب ياماما
ترد علية كعادتها وتقولى حمدالله على السلامة يا حبيبى يالله بسرعة على الحمام أغشل وجهك وأيدك بعد ما تخلغ ملابسك علشان انا محضرالك الغداء ياسلام عليكى
يا ماما ... الواحد مش عارف يودى جمايلك فين ومن غيرك كنت عمل أية ياست ماما ..
يا حبيب ماما ... يالله بسرعة طيب ياماما ...
أنا هغسل أيدى وأجيلك بسرعة وقبل ما نتغدى تفكرنى ذى عوايدها أنتة سمعت أذان
الظهر أنهرضة فى المدرسة ولا خارج المدرسة يا حبيب ماما ...
أنا صليت الظهر أنهرضة فى المدرسة مع الناظر هوه اللى كان بيصلى بينا الظهر وكان معانا عمو مسعد الفراش وعم سعد الجناينى وبعض المدرسين ذى الاستاذ محروس والاستاذ خالد والاستاذ احمد وكان معانا كمان الابلة فايزة بتصلى فى الحجرة اللى جمب المسجد اللى عملنها للحريم ...
وكمان كان معاها مدام عم مسعد الفراش وعم سعد الجناينى وبعد ما صلينا الناظر قلى أنته أسمك أيه يا حبيبى قولتلة ليه يا حضرة الناظر قلى علشان أنا دايما بشوفك
بتصلى الظهر معايا فى المسجد ياريت كل الاطفال يعملو ذيك يا حبيبى قولت له انا أسمى ( عمرو ) يا حضرة الناظر قلى ربنا يخليك يا حبيبى ويطرح البركة فيك قلت له أنك أنتى يا ماما ...
اللى دايما تقوليلى حافظ يا حبيبى على الصلاة قال لى أن شاء الله أحنا عملين حفلة فى المدرسة عن الامهات المثالية أبقى خد دعوة من مكتب السكرتير وأعطيها لماما...
طيب يا حضرة الناظر ودعالى وقال ربنا يخلهالك يا أبنى ويطرح البركة فيها قلت له شكرا ... يا حضرة الناظر ...
ورحت يا ماما من الفرحة وأخذت الدعوة من السكرتيرة علشان أجبهالك معايا ربنا يكرمة يا حبيبى الناظر بتاعك وقوله أن شاء الله أنا هكون موجوده يوم الحفلة فى نصف العام الدراسى ... لا ياماما هتكون الحفلة يوم عيد الام ..أن شاء الله حاضر يا حبيبى يالله تعالى أتغدى وبعدين نتكلم ...اتغدينا وبعدها بشوية ماما جابتلى كوب من اللبن قلتلها مفيش يا ماما حاجة حلوة بعد اللبن قالت لى انا جبتلك يا حبيبى من السوق أنهرضة تفاح علشان أنا عارفة أنك بتحب التفاح الله الله يا ست ماما ربنا يخليكى لية وميحرمنيش منك أبدا ويخليك لية يا حبيبى ولا يحرمنى منك ابدا ...
بعد ما تأكل وتشرب اللبن يالله حلى بالتفاح بس انا سمعت يا ماما .. من الابلة فى المدرسة المسئولة عن التغذية أن أحنا من المفروض نأكل الفاكهة قبل الاكل مش بعد الاكل صحيح يا حبيبى علشان المعدة بتمتص الفاكهة أسرع والفاكهة قبل الاكل بتفيد فى فتح الشهية خلاص بقى أكل دى أنهرضة ومن بكرة لو جبتى فاكهة نبقى نكلها قبل الاكل صح يا ماما صح يا حبيب ماما ...
يالله بقى نام شوية وبعدين أصحى ذاكر ولا اقولك صلى العصر قبل ما تنام علشان العصر خلاص قرب يأذن كلها عشرون دقيقة أدخل الحمام وخد دوش جميل وأغسل جسدك كويس علشان تكون طاهر وأنته واقف بيد أيادى الله سبحانه وتعالى طيب يا ماما
على فكرة يا ماما أنتى من غير ما تقولى أنا كنت هعمل كدة لوحدى علشان أنا بصيت
فى الساعة لقيت الوقت بتاع أذان العصر خلاص قرب من غير متقولى....
طيب مستنى أية روح بسرعة أدخل الحمام وخدلك دش بسرعة وأنزل بعدها صلى العصر فى المسجد اللى جمب المنزل على عينى كلامك يا حببتى يا ماما ...
أنا عارف أنك عوزانى أدخل الجنة لانى فاكر كلامك لية زمان وأنا صغير قولتى لى أن اللى بيسمع الكلام ويصلى على طول ربنا بيدخله الجنه مش كدة يا ماما ... أيوة يا حبيب ماما ومش بس اللى بيصلى وخلاص لا لازم كمان يكون بيعمل الصالحات وميعملش الذنوب والسيئات... كلامك على عينى ورأسى يا ماما يا اغلفى حاجة فى الدنيا لية....
ربنا يخليكى وميحرمنيش منك أبدا وتكونى معايا فى الجنة أن شاء الله مش بردوة أنتى اللى قلتى ... أن النبى صلى الله علية وسلم قال يحشر المرىء مع من أحب... وانا احبك يا ماما .... ربنا يخليك لية وميحرمنيش منك ابدا يا حبيب ماما ....
عارف أحلى حاجة فيك أية أية يا ترى أنك شاطر وذكى ويتعرف وبتفهم بسرعة ....
شكرا ليكى يا ست ماما ....
يالله يا حبيبى الشيخ بيأذن للصلاة خلاص الوقت حان ... طيب يا ماما ... أنتى عاوزة حاجة من تحت أجبهالك معايا ليكى لا...ولا أقولك خد هات معاك مشط كبريت ودستة شمع يمكن النور يقطع ذى العادة وأنت بتذاكر على ما يفرجها ربنا يا حبيبى وأجبلك كشاف بالشحن الكهربائى ... أول ما النور يقطع ينور هوه على طول يا ريت ياماما لحسن... أنتى عارفة أن الامتحانات قربت ولو النور عملها ذى كل يوم ممكن والامر لله أذاكر على الشمعة وانتى عارفة أنى عنية بتألمنى .... ولا يهمك انا هجبلك كشاف بالقسط من المحل اللى جمبنا ... ميه ميه... ربنا يخليكى ليه يا ماما.....
أنا رايح أجبلك الكبريت والشمع حالا بعد الصلاة أن شاء الله بارك الله فيك يا حبيبى ومش أنتى قولتيلى ان القرأن فى صورة الكهف بيقول ... بسم الله الرحمن الرحيم
ولا تقولن لشىء أنى فاعل ذلك غدا الا أن يشاء الله ... صدق الله العظيم
برافوا عليك يا حبيب ماما وروحها من جوه أنتى جميل بدأت تفهم القرأن بيقول ايه .. ربنا يحفظك يا حبيبى ... ويخليكى ليه ويرعاكى ربنا يا ماما...
ونزلت أصلى ... وأول ما دخلت المسجد دخلت بقدمى اليمين وبعدها صليت ركعتين تحية المسجد وبعدا ركعتين السنة وبعدها صليت العصر لاننى سمعت ماما ... وهى بتقول أن فى حديث عن الرسول بيقول ( من تؤضى فى بيتة وأحسن الوضوء ثم ذهب الى بيت من بيوت الله كانت احدى قدمية تخط خطيئة والاخرى تكتب له حسنة ) وعندما تذكرت سألت الامام المسجد فقال لى نعم يا حبيبى الرسول صلى الله عليه وسلم قال ذلك فرحت جدا وعرفت أن ماما فعلا بتقولى كلام جميل وانها فعلا عرفة الحديث صحيح
وبعد الصلاة مباشرة جلست أختم الصلاة بالتسابيح ..... وبعدها خرجت بقدمى الشمال من المسجد مباشرة لاننى علمت من ماما أن صلاة العصر ليس بعدها صلاة ...
ودعيت ربنا وقلت الحمد لله الذى هدانى لهذا وما كنت لاهتدى لولا أن هدانى الله ...
والحمد لله على الصلاة ...وبعدها حسيت براحة كبيرة جدا وكمان قوة غريبة لما ذهبت الى الى البقال أجيب من عندة الكبريت والشمع سألت الشيخ اللى فى المحل وقلتله ممكن أسألك سؤال قال لى ممكن يا أبنى ... هو لية أنا لما صليت العصر حسيت أن فى جسدى قوة بعد ما كنت جاى تعبان قوى من المدرسة قال لى يا حبيب علشان النبى صلى الله عليه وسلم قال من صلى صلاة العصر جعل الله فى جسدة القوة قلت له العصر بس قا لى لا يا حبيبى قال النبى صلى الله عليه وسلم من صلى الفجر حاضرا فهو فى ذمة الله وجعل الله فى وجه النور وقال ايضا من صلى الفجر فى جماعة والعشاء فى جماعة كانما أحيا اقامة الليل كله الله كلامك حلو يا عم الشيخ قولى وأيه كمان قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من صلى صلاة الظهر فى جماعة فقد جعل الله فى رزقة البركة ... الله أيه الحلاوة دى يا عم الشيخ طيب أنا هروح أودى لماما الكبريت والشمع وبعدين نبقى نكمل كلاما بكرة لحسن كلامك جميل قوى قله لا يا حبيبى دى كلام ربنا واللى بلغه لنا عن الله الرسول صلى الله عليه وسلم كما قال النبى من أراد الله به خير يفقة فى الدين صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم طيب سلام عليكم وأن شاء الله سبحانه وتعالى وكان لينا فى العمر بقية نكمل بكرة قاله فى رعاية الله يا حبيبى .... قاله جزاك الله خيرا عن هذا الكلام العظيم والجميل ... ومشى وذهب الى ماما ...وأول ما دخل عند ماما قال ........

ماما ...ماما أنتى فين يا ماما ... قالت له أنا فى المطبخ يا حبيبى هو أنته جبت الكبريت والشمع قال لها طبعا أيوة سا ست ماما هوة انا اقدر أزعلك لو مكنتش أسمع كلامك وجيب كل اللى انتى عوزاة ... هجيب لمين ربنا يخليك ليه يا حبيبى وميحرمنيش منك أبدا قلبى وربى رضين عليك .... الله قوليها تانى يا ماما انا على طول بقلهالك حتى وانتى بعيد عنى حبيبى ...
على فكرة يا ماما نسيت أقولك ..الشيخ قال لى كلام جميل عن الصلاة بس أحنا وقفنا عند فوائد صلاة العصر وقلت له بكره أن شاء الله نكمل علشان أنتى متقلقيش عليه وتقولى أبنى أتاخر علية ليه ... ربنا يحميك ويحفظك يا حبيبى ....
يالله أخل نام وأنا هصحيك على صلاة المغرب وبعدين نجلس سويا مع بعض نتحدث ونتكلم ومتنساش أن صلاة المغرب مفيش قبلها سنه ولكن فى بعدها ركعتين وممكن تصلى من المغرب للعشاء تقربا بنوافل الى الله سبحانه وتعالى ... يالله وبعدها أن شاء الله تصلى العشاء على فكرة يا ماما أنا سألت الامام بتاع المسجد عن بعض الكلام اللى انتى قولتية لى عن احاديث النبى وعرفت انك شطرة ياماما ... ربنا يخليك ليه يا حبيب ماما...ز يالله علشان بعد كدة تذاكر شوية وتنام طيب يا ماما..
ممكن أبوسك من خدك بوسة كبيرة علشان أنام فرحان ممكن يا نور عين ماما..
وبعد يوسة وحدة مش كفاية خد أثنين ثلاثة ونام يا حبيب ماما نوم العواف والصحة والعافية شكرا يا ماما ... تصبحى على خير... وانتى من أل الخير يا حبيبى....
وفعلا رحت فى النوم ونمت نوم عميق جدا وما حسيتش بنفسى الا وماما بتصحينى وتقولى قوم يا حبيبى خلاص فاضل على صلاة المغرب خمسه دقائق الحق لحسن أقامة الصلاة فى المغرب بتكون بسرعة غير أى صلاة علشان الفرق بيتها وبين صلاة العشاء ساعة واحدة بس يعنى الوقت بيكون قصير جدا .....
طيب يا ماما ... أنا حضرتلك الحمام وكل حاجة حتى الفوطة اللى هتنشف فيها يالله بسرعة الحق طيب يا ماما يا احلى ماما فى الدنيا ... وبعدها أتوضيت ونزلت بسرعة المسجد اللى بجوار المنزل وصليت المغرب ثلاث ركعات ومفيش قبلهم سنه الا تحية المسجد ولكن صليت ركعتين بعدهم سنه وجلست قليلا فى المسجد اذكر الله ولكنى افتكرت أن ماما قالت لى أنها عوزانى أتكلم معاها معاها شوية بين المغرب والعشاء فرجعت الى المنزل ودخلت المنزل لقيت ماما كالعادة فى المطبخ قالت لى شوف بقى انا انهرضة عيزاك تتعود كل يوم بين المغرب والعشاء تمسك المصحف وتقرأ القرأن كل يوم لو ساعة واحدة بس تحفظ فيها حتى ولو أية واحدة لان النبى قال صلى الله عليه وسلم بلغو عنى ولو اية يعنى انته ممكن تحفظ أيه وتعمل بيها وتفسرها وتقول معناها لاى حد من زملائك وتنفع بيها غيرك وتعمل بيها وكما قال خيركم من تعلم القرأن وعلمة أنتى هتقرأ كما أيه أنهرضة ذى ماتحبى يا ماما يا حبيب ماما انا عاوز أقرء سورة الرحمن طيب أقرأ بس قولى ليه أخترت الرحمن بالذات علشان انا سمعت
من الشيخ أن لكل شىء عروس وعروس القرأن الكريم سورة الرحمن وسمعت أن الله سبحانه وتعالى تحدث فى هذه السورة عن نعم كثيرة متعددة وأن الله سبحانه وتعالى سيقرأها على عبادة بنفسة يوم الحشر العظيم ....
أحسنت يا حبيبى نعم هو كدة فعلا كما اخبرنا النبى صلى الله عليه وسلم ...
نعم يا حبيبى يالله نقرأها وندعى ربنا أن يتخمدنا برحمة من عنده ويدخلنا جنات الفردوس الاعلى أمين ... وأن يرحمنا برحمة من عندة......

وفعلا قرءناها مع بعض وبعد قليل من الوقت فوجئنا بأذان العشاء قلت لها شوفى يا ماما الوقت جرى بسرعة أذاى قالت له طبعا يا حبيب ماما....
علشان أحنا كنا مع الله وحيث أنناكنا نذكر الله فكان الله معنا كما قال تعالى فى كتابة العزيز ... بسم الله الرحمن الرحيم ..."فاذكرونى أذكركم واشكروا لى ولا تكفرون" آية 152,البقرة.

وقال تعالى "الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله ألا بذكر الله تطمئن القلوب" آية 28الرعد.

وقال تعالى "إن المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات والقانتين والقانتات والصادقين والصادقات والصابرين والصابرات والخاشعين والخاشعات والمتصدقين والمتصدقات والصائمين والصائمات والحافظين فروجهم والحافظات والذاكرين الله كثيرا والذاكرات أعد الله لهم مغفرة وأجرا عظيما" آية 35 الأحزاب. صدق الله العظيم .... وحيث قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ...وعن أبى سعيد الخدرى عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "أكثروا ذكر الله حتى يقولوا مجنون" رواه أحمد وابن حبان في صحيحه والحاكم وقال صحيحة الإسناد. وكما قال النبى فى فضل الذكر..وأخرج البخاري ومسلم عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال النبي صلى الله عليه وسلم: "يقول الله تعالى أنا عند ظن عبدي بي وأنا معه إذا ذكرني فإن ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي وإن ذكرني في ملأ ذكرته في ملأ خير منهم وإن تقرب إلي شبرا تقربت إليه ذراعا وإن تقرب إلي ذراعا تقربت إليه باعا وإن أتاني يمشي أتيته هرولة". وهذا لفظ البخاري, ورواه أحمد بنحوه من طريق أنس ورجاله رجال الصحيح. كما ذكر النبى صلى الله علية وسلم فى فضل الذكر,,,,وأخرج مسلم من طريق شعبة قال سمعت أبا إسحق يحدث عن الأغر ابن مسلم أنه قال أشهد على أبى هريرة وأبى سعيد الخدرى أنهما شهدا على النبي صلى الله عليه وسلم قال: "لا يقعد قوم يذكرون الله إلا حفتهم الملائكة وغشيتهم الرحمة ونزلت عليهم السكينة وذكرهم الله فيمن عنده.

وأخرج البخاري حدثنا محمد بن العلاء: حدثنا أبو أسامة، عن بريد بن عبد الله، عن أبي بردة، عن أبي موسى رضي الله عنه قال:
قال النبي صلى الله عليه وسلم: (مثل الذي يذكر ربه والذي لا يذكر ربه مثل الحي والميت).
الله عليكى يا ست ماما دنتى جميلة بشكل أنا ما كنتش أعرف أنك متدينة الى هذه الدرجة وما كنت اعلم انك عارفة حاجات كتيرة عن سنه النبى ربنا يفتح عليكى يا ست ماما وعليك يا حبيب ماما...
عرفة يا ماما ... لو كل الامهات ذيك يبقى كل الجيل اللى جاى هيكون جيل جميل متدين متعلم وعلى خلق صحصح ياماما وساعتها سيصدق قول الشاعر... أن الام مدرسة أذا أعددتها أعددت شعبا طيب الاعراق ... يا سلام عليك يا حبيبى وتقولى انا متدينه دنتى اتاريك مثقف وقارىء جيد وانا معرفش كله من فضل الله يا ماما وبتشجيعك ليا... يالل بسرعة قوم أتوضىء علشان تصلى صلاة العشاء ومتنساش تدعيلى وتدعى لبابا وتدعى لكل المؤمنين طيب يا ماما أنا هعمل كل اللى أنتى تطلبية منى كفتية أنك حببتينى وعرفتينى من هو الله ... وكفاية أنك خلتينى أشعر بطعم الحياة فى عبادة الاله وأنتى كمان صلى العشاء وأدعيلى علشان أصلى وأنا فرحان أنك بتدعيلى طيب يا نور عين ماما ... وذهبت ماما الى الصلاة ونزلت بسرعة أصلى العشاء فى المسجد الى بجوار المنزل ... وقمت بصلاة ركعتين تحية للمسجد وبعدها قمت وصليت ركعنين السنه ... وبعدها قام الامام لاقامة الصلاة وبعدها قمت صليت العشاء اربع ركعات وبعد مت ان فرغت من الصلاة صليت ركعتين السنه ...وبعدها صليت الشفع ركعتين وبعدها الوتر ركعة واحدة ودى سنه عن النبى صلى الله عليه وسلم وبعد الصلاة سمعت الشيخ المسجد بيقول وبيعلن عن درس الاسبوع وبيقول فى الميكرفون الخاص بالمسجد ... أحبتى فى الله السلام عليكم ورحمة الله وقمنت جميعا من فى المسجد بالرد علية وعليك السلام ورحمة الله وبركاتة وقال الحمد لله والصلاة على النبى الامين أبن عبد الله الصادق الوعد الامين الذى ارسلة ربه رحمة للعالمين وجعله خاتم الانبياء والمرسلين ...
أحبتى فى الله درس اليوم وهو درسا للعالمين كافة وهو عن خاتم الانبياء والمرسلين وهو من اهم صفاته النبى صلى الله عليه وسلم وهى صفة الصدق وصفة الامانه لان النبى صلى الله عليه وسلم عرف من صغر سنه بانه الصادق الامين وقد لقبه بذلك اهل الكفر والضلال من اهل قريش وقومة وكل من تعامل معه وجلست وسمعت ما قاله الشيخ عن الصدق والامانه وكما قال .... - لا يجتمِعُ الكفرُ والإيمانُ في قلبِ امرئٍ ، ولا يجتمِعُ الصِّدقُ والكذبُ جميعًا ، ولا تجتمِعُ الخيانةُ والأمانةُ جميعًا
الراوي: أبو هريرة المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم: 4/54
خلاصة حكم المحدث: [فيه] ابن لهيعة ..... وقال الشيخ بذكر قصة لامير المؤمنين عمر بن الخطاب ... فقال
تَذاكر النَّاسُ في مجلسِ ابنِ عبَّاس ٍ ، فأخذوا في فضلِ أبي بكرٍ ، ثمَّ أخذوا في فضلِ عمرَ بنِ الخطَّابِ ، فلمَّا سمِع عبدُ اللهِ بنَ عبَّاس ٍ [ بكَى ] بكاءً شديدًا حتَّى أُغميَ عليه ، ثمَّ أفاق فقال : رحِم اللهُ رجلًا لم تأخُذْه في اللهِ لومةُ لائمٍ ، رحِم اللهُ رجلًا قرأ القرآنَ وعمِل بما فيه ، وأقام حدودَ اللهِ كما أمر ، لم يزدجِرْ عن القريبِ لقرابتِه . ولم يجْفُ عن البعيدِ لبُعدِه ، ثمَّ قال : واللهِ لقد رأيتُ عمرَ وقد أقام الحدَّ على ولدِه فقُتِل فيه ، ثمَّ بكَى وبكَى النَّاسُ من حولِه ، فقلنا : يا بنَ عمِّ رسولِ اللهِ إن رأيتَ أن تُحدِّثنا كيف أقام عمرُ على ولدِه الحدَّ ؟ فقال : واللهِ لقد أذكرتموني شيئًا كنتُ له ناسيًا ، فقلتُ : أقسمنا عليك بحقِّ المصطفَى أما حدَّثتَنا ؟ فقال : معاشرَ النَّاسِ ، كنتُ ذاتَ يومٍ في مسجدِ رسولِ اللهِ وعمرُ بنُ الخطَّابِ جالسٌ والنَّاسُ حوله يعِظُهم ، ويحكُمُ فيما بينهم ، فإذا نحن بجاريةٍ قد أقبلت من بابِ المسجدِ ، فجعلت تتخطَّى رِقابَ المهاجرين والأنصارِ حتَّى وقفت بإزاءِ عمرَ فقالت : السَّلامُ عليك يا أميرَ المؤمنين ورحمةُ اللهِ وبركاتُه ، فقال عمرُ : وعليك السَّلامُ يا أمةَ اللهِ ، هل من حاجةٍ ؟ قالت : نعم أعظمُ الحوائجِ إليك ، خُذْ ولدَك هذا منِّي فأنت أحقُّ به ، ثمَّ رفعت القِناعَ ، فإذا على يدِها طفلٌ ، فلمَّا نظر إليه عمرُ قال : يا أمةَ اللهِ أسفِري عن وجهِك ، فأسفرت ، فأطرق عمرُ وهو يقولُ : لا حولَ ولا قوَّةَ إلَّا باللهِ [ العليِّ ] العظيمِ ، يا هذه أنا لا أعرِفُك ، فكيف يكون هذا ولدي ؟ فبكت الجاريةُ حتَّى بلَّت خِمارَها بالدُّموعِ ، ثمَّ قالت : يا أميرَ المؤمنين إن لم يكن ولدَك من ظهرِك فهو ولدُك من ولدِك . قال : أيَّ أولادي ؟ قالت : أبو شحمةَ قال : أبحلالٍ أم بحرامٍ ؟ قالت : من قِبَلي بحلالٍ ومن جِهتِه بحرامٍ . قال عمرُ : وكيف ذاك ؟ قالت : يا أميرَ المؤمنين اسمَعْ مقالتي ، فواللهِ ما زِدتُ عليك حرفًا ولا نقصتُ ، فقال لها : اتَّقي اللهَ ولا تقولي إلَّا الصِّدقَ . قالت : يا أميرَ المؤمنين كنتُ في بعضِ الأيَّامِ مارَّةً في بعضِ حوائجي إذ مررتُ بحائطٍ لبني النَّجَّارِ ، فإذا أنا بصائحٍ يصيحُ من ورائي ، فإذا أنا بولدِك أبي شحمةَ يتمايلُ سُكرًا ، وكان قد شرِب عند نُسَيكةَ اليهوديِّ ، فلمَّا قرُب منِّي تواعدني وتهدَّدني وراودني عن نفسي وجرَّني إلى الحائطِ فسقطتُ وأُغمِي عليَّ . فو اللهِ ما أفقتُ إلَّا وقد نال منِّي ما نال الرَّجلُ من امرأتِه . فقمتُ وكتمتُ أمري ، عن عمِّي وعن جيراني ، فلمَّا تكاملت أيَّامي وانقضت شهوري وضربني الطَّلقُ وأحسستُ بالولادةِ خرجتُ إلى موضعِ كذا وكذا فوضعتُ هذا الغلامَ فهممتُ بقتلِه ، ثمَّ ندِمتُ على ذلك ، فاحكُمْ بحكمِ اللهِ بيني وبينه . قال ابنُ عبَّاس ٍ : فأمر عمرُ ( رضِي اللهُ عنه ) مناديَه يُنادي ، فأقبل النَّاسُ يُهرَعون إلى المسجدِ ، ثمَّ قام عمرُ فقال : يا معاشرَ المهاجرين والأنصارِ لا تتفرَّقوا حتَّى آتيكم بالخبرِ ، ثمَّ خرج من المسجدِ وأنا معه فنظر إليَّ وقال : يا بنَ عبَّاس ٍ أسرِعْ معي ، فجعل يُسرِعُ حتَّى قرُب من منزلِه فقرع البابَ فخرجت جاريةٌ كانت تخدُمُه ، فلمَّا نظَرتْ إلى وجهِه وقد غلبه الغضبُ قالت : ما الَّذي نزل بك ؟ قال : يا هذه ولدي أبو شحمةَ ههنا ؟ قالت : إنَّه على الطَّعامِ ، فدخل وقال له : كُلْ يا بُنيَّ فيُوشكُ أن يكونَ آخرَ زادِك من الدُّنيا ، قال : قال ابنُ عبَّاس ٍ : فرأيتُ الغلامَ وقد تغيَّر لونُه وارتعد ، وسقطت اللُّقمةُ من يدِه ، فقال له عمرُ : يا بُنيَّ من أنا ؟ قال : أنت أبي وأميرُ المؤمنين . قال : فلي عليك حقُّ طاعةٍ أم لا ؟ قال : طاعتان مُفترَضتان ، أولهما : أنَّك والدي والأخرَى أنَّك أميرُ المؤمنين ، قال عمرُ : بحقِّ نبيِّك وبحقِّ أبيك ، فإنِّي أسألُك عن شيءٍ إلَّا أخبرتَني قال : يا أبي لا أقولُ غيرَ الصِّدقِ . قال : هل كنتَ ضيفًا لنُسَيكةَ اليهوديِّ ، فشرِبتَ عنده الخمرَ وسكِرتَ ؟ قال : يا أبي قد كان ذلك وقد تبتُ . قال : يا بُنيَّ رأسُ مالِ المذنبين التَّوبةُ ، ثمَّ قال : يا بُنيَّ أنشُدك اللهَ هل دخلتَ ذلك اليومَ حائطًا لبني النَّجَّارِ فرأيتَ امرأةً فواقعتَها ؟ فسكَت وبكَى وهو يبكي ويلطِمُ وجهَه ، فقال له عمرُ : لا بأسَ اصدُقْ ، فإنَّ اللهَ يحِبُّ الصَّادقين . فقال : يا أبي كان ذلك الشَّيطانُ أغواني وأنا تائبٌ ، نادمٌ . فلمَّا سمِع منه عمرُ ذلك قبض على يدِه ولبَّبه وجرَّه إلى المسجدِ ، فقال : يا [ أبتِ ] لا تفضَحْني على رؤوسِ الخلائقِ خُذِ السَّيفَ ، واقطعني هاهنا إرْبًا إرْبًا . فقال : أما سمِعتَ قولَ اللهِ عزَّ وجلَّ وليشهَدْ عذابَهما طائفةٌ من المؤمنين [ النُّور : 2 ] ثمَّ جرَّه حتَّى أخرجه بين يدَيْ أصحابِ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم في المسجدِ فقال : صدقت المرأةُ ، وأقرَّ أبو شحمةَ بما قالت ، وله مملوكٌ يُقالُ له أفلحُ [ فقال له : يا أفلحُ ] إنَّ لي إليك حاجةً إن قضيتها فأنت حُرٌّ لوجهِ اللهِ ، فقال : يا أميرَ المؤمنين مُرْني بأمرِك . قال : خُذِ ابني هذا فاضرِبْه مائةَ سوْطٍ ولا تُقصِّرْ في ضربِه فقال : لا أفعلُه ، وبكَى وقال : يا ليتني لم تلِدْني أمِّي حيث أُكلَّفُ بضربِ [ ولدِ سيِّدي ] فقال له عمرُ : يا غلامُ إنَّ طاعتي طاعةُ الرَّسولِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم فافعَلْ ما آمرُك به ، فانزع ثيابَه ، فضجَّ النَّاسُ بالبكاءِ والنَّحيبِ ، وجعل الغلامُ يشيرُ بأصبعِه إلى أبيه ويقولُ أبتِ ارحَمْني ، فقال له عمرُ وهو يبكي : ربُّك يرحمُك وإنَّما هذا كي يرحمَني ويرحمَك ، ثمَّ قال : يا أفلحُ اضرِبْ ، فضرب أوَّلَ سوطٍ ، فقال الغلامُ بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، فقال : نعم الاسمُ سمَّيتَ يا بُنيَّ . فلمَّا ضرب به ثانيًا قال : أُوَّهْ يا أبتِ ، فقال عمرُ : اصبِرْ كما عصَيْتَ . فلمَّا ضرب ثالثًا قال : الأمانَ ، الأمانَ . قال عمرُ : ربُّك يُعطيك الأمانَ ، فلمَّا ضربه رابعًا : قال : واغوْثاه . فقال : الغوثُ عند الشِّدَّةِ . فلمَّا ضربه خامسًا حمِد اللهَ ، فقال له عمرُ : كذا يجبُ أن تحمدَه ، فلمَّا ضربه عشرًا قال : يا أبتِ قتلتَني . قال : يا بُنيَّ ذنبُك قتلك فلمَّا ضربه ثلاثين قال : أحرقت واللهِ قلبي . قال : يا بُنيَّ النَّارُ أشدُّ حرًّا . قال : فلمَّا ضربه أربعين قال : يا أبتِ دَعْني أذهَبْ على وجهي . قال : يا بُنيَّ إذا أخذتَ حدَّ اللهِ من جنبِك اذهَبْ حيث شئتَ . فلمَّا ضربه خمسين قال : نشدتُك بالقرآنِ لما خلَّيتَني . قال : يا بُنيَّ هلَّا وعظك القرآنُ وزجرك عن معصيةِ اللهِ عزَّ وجلَّ ، يا غلامُ اضرِبْ ، فلمَّا ضربه ستِّين قال : يا أبتِ أغِثْني . قال : يا بُنيَّ إنَّ أهلَ النَّارِ إذا استغاثوا [ لم ] يُغاثوا . فلمَّا ضربه سبعين قال : يا أبتِ اسْقِني شَربةً من ماءٍ . قال : يا بُنيَّ إن كان ربُّك يُطهِّرُك فيسقيك محمَّدٌ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم شَربةً لا تظمأُ بعدها أبدًا ، يا غلامُ اضرِبْ ، فلمَّا ضربه ثمانين قال : يا أبتِ السَّلامُ عليك قال : وعليك السَّلامُ ، إن رأيتَ محمَّدًا صلَّى اللهُ عليه وسلَّم فاقرِئْه منِّي السَّلامَ وقُلْ له : خلَّفتُ عمرَ يقرأُ القرآنَ ويُقيمُ الحدودَ ، يا غلامُ اضرِبْه . فلمَّا ضربه تسعين انقطع كلامُه وضعُف . فوثب أصحابُ رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم من كلِّ جانبٍ فقالوا : يا عمرُ انظُرْ كم بَقي فأخِّرْه إلى وقتٍ آخرَ . فقال : كما لا تُؤخَّرُ المعصيةُ لا تُؤخَّرُ العقوبةُ ، وأتَى الصَّريخُ إلى أمِّه فجاءت باكيةً صارخةً وقالت : يا عمرُ أحُجُّ بكلِّ سوطٍ حجَّةً ماشيةً ، وأتصدَّقُ بكذا وكذا درهمًا . قال : إنَّ الحجَّ والصَّدقةَ لا تنوبُ عن الحدِّ ، يا غلامُ أتمَّ الحدَّ ، فلمَّا كان آخرُ سوطٍ سقط الغلامُ ميِّتًا فقال عمرُ : يا بُنيَّ محَّص اللهُ عنك الخطايا ، وجعل رأسَه في حجرِه وجعل يبكي ويقولُ : بأبي من قتله الحقُّ ، بأبي من مات عند انقضاءِ الحدِّ ، بأبي من لم يرحَمْه أبوه ! وأقاربُه ! فنظر النَّاسُ إليه فإذا هو قد فارق الدُّنيا ، فلم يُرَ يومٌ أعظمَ منه ، وضجَّ النَّاسُ بالبكاءِ والنَّحيبِ . فلمَّا أن كان بعد أربعين يومًا أقبل عليه حذيفةُ بنُ اليمانِ صبيحةَ يومِ الجمعةِ فقال : إنِّي أخذتُ وِردي من اللَّيل فرأيتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم في المنامِ وإذا الفتَى معه عليه حُلَّتان خضراوتان فقال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم : ( ( أقرِئْ عمرَ منِّي السَّلامَ وقُلْ [ له هكذا أمرك اللهُ أن تقرأَ القرآنَ وتُقيمَ الحدودَ وقال الغلامُ : يا حذيفةُ أقرِئْ أبي عنِّي السَّلامَ وقُلْ له : ] طهَّرك اللهُ كما طهَّرتَني ) )
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: ابن الجوزي - المصدر: موضوعات ابن الجوزي - الصفحة أو الرقم: 3/608
خلاصة حكم المحدث: موضوع
وعلمنا من الشيخ ان منزله الصدق والامانه تدخل صاحبها الجنه وبعدها خرجت من المسجد بقدمى الشمال ولكن بعد ما خرجت من المسجد لقيت الشيخ بيندهلى خد يا عمرو قلقله نعم قال لى أنا عاوزك تعالى رحت رجعت المسجد تانى ودخلت بقدمى اليمين كما ادخل كل مرة وأول ما شفنى لاالشيخ قال لى بارك الله فيك انا ناديت عليك لاننى كنت عاوز اعرف أنتى دخلت المسجد بقدمك اليمين ولا بقدمك الشمال فوجدت الابتسامة على شفتاه وقال الحمد لله أنت يا بنى كل يوم بتتعلم شىء جديد فاقم الصلاة وحافظ عليها تكون دائما وأبدا فى يوم عيد وكما قال الله تعالى فى كتابه العزيزسورة الاسراء .... بسم الله الرحمن الرحيم ...يقول الله عز وجل: {أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودً}. وبعدها ذهبت الى المنزل ووقفت أنادى على ماما كالعادة ... ياماما ياماما أنتى فين يا ماما... أفتحيلى يا ماما .
لقيت ماما ... نزلة على السلالم بتجرى من عند الجيران اللى فوق فى الدور اللى فوقينا ولقتها بترد علية وتقولى أنا نزلة يا حبيب ماما... جيالك بسرعة معلش أصل أنا كنت قاعدة مع جارتنا شوية على ما أنتى تيجى كنا بنتكلم عن الدين شوية بارك الله فيكى يا ماما .... وأول حاجة عملتها لما جلسنا داخل المنزل قامت بسؤالى صليت العشاء يا حبيب ماما .... أن شاء الله صليت طبعا يا ست ماما ... وكمان سمعت درس جميل من الشيخ عن صفتان من صفات النبى صلى الله عليه وسلم طيب
تعالى أجلس وأحكيلى سمعت أيه من الشيخ فى درس المسجد قال لها سمعته وهو يتحدث عن صفات النبى صلى الله عليه وسلم قالت صلى الله عليه وسلم وكان يتحدث عن صفة الصدق والامانه وهى صفات تحلى بها النبى صلى الله عليه وسلم وكانت سبب من أسباب نشر دعوته فى تصديق قريش له وغيرها من سائر العرب وكما كانت هذه الصفات هى من اجمل واعظم صفات النبى كان صادقا امينا فى كل شىء حتى ان قريشا التى كانت تلقبه بالصادق الامين وبالرغم من ذلك عندما جاء خبر السماء بالوحى جبريل عليه السلام كانو يكذبوة ولكن قد نصرة الله بصدقة وامانته كما حدثنا الشيخ عن اهمية الصدق واعطانا مثالا على امير المؤمنين عمر ابن الخطاب وابنه وانتى عارفة باقى الرواية يا امى انتى عرفت منين انى عارفة باقى الرواية لان المسجد بجوار المنزل وأكيد يا ماما سمعتى الشيخ فى الميكرفون لانى عارف انك بتحبى تسمعى كل دروس الفقة ودروس العلم قالته ايوة يا حبيبى بس انا مسمعتش الدرس فى المكرفون لاننى كنت مشغوله مع الجيران ولكنى انا قرأت قبل ذلك هذه الرواية وهى أن العقاب على الذمب فى الدنيا يطهرنا فى الاخره صح يا ماما تمام ذى منتى قولتى هى فعلا كدة الشيخ قال الله يفتح عليكى ياماما ويبارك لى فيك يا حبيب ماما .... أحسنتى يا ماما وأحسنت أنت أيضا يا حبيب ماما ... عرفت يا حبيبى بقى السعادة فين عرفت يا ماما .... السعادة فى (العبادة) وكما قال النبى صلى الله عليه وسلم من أراد الله به خيرا يفقة فى الدين ...صدق رسول الله ...بارك الله فيك يا حبيب ماما ...قوم يا حبيبى يالله نام وبكرة أن شاء الله نكمل مشوار الجهاد مع النفس حتى نرتقى ونصل بالعبادة الصحيحة المنزهه عن الاغراد وخلافة الى الله سبحانه وتعالى ونكون عند حسن ظن الله بنا كما هو يقول انا عند ظن عبدى بى .... طيب ياماما بس انا هذاكر شوية وبعدين أقوم أنام علطول وياريت تصحينى على صلاة الفجر متنسيش يا ماما ... وأوعى تروح عليكى نومه ذى أمبارح خلاص يا حبيبى متزعلش أصل انا امبارح كنت تعبانه شوية ولكن أنهرضة أنا بالى مشغول شوية هقوم اصلى ركعتين واقراء ما تيسر لى من القرأن الى صلاه الفجر أن شاء الله وصدقنى مش هنام قبل ما اصحيك تصلى معايا الفجر ان شاء الله سبحانه وتعالى طيب يا ماما ... وفعلا قام وذاكر وبعدها قال لماما ... تصدقى يا ماما أن انا فهمت من الشيخ فى المسجد اللى قاله ولكن أنا مبفهمش شرح المدرس اللى عندنا فى حصة الدين قالت له الدين بس يا حيبى ولا فى مواد تانية مخبيش عليكى يا ماما انا حاسس ان التعليم عندنا ناقص حاجات كتيرة وكمان حاسس ان المدرسين مش على قد المستوى اللى مطلوب منهم وكمان عدد الحصص وسعة الحصة قليلة وكمان عندنا مواد كثيرة مش بنستفيد منها بعد التخرج وياريت اللى بيكتبو المناهج يكونو فاهمين ده كويس ويحطلنا مستوى مختصر من العلم علشان نقدر نستوعب ونقدر كمان نستفيد ونفيد بعد التخرج وكمان يا ماما فى مشكلة كبيرة جدا ايه هى يا حبيبى مشكلة الدروس الخصوصية المدرسين ياماما بيعملو اعلانات فى المدرسة والشوارع علشان الدروس الحصوصية وهمه ما بيعطوناش حقنا داخل الحصص طيب يا حبيبى انا هحاول أشرح وجه نظرك فى الموضوع ده وهحاول أقابل وزير التربية والتعليم علشان نشوف حل لهذه المشكلة المذمنه ربنا يخليكى ليه يا ماما وانا ممكن اساعدك اذاى هنشر على الانترنت المشكلة على جميع المواقع حتى يعلم الجميع ونقدر نحاصر كل المدرسين اللى بيحولو يعطو الطلبة دروس خصوصية وبذلك نكون قدرنا نعمل حاجة ولو حل بسيط للمشكلة لا يا حبيبى ان شاء الله انا هدرس وجه نظرك وهعرضا على كل المسئولين فى الدولة لان التعليم هو عصب المجتمع الناجح ومن غير تعليم جيد مش هيكون هناك مجتمع من الاساس صح ياماما يا احلى ماما فى الدنيا ...أنا هنام يا ماما ... تصبحى على خير وانتى من اهله يا حبيبى ... أستنه قبل ما تنام انا عاوزة أقولك حاجة مهمة خير يا ماما ... عاوز تصحى لوحدك تصلى الفجر من غير ما حد يصحيك أذاى ياماما ياريت ياماما بسرعة قوليلى علشان أنا سمعت أن اللى بيصلى الفجر جماعة فهو فى ذمة الله قالت له صح يا حبيبى ... قالت له أتوضىء قبل ما تنام وصلى ركعتين ولا تكثر من الطعام قبل النوم تلاقى نفسك على طول صحيت على الاذان خلاص يا ماما أنا هعمل كدة وأن شاء الله هقوم بأذن الله أصلى الفجر وفعلا عمل اللى قالت عليه ماما ... وبص لقى نفسة صحى من النوم ساع أذان الفجر واول ما المؤذن قال الله اكبر الله اكبر اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله حى على الصلاة حى على الفلاح لقى نفسة قائم من النوم وقال عندما أستيقظ من النوم دعاء كان يقوله النبى صلى الله عليه وسلم ... الحمد لله الذى احيانا بعد ان اماتنا والية النشور وبعدها قام وتوضىء وصلى ركعتين فى المنزل ثم خرج الى المسجد لاقامة صلاة الفجر وتذكر وهو ماشى الى المسجد أن صلاة الفرد فى المسجد مع الجماعة تساوى سبعا وعشرون درجة عند الله فى ميزان الحسنات وانه فى ذمة الله وانه احيا نصف الليل وبعد ما صلى الفجر جلس فى المسجد يذكر الله بعد ان انتهى من الصلاة وبعد قليل قام وصلى ركعتين وبعدها صلى الشروق والضحى وتذكر ان النبى صلى الله عليه وسلم ... « إذا صلى الغداة (الفجر) جلس في مصلاه حتى تطلع الشمس » [أخرجه مسلم].
وأخرج الترمذي عن أنس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: « من صلى الفجر في جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلى ركعتين كان له كأجر حجة وعمرة تامة تامة تامة » [صححه الألباني وبعدها خرج من المسجد ولسه يا دوب بيفتح باب المنزل ولسه هينادى ... ياماما ياماما ... لقى ماما بتقول له تقبل الله يا حبيبى منك الصلاة رد عليها وقلها منا ومنك يا ماما العزيزة الغالية ...أن شاء الله يا حبيب ماما يتقبل الله ... منك الصلاة ... قالت له طبعا صليت قلها أن شاء الله طيب بتسأل ليه منا رديت عليكى لما قلتى تقبل الله نعم يا حبيبى وعملت ايه بعد الصلاة فى المسجد واتاخرت ليه كدة قال لها جلست أذكر الله قليلا من كثير أيوة يا حبيبى على فكرة عاوزة اقول حاجة قولى يا ماما فى حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم قال فيه من صلى الفجر فى جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع عليه الشمس ثم صلى ركعتين كان له كأجر حجة وعمرة تامة تامة تامة ما شاء الله عليكى يا ماما أنا كل يوم بكتشف فيكى علم غزير وجميل ممكن ماما أسألك سؤال أسأل يا نور عين ماما ممكن تقولى لى مين اللى علمك كل دة ردت عليه وقالت له اللى علمنى كل دة جدك الله يرحمه يا حبيبى كان راجل من المصلين الساجدين الشاكرين الحامدين المحسنين للفقراء والحمد لله وكان دائما يحسنى على أقامة الصلاة فى اوقاتها وكان يجلس معى يعلمنى احاديث النبى صلى الله عليه وسلم وكان دائما وابد يجتهد فى طلب العلم وحضور الدروس فى المساجد لكثير من المشايخ ى والعلماء وكان له فضل كبير عليه والحمد لله ربنا يغفرله ويرحمه وقد عمل هو بحديث النبى القائل فيه اذا مات أبن ادم انقطع عمله الا من ثلاث علم ينتفع به او صدقة جارية او ولد صالح يدعو له صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم فهذا الحديث يسرى عليه الان فاننى الان اقوم بالدعاء له فى كل صلاة وكل سورة فى القران والحمد لله ربنا يقدرنى على أن اكون ولدا صالح لجدك كما اتمنى ان تكون انت ولدا صالح يدعو لى قال أن شاء الله يا امى ساقوم بالدعاء لكى وانتى على قيد الحياة وحتى بعد ذلك ان شاء الله ربنا يخليك ليه يا حبيبى ويخليكى ليه يا ماما وتعلمينى من علمك يارب يا ماما طيب يا ماما علشان اكون ولد صال تنصحينى بايه يا ماما مقدرش اقولك غير أنك تذكر الله كثيرا وتكون دائما على الاستغفار والحمد لله ان شاء الله يا ماما ...
أنا عاوز اقولك على حاجة قول يا حبيبى ممكن ياماما ... نعمل صدقة جارية لجدى ايه رأيك فكرة جميلة يا حبيبى انا محوش من مصروفى وانتى كملى على اللى انا محوشة من مصروفى ونعمل سبيل من الماء دائم له ايه رأيك يا ماما على كل حال احنا ننوى وربنا يسهل علينا ان شاء الله احنا بدل ما نعمل السبيل على باب المسجد او باب الحارة نشوف حد فعلا محتاج للمساعدة ونساعدة باستمرار علشان ممكن يكون هوه محتاج اكثر من السبيل وكمان الناس كتير عمله السبيل صدقة ممكن يا ماما عندك حق احنا ننوى ونبحث عن حد محتاج فعلا ونساعدة كل شهر وتبقى صدقة جارية لجدى نعم الرأى يا حبيبى خلاص أحنا ندور ونشوف مين محتاج ونساعدة خلاص يا ماما يالله الحقى أعمليلى الفطار علشان أذهب الى المدرسة .....أنته لسه فاكر ... الفطار جاهز يا حبيب روحى....

قوليلى أنتى عاوزة أى حاجة أنهرضة منى أجبهالك معايا وأنا جاى من المدرسة أن شاء الله ...لا يا حبيبى ربنا يبارك لى فيك أن شاء الله أنا أنهرضة عملالك مفاجأة كبيرة جدا بس مش عارفة اذا كانت هتعجبك ولا أية مش عرفة طيب قوليلى أيه المفاجأة أقولك علشان تروح المدرسة وأنته نفسك مفتوحة خير ياماما شوقتينى قوليلى بسرعة ... هقولك حالا ...... حالا يا حبيب ماما هقولك على المفأجاة بص يا حبيبى الاول وحد الله لا اله الا الله وكمان صلى على النبى صلى الله عليه وسلم بص يا حبيبى ابوك الله يرحمة كان عندة قطعه ارض فى البلد كان وارثها من المرحوم جدك وهو كتب الارض ده باسمك
وقال لى انى مقلكش الا لما تكبر شويه وكان فى وصيته انك تحافظ على هذه الارض الله يا ماما دة مفأجاة كبيرة وجميلة فعلا الله يرحمك يا بابا ويخليكى ليه يا ماما ... طيب يا ماما ممكن تقوليلى هى الارض دة فين ومساحتها اد ايه قالت له الارض دة يا حبيبى فى البلد ومساحتها حوالى فدان الله دة كبيرة قوى ياماما يالله بقى يا حبيبى علشان تراعى الارض وتشوف هتعمل ايه لما تكبر ... بس انا يا ماما مفهمش فى الزراعة على فكره يا ماما انا عايز اسأل سؤال مين اللى بيراعى الارض دة دلوقتى قالت له بابا الله يرحمه كان مستاجرها لاحد الجيران فى البلد والايجار بتاع الارض انا كنت بجمعه كل اول شهر ووضعته لك باسمك فى البنك علشان لما تكبر تشوف بقى انته هتعمل بيه ايه هتستخدمة فى مشروع صغير ولا هتعمل بيه ايه الله دى مفاجاة فعلا جميله يا ماما ربنا يخليكى ليه ويباركلى فيكى ويرحكمك يا بابا طيب ياماما خليها ذى ما هيه مستاجره لحد منشوف هنعمل ايه بس انا عاوز اقولك حاجة احنا ممكن نعمل حاجات كتير فى الارض دة احنا ممكن نستثمرها فى حاجات كتيرة اقولك بعدين لما يجى الوقت اللى نحتاجه فيه نبقى نشوف هنعمل ايه... شوف ياحبيبى ماما انا قلتلك ... وحكتلك ...
خلاص على المفاجأة عجبتك الله عليكى يا ماما ... ربنا يخليكى ليه ويخليكى ويحفظك يا نور عين ماما... بس بقى وأنته جاى من المدرسة عدى على المحل اللى جمب المسجد لعمك الحاج وقوله هات الكشاف اللى قالتلك عليه ماما الله يا ماما كمان ده خبر جميل ربنا يكرمك ياماما وميحرمنيش منك أبدا وانته كمان يا حبيبى وأخيرأ يا ماما مش هشيل هم النور يقطع او مايقطعش خلاص هيبقى معايا كشاف الحمد لله وخلاص قررتى ياماما تجيبى الكشاف أة يا حبيبى علشان أنا عوزاك تذاكر وتجيب مجموع كبير علشان أفرح بيك ومش عاوزة أقل من 100 فى المائة مجموع ياماما طيب قولى 60 فى المائة لا أنا كدة هزعل منك طيب خلاص ياماما ممكن 90بالمائة ممكن بس انا عوزاك تجيب أكثر طيب يا ماما عموما أنا أحمد الله أنك ماما ربنا يخليكى ليه يا ماما وميحرمنيش منك أبدا لازم يا حبيبى ماما يكون عندك عقيدة راسخة وثابته وثقة فى الله سبحانه وتعالى ثم ثقة فى نفسك ومجهودك علشان تكون من اصحاب العقيدة والمبدأ الصحيح كى تحقق كل أحلامك والعقيدة السليمة تجعلك متفتح ومستنير ولا أنته عاوز تكون ...بشر بلا عقيدة ... أذاى يا ماما انا لعمل كل اللى بتقوليلى عليه وبعبد ربنا بقلبى علشان أحس بطعم السعادة الحقيقية وانا ان شاء الله على عقيدة باذن الله ويقين ان الله سوف يوفقنى وهجيب اكبر مجموع بس انتى ادعيلى يا ست الكل ..روح يا حبيبى قلبى وربى راضين عليك ... طيب يالله بسرعة علشان متتأخرش على المدرسة طيب ياماما ... مع السلامة يا حبيبى.. الله يسلمك ياماما ...لا اله الا الله يا حبيى وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو على كل شىء قدير ... صح ياماما صح يا حبيب ماما مش أنتى قولتيلى علشان الدين لا يتجزأ (ينقسم) نعم يا حبيبى صح كدة عندما يذكر احد امامك الله ويقول لا اله الا الله علطول تقول وحدة لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شىء قدير يعنى أنا صح يا ماما صح والف صح يا حبيب ماما ... وبعدها ذهبت الى المدرسة كالعادة وبعدين رجعت بدرى علشان كان عندنا فى المدرسة حصتين فارغين ورجعت لعم الحاج علشان أجيب منه الكشاف وأول ما شفنى الحاج قال لى مبروك يا حبيب ماما ... ماما جأءت وأشترت لك كشاف علشان تذاكر عليه لما النور يقطع أشكرك يا حاج وأشكر ماما كمان يالله أختار الكشاف اللى أنته عاوزة اللى أنته شايفة كويس يا عم الحاج قولى عليه وبسرعة علشان أنا مستعجل علشان اروح لماما ماشى يا حبيبى خد اللى على الرف ده ذات الشكل الرباعى وعلية خمسة نجوم دى ماركه أيه يا عم الحاج قال له دى ماركة يابانى ماركة ناشونال دى ماركة عالمية ومفيش لها مثيل ويليها بعد ذلك ماركات اخرى من صناعة بلاد اخرى مثل الصين والمانيا وفرنسا وايطاليا وبلاد كثيرة مش فى الاجهزة فقط بل فى أشياء اخرى كثيرة وعلى فكرة ثمنه غالى عن أى كشاف أخر ربنا يبارك فيك يا عم الحاج ويخليك شكرا يا ابنى ربنا يبارك لك فى ماما ويخلهالك سلمى عليها لما توصل المنزل وقولها بيقولك أى خدمة تانية أو أى طلب أخر شكرا... يا عم الحاج ...
وأخذت الكشاف وذهبت به الى المنزل وناديت عليها من تحت يا ماما يا ماما .... انا جيت وجبت الكشاف ... مبروك عليك يا حبيبى يا الله بقى علشان ...تتؤضى وتصلى العصر حاضر طيب يا ماما.... أن شاء الله هتوضىء وأصلى وبعدين نجرب الكشاف طيب يا حبيبى ...
وبعد ما خلصت صلاة ماما ... قالت لى يالله علشان نجرب الكشاف طيب يا حبيبى هاتوا الله يا ماما الكشاف شكلة جميل ولونه أحمر بيلمع بس انا شفت حاجة غريبة ياماما ...خير يا حبيب ماما حاجة أيه انا سمعت الحاج وهو بيقولى ان الكشاف دة ماركة جميلة صنع فى اليابان وأنه ماركة عالمية وجودة عالية يعنى الرجل ده يا ماما فعلا راجل كويس وامين وحب يعرفنا أن الكشاف من ماركة عالمية وجودة عالية الصنع تسمى ده ايه يا ماما...
بص يا حبيب انا هكلمك عن حاجة مهمة جدا وأول مره تمر عليك فى حياتك أنا كنت مأجلة ده شويه لكن ربنا أراد أنى أكلمك فيها دلوقتى أيه هيه ياماما شوف يا حبيبى لو كان التاجر اللى بيبع الاشياء للناس بيتحلى بصفة الصدق والامانه وعنده عقيدة راسخة جوه قلبه أن ربنا مطلع عليه يعنى شايفة وشايف تصرفاته يبقى هيكون تاجر امين ومش هيغشنا ومش هيغش غرنا لما يبيع ويشترى ويصبح رجل لدية عقيدة سليمة فى دينه لان الرجل الذى يتحلى بالايمان والصدق صفة من صفات الايمان بالله تكون لديه عقيدة راسخة جوه قلبه بعدم الغش ومش ممكن يغش حد عملا بقول النبى صلى الله عليه وسلم من غشنا فليس منا ... ومن لم يهتم بامر من امور المسلمين ليس منا... ويكون بذلك رجل صالح ويكون من الناس التى تتحلى بالعقيدة السليمة أيضا فى امور الرزق الذى يؤمن ان لا احد يستطيع حجب رذقة من الدنيا مهما كان الا الله ويكون لديه عقيدة سليمة ولكن ما رأيك فى ايه يا ماما متيجى نتحدث قليلا عن تاجر ليس عندة من الايمان والسنه شىء او ليس لديه من الصدق والامانه ما يتحلى به هذا الرجل هو أو غيرة عند أذن يصبح رجلا بلا عقيدة وسنتحدث سويا عن العقيدة فى الدين وكيف تكون مؤمن بها وما هو مفهومها لدى الانسان طيب ياماما ... شوف يا حبيبى اولا مفهوم ومعنى العقيدة
أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسول وما انزل على محمد وبالقدر بخيرة وبشرة ويوم الحساب وتؤمن بان الله على كل شىء قدير صعبه ده عليك لا ياماما وان يكون مفهومك ان لك اله هو الله لا تعبد سواة ولا تشرك به شىء وتخلص له فى العبادة وتعلم ان كل شىء بيدة وليس بيد أحدا غيرة ... نعم يا ماما ... حدثينى اكثر يا ماما ... انا مش دايما بحسك على اقامة الصلاة على اوقاتها لما بقولك صلى أنته بتستفاد ايه من الصلاة حاجات كثيرة جدا يا ماما فهى غذا روحى ونقاءئها وطهارة قلبى وتجعلنى دائما فى رعاية الله ولما بتداوم عليها بيعود عليك بأية سؤال جميل يا ماما جزاكى الله عليه خير انا هجوبك وحده وحدة انا لما بصلى دايما الصلاة على اوقاتها بحس انى دائما طاهر ونظيف وبحس براحة غريبة جدا وجميلة فى نفس الوقت لم اشعر بها من قبل وكمان بحس ان ربنا قريب منى جدا .... وان الصلاة بتجعل بينى وبين الله صله جميلة وعميقة ويزداد ايمانى بالله سبحانه وتعالى أكثر فاكثر ...ز
والصلاة يا حبيبى تجعلك من البشر الذين لديهم عقيدة الصحيحة وتجعلهم مؤمنون بالله حق ايمان ولا يفعلون الا ما يؤمرون من الله سبحانه وتعالى ...اما البشر الذى ليس لهم عقيدة فهم عكس ذالك تماما...
كما قلت لك فهم لا يؤمنون بالله ولا ملائكته ولا كتبه ولا رسولة ولا بأى شىء من قبل ذلك وهم يتسترون وراء ذلك ويقولون مالا يفعلون مثل التجار الغشاشين ومثل المنافقين الذى لا يهمهم من الدنيا الا جمع الاموال والسيطرة والوصول الى المناصب باى شكل من الاشكال وخلاف ذلك الموظفين الذين ليس عندهم ضميرا فى اعمالهم والصانع الذى لا يتقن صنعته كلهم ليس لديهم عقيدة راسخة بل مهتزة لم تثنت فى قلوبهم بعد... فهذا يا حبيبى قليل من كثير عن العقيدة ...
علمت يا امى ...ياه لماذا قلت يا امى ولم تقل يا ماما ...أحسست بأن كلمة أمى تخرج من فمى بعقيدة راسخة بأنك أمى جميل يا أبنى العزيز وهذا فعلا محتوى العقيدة الراسخة السليمةفان الانسان عندما يكون على عقيدة سليمة يتولد عنده الفطرة السليمة حتى فى منطوق الكلمات نعم يا امى ...من اليوم لان اقول لكى الا أمى... وانا اقول لكى يا امى شكرا ..يا ابنى بارك الله فيك يا حبيبى من اجل ذلك علمتينى الصلاة والحفاظ عليها نعم يا ابنى فانا كنت اريد ان ازرع بداخلك شجرة العبادة فى العقيدة الراسخة من صغرك حتى تكبر معك وتكون من المؤمنين بالعقيدة ايمان صحيح وحتى لا تكون مثل غيرك ...ويميزك الله بالايمان والطاعة له ...بارك الله فيكى يا امى وفيك يا حبيبى......

أمى الحبيبة ...نعم يا حبيبى كنت أريد أن أقرأ عليكى بعض كلمات قد قمت بكتابتها من أبيات الشعر وكنت أريد معرفة رأيك فيها... بس كدة قول يا حبيبى ماما ........... وهنا كلمات الشعر ...تكتب فى نهاية الكتابة .............................
الله يفتح عليك يا حبيبى أية الكلام الجميل ده والله يا أمى أنا كنت جالس فى المسجد وجأئنى بعض أفكار بسيطة عن هذه الكلمات جميل يا حبيبى أكتب طول ما أنتى حاسس أنك عايز تكتب وتقدر تعبر عن أى شىء جواك بالكتابه الكتابه نعمة وموهبه من الله سبحانه وتعالى وممكن تعبر بيها عن حاجات كتيرة وعاوزة أقولك حاجة كمان قولى يا أمى بالكلمة ممكن تغير بيها سلوك أمة وليس الكلمة فقط ولكن أيضا وبالفعل كما قال النبى صلى اله عليه وسلم عندما سؤال عن الايمان قال ما وقر فى القلب وصدقة العمل ... صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم .. فيجب أن تصدق كلماتك عملك ويكون هناك أيمان خالص لله سبحانه وتعالى حتى تصل الى درجة من درجات الايمان العليا عند الله ويكون لك مكانه بين الصالحين طيب يا أمى
أنتى عاوزة تقولى لى حاجة تانية لا يا حبيبى انا عاوزة أوصلك الى ان الله سبحانه وتعالى لا ينظر الى صورنا ولا اجسامنا ولكن ينظر الى قلوبنا التى فى الصدور كما قال النبى صلى الله عليه وسلم ...وأن العقيدة من أجل أن تكون عقيدة صحيحة وسليمة وراسخة وتكون عقيدة خالصة نقية نافعة لك ولغيرك لان الله سبحانه وتعالى لطيف بعبادة طيب يا أمى ... أنا دلوقتى بس عرفت ليه أنك دائما كنتى بتحسينى على اقامة الصلاة وكنتى دائما بتحسينى على أنى أحافظ عليها وعلمتينى كيف اكون أنسان ذو عقيدة راسخة صالحة والحمد لله الذى جعلكى أمى ... بارك الله فيك يا حبيبى ... وبارك الله فيكى ويخليكى ليه وميحرمنيش ربنا منك أبدا وتكونى أن شاء الله رفيقة للصالحين فى الجنه...
طيب يا أمى أنا هقوم دلوقتى أحاول أنام وياريت أن شاء الله تصحينى على صلاة المغرب خلاص يا حبيبى قوم نام ...فى حفظ الله تعالى ... يا حبيبى ...أشوفك بخير يا أمى لما أصحى من النوم أن شاء الله ... أرستغرقت فى النوم وبعدها أستيقظت من نومى ورأيت فى منامى رؤيا وأول ما أستيقظت من النوم ندهت على أمى ... وقلتلها أنتى فين ردت عليه وقالت انا هنا يا حبيبى عاوز أقولك حاجة قول طيب بسرعة ... خير يا حبيبى...
أنا حلمت حلم بس مش عارف أقوله أذاى ...خير يا حبيبى حلمت بأية ... قولى أنته حلمت دلوقتى لما كنت نائم أيوة يا أمى ....لا يا حبيبى متحكيش الحلم ده علشان أنته دلوقتى كنت نائم فى ساعة العصر والنوم فى ساعة العصر بيكون مرتبط نوم الشياطين فمن الممكن ان يكون الحلم ده من الشيطان أذاى يا أمى قوليلى أيه الفرق بين الحلم والرؤيا الحلم ... يا حبيبى أنك تحلم فى أى وقت ولكن الرؤيا بصفة خاصة لها شروط وتكون فى وقت معين وايه هيه شروطها يا امى ...أولا يا حبيبى الرؤيا أحيانا لا تأتى الا للصالحين المؤمنين الحافظين على صلاة رب العالمين وتاتى للناس اجمعين ولكن تختلف فى تأويلها من قوة الرؤيا وتحقيقها منن عندم تحقيقها ... ويجب أن تكون نائما على وضوء وهى تاتى دائما من بعد صلاة العشاء الى اذان الفجر وعندما تنطبق عليك هذه الشروط تكون رؤياك صحيحة ومن المؤكد أن تتحقق مثل رؤيا نبى الله يوسف عندما رأى أحد عشر كوكبا والشمس والقمر رأهم له ساجدين ورؤيا من كان معه فى السجن ورؤيا الملك ورؤيا نبى الله ابراهيم ورؤيا كثيرا من الصالحين وغيرهم طيب يا أمى.... أنا هعمل بنصحتك المرة دى ومش هحكى اللى انا شفته فى الحلم خلاص يا حبيبى قوم أغسل وشك وأتوضىء وصلى ركعتين طيب يا أمى ... ممكن نتكلم شوية أنا وانتى عن الشعر والتعبير بالكلمات ممكن يا حبيبى طيب أنا هقولك قصيدة شعر وأنتى قولى رأيك أيه هو أنتى يا أمى بتكتبى شعر على قدى يا حبيبى ... طيب سمعينى ... قصيدة عن العقيدة....................................................................................................................................... تكتب القصيدة عند الانتهاء من الكتابة ......................
الله جميل يا أمى أنا مكنتش أعرف أنك بتكتبى ... شعر رائع قوى كدة يالله نتناقش فى القصيدة أيه رأيك طيب يا أمى أنا عاوز أسألك سؤال ... قول يا حبيبى ليه هنا قلتى الجمله دى ...
أنا يا حبيبى لما بقول جمله لازم أكون عمله حسابى انها توافق الموقف اللى انا بتكلم عليه ....
طيب أنا عاوز أقولك حاجة قول يا حبيبى أنا ميال دائما للشعر العامى لكن أنتى شعرك مش ذى ما انا بكتب طيب يا حبيبى أنا عاوزة أقولك حاجة مدارس الشعر كثيرة أنته بقى أنا أكتشفت أنك بتكتب بطريقة ممزوجة بتخلط اللغه العربية الفصحى مع اللغة العامية وكمان ساعات لغات اخرى ودى موهبة من ربنا واحياننا هذه الكلمات بتكون مليئة بالحكمة ماشى يا ست الحبايب طيب أسمعى القصيدة دى يا أمى وقوليلى رأيك أيه بس لازم يكون الكلام كله عن العقيدة وعن درجات الايمان وحب الله ... علشان أحنا بنتكلم عن الصلاة والعقيدة .............................................................................................................................قصيدة شعر لا تكتب الا فى نهاية الكتابه ......
بعد ما سمعت منك الكلمات الجميلة دى أقدر أقولك أنك هتبقى شاب جميل وعقيدتك ستكون عقيدة راسخة ولا يمكن أن يهزها أى شىء فى الدنيا وهذا فضل من الله عليك ورحمة منه الحمد لله يا أمى...
وأنا يا أبنى قصدت أعلمك من صغرك علشان الحكمة بتقول التعليم فى الصغر كالنقش على الحجر وأيضا من شاب على شىء شاب عليه .... لانك من صغرك اذا تعوت على شىء سيكون مصاحبا لك فى كل مراحل حياتك وخاصة اذا كان شىء جميل مثل الحفاظ على الدين ... بارك الله فيكى يا أمى وبارك الله لى فيك يا أبنى الحبيب....

ودة اللى أنا حبيت أعلمهولك فى حياتى حتى تكون ولد صالح يدعولى وأيضا أن تكون عندك العقيدة السليمة التى توصلك الى الجنة .. أنا أمك حبيبتك الله عليكى يا أمى علشان كدة أنا كتبت ليكى قصيدة جميلة يارب تعجبك تسمعيها ...
أسمعها يا حبيبى ..... أسمها يا أمى .... محتجلك ... يا امى

محتجلك .... ومش لا أيكى
وهبعهم وهشتريكى ...
أمى .. لا لا متبعديش
أمى .. لا لا مترحليش
أمى خليكى قريبه منى
يا ساكنه جوايا
يا كل دنيايا
أمى .... خليكى قريبه منى
.............................
وأدعيلى ياما ياما
أنى أرجع بالسلامة
دى الغربه قاسيه وانتى
ودى حبك يا حببتى
فى قلبى معلم علامة
........................
من غيرك هعمل أيه
وأذاى هعيش وليه
دى الجرح صعب ياماه
ومن غيرك هيدويه
...........................
نفسى أشوفك لحظة مره
نظره منك ياماه طله
دناشوقى ليكى
رفرف عليكى فى الجنه ياماه
..............................
حبيبى الغالى أنا عاوزة أقولك كلمتين .. قولى يا أمى الحكمة بتقول يا حبيبى أحفظ الله يحفظك أعبد الله تجدة تجاهك ...أعرف الله فى ساعة الوسع يكن معك فى ساعة الشدائد ...وعاوزة أقولك كلام ياحبيبى اجمل كلام سمعته فى حياتى ربنا يخليك ليه يا أبنى .... ربنا ما يحرمنيش منك يا أمى ... يالله حبيبى ماما ... نعم يا أمى قوم علشان صلاة المغرب صلى وتعالى نكمل كلامنا ولا اقولك أنا رايحة مشوار صغير ويمكن أتاخر الى صلاة العشاء صلى أنته على ما اروح مشوار واعود طيب يا يا امى... أنا مش هقولك دلوقتى الا لما تيجى علشان متتأخريش عليه وتعودى ليه بسرعة وكمان أنا الحق أصلى المغرب أمى أمى ... نعم يا حبيبى معلش انا هكون فى الجامع بين المغرب والعشاء الى أن تعودى على راحتك يا نور عينى .. فى رعاية الله يا أمى ربنا يجيبك ليا بالسلامة أن شاء الله يا حبيبى .. أمى أمى نعم أوعى تتأخرى عليه طيب يا حبيبى ...
بقولك يا حبيبى نعم يا امى ...لا اله الا الله ...نعم يا أمى لا اله الا الله وحدة لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو حى لا يموت وهو على كل شىء قدير... طريق السلامة ... يا حبيبى
أروح أتوضىء بسرعة علشان تكتب لى بعض الحسنات الزيادة كما قال ...(( سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةُ الرَّجُلِ فِي الْجَمَاعَةِ تُضَعَّفُ عَلَى صَلَاتِهِ فِي بَيْتِهِ وَفِي سُوقِهِ خَمْسًا وَعِشْرِينَ ضِعْفًا وَذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الْمَسْجِدِ لَا يُخْرِجُهُ إِلَّا الصَّلَاةُ لَمْ يَخْطُ خَطْوَةً إِلَّا رُفِعَتْ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ فَإِذَا صَلَّى لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تُصَلِّي عَلَيْهِ مَا دَامَ فِي مُصَلَّاهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ وَلَا يَزَالُ أَحَدُكُمْ فِي صَلَاةٍ مَا انْتَظَرَ الصَّلَاةَ ))

(صحيح البخاري)...
وبعد ما توضىء خرج من المنزل وقد حان علية وقت الاقامة وهى تقول الله اكبر الله اكبر أشهد أن لا اله الا الله أشهد أن محمد رسول الله حى على الصلاة فقال لاحول ولا قوة الا بالله حى على الفلاح فقال لا حول ولا قوة الا بالله قامت الصلاة قامت الصلاة الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله فوقف فى الصف الثالث بعد ان تاخر وفرغ الامام من الاقامة وكبر الامام وكبر معه وبدأ فى تلاوة القرأن وبعد أن فرغ الامام من التسليم مباشرة وقف رجل على المنبر وقال أيها الناس أحباب رسول الله
صلى الله عليه وسلم ... بعد أداء ركعتين السنه هناك درس اليوم عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فقام وصلى ركعتين السنه وبعدها جلس يسبح ويذكر الله حتى قام رجل له لحبه بيضاء شديد البياض فى الوجة عليه علامات من النور بفضل من الله سبحانه وتعالى فقال بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله رب العالمين والصلاة على من أرسلة ربه رحمة ونور للعالمين فهو النبى الامى العربى المبين ...ثم اما بعد .. أحباب رسول الله صلى الله عليه وسلم ... وكما قال فذكر فان الذكرى تنفع المؤمنين أحباب الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم ... سنتحدث اليوم عن صفة من صفات النبى صلى الله عليه وسلم ... وهى صفة حسن الخلق واتساع الصدر الذى كان يتميز به النبى صلى الله عليه وسلم ...
وكما قال الله تعالى فى كتابه العزيز أنك لعلى خلق عظيم ...وهذه الصفة التى وصفها الله سبحانه وتعالى النبى الامى الامين ومن أين تاتى هذه الصفة وهى صفة من أجمل صفات المرسلين والخالق العظيم عندما سؤالت السيدة عائشة رضى الله عنها وارضاها زوجة النبى صلى الله عليه وسلم عن النبى قال لها ما كانت أخلاق النبى يا عائشة ...قالت كان قرأن يمشى على الارض... وكان خلقة القرأن وكما صدق الله العظيم بالتحدث عن هذه الصفه فى القران وقال (أنك لعلى خلق عظيم ).... فان الخلق العظيم .. لا .. يأتى الا من أجل تطبيق العقيدة السليمة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فاذا كان هذا خلق النبى صلى الله عليه وسلم .... فما بالنا أن نعمل ونقتضى بهذا الرسول الذى هو أسوة حسنه لنا ويكون خلقنا القرأن القرأن الذى بشر به الله سبحانه وتعالى نبيه وخلقه أجمعين وكما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( القلب الخاوى من القرأن كالبيت الخرب )... عباد الله علينا أن نتحلى بخلق النبى صلى الله عليه وسلم وان يكون هذا النبى قدوة لنا فى جميع اعمالنا وقد نهى الرجل الخطبه البسيطة التى تعتبر كلام قليل جدا عن سيرة هذا النبى صلى الله عليه وسلم .. وبعدها ..قد حان موعد أذان العشاء .... فقام المؤذن يؤذن للعشاء فقال الله اكبر الله اكبر الله اكبر الله اكبر أشهد أن لا اله الا الله أشهد أن لا اله الا الله وأشهد أن محمد رسول الله وأشهد أن محمد رسول الله حى على الصلاة حى على الصلاة حى على الفلاح حى على الفلاح .. الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله فقام المصلين بالتوضىء وبعدها قاموا بصلاة ركعتين السنه وبعدها فرغ من صلاة العشاء وخرج من المسجد فوجد أمة ... يا دوب لسه وصله من المشوار التى كانت فيه... فقال بصوت مرتفع أمى أمى أمى ... فنظرت خلف ظهرها وقالت نعم يا حبيبى أنا لسه جايه دلوقتى من عند الابلة سناء مدرسة اللغة العربية علشان تراجع معاك قبل الامتحان شوية علشان تجيب مجموع كبير أن شاء الله وافرح بيك ... الله يخليكى ليه يا ماما ....ياه ه ه ه .. نسيت يا أمى ..ز ولا تشغل بالك يا حبيبى قول ماما .. قول أمى كله منك حلو يا نور عينى ..زطيب يا ماما. ...
ياه ه ه ه ...أمى هههههههههههه... وكان هناك ضحكة مشتركة بين الام والابن ...
قالت له أمه يالله بينا يا حبيبى نطلع فوق طيب يا أمى صليت يا حبيبى العشاء أيوة طبعا يا أمى ... وكمان سمعت درس بين المغرب والعشاء فى المسجد....بارك الله فيك يا حبيبى وجعل ما تسمعة يفيدك وتعمل بيه أن شاء الله يا أمى ...
طيب يالله ذاكر شوية طيب يا ماما .. ياه ياه ه ه..يا أمى هههههههه قوليلى يا أمى نعم يا حبيبى هى أبله سناء مدرسة اللغة العربية هتيجى أمته تراجع معاك قبل الامتحان بشهر كويس على كل حال ماشى يا أمى وعلى فكره انا مبسوط انك اخترتى الابله سناء علشان انا برتاح لها جدا .. وانا كده كده بذاكر والحمد لله وأن شاء الله هنجح وهجيب مجموع كبير كمان علشان تفرحى بيه ... وانا كمان هجبلك هدية كبيرة ...
كبيرة قوى جدا .. علشان تعرف أن اللى يجتهد فى دراسته ويتفوق يكون له هديه كبيرة نتيجة مجهودة وتعبه طول السنه ... ربنا يخليكى ليه يا أمى ويخليك ليه يا حبيبى...
أنا كفايه على رعايتك ليه يا أمى يا حبيب أمك يانور عنيه أنتى كل حاجة ليه فى الدنيا ... ربنا يخليك ليا ولسه كمان عملالك مفاجأة أيه هيه المفاجأة أن شاء الله لا بعد ما تذاكر هبقى أقولك وعد يا أمى علشان متشغليش بالى واعرف أذاكر
وعد يا نور عينى ... وجلس عمرو يذاكر حتى غلبه النوم قبل ان تقول له أمه المفاجأة ... قامت بوضع الغطاء عليه وقامت باغلاق نور غرفته وقامت باغلاق الباب بشريش علشان ميحسش بيها وهى خرجة وتركته ينام ....
وفجأة هى لا قت نفسها مش جايلها نوم قالت لما أقرأ شوية فى المصحف الى ان تقام صلاة الفجر وأول ما أمسكت المصحف بيدها تذكرت قول الله تعالى لا يمسة الا المطهرون ..
فهرعت بسرعة وقامت للوضوء وصلت بوضوئها ركعتين وبعدها أمسكت المصحف وبدأت القرأة فى سورة (ياسين)... وعندما هى منشغله بالقرأة فى المصحف سمعت ميكرفون المسجد بيشغل محطة القرأن الكريم وبدأ المسجد والصوت يسمع الناس قرأن الفجر قبل الاذان فتدبرت حلاوة القرأن وتذكرت قول الله ... تعالى بسم الله الرحمن الرحيم ... أن قرأن الفجر كان مشهودا..صدق الله العظيم .. وتذكرت قوله تعالى ...بسم الله الرحمن الرحيم ...
وأذا قرىء القرأن أسمعو له وأنصتو لعلكم ترحمون ...صدق الله العظيم ... فجلست تتدبر القرأن وتقوم بالتسبيح وراء كل أيه بها تسبيح وتستغفر وراء كل ايه بها استغفار وراحت تكبر وراء كل أيه بها تكبير وراحت تبكى وراء كل ايه بها عذاب ...
فقام الولد على بكاءها .... أمى أمى ... أمى أمى ... ليه بتبكى يا أمى ...

وقد وضع يده حولها وهو يعانقها مالك يا امى أيه اللى حصل ايه الحكاية قالتله مفيش حاجة يا حبيبى ... قال لها مفيش اذاى دنتى بتبكى ودموعك مغرقه هدومك فى حد زعلك انا عملت حاجة زعلتك قالت له ... لا يا حبيبى
بس انا لما سمعت القران جوارحى خشعت لله فبكيت ... بدون ان ا شعر من خشيه الله بص عليها وابتسم وقال لها امى الحبيبه هذه بشرى الجنة .... قالتله اذاى يا حبيبى قال لها فال رسول الله صلى الله عليه وسلم عينان لا تمسهما النار عين بكتب من خشيه الله وعين باتت تحرس فى سبيل الله ... وانتى بكيتى من خشيه الله با امى هنيئ لكى يا امى نعمة الخشوع ربنا يزيدك يا امى ربنا يزيدك يا امى ... ادعيلى بقى علشان انا انهرضة اجازة من المدرسة يالله بينا نخرج نتفسح
سوى نروح اى مكان جميل ونقضى النهار فيه ايه رايك ماشى يا حبيبى كلامك وطلبك على عينى بس خلى دة اخر النهار لما الشمس تغيب شوية والجو يبقى هادى وجميل طيب يا امى يالله بقى حضر نفسك علشان نصلى الفجر سوى
انا وانته فى المسجد الكبير اللى فى الميدان ايه رايك طيب يا امى انا جاهز وايه رايك بلاش انهرضة نفطر فى المنزل ممكن اعزمك على الفطار فى المحل الكبير اللى جمب المسجد بس بشرط خير يا حبيبى اعزمك على حسابك هههههههههه
وضحكه ضحكه عالية وقالت له بس كدة طيب يا نور عينى يالله بينا يالله بينا ...
امى مش عاوزة حاجة من غرقتى او غرفتك قبل ما نغلق المنزل قالت ه لا يا حبيبى .... انا مش عاوزة غير انك تكون معايا يالله علشان نلحق تكبيرة الاحرام ونلحق كمان نصلى فى الصف الاول ونلحق ركعتين السنه..... علشان انا قرأت
حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم قال ... لو علمت امتى ما فى صلاة الفجر والصف الاول لاتوه حبوه....صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم يعنى ايه حبوه يا ماما يعنى يا حبيبى على وجوههم من شدة فضل هذه النعمة ...
وهوه ماشى سمع امه بتقول وهى بتغلق الباب الخاص بالشقه اللهم انى استخلفتها عندك ... وقالتله يالله يا حبيبى تيجى نروح ماشين ولا تحب نركب مواصله قال لها قوليلى يا امى نعم يا حبيبى احنا هنروح مشين علشان نتكلم شويه ماشى
هو انتى نتى بتقولى ايه وانتى بتغلقى الشقة هو انته ما سمعتنيش وانا بدعى لا طبعا سمعتك ولكن صوتك كان منخفض شويه قالت له طيب انا قلت ايه ( قال لها اللهم انى استخلفتها عندك)...
شاطر يا حبيبى ده دعاء سيد المرسلين هو علمنا اياه لما حد يسيب حاجة ويتمنى انه يرجع يلاقيها سليمة فى حفظ الله يقول هذا الدعاء عرفت يا حبيبى فهمت يا امى....
طيب انته ليه بقى عاوزنا نمشى ليه الى المسجد اللى فى الميدان وليه مركبناش احسن ونوفر فى الوقت بدل ما نتعب رجلينا .... لاننى سمعت من الشيخ ان اللى يتوضىء فى بيته ثم يذهب الى بيت من بيوت الله كان احدى قدمية ترفع له درجة والاخرى تحط عنه خطيئة ... ابتسم وقال لها احسنتى يا امى ....بارك الله فيكى وبارك الله فيك يا حبيبى...
واخيرا....
وصل الاثنين الى المسجد وبالفعل على تكبيرة الاحرام وصبو بالصفوف الاولى بالمسجد ... وخرجو من المسجد بعد ان جلسو يذكرو الله وصلو ركعتين الشروق وبعد خروجهم من المسجد كان على بالهم سؤال واحد يخطر ببالهم الاثنين فى
لحظة واحدة وفى نفس الوقت هى بتقوله وهو بيقول لها يعنى ايه تكبيرة الاحرام ردت عليه وقالتله يا حبيبى تكبيرة الاحرام هى بشائر الصلاة والاحساس بها وعظمة انك ستكون بين يدى الله فى الوقت المحدد الذى نادى الله علينا فيه لاقامة الصلاة وبعدها تدخل فى الصلاة وتحس بنعمة الخشوع التى تهبك احساس بعظمة الله سبحانه وتعالى وحلاة التلاوه والايمان به ....
وبعدها مباشرة ذهبوا الى المطعم الكبير وفعلا تناولوا وجبه الافطار ثم ذهبوا الى المنزل فقالت له امه انا ذاهبه كى استريح قليلا لانك عارف انى من امبارح مانمتش قال لها على راحتك يا امى وانا كمان هنام شوية علشان نقدر نتمتع بالخروج اخر النهار ماشى يا حبيب ماما ..... وبعد ان تاهت الام ونام الولد فاتاهم اذان الظهر وقاموا على اذان العصر ... اول حاجة عملتها امه قوم يا حبيبى راحت علينا صلاة الظهر ايوه يا امى بس معلش يا امى ان بعد العسر يسر
انا سمعت الشيخ بيقول حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم وقال .... رفعت الاقلام عن ثلاث النائم حتى يصحى والطفل حتى يبلغ والمجنون حتى يفيق .... صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
احسنت يا ابنى ولكن ندعى الله سبحانه وتعالى ان يغفر لنا الله ونصلى اولا الظهر مع العصر كيف يا امى من الممكن ان نصلى العصر بنيه الظهر جماعة وبعدها نصلى العصر ممكن يا امى .. ان شاء الله .....
فصلو وبعد ان فرغوا من الصلاة جهزو انفسهم للفسحة خارج المنزل وبالفعل خرجوا وذهبوا الى حديقة كبيرة بها الزرع الاخضر والورد فى كل مكان وبها مسجد كبير وبعد ان فرغوا من الفسحة البسيطة رجعوا الى المنزل وهم متعبين جدا ومش قادريين ن كثرة التعب غلبهم النوم ..... وقاموا فى اليوم التالى ذهب عمرو الى المدرسة وهو فى الطريق وجد مكتبه وكان يريد ان يقوم بتصوير بعض الورق من اجل المراجعة النهائية للدراسة فوقف امام المكتبه وقام بتصوير الورق وهو يقوم بتصوير الورق سال الموجودة بالمكتبه ... وقال لها من فضلك انا عاوز قلم رصاص وكراسة تبقى عايزة كده كام قالتله حاجة بسيطة خمسه وسبعون قرشا قال لها ماشى خدى خسه وسبعون قرشا وهوه ماشى ناديت عليه ...
اللى موجوده داخل المكتبه .. يا ابنى اسمك ايه ........

قال لها ..أيوة أنا أسمى عمرو قالت له طيب خد أنته نسيت الكراسة والقلم اللى دفعت حقهم قال لها شكرا ثم سألها سؤالا فقال لها هو أنتى أسمك أيه ردت عليه وقالت أسمى رضا طيب مع السلامة وشكرا لما أعوز أصور ورق هبقى أصور عندكم
علشان المكتبه دى قريبه من المدرسة والبيت ... مع السلامة علشان أنا أتاخرت على المدرسة مع السلامة...
وبعدها راح المدرسة وعدى اليوم الدراسى وهوه ماشى قابل الناظر أنا مشفتكش أنهرضة فى صلاة الظهر فى المسجد ليه قا له لا أنا كنت موجود وشفتك يا حضرة الناظر وأنتى مشفتنيش لاننى انا صليت فى أخر الصف الاول من ناحيه الشمال علشان كدة أنته ما شفتنيش قا له بارك الله فيك يا حبيبى ... بس بعد كده تبقى تأتى بدرى من أجل أن تأخذ مكان فى الصف الاول رد عليه وقا له طيب ياحضرة الناظر بارك الله فيك ..
لان فى حديث عن النبى صلى الله عليه وسلم بيقول فيه ... لو علمتم ما فى الصف الاول لجتموه حبوه ... حاضر يا حضرة الناظر سمعا وطاعا ... لله سبحانه وتعالى ... وقا له ما تنساش تقول لماما تبقى تيجى الحفله علشان أحنا اخترناها من الموجودين فى حفله عيد الام ... حاضر يا حضرة الناظر هبقى أفكرها..
مع السلامة يا أبنى قال له فى رعايه الله يا حضرة الناظر وبعدها ذهب الى المنزل فوجد أمه بانتظاره على باب الشقه فقال لها أيه يا أمى مش عويدك أنتى وقفه كدة ليه .. قالت له أبدا يا حبيبى انا كنت عاوزة تشترى لى دقيق من البقال علشان انا جبت ليك سمك من السوق ونسيت أن أحنا ما عندناش دقيق وبعدين أنا مكسوفة أخبط على الجيران قال لها ماشى يا امى خدى انتى الشنطة بتاعت الكتب دى دخليها جوه وانا هجبلك اللى انتى عوزاة راح جاب الدقيق وعملت أمه له السمك وأتغدو مع بعض وقال لها أه ... ياه أمى على فكره .. خير يا حبيبى ..
الناظر اكد عليه انك لازم تكونى موجودة فى الحفله قالت له أن شاء الله لوكان فى العمر بقيه ساكون موجوده بأذن الله .. وعدت الايام ومر أخر ايام النه وراح الامتحان ونجح وجاب مجموع كبير وبعدها أقامت المدرسة حفله عيد الام ...
وحضرت الام الحفله فى المدرسة وسط امهات واباء الطلبه داخل المدرسة ... وقام الناظر بالترحيب بها وحضرت الحفله ومعها كل المدرسين وقام الناظر بتوزيع الهدايا على كل الامهات ولكن أختص أمراه كانت تقوم بتربيه بعض الاطفال وكان عددهم خمسه أربعة من الذكر وكان لديها أبنه واحدة ...
فقام الناظر وأعضاءالمدرسة بأختيارها أم مثاليه وقال الناظر فى كلمه أمام الجميع أن فى الحفله القادمه أن شاء الله سيكون عند أختيار الامه المثاليه .. شروط ستقوم بوضعها المدرسة وأنتهت الحفله وبعدها ... خرج عمر و وماما من المدرسة وهم ماشين فى الشارع دار حديث بينهما ... قامت أم عمرو بتهنئه السيدة التى فازت بالجائزة وقالت لها عقبالك أن شاء الله ...
قالت لها مجامله لها فى حياتك وقال عمرو ... أمى معلش دنا كنت فاكر الناظر قال ليه أعزمك علشان وكمان أكد عليه كنت فاكر انك أنتى اللى هتفوزى بالجائزة .. قالت معلش يا حبيبى ملناش نصيب المره دى يمكن يكون لينا نصيب المره الجايه ... وخلصت الحفله وذهبوا الى المنزل علشان يناموا ..ويرتاحوا ودخلت أمه الى غرفة النوم وقالت له عاوز حاجة يا حبيبى قبل ما أنام قال لها شكرا يا أمى ... تصبحى على خير.. أن شاء الله قالت له وأنتى من أل الخير يا حبيبى ماما ...

وأغلقت الانوار وأستغرق عمرو فى النوم ولكن ظلت هى عيونها ساهره لم تعرف النوم تفكر ماذا سيفعل ابنها بعد أن أنتهى العام الدراسى فظلت تتدبر الامر مع نفسها وبعد قليل من التفكير هداها الله سبحانه وتعالى الى ان تقوم وتتهجد الليل
وبالفعل قامت بالوضوء ثم جهزت نفسها للصلاة وبعد أن فرغت من الصلاة هدأت قليلا ثم نامت وأستغرقت فى النوم .... وبعد أن غابت عن الوعى جاءها هاتفا فى المنام يقول لها ... لا تحزنى فان الله مطلع على ما فى قلبك وسيجعل الله بعد عسره يسرا ... عندها أستيقظت من النوم وتذكرت كلمه أبنها وهو يقول لها سيجعل الله بعد عسره يسرا ... فحمد ت الله سبحانه وتعالى وقامت من النوم فى الصباح اليوم التالى وقالت قوم يا حبيبى أصحى
احنا بقينا قرب الظهر يالله علشان نحضر الفطار سوى ولا انته كسلان ولا ايه قال لها ايوه يا أمى أنا كسلان شوية سبينى نايم أنا ما صدقت أخدت الاجازة علشان انام وارتاح شوية قالت له طيب ياحبيبى انا .. هسيبك تنام واصحى على راحتك
انا هروح السوق اجيب بعض المشتريات علشان الغداء طيب ياماما ما تتأخريش عليه ... مع السلامة ....
وهى ماشيه فى الشارع طول الطريق عماله تفكر هتعمل ايه فى ايام الاجازة مع ابنها يا ترى يا هل ترى .... وبعد ان قامت بالشراء من السوق ذهبت الى المنزل فوجدت أبنها ما زال نائم ومستغرق فى النوم قالت لما احضر الغداء وبعدين أبقى أصحيه من النوم ونتكلم شويه ونشوف هنعمل ايه ... وبالفعل عملت الغداء ونادت على ابنها قوم يا حبيبى يا كسلان علشان تتغدى ... رد عليها وقال لها حاضر يا أمى ...
قالت له قوم أغسل وشك وصلى وتعالى قوام علشان نحضر السفرة سوى قال لها حاضر يا امى وبالفعل قام من النوم وتوضىء وهيىء نفسة للصلاة وبعدها ذهب اليها لتحضر الغداء واول ما دخل المطبخ قال لها على فكره يا أمى انا كنت عاوز اكلمك فى موضوع بسى كنت مستنى لما اخلص امتحانات علشان اكون فاضى وانتى كمان متقوليش .... بلاش اى حاجة تشغلك عن دراستك ... قالت له موضوع ايه يا حبيبى قال لها يا أمى انا عاوز أشغل وقت فراغى فى الصيف فى أى شغلانه ...
قالت الحمد لله دنا كنت لسه هكلمك فى الموضوع ده دلوقتى ... طيب يا أمى أنتى أيه رأيك قالت له أنا موافقه يا حبيب ماما بس لازم تكون شغلانه مناسبه او ملائمة ليك علشان تناب سنك قال لها يا أمى مهيه الشغلانه دى مناسبه ليه وليكى أنتى كمان
قالت له أذاى ليه انا كمان شغلانه أيه دى يا حبيبى ... قال لها لما نتغدى الاول نبقة نكمل كلام بعد الغداء قالت له ماشى يا حبيبى ... وبعد أن جلس على السفره قال لها انته طبختى ايه انهرضة يا امى قالت حظر فظر انا عملت ايه انهرضة قال لها
انا شامم رائحة سمك قالت له ايوه طبعا علشان انا عارفة اك بتحب السمك ... فقلت لما اعملك اكل انته بتحبه علشان الاجازة بقى ... انا عارفة انك نفسك تتفسح شوية فقال لها ايوة يا حببتى يا سلام هو انتى بتقرأى أفكارى ولا ايه ...
ليه يا حبيبى اصل انا كنت هقولك كدة بردة علشان تخرجى شويه وترتاحى من سهرك طول الليل معايا وانا بذاكر ... ربنا يخليك ليه يا حبيبى وميحرمنيش منك ابدا .. ويخليكى ليه يا أمى يا حببتى .. قول بقى أنته كنت عاوز تقول ايه أنا يا أمى
سمعت من واحد صديقى فى المدرسة ... ان عندة أخ فى محافظة اسكندرية فى ذنقه الستات عندة محل بيبيع فيه الخامات اللى بتصنع منها الاكسوارات الحريمى وبعدين قال لها انا بفكر يا أمى أروح أسكندرية مع صديقى وانتى كمان تيجى معايا ونجيب من هناك الخامات اللى ممكن نصنع منها الاكسوارات وانته يا حبيبى تعرف تعمل الحاجات دة قال لها ياماما ... نتعلم مش مشكله المهم نجرب أذاى نشغل وقتنا ونعمل حاجة مفيدة وفى نفس الوقت ممكن نبقى فى يوم من الايام أصحاب مصنع صغير ... والله فكره مش بطاله يا حبيبى ودى كده لازم لها رأس مال كام .. قال لها يا أمى أحنا ممكن نجيب بأى مبلغ بسيط ونحاول ونجرب أن احنا نصنع شىء من ابتكارنا او من خيالنا قالت له والله يا حبيبى احنا هنتوكل على الله ونحاول بس انا عاوزة اقولك حاجة قولى يا أمى ... أحنا ممكن نشترى مجله من المجلات اللى بيبقى فيها اشكال الاكسسوارات وممكن نعمل منها قال لها لا يا ماما أحنا بس هنبص عليها ونتفرج على شكلها وبعدين احنا نعمل من ابتكارنا علشان منبقاش بنقلد وبس
قالت له ماشى يا حبيبى ... طيب نويت أمتى السفر قال لها بكره لو حبيتى يا أمى .. بسرعة كدة قال لها خير البر عاجل ... قالت له ماشى كلامك يا حبيبى ..زوبالمره نروح نصيف على البلاج يومين قال لها والله فكره هايله حكايه التصيف ده يا أمى ... وبالفعل سافر الى الاسكندرية هو وأمه وقام بقضاء وقت جميل على البحر وبعدها قام بشراء الخامات اللازمة لعمل الاكسسوارات اللازمة وهو قادم فى الطريق لفته نظره قبل ان يركب السيارة التى ستغادر الاسكندرية ... فيترينه كبيره
عليها اضائة كثيفة ... وبها بعض من المعروضات من الاكسسوارات .. فقال لامه أمى أنظرى .... قالت له الله ما هذا الجمال الرائع انها فترينه معروض بها بعض الاكسسوارات فقالت له هيا بنا نذهب ونرى هذه المعروضات فعندما ذهبوا الى الفترينه
انبهرو بجمال المعروضات فعندما قاموا بسؤال الرجل صاحب الفترينه عن صناعة الاكسسوارات فقال لهم ان هذه الاكسسوارات كلها مستوردة صنعت فى ايطاليا فقالت الامه الله ما اروع هذه الاكسسوارات من الجمال الرائع وقال الولد ايضا مثل
ما قالت امه ... فقام الولد وسال الرجل ... قولى يا عم قال له نعم ممكن نلاقى صور للمعروضات ده عندك قال له انا عندى البوم صور فيه كثيرا من المعروضات فقال له ممكن نتفج عليه فقال له الرجل نعم ممكن وبعض ان القى النظر عليه وقام بالفرجه على الالبوم قال للرجل ...ممكن نلاقى عندك البوم تانى نشترية ... قال الرجل نعم انا ابيع هذه الالبومات فقال الولد كم ثمن الالبوم فقال له خمسه جنيهات ونصف ... فقال له ماشى أعطينى البوم وخذ هذه هذا الالبوم وبعض ان حصل على الالبوم ذهب الى السياره فقال لامه هنيئا لنا يا امى هذه صور كثيرة كلها صنع فى ايطاليا شفتى يا أمى الصناعى الايطاليه جميله اذاى فقالت له ايوه يا حبيبى مش الصناعه الايطاليه بس قال لها وايه كمان يا امى قالت له فى صناعات كثيرة جميله لبلاد اخرى ... وايه يا أمى سبب جمال وروعة واتقان هذه الصناعه قالت له ان هذه البلاد تعمل كثيرا ولا تضيع الوقت فى الكلام كما يحدث عندنا وعندهم من الضمير ما يكفى لاظهار جودة وصناعة بلادهم ... وهذا سبب رئيسى فى جودة وصناعة هذه البلاد ... لانهم يعملون من أجل تحديث بلادهم ..فقال لها عرفه يا أمى أنتى شوقتينى وخلتي فكرى يذهب الى هناك الى ايطاليا كيف تعيش الناس وكيف تعمل ... قالت له لما تكبر يا حبيبى ابقى قرر انك تسافر الى هناك كى تتعلم منهم ما تريد فقال لها نعم يا أمى فاننى سمعت ان النبى صلى الله عليه وسلم قال اطلبو العلم ولو فى الصين ... هذا دليل على ان العلم له منزله كبيرة ويجب علينا ان نبحث عن العلم ونتعلمه فى كل مكان .... ثم عادو الى المنزل وبعد عناء يوم طويل من التعب ذهبو كى يستريحو وفى اليوم التالى وجدت أبنها جالس على المنضضه يبحث فى الاشكال والصور الموجودة فى الالبوم وبالفعل قام بتصميم عقد من العقود الحريمى الذى رأى صورته فى الالبوم فرأته أمه ففرحت به وقالت له برافو حبيبى قال لها العقد ده ليكى يا امى علان ده انا اقول حاجة عرفت اعملها قالت له ربنا يخليك ليه وميحرمنيش من حبك يا حبيب ماما ... وبعد ايام قاموا بعمل كميات كبيرة من العقد الحريمى واشكال كثيرة منه وقاموا بتوزيعه على بعض المكتبات التى تبيع الخردوات وبعدها اصبح هو وأمه ..... لديهم فكره جميله عن ذلك وبدا الاتجاه فى العمل يزيد ويحتاج لبعض المساعدات من ناس اخرى فبدا يستعين باحد الجيران ويعلمه كيف يعمل حتى اصبحوا لديهم مصنع صغيرا لتصنيع الاكسسوارات ...
ففى يوم قالت الام يا ابنى يا حبيبى احنا الحمد لله ربنا كرمنا وعملنا فكره جميله والفضل لربنا ولعقلك الجميل ... بسى احنا خلاص قربنا على الدراسة قال لها اوعدك يا امى انى مش هشتغل طول فتره الدراسة ... ومرت الايام واصبح الولد رجلا
وكبرت معه احلامة واصبح مرموقا لديه مصنعا للاكسسوارات الحريمى وتوسع فى تجارته .. وعلم ان لامه الفضل الكبير فى تربيته وعلم أن التقوى هى مصدر العلم ومفتاح الرزق الحلال..
ومن هنا أصبح الطفل الجميل متدينا ملتزما بأداء الصلاة وقد تربى ونىء فى عبادة الله وقد سهرت عليه أمه لتعلمه وتزرع بداخله المفهوم الحقيقى لمعنى العقيدة الاسلامية السليمة التى ترسخ فى القلب والتى ينبغى ان نكون عليها جميعا ...
وقد أوضحت أمه فى هذه القصة له أداء دورها من هم البشر ليس عندهم عقيدة وان العقيدة السليمة هى أن ينىء الانسان ويتربى على الامتثال لاوامر الله والتمسك بالله عن طريق تمهيد الطريق له من الصغر حتى نستطيع ان نصل به الى اجمل شىء وهى الوصول الى الله ( اللهم يا واصل المنقطعين أوصلنا اليك أمين) .... والحمد لله رب العالمين
الله ولى التوفيق
حقوق الطبع محفوظة للمولف/ الكاتب الصحفى والشاعر/ أسامة البردينى
عضو المنظمة العالمية للكتاب الافريقيين والاسيويين
الحاصل على الحرية المطلقة من البيت الابيض بالولايات المتحدة الامريكية
رقم موبايل / 01116366154............. 01126228250



#أسامة_البردينى (هاشتاغ)      



اشترك في قناة ‫«الحوار المتمدن» على اليوتيوب
حوار مع الكاتب البحريني هشام عقيل حول الفكر الماركسي والتحديات التي يواجهها اليوم، اجرت الحوار: سوزان امين
حوار مع الكاتبة السودانية شادية عبد المنعم حول الصراع المسلح في السودان وتاثيراته على حياة الجماهير، اجرت الحوار: بيان بدل


كيف تدعم-ين الحوار المتمدن واليسار والعلمانية على الانترنت؟

تابعونا على: الفيسبوك التويتر اليوتيوب RSS الانستغرام لينكدإن تيلكرام بنترست تمبلر بلوكر فليبورد الموبايل



رأيكم مهم للجميع - شارك في الحوار والتعليق على الموضوع
للاطلاع وإضافة التعليقات من خلال الموقع نرجو النقر على - تعليقات الحوار المتمدن -
تعليقات الفيسبوك () تعليقات الحوار المتمدن (0)


| نسخة  قابلة  للطباعة | ارسل هذا الموضوع الى صديق | حفظ - ورد
| حفظ | بحث | إضافة إلى المفضلة | للاتصال بالكاتب-ة
    عدد الموضوعات  المقروءة في الموقع  الى الان : 4,294,967,295
- انتشار تجار المخدرات فى منطقة الوايلى الكبير
- المخدرات على الارصفة وفى الشوارع مثل البسكويت للاطفال
- قصة بشر بلا عقيدة للمؤلف 01234567
- الشكوى الى مجلس الامن ومنظمات حقوق الانسان فى جميع انحاء الع ...
- الى مجلس الامن الدولى
- التقرير العام لحقوق الانسان فى مصر
- عجب .... لهذا النفاق
- ديوان شعر (أطفال ثمن الحرية)
- ديوان شعر (أطفال ثمن الحرية)
- شكوى الى السيد/ رئيس الوزراء
- الغش التجارى الدولى من أجل تدمير الاقتصاد العالمى
- جريمة من جرائم ... مجرمين الشعب
- لمصلحة من تباطىء أجراءات محاكمة الفاسدين من ضباط النظام
- نبذه عن قصة (لماذا نعود)........
- مازال الخداع مستمر
- رسالة تهنئة الى (أسرة الحوار المتمدن بشكل خاص)
- شكوى الى فاروق حسنى وزير الثقافة
- أغلاقا يا قلب (شعر)
- أصبحنا فى سوق العبيد
- من المسئول عن التربية ثم التعليم فى مصر


المزيد.....




- العفو الدولية: الكشف عن مقابر جماعية في غزة يؤكد الحاجة لمحق ...
- -سين وجيم الجنسانية-.. كتاب يثير ضجة في تونس بسبب أسئلة عن ا ...
- المقررة الأممية لحقوق الإنسان تدعو إلى فرض عقوبات على إسرائي ...
- العفو الدولية: استمرار العنصرية الممنهجة والتمييز الديني بفر ...
- عائلات الأسرى المحتجزين لدى حماس تحتشد أمام مقر القيادة العس ...
- استئجار طائرات وتدريب مرافقين.. بريطانيا تستعد لطرد المهاجري ...
- تعذيب وتسليم.. رايتس ووتش: تصاعد القمع ضد السوريين بلبنان
- كنعاني: الراي العام العالمي عازم على وقف جرائم الحرب في غزة ...
- كيف تستعد إسرائيل لاحتمال إصدار مذكرة اعتقال دولية لنتنياهو؟ ...
- منظمة التعاون الإسلامي ترحب بتقرير لجنة المراجعة المستقلة بش ...


المزيد.....

- أية رسالة للتنشيط السوسيوثقافي في تكوين شخصية المرء -الأطفال ... / موافق محمد
- بيداغوجيا البُرْهانِ فِي فَضاءِ الثَوْرَةِ الرَقْمِيَّةِ / علي أسعد وطفة
- مأزق الحريات الأكاديمية في الجامعات العربية: مقاربة نقدية / علي أسعد وطفة
- العدوانية الإنسانية في سيكولوجيا فرويد / علي أسعد وطفة
- الاتصالات الخاصة بالراديو البحري باللغتين العربية والانكليزي ... / محمد عبد الكريم يوسف
- التونسيات واستفتاء 25 جويلية :2022 إلى المقاطعة لا مصلحة للن ... / حمه الهمامي
- تحليل الاستغلال بين العمل الشاق والتطفل الضار / زهير الخويلدي
- منظمات المجتمع المدني في سوريا بعد العام 2011 .. سياسة اللاس ... / رامي نصرالله
- من أجل السلام الدائم، عمونيال كانط / زهير الخويلدي
- فراعنة فى الدنمارك / محيى الدين غريب


المزيد.....


الصفحة الرئيسية - المجتمع المدني - أسامة البردينى - قصة أنهم بشر بلا عقيدة